|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Regler for calibrering af tankstander.. Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  30-01-09 20:08
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg
 fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev
 lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den var
 gyldig indtil juni 2008.
 
 Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud af
 det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen. Men
 hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg egentlig det
 er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok
 overleve mit tab, men princippet.
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  30-01-09 20:12
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:49835008$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg
 > fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev
 > lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den
 > var gyldig indtil juni 2008.
 >
 > Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud
 > af det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen.
 > Men hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg
 > egentlig det er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet.
 > Jeg skal nok overleve mit tab, men princippet.
 
 Har også oplevet at mondeo'en har fået større tank med årene. Før kunne jeg
 aldrig få mere end 61 liter i tanken, men nu går der gladeligt 63-64 liter i
 tanken ved flere stationer.....sådan noget svindel
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ivan Madsen (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  30-01-09 20:45
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Jan 2009 20:11:49 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 >
 >"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:49835008$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg 
 >> fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev 
 >> lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den 
 >> var gyldig indtil juni 2008.
 >>
 >> Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud 
 >> af det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen. 
 >> Men hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg 
 >> egentlig det er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. 
 >> Jeg skal nok overleve mit tab, men princippet.
 >
 >Har også oplevet at mondeo'en har fået større tank med årene. Før kunne jeg 
 >aldrig få mere end 61 liter i tanken, men nu går der gladeligt 63-64 liter i 
 >tanken ved flere stationer.....sådan noget svindel
 Hmm......jeg har prøvet at fylde 50 L autogas på en certificeret 47 L
 gastank   ) Med officielt stempel og hele svineriet. Det havde
 tankejeren godt nok svært ved at forstå - men jeg betalte for 47 L.
   |  |  | 
  Folmer Rasmussen (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  30-01-09 20:45
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Jan 2009 20:11:49 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 >
 >"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:49835008$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg 
 >> fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev 
 >> lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den 
 >> var gyldig indtil juni 2008.
 >>
 >> Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud 
 >> af det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen. 
 >> Men hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg 
 >> egentlig det er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. 
 >> Jeg skal nok overleve mit tab, men princippet.
 >
 >Har også oplevet at mondeo'en har fået større tank med årene. Før kunne jeg 
 >aldrig få mere end 61 liter i tanken, men nu går der gladeligt 63-64 liter i 
 >tanken ved flere stationer.....sådan noget svindel
 >--
 Du tanker vel for 500 kr. hver gang.    Så opdager du slet ikke om prisen går op eller ned.    Et variabelt antal liter skyldes selvfølgelig nok en fejl hos Fård.
 Denne gang med tanken.    -- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  30-01-09 20:18
 | 
 |  | 
 
            Henrik Nielsen skriver:
 > 
 > Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud af
 > det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen. Men
 > hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg egentlig det
 > er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok
 > overleve mit tab, men princippet.
 Måske denne tankstation har en anden hældning end den gamle?
 Til trods for at en tank kun er verificeret for 2 år af gangen tæller
 den næppe forkert, fordi den er gået over dato.......
 I tidernes godmorgen arbejdede jeg med butiksvægte. De kunne også kun
 holde verifikation i 2 år. Ikke desto mindre vejede de yderst sjældent
 forkert efter de 2 år.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  Jakob M (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob M
 | 
 Dato :  30-01-09 20:30
 | 
 |  | De bliver certificerede af en trediepart, og den enkelte stationsejer eller
 bestyrer har intet med det at gøre. Så vidt jeg husker skal standerens
 fejlvisning ligge indenfor 0,5% ellers dumper den. Hvis den viser forkert er
 der lige så stor "chance" for at få for meget som der er for at få for lidt.
 
 Uden et målebæger og termometer kan du ikke med sikkerhed sige om den viser
 korrekt. Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 
 Mvh
 Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
  TG (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TG
 | 
 Dato :  30-01-09 12:38
 | 
 |  | 
 
            On Jan 30, 8:30 pm, "Jakob M" <smo...@gmail.com> wrote:
 > De bliver certificerede af en trediepart, og den enkelte stationsejer eller
 > bestyrer har intet med det at gøre. Så vidt jeg husker skal standerens
 > fejlvisning ligge indenfor 0,5% ellers dumper den. Hvis den viser forkert er
 > der lige så stor "chance" for at få for meget som der er for at få for lidt.
 >
 > Uden et målebæger og termometer kan du ikke med sikkerhed sige om den viser
 > korrekt. Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 >
 > Mvh
 > Jakob
 Det er jeg så ikke enig i.
 1 liter benzin, (diesel, vand eller anden væske) FYLDER 1 liter. ved
 en given temperatur. Men det er klart at hvis du tager en liter ( v.
 5gr.) og hæver temp til. feks. 25 grader, så fylder den (lidt) mere.
 Men sålænge man holder temp. konstant er volumen det også.
 En anden ting er så at VÆGTEN af en LITER benzin, er større ved lav
 temp. end ved høj temp.
   TG
            
             |  |  | 
   Klaus G. (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  30-01-09 21:24
 | 
 |  | 
 
            > Det er jeg så ikke enig i.
 > 1 liter benzin, (diesel, vand eller anden væske) FYLDER 1 liter. ved
 > en given temperatur. Men det er klart at hvis du tager en liter ( v.
 > 5gr.) og hæver temp til. feks. 25 grader, så fylder den (lidt) mere.
 > Men sålænge man holder temp. konstant er volumen det også.
 >
 > En anden ting er så at VÆGTEN af en LITER benzin, er større ved lav
 > temp. end ved høj temp.
 Tog mig lidt tid at gennemskue...
 Men hvis jeg forstår det korrekt, så er jeg enig...
 Du mener at tanker man 50liter en vintermorgen hvor brændstoffet er 3grader 
 varmt, ja så får man 50liter i tanken. Tanker man midt sommer og 
 brændstoffet er 25grader, ja så ender man igen med at få 50liter brændstof. 
 Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er koldere. Yes?
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch  //  SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery |  |  | 
    Thore Jensen (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thore Jensen
 | 
 Dato :  31-01-09 20:20
 | 
 |  | Klaus G. skrev:
 >
 > Men hvis jeg forstår det korrekt, så er jeg enig...
 >
 > Du mener at tanker man 50liter en vintermorgen hvor brændstoffet er 3grader
 > varmt, ja så får man 50liter i tanken. Tanker man midt sommer og
 > brændstoffet er 25grader, ja så ender man igen med at få 50liter brændstof.
 > Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er koldere. Yes?
 >
 nemlig ja... vægtfylden ændrer sig med temperaren..
 
 Thore
 
 
 |  |  | 
    Jens C. Hansen (01-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens C. Hansen
 | 
 Dato :  01-02-09 01:59
 | 
 |  | Klaus G. wrote:
 > Du mener at tanker man 50liter en vintermorgen hvor brændstoffet er 3grader
 > varmt, ja så får man 50liter i tanken. Tanker man midt sommer og
 > brændstoffet er 25grader, ja så ender man igen med at få 50liter brændstof.
 > Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er koldere. Yes?
 
 Ja, og forskellen er faktisk nok til at det kan betale sig altid at
 tanke tidligt om morgenen istedet for senere på dagen.
 Jeg regnede på det engang, og hvis jeg eller husker rigtigt, var
 forskellen i massefylde af diesel ved hhv. 5 og 20 grader omkring 11
 procent.
 
 
 |  |  | 
     Per Henneberg Kriste~ (01-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-02-09 08:53
 | 
 |  | 
 "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
 meddelelsen news:gm2s4t$eqr$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Klaus G. wrote:
 >> Du mener at tanker man 50liter en vintermorgen hvor brændstoffet er
 >> 3grader varmt, ja så får man 50liter i tanken. Tanker man midt sommer og
 >> brændstoffet er 25grader, ja så ender man igen med at få 50liter
 >> brændstof. Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er
 >> koldere. Yes?
 >
 > Ja, og forskellen er faktisk nok til at det kan betale sig altid at tanke
 > tidligt om morgenen istedet for senere på dagen.
 > Jeg regnede på det engang, og hvis jeg eller husker rigtigt, var
 > forskellen i massefylde af diesel ved hhv. 5 og 20 grader omkring 11
 > procent.
 
 Nok nærmere 1.1%. Umiddelbart ville jeg sige 1.5% :)
 
 
 --
 Per
 Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
 fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
 
 
 
 |  |  | 
      Jens C. Hansen (03-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens C. Hansen
 | 
 Dato :  03-02-09 19:36
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen wrote:
 > "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
 > meddelelsen news:gm2s4t$eqr$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>
 >> Jeg regnede på det engang, og hvis jeg eller husker rigtigt, var
 >> forskellen i massefylde af diesel ved hhv. 5 og 20 grader omkring 11
 >> procent.
 >
 > Nok nærmere 1.1%. Umiddelbart ville jeg sige 1.5% :)
 
 Næppe.
 Vi var nogle stykker som regnede på det i gruppesammenhæng, og der var
 et 'klogt hoved' som blandede sig, og faktisk sagde næsten nøjagtig det
 samme som dig - at der må være smuttet en faktor 10 et sted fordi "det
 lød af alt for meget", men da der så kom udmeldinger fra andre dele af
 den klasse det foregik i, var der folk med praktisk erfaring (fra
 militærets lastbiler), som havde oplevet at tanken løb over, hvis de
 fyldte den mere end 90 % op, så jeg er så godt som sikker på at jeg
 husker rigtigt med de 11 %.
 
 Temperaturerne vi brugte, er jeg dog knap så sikker på - det kan godt
 være, at det var 5 og 25 grader istedet, eller måske endda 0 og 25 grader.
 
 
 |  |  | 
  Thore Jensen (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thore Jensen
 | 
 Dato :  30-01-09 21:26
 | 
 |  | Jakob M skrev:
 > Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 ROFLMAO..
 
 Thore
 
 
 |  |  | 
   Klaus G. (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  30-01-09 22:38
 | 
 |  | 
 
            >> Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 > ROFLMAO..
 Var det _så_ sjovt?
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch  //  SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery |  |  | 
   Jakob M (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob M
 | 
 Dato :  31-01-09 15:35
 | 
 |  | 
 "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
 news:49836261$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Jakob M skrev:
 >> Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 > ROFLMAO..
 
 Hvori består det sjove ?
 
 1 Kg benzin fylder ikke det samme ved 20°C som ved -10°C. Temperaturen på
 benzinen i tanken nede i jorden er konstant (7° C), mens bilens benzintank
 ikke er det. Derfor kan der være et temperatursvind (positivt eller
 negativt) når benzinen skifter temperatur.
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
    Thore Jensen (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thore Jensen
 | 
 Dato :  31-01-09 20:19
 | 
 |  | Jakob M skrev:
 > "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
 > news:49836261$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Jakob M skrev:
 >>> Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 >> ROFLMAO..
 >
 > Hvori består det sjove ?
 >
 > 1 Kg benzin fylder ikke det samme ved 20°C som ved -10°C. Temperaturen på
 > benzinen i tanken nede i jorden er konstant (7° C), mens bilens benzintank
 > ikke er det. Derfor kan der være et temperatursvind (positivt eller
 > negativt) når benzinen skifter temperatur.
 >
 Læs ordet "volumen"...
 
 Thore
 
 
 |  |  | 
  hojvaelde@gmail.com (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hojvaelde@gmail.com
 | 
 Dato :  30-01-09 16:34
 | 
 |  | On 30 Jan., 22:38, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:
 > >> Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 > > ROFLMAO..
 >
 > Var det _så_ sjovt?
 
 Tja det var sku tæt på vrøvl.
 
 Der sku nok stå at volumenvægten ( massefylde eller vægt per liter)
 er afhængig af temperaturen.
 
 Benny
 
 
 |  |  | 
   oz3bto (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : oz3bto
 | 
 Dato :  31-01-09 03:09
 | 
 |  | 
 <hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:e09f5b81-e383-47f6-8928-dbbb185408ab@g39g2000pri.googlegroups.com...
 On 30 Jan., 22:38, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:
 > >> Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
 > > ROFLMAO..
 >
 > Var det _så_ sjovt?
 
 Tja det var sku tæt på vrøvl.
 
 Der sku nok stå at volumenvægten ( massefylde eller vægt per liter)
 er afhængig af temperaturen.
 
 Benny
 
 
 
 Det er nu set at en tank på en bil er re3ndt over i sommervarmen pga
 tempratur forskellen
 
 Tankens tank ligger ret dybt ... så dybt at benzen sjælden er over 5-10
 grader .. sjovt nok heller ikke under
 
 Når tanken så er fyldt med 50L benz v5 grader  og det så opvarmes til 25-30
 grader som der jo godt kan være på en dansk sommer  ja så kommer det sku op
 igennem studsen
 
 Har set video klip med det  mener det var her i gruppen eller på BG
 
 
 
 
 |  |  | 
    Thore Jensen (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thore Jensen
 | 
 Dato :  31-01-09 20:18
 | 
 |  | oz3bto skrev:
 >
 > Det er nu set at en tank på en bil er re3ndt over i sommervarmen pga
 > tempratur forskellen
 >
 Netop.. og det er fordi der kun kan være et vist antal liter i
 tankvognen og ikke et vist antal kg!!
 
 Thore
 
 
 |  |  | 
  Leonard (30-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  30-01-09 21:41
 | 
 |  | Henrik Nielsen wrote:
 
 > Men jeg fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter.
 
 Jeg har også undret mig over, at der specielt på forskellige OK-tanke
 kan tankes mere end 80 liter, når tanken ikke er helt tom, motoren
 kørte jo helt hen til standeren og der i instruktionsbogen står, at
 bilen har en 80 liter tank. På andre tankstationer tanker jeg typisk
 74-76 liter ved samme nålstilling på tankmåleren.
 
 --
 Leonard
 Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  31-01-09 09:12
 | 
 |  | 
 "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i meddelelsen
 news:498365e9$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
 > Henrik Nielsen wrote:
 >
 >> Men jeg fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter.
 >
 > Jeg har også undret mig over, at der specielt på forskellige OK-tanke
 > kan tankes mere end 80 liter, når tanken ikke er helt tom, motoren
 > kørte jo helt hen til standeren og der i instruktionsbogen står, at
 > bilen har en 80 liter tank. På andre tankstationer tanker jeg typisk
 > 74-76 liter ved samme nålstilling på tankmåleren.
 
 Det er helt galt med mine Golf?er...
 
 På I?eren, II?eren og III?eren kunne jeg tanke omkring 57 liter. Men på
 IV?eren tanker jeg rask væk 65 liter ... jeg har endog set påstand om at der
 kan tankes 68 liter på sådan en ...
 
 Tekniske data fortæller endda at alle Golf?erne har en 55 liters tank.
 
 --
 Per
 Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
 fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
 
 
 
 |  |  | 
  Tau (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tau
 | 
 Dato :  31-01-09 08:43
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
 news:49835008$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg
 > fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev
 > lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den
 > var gyldig indtil juni 2008.
 >
 > Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud
 > af det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen.
 > Men hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg
 > egentlig det er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet.
 > Jeg skal nok overleve mit tab, men princippet.
 >
 > --
 > Mvh.
 > Henrik
 >
 > Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.
 >
 
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 Det kan også gå den anden vej, jeg tanker normalt hele sommeren ca. 50 liter
 diesel i en Nissan og i begyndelse af vinteren tager den nu kun ca 47 liter.
 Jeg tror ikke på at standeren viser forkert, men snare bilens elektronik er
 mere følsom over temperatursvingninger.
 
 vh
 Poul
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjærgaard (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjærgaard
 | 
 Dato :  31-01-09 20:47
 | 
 |  | On Fri, 30 Jan 2009 20:08:00 +0100, "Henrik Nielsen"
 <xng@xpost.cybercity.dk> wrote:
 
 >Hej
 >
 >Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg
 >fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev
 >lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den var
 >gyldig indtil juni 2008.
 >
 >Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud af
 >det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen. Men
 >hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg egentlig det
 >er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok
 >overleve mit tab, men princippet.
 Energien ligge ikke i antallet af litre, men derimod i vægten.
 Vægtfylden ændre sig med tempeturen.
 Så at købe sit brændstof efter volume er faktisk forkert, det bør være
 efter vægt, men sådan er der jo så meget.
 En tankstation kan godt fylde 10000 liter på en tom tank og sælge
 11000 liter før den løber tør hvis temperaturbetingelserne er de
 rigtige. Hælder de varmt brændstof ned i en kold tank svinder volumen
 også, så det er slet ikke nemt.
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
  Tom (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  31-01-09 23:16
 | 
 |  | 
 "Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:vq99o4h57606nq0m238hcj7k9eijv2hu3c@4ax.com...
 > On Fri, 30 Jan 2009 20:08:00 +0100, "Henrik Nielsen"
 > <xng@xpost.cybercity.dk> wrote:
 >
 >>Hej
 >>
 >>Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg
 >>fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev
 >>lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den
 >>var
 >>gyldig indtil juni 2008.
 >>
 >>Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud
 >>af
 >>det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen.
 >>Men
 >>hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg egentlig
 >>det
 >>er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok
 >>overleve mit tab, men princippet.
 > Energien ligge ikke i antallet af litre, men derimod i vægten.
 > Vægtfylden ændre sig med tempeturen.
 > Så at købe sit brændstof efter volume er faktisk forkert, det bør være
 > efter vægt, men sådan er der jo så meget.
 > En tankstation kan godt fylde 10000 liter på en tom tank og sælge
 > 11000 liter før den løber tør hvis temperaturbetingelserne er de
 > rigtige. Hælder de varmt brændstof ned i en kold tank svinder volumen
 > også, så det er slet ikke nemt.
 
 øhhh, en tom tank vil da få samme temp som benzinen. Den 1-2 mm "plast" kan
 næppe flytte benzinens temp ret mange 1/10 grader. Uden at have kigget i
 bogen, om benzins udvidelse, så har har jeg nu heller ALDRIG oplevet at
 tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge, så jeg vil
 nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt nok
 altid er til tankejerens fordel.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henrik B. (31-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-01-09 23:54
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen 
 news:4984cda0$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > øhhh, en tom tank vil da få samme temp som benzinen. Den 1-2 mm "plast" 
 > kan næppe flytte benzinens temp ret mange 1/10 grader. Uden at have kigget 
 > i bogen, om benzins udvidelse, så har har jeg nu heller ALDRIG oplevet at 
 > tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge, så jeg 
 > vil nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt 
 > nok altid er til tankejerens fordel.
 Jeg har en varm sommerdag, for år tilbage, oplevet at jeg efter tankning, og 
 parkering i solen en times tid, kom ud til bilen, og kunne se at der var 
 trykket benzin ud p.g.a. sommervarmen.
 -- 
 Saab 9-5 Aero Estate sælges!
 Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk |  |  | 
    Karsten Andersen (01-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  01-02-09 00:45
 | 
 |  | Sat, 31 Jan 2009 23:53:34 +0100, skrev Henrik B., på 19 linier, i
 <4984d677$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :
 
 >"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
 >news:4984cda0$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> øhhh, en tom tank vil da få samme temp som benzinen. Den 1-2 mm "plast"
 >> kan næppe flytte benzinens temp ret mange 1/10 grader. Uden at have kigget
 >> i bogen, om benzins udvidelse, så har har jeg nu heller ALDRIG oplevet at
 >> tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge, så jeg
 >> vil nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt
 >> nok altid er til tankejerens fordel.
 >
 >Jeg har en varm sommerdag, for år tilbage, oplevet at jeg efter tankning, og
 >parkering i solen en times tid, kom ud til bilen, og kunne se at der var
 >trykket benzin ud p.g.a. sommervarmen.
 
 Har jeg også.
 På en tur i Canada, blev bilen fyldt op i dalen og vi kørte op på
 bjerget, hvor det begyndte og lugte af benzin.
 Tankdækslet blet åbnet og ud kom den overskydende benzin der ikke var
 plads til mere.
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
   Hans Kjærgaard (01-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjærgaard
 | 
 Dato :  01-02-09 09:39
 | 
 |  | On Sat, 31 Jan 2009 23:16:00 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 
 
 >øhhh, en tom tank vil da få samme temp som benzinen. Den 1-2 mm "plast" kan
 >næppe flytte benzinens temp ret mange 1/10 grader. Uden at have kigget i
 >bogen, om benzins udvidelse, så har har jeg nu heller ALDRIG oplevet at
 >tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge,
 Det er ellers noget man tager sig i agt for når man fylder en
 supertanker med råolie, der måler man (hvis man ellers har
 måleudstyret) vægt/volume/temperatur løbende medens man fylder
 tankene, og stopper i tide hvis man ved at man skal igemmen områder
 hvor temperaturen er over det som temp. i væsken er.
 Jeg vil tro at temperaturen indgår i målingen når tankstationens
 standere kalibreres, det ser ud til at der sidder et thermometer i den
 beholder de hælder væsken op i når de kalibrerer, men jeg kan tage
 fejl ?
 
 > så jeg vil nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt nok
 >altid er til tankejerens fordel.
 Der er regler for disse målere og deres kalibrering, så jeg tror at
 det der snyder en mest er bilens egen tankmåler og tilhørende
 instrumenter, dem er der nemlig ingen regler for hvor nøjagtige de
 skal være.
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
    Henrik B. (01-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  01-02-09 10:04
 | 
 |  | 
 
            "Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen 
 news:m7nao4l2hfiqnbn2blsf266r44bs8pvfkm@4ax.com...
 > Jeg vil tro at temperaturen indgår i målingen når tankstationens
 > standere kalibreres, det ser ud til at der sidder et thermometer i den
 > beholder de hælder væsken op i når de kalibrerer, men jeg kan tage
 > fejl ?
 Det er skam ikke et termometer, men er der for at kunne måle en nøjagtighed 
 i deciliter.     )
 -- 
 Saab 9-5 Aero Estate sælges!
 Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk |  |  | 
 |  |