Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bærbare og billedbehandling
Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-01-09 07:36

Spørgsmålet om hvilke bærbare (især skærmen) der er velegnet til
billedbehandling har været oppe og vende et par gange.
Rob Galbraith, som plejer at have godt styr på tingene, har prøvet nogle
forskellige og skrevet lidt om det
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9320-9876
(Jeg har ikke selv læst det grundigt endnu)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-01-09 11:38

On 2009-01-27 07:35:48 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Rob Galbraith, som plejer at have godt styr på tingene, har prøvet nogle
> forskellige og skrevet lidt om det

Har du overvejet, at Rob Galbraith tjener særdeles gode penge på, at
han publicere hans meninger om forskellige foto relaterede produkter,
og det er da nærliggende at formode, at en producent af et givet
produkt godt kan se det smarte i, at tilbyde Rob en god pose penge for,
at skrive noget fordelagtigt om hans produkt.

http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11347 - kan du
læse, at ud af de 3455 billeder der i år er indleveret til årets
pressefoto, der er 75% af billederne bearbejdet på en Mac, og jeg kan
garantere dig, at det skyldes, at de bærbare Mac'er er det foretrukne
værktøj blandt fotografer, som har behov for en bærbar computer.

Og personligt har jeg mere tiltro til et valg, som er truffet af flere
hundrede aktive pressefotografer, end hvad Rob Galbraith skriver på sin
hjemmeside.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-01-09 12:21

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> er da nærliggende at formode, at en producent af et givet produkt godt kan
> se det smarte i, at tilbyde Rob en god pose penge for, at skrive noget

Nej - det har jeg _intet_ kendskab til. Jeg antager at han tjener penge på
de reklamer der er på hans side - men det er noget andet.
Men det lyder interessant. Har du noget som helst belæg for dine påstande ?
Mit kenskab til Rob Galbraiths arbejde giver mig indtryk af at han både er
grundig og troværdig.

Naturligvis er det godt at være kritisk overfor hvad der skrives - inkusive
dine påstande.

> [...]
> at det skyldes, at de bærbare Mac'er er det foretrukne værktøj blandt
> fotografer, som har behov for en bærbar computer.

Ok - artiklen ramte et ømt punkt hos dig ?
Faktisk havde jeg ikke set konklusionen, da jeg postede linket.
Jeg har tidligere bemærket at han har været meget positiv overfor Mac
bærbare - hvilket han også nævner i artiklen.

Og ja, jeg er udemærket klar over at Mac bærbare er meget udbredte blandt
pressefotografer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-01-09 12:36

On 2009-01-27 12:20:48 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Men det lyder interessant. Har du noget som helst belæg for dine påstande ?
> Mit kenskab til Rob Galbraiths arbejde giver mig indtryk af at han både er
> grundig og troværdig.

Man skal være mere end ualmindelig naiv, hvis man ikke kan gennemskue,
at Rob Galbraith + en masse andre review-sites, i et eller andet omfang
er lommen på forskellige producenter og annoncører.

Du er naturligvis velkommen til at æde alle Rob Galbraiths velsignelser
af forskellige produkter, men kunne du ikke droppe rollen som en stik i
rend dreng, der ukritisk viderformidler hans reklamer til denne gruppe.

Jeg er nemlig helt sikker på, at dem der synes det er interessant at
læse, hvad Rob Galbraith synes om forskellige produkter, de kan sagtes
selv finde hans web-site.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-01-09 12:46

> On 2009-01-27 12:20:48 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk>
> said:

[8<8<8<]
> Man skal være mere end ualmindelig naiv, hvis man ikke kan gennemskue, at
> Rob Galbraith + en masse andre review-sites, i et eller andet omfang er
> lommen på forskellige producenter og annoncører.

Ok - så vi kan konstatere at du ikke har noget belæg for dine påstande.

> Du er naturligvis velkommen til at æde alle Rob Galbraiths velsignelser af
> forskellige produkter, men kunne du ikke droppe rollen som en stik i rend
> dreng, der ukritisk viderformidler hans reklamer til denne gruppe

Du kan roligt regne med at jeg også fremover vil poste henvisninger til
information, der tidligere har været efterspurgt i denne gruppe.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Rune Trusell

Dato : 27-01-09 13:21

Mogens Hansen skrev:

> Du kan roligt regne med at jeg også fremover vil poste henvisninger til
> information, der tidligere har været efterspurgt i denne gruppe.

Heldigvis da. Det er da fremragende at få links, man ikke selv lige
støder på.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Rune Trusell

Dato : 27-01-09 12:27

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Og personligt har jeg mere tiltro til et valg, som er truffet af flere
> hundrede aktive pressefotografer, end hvad Rob Galbraith skriver på sin

Nu går denne test jo udelukkende på skærmen og ikke på ydeevne,
stabilitet osv.

Jeg har i øvrigt selv den testede MacBook Pro, og jeg finder ikke
skærmen så dårlig og så reflekterende som RG antyder. Men mit behov er
også et helt andet, og jeg er klar over, at der til professionel brug,
kræves en helt anden type skærm, som i øvrigt heller ikke findes på
Lenovos laptops.

Desuden anvender jeg den til billedbehandling primært hjemme på
kontoret, og ikke på cafeer, i fly og andre steder, hvor man ikke selv
kan kontrollere lyset. Jeg er godt tilfreds. Største ulempe er imo ikke
den glossy skærm, men mere de 15". Jeg har behov for en stor ekstern
skærm. Men til det meste er den lille nu ganske anvendelig.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 27-01-09 12:49

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Har du husket at sende en kopi af dette indlæg til Mac, så du kan hæve dit
reklamehonorar. Og hvad hvis han får noget for at komme med visse
udtalelser. Jeg kender også Rob Galbraith som en ganske gedigen kritikker,
så vidt jeg husker, så har han nærmest kasseret en Canon EOS 1D mark III ret
grundigt på deres fokussystem, sådan at det faktisk var det eneste man hørte
snak om ved det kamera.
Jeg ved godt, at Mac er det foretrukne, men der kan jo også ligge en anden
lille ting i det, at software til Mac og PC ikke er den samme, så har man en
stor investering liggende i software til Mac liggende, så kunne det jo være
smart, hvis denne kunne genbruges på en ny maskine. De fleste
pressefotografer får vel også stillet deres Mac til rådighed af avisen,
ligesom med kameraudstyret, det kan vi også bruge meget til at basere på, at
Canon er det foretrukne valg, eller???

MVH
Thomas

Fra : Per

Dato : 27-01-09 06:38

On 27 Jan., 11:38, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Og personligt har jeg mere tiltro til et valg, som er truffet af flere
> hundrede aktive pressefotografer, end hvad Rob Galbraith skriver på sin

Hvordan kan du se at de er behandlet på en "bærbar Mac"??
Du kan kun se at de er behandlet på en Mac, dvs. det kan være en
stationær med en anden skærm en lige en fra Apple??
Så de tal du henviser til, kan IKKE bruges til noget som helst i denne
sammenhæng.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 14:53

Per <internet@wolfsdorf.dk> wrote:

> [...]
> de er behandlet på en Mac, dvs. det kan være en stationær med en anden
> skærm en lige en fra Apple?? Så de tal du henviser til, kan IKKE bruges

De færreste vil bruge den "indbyggede" skærm i en bærbar til andet en
hurtig gennemsyn on location. Alt kritisk arbejde (håber jeg da) bliver
foretaget på en "rigtig" skærm, i et rigtigt miljø. (og tit ikke af
fotografen selv)

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-01-09 15:01

On 2009-01-27 14:53:00 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> hurtig gennemsyn on location. Alt kritisk arbejde (håber jeg da) bliver
> foretaget på en "rigtig" skærm, i et rigtigt miljø. (og tit ikke af

Du tager fejl, der er rigtig mange pressefotografer, som sender de
færdige billeder hjem til redaktionen fra en bærbar computer med en
mobil internetopkobling. Og jeg kender godt nok ikke nogen fotografer,
som overlader det til andre, at justere på deres billeder. Jeg kender
derimod mange proff. fotografer, som vil blive stiktossede, hvis en
eller anden DTP'er skulle finde på at ændre på deres billede.

Fra : Rune Trusell

Dato : 27-01-09 15:12

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> derimod mange proff. fotografer, som vil blive stiktossede, hvis en
> eller anden DTP'er skulle finde på at ændre på deres billede.

Muligvis. Men mange pressefotografer har kun en begrænset mulighed for
at vælge det endelige udseende, beskæring osv. De kommer naturligvis med
forslag og deltager i dialogen, men i sidste ende er det typisk
redaktionschefen der træffer beslutningen.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-01-09 15:19

On 2009-01-27 15:12:09 +0100, Rune Trusell <trusellruneFJERN@hotmail.com> said:

> Muligvis. Men mange pressefotografer har kun en begrænset mulighed for
> at vælge det endelige udseende, beskæring osv.

Beskæring er ikke belledbehandling, det er et pragmatisk kompromi, som
først og fremmest tager hensyn til den begrænsede plads i avisen/bladet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 15:18

> [...]

> Du tager fejl, der er rigtig mange pressefotografer, som sender de
> færdige billeder hjem til redaktionen fra en bærbar computer med en

Ja, de sender A skud hjem, men det er en foto editor der laver de
færdige til hhv. avis ol.

> [...]
> derimod mange proff. fotografer, som vil blive stiktossede, hvis en
> eller anden DTP'er skulle finde på at ændre på deres billede.

Der kommer an på hvilken slags fotograf du snakker om. Der er en grund
til at der virksomheder som udelukkende lever af at lave retouch og
færdiggørelse.

/thomas

Fra : emjeppesen

Dato : 27-01-09 17:35

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og jeg kender godt nok ikke nogen fotografer,
>som overlader det til andre, at justere på deres billeder.

Jeg har ellers læst for nyligt, at det endda er ret almindeligt at
sende pressebillederne via internettet til østen , hvor de arbejder om
natten og kan redigere og færdigbehandle billederne og tilbagesende
dem så de kunne være klar hjemme på redaktionen tidligt næste morgen.

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-01-09 17:46

On 2009-01-27 17:35:21 +0100, emjeppesen <emj@> said:

> [...]
> natten og kan redigere og færdigbehandle billederne og tilbagesende
> dem så de kunne være klar hjemme på redaktionen tidligt næste morgen.

Den holder ikke, alle danske dagblade har klare regler, som kun
tillader en meget begrænset redigering af pressefoto.

Fra : Per

Dato : 29-01-09 02:27

On 27 Jan., 15:00, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> derimod mange proff. fotografer, som vil blive stiktossede, hvis en
> eller anden DTP'er skulle finde på at ændre på deres billede.

Her tager du gruelig fejl. De store aviser har folk ansat der
redigerer billederne inden de kommer i avisen. Fotografen afleverer
bare filen og så bliver den redigeret mht. udsnit, farve og skarphed.
Mange af fotofgraferne har ikke forstand på redigeringen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 21:22

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bare filen og så bliver den redigeret mht. udsnit, farve og skarphed.
> Mange af fotofgraferne har ikke forstand på redigeringen.

Ja eller også ryger filen igennem et billedbehandlingsprogram med tre
forudstillede muligheder, programmet finder selv den bedst egnede.
Det er en proces fotografen ingen indflydelse har på, det er sådan det
foregår uden i det virkelige liv.
Beskæring er der en grafiker / dtp'er / redaktionredaktør der tager sig af,
og fotografen bliver ikke spurgt ( de har heller ikke tid, de skal passe
deres arbejde).

--
mvh kajo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-01-09 21:37

On 2009-01-29 21:21:36 +0100, "kajo" <- - -> said:

> [...]
> Beskæring er der en grafiker / dtp'er / redaktionredaktør der tager sig
> af, og fotografen bliver ikke spurgt ( de har heller ikke tid, de skal

I snakker som I har forstand til, der er squ ikke nogen aviser, hvor de
fast ansatte fotgrafer får lov til at levere uredigerede og halvfærdige
billeder, og hvis de forsøgte på det, så ville de straks få besked om,
at de hellere må se sig om efter et andet job.

Men det hænder naturligvis, at aviserne køber billeder fra bureauer og
af private, og i den forbindelse er der helt sikkert tilfælde, hvor
DTP-afdelingen udfører nogle justeringer.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 22:39

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> I snakker som I har forstand til,

Ja det har du ret i ...

> [...]
> så ville de straks få besked om, at de hellere må se sig om efter et andet

Jeg glemte at nævne at fotografen selvfølgelig leverer i redigeret billede,
men efterfølgende ryger det igennem en billedbehandler.

--
mvh kajo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-01-09 21:38

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> wrote in message

> De store aviser har folk ansat der
> redigerer billederne inden de kommer i avisen. Fotografen afleverer
> bare filen og så bliver den redigeret mht. udsnit, farve og skarphed.

I forbindelse med den foredragsrække som Politikens fastansatte fotografer
der blev holdt i december, blever der spurgt til hvordan det forholdt sig
med redigering.

Svaret var entydigt at det er fotograferne som står for redigeringen af
billederne, men at billederne kunne blive beskåret senere i processen
(sommetider til fotografens fortrydelse).
Det er min klare opfattelse af Politiken ikke har ansat folk til at redigere
billeder - heldigvis.

> Mange af fotofgraferne har ikke forstand på redigeringen.

Det er da en udmelding der vil noget.
Jeg gad godt høre lidt om hvad du baserer det på.

Jeg mener godt at jeg kan se forskel på den billedbehandling f.eks. Jan
Grarup, Jens Dresling, Miriam Dalsgaard og Jacob Ehrbahn på Politiken eller
Erik Refn, Linda Henriksen og Liselotte Sabroe på Berlingske laver (undskyld
til dem der ikke er nævnt).
Og det skyldes efter min opfattelse ikke tilfældigheder baseret manglende
kompetence - tværtimod.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-09 21:49

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
> til dem der ikke er nævnt).
> Og det skyldes efter min opfattelse ikke tilfældigheder baseret manglende

Og de fleste af deres billeder nok ikke engang redigeret mere end f.eks.
lidt justering af exposure, crop og sharpening .. fidusen ved en god
fotograf er jo at han fanger billedet i kameraet ...

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-01-09 22:15

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Og de fleste af deres billeder nok ikke engang redigeret mere end f.eks.
> lidt justering af exposure, crop og sharpening .. fidusen ved en god
> fotograf er jo at han fanger billedet i kameraet ...

Der kan f.eks. være situationer hvor det skal gå stærk, og der ikke er tid
til at få det hele på plads i optageøjeblikket, f.eks.
http://foto.dresling.com/#post57
http://foto.dresling.com/#post65

--
Venlig hilsen