Installation af ældre pc, kan ikke finde n~
Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 17:17

Hej med jer,

Jeg har lige installeret XP på en 2 år gammel PC.

Da jeg tilslutter den til mit netstik sker der nada! (Intet)

Jeg har sat den CD med fra TDC som jeg fik da jeg fik min
bredbåndsforbindelse men den skriver at den ikke kan finde mit netkort!

Hvad gør jeg galt?

MVH

Bo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-01-09 17:47

"EJSMB" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har sat den CD med fra TDC som jeg fik da jeg fik min
> bredbåndsforbindelse men den skriver at den ikke kan finde mit netkort!

Du har glemt at installere driver til netkortet. Det har du formentlig ikke
fået fra TDC.
Det tyder så også på, at du generelt har glemt at installere drivere til
bundkort, lydkort m.m. Netkortet er formentlig onboard så enten er det en
særskilt driver eller også er den integreret i en af de øvrige drivere.
Hvis ikke du har en cd med drivere til bundkortet, kan du hente dem på
producentens hjemmeside.

Kurt

Fra : Mads

Dato : 25-01-09 17:48

On Sun, 25 Jan 2009 17:16:59 +0100, "EJSMB" <ejsmb(a)privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har sat den CD med fra TDC som jeg fik da jeg fik min
>bredbåndsforbindelse men den skriver at den ikke kan finde mit netkort!

Efter at du indstallerede XP, huskede du så at indstallere
driver CD'en til bundkortet?
( jeg går ud fra at det er et onboard netkort )

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 18:13

> Efter at du indstallerede XP, huskede du så at indstallere
> driver CD'en til bundkortet?
> ( jeg går ud fra at det er et onboard netkort )

Det er det MEN hvorfra installere jeg driverne fra. Kan ikke finde dem på XP
CD'en??

MVH

Bo

Fra : Max

Dato : 25-01-09 18:23

Hej Bo

> Det er det MEN hvorfra installere jeg driverne fra. Kan ikke finde
> dem på XP CD'en??

XP kender ikke dit netkort, så find ud af hvad det er for et
og hent driverne fra fabrikantens hjemmeside.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 18:32

> Hej Bo

> XP kender ikke dit netkort, så find ud af hvad det er for et
> og hent driverne fra fabrikantens hjemmeside.

ok, men det må jo så være via min anden PC da jeg jo ikke kan komme på
nettet på den anden

MVH

Bo

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-09 18:55

EJSMB wrote:

> Det er det MEN hvorfra installere jeg driverne fra. Kan ikke finde dem på XP
> CD'en??

Det er heller ikke XP-CD'en. Det er den CD der følger med til
_bundkortet_ ...

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 18:59

> Det er heller ikke XP-CD'en. Det er den CD der følger med til
> _bundkortet_ ...
> '

Tak, men den PC er IKKE til at finde mere, desværre!

Hvordan ser jeg hvilket bundkort der sidder i maskinen?

Er inde i SETUP

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-09 20:09

EJSMB wrote:

> Hvordan ser jeg hvilket bundkort der sidder i maskinen?

Du åbner kabinettet og allierer dig med noget kraftigt lys. På
bundkortet står både producent og modelnummer.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 25-01-09 20:17

EJSMB wrote:
> Hvordan ser jeg hvilket bundkort der sidder i maskinen?

Åbn kassen og se hvilket bundkort det er.
Skriv det ned, inkl. revisionnr.
Der kan være mange forskellige revisioner af samme bundkort, og de kan
godt have forskellig BIOS.

Støv også af mens du har den åben.
Det er en god idé at muge ud i en PC med ét eller to års mellemrum, alt
efter hvor støvet der er.
Der må dog ikke bruges støvsuger; man kan risikere at zappe noget pga.
der kan springe gnister fra mundstykket - det opbygger nemt en kraftig
statisk ladning.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 26-01-09 10:08

EJSMB has brought this to us :
> Hvordan ser jeg hvilket bundkort der sidder i maskinen?

Hvis det er en såkaldt mærkevaremaskine, skal du bare have driveren fra
producentens hjemmeside. Hvis det er en "no-name"-maskine, kan man som
regel se det under BIOS opstart hvor der også vises hvor meget
hukommelse der er installeret. Jeg plejer at trykke på Pause når
lamperne i tastaturet lige har blinket en gang så jeg kan nå at se det.

Alternativt kan man i Windows starte en kommandoprompt og bruge
debug-programmet. I udklippet herunder kan man se navnet for mit eget
bundkort - et Asus P4G8X, og kommandoerne til at få det frem står efter
bindestregerne:

C:\>debug
-df000:0,100
F000:0000 03 06 00 00 00 00 00 00-00 00 00 00 00 00 00 00
F000:0010 5F 53 4D 5F 26 1F 02 03-58 00 00 00 00 00 00 00
_SM_&...X.......
F000:0020 5F 44 4D 49 5F A0 17 06-40 00 0F 00 39 00 23 57
_DMI_...@...9.#W
F000:0030 06 58 00 39 00 05 06 00-00 00 00 00 00 00 00 00
..X.9............
F000:0040 00 14 00 00 01 02 00 F0-03 07 80 DE CB 7F 00 00
F000:0050 00 00 07 00 41 77 61 72-64 20 53 6F 66 74 77 61 ....Award
Softwa
F000:0060 72 65 2C 20 49 6E 63 2E-00 41 53 55 53 20 50 34 re,
Inc..ASUS P4
F000:0070 47 38 58 20 41 43 50 49-20 42 49 4F 53 20 52 65 G8X ACPI
BIOS Re
F000:0080 76 69 73 69 6F 6E 20 31-30 30 36 00 30 36 2F 30 vision
1006.06/0
F000:0090 33 2F 32 30 30 33 00 00-01 19 01 00 01 02 03 04
3/2003..........
F000:00A0 00 00 00 00 00 00 00 00-00 00 00 00 00 00 00 00
F000:00B0 06 53 79 73 74 65 6D 20-4D 61 6E 75 66 61 63 74 .System
Manufact
F000:00C0 75 72 65 72 00 53 79 73-74 65 6D 20 4E 61 6D 65
urer.System Name
F000:00D0 00 53 79 73 74 65 6D 20-56 65 72 73 69 6F 6E 00 .System
Version.
F000:00E0 45 56 41 4C 00 00 02 08-02 00 01 02 03 04 41 53
EVAL..........AS
F000:00F0 55 53 54 65 4B 20 43 6F-6D 70 75 74 65 72 20 49 USTeK
Computer I
F000:0100 4E N
-q

C:\>

--
/klaus

Fed spade: http://www.youtube.com/watch?v=4lwpvEzxDb8

Fra : Preben

Dato : 28-01-09 21:37

> Tak, men den PC er IKKE til at finde mere, desværre!
>
> Hvordan ser jeg hvilket bundkort der sidder i maskinen?
>
> Er inde i SETUP
Hej
Du kunne se om du kan få fat i Aida programmet, det kan teste indholdet i
din maskien, og fortælle hvor du kan hente driveren altså firmanavn

Ellers må du sætte et billigt universalkort i som windows kender, koster
nok omkring 100kr...
mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 22:10

> [...]
> din maskien, og fortælle hvor du kan hente driveren altså firmanavn
>
> Ellers må du sætte et billigt universalkort i som windows kender, koster

jeg har fundet typen på bundkortet og installeret driver MEN den kan ikke
komme på nettet alligevel.

Den står og leder efter IP adresse men den finder den ikke!

Foreløbig stort tak til jer alle men hvad gør jeg nu??

MVH

Bo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-01-09 22:13

> [...]
>
> Den står og leder efter IP adresse men den finder den ikke!
>
> Foreløbig stort tak til jer alle men hvad gør jeg nu??

Hvad fortæller enhedshåndtering? Ses netkortet at være installeret korrekt,
eller er der gult udråbstegn ved den.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 18:31

> Hvad fortæller enhedshåndtering? Ses netkortet at være installeret
> korrekt, eller er der gult udråbstegn ved den.

Ja, detses ogdr er IKKE noget gult udråbstegn.

Jeg er dog ikke 100 % sikker på at det er det rigtige kort jeg har
installeret .

den reagere normalt når jeg sætter netstik i men den skriver "Begrænset
eller ingen forbindelse".
Så trykker jeg på "reparer" og derefter prøver den at forny adressen men
uden held.

Kan I hjælpe mere???

Bo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-02-09 19:26

> [...]
> eller ingen forbindelse".
> Så trykker jeg på "reparer" og derefter prøver den at forny adressen men

Hvis ikke du er sikker på, at det er det rigtigt netkort, må du fortælle,
hvilket bundkort du har og hvor du har hentet driveren, så vi kan se, om der
kan være noget at tage fejl af. Normalt kan man ikke lige uden videre
installere en forkert driver, da windows så vil protestere, medmindre man
har fundet en driver til et kort som er næsten identisk.
Men dine sidste oplysninger tyder på, at netkortet er installeret korrekt,
da det ellers ikke burde kunne kommunikere med dit modem/router.
Så næste skridt må være at få nulstillet det hele.
Sluk computeren, sluk modem (tag fysisk strømmen fra) og sluk router (hvis
du har sådan en - det skal også være strøm helt fra).
Efter 30 sek tænder du modem. Hold øje med dioderne på det, og når det ser
ud til at være faldet til ro (efter ca. 1 min) tænder du routeren og igen
skal du holde øje med, at dioderne falder til ro. Tager også ca. 1 min.
Først nu må du tænde for computeren. Prøv så om ikke tingene nu er aktiveret
i rigtig rækkefølge og virker.
Det er vigtigt at følge ovenstående rækkefølge.

Kurt

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-01-09 22:23

EJSMB wrote:
> jeg har fundet typen på bundkortet og installeret driver MEN den kan ikke
> komme på nettet alligevel.
>
> Den står og leder efter IP adresse men den finder den ikke!

Kan du se MAC-adressen på bundkortet?
(noget lignende den her: 80 A0 E3 61 4B 87 )

Hvis du i Egenskaber for netkortet kan se at den er 00 00 00 00 00 00
istedet, så er den af en eller anden grund blevet nulstillet, og visse
DHCP-servere uddeler ikke IP-adresser til en ren nul-MAC-adresse.

Fra : J

Dato : 28-01-09 23:35

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:glqib5$a1p$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> istedet, så er den af en eller anden grund blevet nulstillet, og visse
> DHCP-servere uddeler ikke IP-adresser til en ren nul-MAC-adresse.

Gæt, gæt, gæt, vås, vås, vås

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-01-09 16:21

J wrote:
> Gæt, gæt, gæt, vås, vås, vås

I lige måde.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-01-09 21:43

EJSMB:

> [...]
>
> Jeg har sat den CD med fra TDC som jeg fik da jeg fik min
> bredbåndsforbindelse men den skriver at den ikke kan finde mit

Start -> Højreklik Denne Computer -> Vælg Egenskaber -> Faneblad
Hardware -> Klik på Enhedshåndtering. Find Netværkskort - hvis det er
der -> klik på "+" og se om korter er fundet. Hvis ja, fremhæv og
højreklik på kortet og vælge Egenskaber. Vælg faneblad Driver og se om
der ikke er installeret en driver.

Mit netkort sidder osse på bundkortet i form af et chipset, men
driveren er fra Microsoft og lå på Windows XP Pro CD'en. Kortet er PnP.
Installeren klarede den sag. Muligvis er dit netkort i stykker, eller
osse - som der er flere der har skrevet - er det så nyt eller specielt,
at Windows XP ikke kender det.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."