Penge og finanskrise
Fra : fjern

Dato : 26-01-09 13:04

(Undskyld - den skulle nok have været i videnskab.økonomi - men der er
så stille)

Først situationen, så et par spørgsmål.

Finanskrisen, startede med at det blev opdaget at der var blevet udlånt
en masse penge til folk som ikke kunne betale dem tilbage (prioritetslån)
Så havde bankerne ingen penge - de var jo lånt ud til dårlige betalere,
så kunne de ikke låne til en sund virksomhed der lige manglede nogle
råvarer til en stor leverance. - ups så får vi nogen arbejdsløse, som
ikke har råd til at købe noget af mig og dig - så har vi heller ingen
penge osv. osv.

Staten dvs. os alle sammen giver nu bankerne et lån eller en gave eller
hvad - så har de penge igen og kan låne ud og så brydes den onde cirkel.

Men staten har måske underskud i forvejen, så hvordan kan den det?
Joh den laver nogle langsigtede gældsbeviser som nogen (kinesiske
investeringsfirmaer) vil købe af den og dermed får staten penge - den
kan give til bankerne.

Spørgsmålene er så:
1
Når (kinesiske investeringsfirmaer)har penge, så kom
de vel oprindeligt fra de lån de dårlige huskøbere fik og som de brugte
til at købe billige asiatiske varer for?

2
Når (kinesiske investeringsfirmaer) ikke direkte vil låne en amerikansk
virksomhed af de penge de har - så er det vel pga. det er for besværligt
at få tilstrækkelig tillid til firmaet- hvad ellers?

3
Når (kinesiske investeringsfirmaer)gerne vil købe langsigtede
gældsbeviser af den amerikanske regering men ikke låne til landets
virksomheder så er det vel i princippet naivt - for USA kan jo også gå
konkurs, som argentina gjorde det for nogle år siden ?

mvh
Søren

Fra : kaz

Dato : 26-01-09 15:15

fjern" <"skogstadNielsen(fjern) wrote:
> [...]
> Joh den laver nogle langsigtede gældsbeviser som nogen (kinesiske
> investeringsfirmaer) vil købe af den og dermed får staten penge - den

Prøv at se nærmere på centralbankernes rolle i problemerne. De er ikke
fredet.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-01-09 11:38

"fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virksomhed af de penge de har - så er det vel pga. det er for besværligt
> at få tilstrækkelig tillid til firmaet- hvad ellers?

Jeg skal ikke påstå jeg e3r den store ekspert på Kina, men en del fik jeg
da ud af en rejse derovre.
Kina nærer stor mistillid til USA og ser sig selv som Verdens førende
rige - de anser Hu Jintao som værende en større statsmand end Bush/Obama
Deres største problem er, at de har overskud af kul og mangler olie.
Derfor bruger de en del af valutaoverskuddet til at investere i bl.a.
Afrika.

Per A. Hansen