Ubuntu problem med logon
Fra : O. Skjold

Dato : 29-01-09 21:08

Hej NG

Har en gl. spand med Ubuntu 8.04.1 på.

Den har ellers kørt fint men nu skriver den ved logon "Brugerens
HOME/.dmrc-fil bliver ignoreret. Det forhindrer forvalgt session samt
sprog....".

Fortsætter jeg logon kommer meldingen "Gnome sessionshåndtering kunne ikke
låse filen .ICEauthority" og der logges af igen.

Det sidste jeg rodede med på den var installation af en Citrix-klient og et
rodcertifikat. Jeg gætter på, at ICEauthority har noget med Citrix at gøre?

Hvad gør jeg? Forslag modtages meget gerne

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-01-09 23:17

On Thu, 29 Jan 2009 21:07:58 +0100
"O. Skjold" <skjold5260dk@gmail.com> wrote:

> Hvad gør jeg? Forslag modtages meget gerne

Et hurtigt bud: Har de pågældende filer skiftet ejerskab?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : O. Skjold

Dato : 30-01-09 00:11

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse

<klip>

> Et hurtigt bud: Har de pågældende filer skiftet ejerskab?

Et godt bud synes jeg, for det fremgår af fejlmeldingen, at nogle filer skal
checkes for netop det. Men hvordan gør jeg det hvis ikke jeg kan logge på?

Kan sådan noget ske ved inst. af et program eller certifikat oder was? Jeg
inst. selvf. som administrator og forsøger også logon som admin.

Beklager hvis det skulle være elementært men jeg er ret ny udi Linux.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-09 01:00

On Fri, 30 Jan 2009 00:10:30 +0100
"O. Skjold" <skjold5260dk@gmail.com> wrote:

> Et godt bud synes jeg, for det fremgår af fejlmeldingen, at nogle filer skal
> checkes for netop det. Men hvordan gør jeg det hvis ikke jeg kan logge på?

Når logon skærmen bliver vist, gør du følgende:
1) Tryk Ctrl + F7 (Der skiftes til tekstmode)
2) En logon prompt vise
3) Log ind som din normale bruger
4) Udfør følgende: sudo chown <brugernavn for normal
bruger> .dmrc .ICEauthority (< > skal selvfølgeligt udelades)
5) Skriv følgende: exit og tryk enter
6) Tryk Alt + F7 (Der skiftes til grafisk mode igen)
7) Prøv at foretage login igen

> Beklager hvis det skulle være elementært men jeg er ret ny udi Linux.

Det er helt i orden; vi har alle været nye udi Linux på et tidspunkt -
nogen selvfølgeligt for flere år siden

Så klem du bare på.

PS. hvis du ikke har fået linket før, kan du med fordel læse meget mere
her: http://www.linuxbog.dk/
Det er dog ikke helt nyt mere, men meget af det er stadigvæk relevant.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : O. Skjold

Dato : 09-02-09 01:04

"O. Skjold" <skjold5260dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
>
> Fortsætter jeg logon kommer meldingen "Gnome sessionshåndtering kunne ikke
> låse filen .ICEauthority" og der logges af igen.

Problemet løst, det var ejerskab og nogle rettigheder på filen .dmrc der var
blevet ændret.

Meldingen om .ICEauthority var åbenbart en følgevirkning.

Tak for input.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense