Sætte de rigtige rettigheder
Fra : Morten P

Dato : 28-01-09 22:49

Jeg har en mappe i /home der rekursivt har fået 777

Jeg vil hellere have:

owner
Biblioteker: rwx
Filer: rw

Group
Biblioteker: rx
Filer: r

Other
Biblioteker:
Filer:

Men hvordan gør man det?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-01-09 23:36

Den Wed, 28 Jan 2009 22:48:32 +0100 skrev Morten P:

> Jeg har en mappe i /home der rekursivt har fået 777
>
> Jeg vil hellere have:
>
> owner
> Biblioteker: rwx
> Filer: rw
>
> Group
> Biblioteker: rx
> Filer: r
>
> Other
> Biblioteker:
> Filer:
>
> Men hvordan gør man det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod#String_mode_examples

---
Karl Erik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-01-09 00:55

Morten P skrev:

> Jeg har en mappe i /home der rekursivt har fået 777
>
> Jeg vil hellere have:
>
> owner
> Biblioteker: rwx
> Filer: rw
>
> Group
> Biblioteker: rx
> Filer: r
>
> Other
> Biblioteker:
> Filer:
>
> Men hvordan gør man det?

Nu skriver du ikke hvilken unix det handler om, så jeg tillader mig at
gå ud fra at du har GNU-udgaverne af find og xargs ved hånden:

#v+
   $ find mappe -type d -print0 | xargs -r0 chmod 0750
   $ find mappe -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0640
#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : mah_list1@cfsi.dk

Dato : 29-01-09 10:40

Morten P wrote:

> Biblioteker: rwx
> Filer: rw
<klip>
> Men hvordan gør man det?
`man` er din ven i mansiden for chmod står der:
"execute/search only if the file is a directory or already has execute
permission for some user (X)"
bemærk stort X

det betyder at hvis du giver kommandoen
chmod -R u+rwX ./mappe/

vil chmod sætte brugerens (user) execute bit på alle biblioteker, og lade
den stå på de filer evt. har den allerede. Så du er altså nødt til at
fjerne alle x bit fra dine filer først. evt med:
chmod -R a-x ./mappe/

og derefter
chmod -R u+rwX g+rX g-w o-rwx ./mappe/

--