Rådgivning mht. køb af ny scanner
Fra : Gaffa

Dato : 29-01-09 18:50

Hej, til at scanne mange dokumenter samt gamle billeder fra dødsbo, skal jeg
have anskaffet mig en scanner til min pc hvor jeg har følgende krav:

1) Skal kunne scanne med høj hastighed direkte til PDF dokument
2) Skal kunne scanne gamle fotos i god kvalitet, samtidig med at der i
scannerprogrammet gerne skal findes software til automatisk at retouchere
billede for fnug, støv etc. (er det muligt ?)
3) må max koste dkr 2-2500-

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter ?

På forhånd tak.
Hilsen
Gaffa

Fra : Mads

Dato : 29-01-09 21:31

On Thu, 29 Jan 2009 18:50:13 +0100, "Gaffa" <xxxx-plw@privat.dk>
wrote:

> [...]
>billede for fnug, støv etc. (er det muligt ?)
>3) må max koste dkr 2-2500-
>
>Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter ?

Kik engang på Canon's Canoscan serie.
Jeg har selv deres 8800F og den er rigtigt god til de ting du nævner
og så koster den kun det halve af dit max beløb.

A4 i 300 dpi tager 7 sek.

Den har LED beslysning istedet for neon og skal derfor ikke varme op
i flere minutter når du tænder. Den er klar med det samme.

Fotos og negativer kan undersøges med infrarødt lys for støv og ridser
og repareres automatisk under scanning . "FARE" Film Automatic
Retouching & Enhancement

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed_with_Film_Scanning/canoscan_8800f/index.asp

Dens lillebror 5600F kan ca det samme, men er lidt langsommere.

mvh Mads

Fra : Gaffa

Dato : 30-01-09 20:16

Hej tak for Jeres forslag. Jeg kigger på det.

Hilsen
Gaffa

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 21:55

wrote:

>Hej, til at scanne mange dokumenter samt gamle billeder fra dødsbo, skal jeg
>have anskaffet mig en scanner til min pc hvor jeg har følgende krav:
>
>1) Skal kunne scanne med høj hastighed direkte til PDF dokument

Canon laver gode og solide scannere, har selv et par stykker. Jeg
ville nok gå efter den her, den kan scanne en A4 side i 300 DPI på 7
sekunder:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=396137&Specs=true

"Scan dokumenter og fotos direkte til e-mail eller PDF-fil. Opret
komplette PDF-dokumenter på flere sider ved hjælp af hurtig
tekstsøgning."

>2) Skal kunne scanne gamle fotos i god kvalitet, samtidig med at der i
>scannerprogrammet gerne skal findes software til automatisk at retouchere
>billede for fnug, støv etc. (er det muligt ?)

"FARE Level 3-teknologi gendanner automatisk ridsede, beskadigede
eller blegnede film - sparer dig timevis med manuel retouchering. QARE
Level 3 udfører samme funktioner for fotoudskrifter."

Men hvor effektivt det er ved jeg ikke.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Mads

Dato : 29-01-09 22:05

On Thu, 29 Jan 2009 21:55:14 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Men hvor effektivt det er ved jeg ikke.

Jeg har scannet 40 - 50 år gamle gamle fotos og 35mm negativer ind
med min 8800F og det blev forbavsende godt.
Langt de fleste ridser i billederne blev fixet automatisk og med
korrektion for falmede farver fik selv de dårligste af de gamle
billeder nyt liv.

mvh Mads

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 22:40

On Thu, 29 Jan 2009 21:04:53 GMT, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

> [...]
>Langt de fleste ridser i billederne blev fixet automatisk og med
>korrektion for falmede farver fik selv de dårligste af de gamle

OK, lyder ret effektivt...