Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rådgivning søges mht. køb af scanner
Fra : Gaffa

Dato : 29-01-09 18:46

Hej, til at scanne mange dokumenter samt gamle billeder fra dødsbo, skal jeg
have anskaffet mig en scanner til min pc hvor jeg har følgende krav:

1) Skal kunne scanne med høj hastighed direkte til PDF dokument
2) Skal kunne scanne gamle fotos i god kvalitet, samtidig med at der i
scannerprogrammet gerne skal findes software til automatisk at retouchere
billede for fnug, støv etc. (er det muligt ?)
3) må max koste dkr 2-2500-

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter ?

På forhånd tak.
Hilsen
Gaffa

Fra : Erik D

Dato : 30-01-09 03:01

On 29 Jan., 18:46, "Gaffa" <xxxx-...@privat.dk> wrote:
> [...]
> billede for fnug, støv etc. (er det muligt ?)
> 3) må max koste dkr 2-2500-
>
> Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter ?

Pas.
Men prøv at gå ind i computercity eller lign. forretning med stort
udvalg, og spørg dem om hvilke modeller der modsvarer dine krav.
E, CPH

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-01-09 14:16

Til den pris er det ikke muligt.
Jeg satte automatisk OCR op og det kostede ca. 10000 for scanner (A3)
inklusiv program.
Hvis du max skal scanne i A4 vil det sikkert være muligt at få en
hurtig scanner med OCR software til din pris (ikke automatiseret)
Det vi brugte var ABBYY FineReader Pro til ca. 3000kr men en lite
version vil sikkert følge med scanneren. Så hvis du opgiver det der
med automatisk retouchering (FR Pro kan dette) vil det formentlig
kunne gøres i dit prisleje.

Du kan læse mere om FR Pro her:
http://www.scanstore.com/Scanning_Software/OCR/default.asp?ITEM_ID=18288

Og her er en sammenligning af OCR programmer:
http://www.simpleocr.com/OCR_Software_Guide.asp

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-09 20:06

Jens Peter Karlsen wrote:
> Til den pris er det ikke muligt.
> Jeg satte automatisk OCR op og det kostede ca. 10000 for scanner (A3)
> inklusiv program.

Jeg ser ikke noget krav om teksgenkendelse i det oprindelige spørgsmål ?

Bo //

Fra : Gaffa

Dato : 30-01-09 20:17

Hej, nej der er ingen krav til tekstgenkendelse.

Hilsen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 30-01-09 21:31

Gaffa skrev:
> Hej, nej der er ingen krav til tekstgenkendelse.
>
> Hilsen
>
> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

Jeg læste også kravet om direkte PDF-generering som noget med
OCR-scanning - der er ikke meget sjov ved PDF-filer som bare indeholder
den indscannede grafik. Man kan f.eks. ikke søge og kopiere tekst...

Men anyway, jeg har lige købt en Epson 4490 Office som er lig med en
4490 Photo plus en arkføder. Det er noget af det eneste jeg kunne finde
til en overkommelig pris (godt 2800) med arkføder. Jeg havde i forvejen
fravalgt HP, som også laver en enkelt model eller to.

Arkføderen rummer 30 ark og softwaren kan producere PDF direkte,
inklusive nogle billedjusteringer. Den kører 4800*9600 i 48 bit farver,
så det burde være tilstrækkeligt til de fleste. Der er også nogle
indstillinger til støv- og ridsefjernelse, men det er vist mest til dias
og film.

Der er forresten også noget OCR-software med (Abbyy Finereader), men det
er ikke specielt automatiseret. Skannehastigheden er moderat, men hvis
det er dokumentskanning kan den passe sig selv et stykke tid via
arkføderen...

--
Vh Kurt