Vedr. Sata2
Fra : John T.

Dato : 31-01-09 16:23

Hej.
Bundkort: 7VM400AM-RZ
Har 2 stk. stik til SATA1 i kortet
Jeg har ladet mig fortælle at en SATA2 disk
sagtens kan køre på SATA1
Vil det være en fordel for mig at køre med SATA
kontra IDE, når jeg nu har dette ældre bundkort?
(Som ellers kører godt med XP-PRO)
Forklar mig gerne så jeg kan blive klogere
Hilsen John

Fra : Jan Nielsen

Dato : 31-01-09 17:04

John T. skrev:
> Jeg har ladet mig fortælle at en SATA2 disk
> sagtens kan køre på SATA1

De fleste diske kan "jumpes" til at køre SATA1 ja.
Og SATA1 er rigeligt til enkelte diske, det bliver først kritisk når man
kobler flere diske til samme port (extern raid).

Fra : Studo

Dato : 31-01-09 17:16

Den Sat, 31 Jan 2009 16:22:35 +0100 skrev John T.:

> Har 2 stk. stik til SATA1 i kortet
> Jeg har ladet mig fortælle at en SATA2 disk sagtens kan køre på SATA1
Det er korrekt. Du får bare ikke udnyttet den fulde hastighed på SATA2-
disken. Men ingen problemer i det.

> Vil det være en fordel for mig at køre med SATA kontra IDE, når jeg nu
> har dette ældre bundkort?
Din disk vil være noget mere fremtidssikret, da det ikke er sikkert dit
nye fremtidige bundkort har IDE.

>(Som ellers kører godt med XP-PRO)
Styresystemet har intet med det at gøre.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-09 00:17

Studo wrote:

> Det er korrekt. Du får bare ikke udnyttet den fulde hastighed på SATA2-
> disken. Men ingen problemer i det.

What???

Der er ingen mekaniske diske der kan følge med til SATA-1.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-01-09 17:55

John T. wrote:
> [...]
> sagtens kan køre på SATA1
> Vil det være en fordel for mig at køre med SATA
> kontra IDE, når jeg nu har dette ældre bundkort?

Bare så du véd det:
Hvis du vil installere XP fra bunden af på den nye harddisk, skal du
regne med at lave en diskette med SATA-driveren og have fat i et
diskettedrev, hvis der ikke er et i kabinettet i forvejen.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 31-01-09 18:09

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gm1vo5$45s$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> med at lave en diskette med SATA-driveren og have fat i et diskettedrev,
> hvis der ikke er et i kabinettet i forvejen.

Eller også lave en slipstreamet installations CD med driverne lagt ind på
forhånd
Dertil er nLite fortræffelig.
http://www.nliteos.com/

Mvh
Benjamin

Fra : Studo

Dato : 01-02-09 09:52

Den Sun, 01 Feb 2009 00:16:59 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> What???
>
> Der er ingen mekaniske diske der kan følge med til SATA-1.

næ, men der er da nogle svinedyre flashdiske på markedet.