Installering af kædekit
Fra : OV0VO

Dato : 27-01-09 16:01

Jeg går og overvejer at installere et nyt kædekit til min lille
ER-6. Jeg er vant til at skrue på den, men har aldrig skiftet kæde
eller tandhjul.

Jeg har skiftet kæder på pedalcykler og regner med at principperne
er de samme. Er der noget specielt kædeværktøj der kan anbefales?

Jeg har også tænkt mig at få lidt flere tænder bagpå.
Standard konfiguration er 16-46 med 114-leds kæde. Jeg havde tænkt
mig noget i stil med 16-48 i stedet for. Kædelinien bliver så
rundt regnet 1 led længere. Er det så et problem at man kun kan
ændre kædelængde 2 led ad gangen?

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 27-01-09 16:32

16 -48 går op i hinanden
det er ikke en god ide så slides det hurtigere
m.v.h. karsten

Fra : OV0VO

Dato : 27-01-09 23:58

On Tue, 27 Jan 2009 16:31:37 +0100, Karsten Nielsen wrote:
> 16 -48 går op i hinanden
> det er ikke en god ide så slides det hurtigere
> m.v.h. karsten

God pointe! Det havde jeg ikke tænkt på. Med forholdet 16-48 vil
et givent kædeled altid ramme samme tand på forreste kædehjul,
og de samme 3 tænder på det bagerste. Jeg regner med at kæde
og tandhjul så vil risikere at slides ujævnt.

En bedre kombination vil nok være 16-49.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 23:02

"OV0VO" <nntp@ekkert.net> wrote in message

> [...]
> og de samme 3 tænder på det bagerste. Jeg regner med at kæde
> og tandhjul så vil risikere at slides ujævnt.

Hmmm, skal man ikke tage højde for antallet af led på kæden før du kan drage
nogen konklusion om hvorvidt et givent kædeled altid vil ramme samme
kædehjul?
Umiddelbart vil jeg mene at forholdet mellem antal tænder for og bag er
ligegyldigt ift. slid.
Det vigtige er de to forhold "antal led/tænder bag" og "antal led/tænder
for" for at kunne vurdere om der er risiko for skævt slid på kæde og
kædehjul.

Mvh Kim

Fra : Armand

Dato : 27-01-09 19:27

OV0VO skrev:
> ...................... Kædelinien bliver så
> rundt regnet 1 led længere. Er det så et problem at man kun kan
> ændre kædelængde 2 led ad gangen?

Det er rigtigt at to tænder på en hel tandkrans = én tand/led på den
halve krans som kæden berører!
Men dén ledlængde absorberes af såvel den frem, som tilbage -løbende
kædepart hvilket ender med kun at give ½ leds forlængelse i
kædeopspændingen!

Skulle du ikke have købt en scooter istedet? Jeg mener: Flere tænder
bagpå = flere omdrejninger, og hvis ikke at man i forvejen føler
moderne motorcyklers omdrejninger ulideligt høje, så må det være fordi
man kun kører rundt indenfor bygrænsen hvor en scooter i den sidste ende
er bedst

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-01-09 20:31

OV0VO skrev den 27 jan 2009 i

> [...]
> mig noget i stil med 16-48 i stedet for. Kædelinien bliver så
> rundt regnet 1 led længere. Er det så et problem at man kun kan

Der er lidt af hvert her (bare et eks. for at det ik´er Louis hver
gang:http://www.sydfynsmcservice.dk/vaerktoej/kaedevaerktoej.html

Men:...har du overvejet muligheden af at montere en lukket kæde, (hvis
selvfølgelig det ikke er *for* besværligt at få bagsvingeren af)?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 27-01-09 21:34

En kæde med clipsled er helt ligetil uden specialværktøj - En ER6 er nok
lige til den skrappe side til at det kan anbefales ... En kæde er jo ikke
bedre end det svageste led og clispled kan nemt vise sig ikke at være så
godt som et nittet eller en endeløs kæde.

Jeg har oplevet gyset af ikke at kunne finde clipsledeet da jeg skulel
skifte kæde - nærmere eftersyn viste at ledet stadig var der, men clipsen
var væk ... Hvor længe jeg havde kørt uden clipsen ved jeg ikke, men den
yderste laske var kun holdt fast af friktionen på pin'en og lidt rust ...

Så jeg har ikke lyst til flere clipsled ...

> Der er lidt af hvert her (bare et eks. for at det ik´er Louis hver
> gang:http://www.sydfynsmcservice.dk/vaerktoej/kaedevaerktoej.html

DID laver nolgle nitteled hvor enden er lidt hul - De er meget nemme at
nitte og specielt med dertil beregnede værktøj.

> Men:...har du overvejet muligheden af at montere en lukket kæde, (hvis
> selvfølgelig det ikke er *for* besværligt at få bagsvingeren af)?

Yep - det gjorde jeg på XTZ'en - Først efter at jeg var gået igang med
monteringen fandt jeg ud af at det er nødvendigt at tappe olien af den for
at tage bagsvingeren af da der går en olieslange indenom - Og jeg havde
eller næsten lige skiftet olie ...

Men monteringen af en endeløs kæde er så også en oplagt lejlighed til at at
få smurt begsvinger og affjedring ...

Fra : OV0VO

Dato : 27-01-09 22:27

On 27 Jan 2009 19:31:07 GMT, Arne Lorenzen wrote:
> [...]
>
> Men:...har du overvejet muligheden af at montere en lukket kæde, (hvis
> selvfølgelig det ikke er *for* besværligt at få bagsvingeren af)?

Ja, det havde jeg overvejet. Jeg har dog ikke meget lyst til at afmontere
basvingeren, og det ser ud til at de fleste netbutikker sælger åbne
kæder.

Fra : Simon

Dato : 27-01-09 22:35

Arne Lorenzen wrote:
> en lukket kæde, (hvis
> selvfølgelig det ikke er *for* besværligt at få bagsvingeren af)?

På ER6eren går kæden _gennem_ bagsvingeren! .. så det er desværre helt
udelukket.. :)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : OV0VO

Dato : 27-01-09 23:59

On Tue, 27 Jan 2009 22:35:12 +0100, Simon wrote:

> På ER6eren går kæden _gennem_ bagsvingeren! .. så det er desværre helt
> udelukket.. :)

Du har selvfølgelig ret! Den lille detalje havde jeg glemt.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-01-09 08:30

On 27 Jan., 21:33, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> yderste laske var kun holdt fast af friktionen på pin'en og lidt rust ....
>
> Så jeg har ikke lyst til flere clipsled ...

Et clips led er ikke stærkere/bedre end evnerne af ham der har
monteret det.
Er leddet presset ordentligt sammen, og ikke vha en tang, så kan
clipsen sidde ordentlig, og så holder den.
Der er jo kun træk på clipsen i lænderetningen af kæden, hvis denne er
justeret ordentligt, og det alene kan ikke få clipsen af. Og et
nitteled kan man jo også samle forkert...

Fra : Anders Majland

Dato : 28-01-09 17:00

> Et clips led er ikke stærkere/bedre end evnerne af ham der har
> monteret det.

Medmindre man ødelægger clipsen er der vist ikke mange muligheder for at
monteret forkert. Altså udover at vende den forkert. Måske jeg har ikke har
fantasi nok ...

> Der er jo kun træk på clipsen i lænderetningen af kæden, hvis denne er
> justeret ordentligt, og det alene kan ikke få clipsen af. Og et
> nitteled kan man jo også samle forkert...

På asfalt har du ret - Men jeg tager gerne gyngehesten lidt længere og der
sker det at "naturen" kommer noget tættere på ...

Fra : Knud Dam

Dato : 28-01-09 19:28

> På asfalt har du ret - Men jeg tager gerne gyngehesten lidt længere og der
> sker det at "naturen" kommer noget tættere på ...

Clipsled duer bare ikke - det skal være et nittet led efter min mening..

Risikoen for at en clips ryger af, er sikkert ikke ret stor; men det er
konsekvensen.

Mvh.

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 28-01-09 21:39

> Risikoen for at en clips ryger af, er sikkert ikke ret stor; men det er
> konsekvensen.

Ikke nødvendigvis - hvis man er heldig. Eller held i uheld om man vil ...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 29-01-09 02:04

On 28 Jan., 17:00, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Medmindre man ødelægger clipsen er der vist ikke mange muligheder for at
> monteret forkert. Altså udover at vende den forkert. Måske jeg har ikke har
> fantasi nok ...

Har nu set et par tilfælde hvor "montøren" har ment man sagtens kunne
presse leddet samme med en tang, hvilket betyder at leddet ikke bliver
presset ordentlig sammen, og clipsen kan dermed ikke kommer ordentlig
ned i rillen. Så ryger den af med tiden.

> På asfalt har du ret - Men jeg tager gerne gyngehesten lidt længere og der
> sker det at "naturen" kommer noget tættere på ...

Ja, men som du selv har oplevet, kan clipsen godt ryge af, men man kan
godt køre videre. Tænk dig så til det er et nitteled der ikke er
samlet ordentligt.... Der er ikke nogen dækplade til at holde sammen
på det, så det ryger op med det samme.
Det sikreste er imo et clipseled, da man kan sikre det med tråd. Det
kan man ikke med nitteleddet.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 11:00

On Thu, 29 Jan 2009 01:04:07 -0800 (PST), Jesper Pedersen wrote:

> Det sikreste er imo et clipseled, da man kan sikre det med tråd. Det
> kan man ikke med nitteleddet.

Det er simpelthen ikke rigtigt. Din teori ville kræve at Du slet ikke
nittede et nitteled, og er evnerne ikke større, så skal man end ikke tænke
på at skifte kæde selv. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 29-01-09 02:05

On 28 Jan., 19:28, "Knud Dam" <danteknikdetteskalv...@tele2adsl.dk>
wrote:

> Clipsled duer bare ikke - det skal være et nittet led efter min mening...
>
> Risikoen for at en clips ryger af, er sikkert ikke ret stor; men det er
> konsekvensen.

Der er ligeså stor risiko for at clipseleddet ryger som nitteledet,
forudsat de er monteret af en med lige gode evner til begge... Men
clipseleddet kan sikres med tråd, det kan nitteleddet ikke...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 29-01-09 03:03

On 29 Jan., 10:59, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> Det er simpelthen ikke rigtigt. Din teori ville kræve at Du slet ikke
> nittede et nitteled, og er evnerne ikke større, så skal man end ikke tænke
> på at skifte kæde selv. :-/

Præcis det jeg mener (at man ikke får det nittet godt nok). Hvis man
ikke kan montere et clipseled sikkert nok, er der heller ingen garanti
for man kan nitte et led ordentligt. Men som skrevet tidligere kan
clipsen sikres med tråd.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 11:31

On Thu, 29 Jan 2009 02:03:16 -0800 (PST), Jesper Pedersen wrote:

> Men som skrevet tidligere kan
> clipsen sikres med tråd.

Muligvis, men det har ikke været en option på min seneste "kædecykel". DID
leverer nemlig ikke klipseled til ZVM-kæder

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-09 12:59

> Muligvis, men det har ikke været en option på min seneste "kædecykel". DID
> leverer nemlig ikke klipseled til ZVM-kæder

Til gengæld er DID's nitteled med hule ender ganske nemme at nitte korrekt
for en perlegrusmekaniker

--
/A
XTZ med DID530VM Endeløs

Fra : Søren Ottosen

Dato : 30-01-09 16:06

> [...]
>ikke kan montere et clipseled sikkert nok, er der heller ingen garanti
>for man kan nitte et led ordentligt. Men som skrevet tidligere kan

Hej

Har siddet og fulgt med i denne diskussion og undrer mig lidt over hvordan
du kan sikre et Clipseled med tråd???

Søren

Fra : MKS - 74

Dato : 30-01-09 16:44

http://faq.ninja250.org/wiki/Image:IMG_1210.jpg

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 30-01-09 16:52

MKS - 74 skrev:

> http://faq.ninja250.org/wiki/Image:IMG_1210.jpg

Godt beskrivende billede!
Mon det er alene til foto-sessionen at ejeren har affedtet tandhjul og
kæde så grundigt, eller skal man tage rustdannelserne på kædelaskerne
som en afkræftelse deraf :-/

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 30-01-09 18:59

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> On Fri, 30 Jan 2009 16:05:47 +0100, "Søren Ottosen" <lll@lll.dk>
> wrote:

> http://faq.ninja250.org/wiki/Image:IMG_1210.jpg

Sådan gøres det, og jeg tror ikke, at det holder så godt som et korrekt,
nittet led.

Mvh.

KD

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-01-09 21:34

Knud Dam skrev:
> "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan gøres det, og jeg tror ikke, at det holder så godt som et korrekt,
> nittet led.

Nu vil jeg istemme koret!

Jeg er fuldstændig enig - og tilmed er en korrekt nitning ingen _ingen_
sag hvis man anskaffer sig et dertil hørende værktøj, eller låner samme
hos en MC ven! Chancen for at "fucke up" er minimal (oftere går det den
vej - at kædeleddet "overspændes" med følgende reducceret levetid for
o/x ringen og dermed udtørring af leddet og reduceret levetid for kæden
som helhed)

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 30-01-09 16:46

Søren Ottosen skrev:

> Har siddet og fulgt med i denne diskussion og undrer mig lidt over hvordan
> du kan sikre et Clipseled med tråd???

- En rullekædes led forbindes af hhv. indre lasker som ydre lasker!
- Det er kun de indre lasker der kommer i berøring med kæden, derved at
de ydre ligger udenpå de indre!
- Samle-leddet består af to ydre lasker med tynde aksler imellem!
Derved vil en tråd viklet omkring clips og laske befinde sig i det
hulrum der er mellem de af samleleddets forbundne to indre lasker og
derfor ikke blive klippet/slidt -over af tandhjulet!

Kig evt. på:
<http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/chaindat/index.html> under
genlæsning, for bedre at kunne få mekanikken på nethinden!

--
Armand.