Cyste i kæften
Fra : Jesper Dreyer

Dato : 28-01-09 01:14

Har fået sådan en satan hér :

En cyste i mundslimhinden
Cyster i mundslimhinden kan opstå, hvis udførselsgangen til en af de små
spytkirtler bliver stoppet til. Der kan så danne sig en lille blære, som
består af en tynd cystemembran med tyktflydende spyt i. De fleste cyster i
mundslimhinden sidder i underlæben, og de bliver sjældent større end 1
centimeter i diameter. Tilsvarende cyster i mundbunden kan blive betydeligt
større. Disse cyster kan briste, klappe sammen og gendannes. De små
slimhindecyster fjernes operativt. De større får "klippet låget af", og
heling sker som et sår i løbet af 8 - 14 dage.

Passer præcis til hvad min læge sadge + hvad jeg har cut & pasted (
ovenstående ) fra en tandlæges side.

Hvad sker der hvis man skær en lille linie henover med et barberblad (
bortset fra at det bløder ) ?

Er der nogen måde man kan lindre irritationen , indtil en fjernelse af den ?

Nogen der har en ide om hvad en tandlæge tager for sådan en mini-operation ?

Fra : lh

Dato : 28-01-09 12:54

"Jesper Dreyer" <jd@123.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ?
>
> Nogen der har en ide om hvad en tandlæge tager for sådan en mini-operation

Mit råd til dig er, at hvis den skla fjernes så skal du lade en læge gøre
det. Hvis du selv gør noget kan du risiker at infiere det, så der opstår
betændelse i stedet. Det lyder til at været et lille indgreb, så hvorfor
ikke få det overstået, hvis den genere dig?

lh

Fra : Jesper Dreyer

Dato : 28-01-09 13:31

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> betændelse i stedet. Det lyder til at været et lille indgreb, så hvorfor
> ikke få det overstået, hvis den genere dig?

Du har ret. Jeg var så heldig at få en tid hos en special-læge allerede
imorgen . Regnede med at der var flere mdrs. ventetid. Så det er fint så
hurtigt.

Fra : Jesper Dreyer

Dato : 29-01-09 19:24

> [...]
> små slimhindecyster fjernes operativt. De større får "klippet låget af",
> og heling sker som et sår i løbet af 8 - 14 dage.

Lige info ( update ) for andre der måske kommer i samme sitution en dag :

Jeg var ikke 100% sikker på hvad den cyste gik ud på, så jeg var ærligt talt
lidt nervøs op til besøget hos lægen ( man tænker det værste ; cancer ) men
det viste sig at den var total harmløs men opereres væk skal den .

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-01-09 12:37

Jesper Dreyer wrote:
> [...]
> talt lidt nervøs op til besøget hos lægen ( man tænker det værste ;
> cancer ) men det viste sig at den var total harmløs men opereres væk

Det er den vel så blevet nu?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Dreyer

Dato : 30-01-09 18:21

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er den vel så blevet nu?

På mandag bliver den fjernet.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 02-02-09 21:40

Jesper Dreyer skrev:
> [...]
> den ?
>
> Nogen der har en ide om hvad en tandlæge tager for sådan en
det er mandag - hvordan har munden det?

Jesper

Fra : Jesper Dreyer

Dato : 02-02-09 22:44

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i meddelelsen

> det er mandag - hvordan har munden det?

Fik den opereret væk . Det tog ca. 10-15 min incl. bedøvelse at fjerne den.
Lignede et stykke brusk på str. med en mandel. Den er nu blev sendt videre
til undersøgelse for kræft.
Jeg har været ret øm i flaben men ikke værre end et par Panodil kan tage
toppen. Så alt i alt er det gået ret fint. Skal have taget tråde ud på
fredag hvor resultatet af indholdet af cysten også skulle være klar.

Fra : Jesper Dreyer

Dato : 05-02-09 19:08

"Jesper Dreyer" <jdreyer@comx.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har været ret øm i flaben men ikke værre end et par Panodil kan tage
> toppen. Så alt i alt er det gået ret fint. Skal have taget tråde ud på
> fredag hvor resultatet af indholdet af cysten også skulle være klar.

Ja den er fin " men ikke værre end et par Panodil kan tage toppen" MIN BARE
RØV !

Det har kort sagt gjort og gør pisse ondt. Huden strammer omkring trådende
pgra af hævning af underlæben , og det gør sgu nas. Selvom jeg tager en
Ibuporfen + 2 panodil gør det stadig ondt. Og der voksede sådan noget hvidt
snask ud af såret senere på dagen efter operationen, det har jeg klippet af
da det lignede madrester og kunne ses når jeg talte.

Skal til lægen imorgen, så håber jeg fandme han klipper de tråde af, så jeg
kan tale,spise osv normalt igen.

Fra : Jesper Dreyer

Dato : 06-02-09 15:44

Kære Dagbog.....

lige for at afslutte historien ; gik jeg speciel-lægen i dag. Det var som
jeg selv havde sjusset mig frem i mit oprindelig indlæg, og ikke noget
ondartet stads.
Fik fjernet trådende og DET gjorde faneme ondt ! men hold da ferie en
lettelse at få dem væk. Skal ikke til lægen mere i den anledning.

Så take it easy, hvis der er andre der oplever noget ligende i fremtiden

snip snap snude..så er den historie ude.

Fra : lh

Dato : 06-02-09 19:33

> [...]
>
> Så take it easy, hvis der er andre der oplever noget ligende i fremtiden
>

> snip snap snude..så er den historie ude.
Hej.

Godt det hele er endt godt!

lh