Utraditionel soloulykke
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-01-09 20:44

<http://jp.dk/udland/europa/article1582767.ece>

En billist påkører angiveligvis en kantsten med høj fart, hvorefter
bilen flyver 7 meter op i luften og sætter sig fast i et tag på en
kirke.

Er der nogen der har et plausibelt gæt på hvordan geometrien på den
kantsten har set ud, og bilens oprindelige fart, for at kunne nå op på
den minimale lodrette fartvektor på 11,7 m/s? Under perfekte forhold,
skal der en vandret fartvektor på 25,1 m/s til, for at få tallene til
at passe sammen, men der er formentlig forsvundet en del energi ved
sammenstødet med kantstenen, uanset hvor ideelt udformet den har været.

Nogen der tør give et bud?

--
/Wegge

Fra : Max

Dato : 26-01-09 20:55

Hej Anders

> sammenstødet med kantstenen, uanset hvor ideelt udformet den har
> været.

Hvor finder du omtalen af en kantsten ?

--
Mvh Max

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-01-09 21:02

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Anders

> Hvor finder du omtalen af en kantsten ?

I den artikel jeg linkede til, på det tidspunkt hvor jeg læste
den. PÃ¥ det tidspunkt var formuleringen noget i retning af "Den unge
mand menes at have overset et lyskryds, og ramte kantstenen."

Med den forklaring der er nu, kommer det til at lyde noget simplere.

--
/Wegge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-01-09 11:27

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at passe sammen, men der er formentlig forsvundet en del energi ved
> sammenstødet med kantstenen, uanset hvor ideelt udformet den har været.

Det lyder som en sag for "Mythbusters".
Jeg tror ikke, denne myte vil blive bekræftet.

Per A. Hansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 28-01-09 12:09

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> writes:

> Det lyder som en sag for "Mythbusters".
> Jeg tror ikke, denne myte vil blive bekræftet.

Bilen *er* jo endt oppe på kirkeloftet på en eller anden måde, så at
kalde det en myte er nok lidt stærkt.

--
/Wegge