Matematisk f
Fra : Peter.Windum@gmail.c~

Dato : 26-01-09 04:42

Kære Alle

Jeg har brug for lidt matematisk hjælp til udarbejdelse af denne
fodboldøvelse, kaldet Snickers Cup.
Jeg har lovet at have øvelsen klar til i eftermiddag, så jeg er
desværre lidt presset på tiden...Håber en af jer kan hjælpe...
Tak

Info:
Jeg har 10 ungdomsspillere.
De får alle et specifikt nummer hver skrevet på hånden.
F.eks:
Bo = 1
Ole = 2
Hans = 3
Ib = 4
osv. osv.

10 kampe af 5 minutters varighed.
1.kamp: F.eks. spiller nr. 1+2+3+4+5 mod nr. 6+7+8+9+10
2.kamp: F.eks. spiller nr. 1+3+5+7+9 mod nr. 2+4+6+8+10
3.kamp: F.eks. spiller nr. 1+2+8+9+10 mod nr. 3+4+5+6+7
4.kamp... osv. osv.

Øvelsen går ud på, at efter hver kamp får de spillere der er på det
vindende hold, ét point - til sidst ser man så, hvem der har flest
point og han har vundet...
MEN - Det er ikke det der er problemet.....

Mit problem er:

Hvordan laver jeg en matematisk fordelig af holdene til de 10 kampe,
således at alle børn er lige mange gange sammen med de andre ???

Forstår i ???

- Det skulle gerne ikke være således, at spiller nr. 1 og 4 f.eks kun
har spillet sammen i to kampe, men spiller 1 og 8 måske har været
sammen i 6 kampe !!!

Hvordan dælen drejer man lige den ???

Spørgsmål:
Er der nogen der kan opskrive begge hold til de 10 kampe - så alle er
ligelidt fordelt ???
(Skulle det blive 9 kampe eller 11-12 kampe i alt, for at regnestykket
går op - er det OK )

På forhånd tusind tak for hjælpen....

Fortsat god dag.

/Peter

Fra : Peter

Dato : 26-01-09 05:36

Hmm... Det er svært det her

Har rodet videre med det..

Hvis vi nu leger, der kun er 4 spillere i alt, hedder holdene:
1-2 mod 3-4
1-3 mod 2-4
1-4 mod 2-3
Her kan spilles 3 kampe, alt går op !

Hvis vi nu leger, der er 6 spillere i alt, hedder holdene:
1-2-3 mod ...
1-2-4 mod ...
1-2-5 mod ...
1-2-6 mod ...
1-3-4 mod ...
1-3-5 mod ...
1-3-6 mod ...
1-4-5 mod ...
1-4-6 mod ...
1-5-6 mod ...
Her kan spilles præcis 10 kampe, hverken mere eller mindre....

Men - Der er 10 spillere !!! - og vi skal kun spille omkring 10-11
kampe !!

Så hvordan vil holdene se ud til de 10 kampe, så det bliver så
retfærdigt om muligt !!

Hmmm....

Håber nogen har et bud

Finder jeg løsningen, skal jeg nok skrive den her ......

Tak

/Peter

Fra : Peter

Dato : 26-01-09 06:32

Kære alle

Eftersom jeg skal bruge ”planen” til min træning i eftermiddag, har
jeg nu selv ”løst” opgaven (det vil sige, jeg har ikke løst den – men
dette er mit bedste bud…)
Mine kampe vil forløbe således:

Snickers Cup (10 spillere)

Kamp 1: 1-2-3-7-8 mod 4-5-6-9-10
Kamp 2: 1-2-4-7-9 mod 3-5-6-8-10
Kamp 3: 1-2-5-7-10 mod 3-4-6-8-9

Kamp 4: 1-2-6-8-9 mod 3-4-5-7-10
Kamp 5: 1-3-4-8-10 mod 2-5-6-7-9
Kamp 6: 1-3-5-7-8 mod 2-4-6-9-10

Kamp 7: 1-3-6-9-10 mod 2-4-5-7-8
Kamp 8: 1-4-5-7-9 mod 2-3-6-8-10
Kamp 9: 1-4-6-8-9 mod 2-3-5-7-10

Kamp 10: 1-5-6-7-10 mod 2-3-4-8-9

Som I kan se, har jeg taget udgangspunkt i mit ”6 spillere eksempel”
men, min kampplan er ikke perfekt, eftersom f.eks. Spiller 6 kun er
sammen med Spiller 7 to gange, hvorimod Spiller 4 er på samme hold som
Spiller 8 syv gange !!!

Ærgeligt – Men jeg kan ikke få det til at blive bedre…..

Lidt statistik på min løsning, for at se om den er helt hen i vejret:

Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 2: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 2 sammen med spiller 3: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 3 sammen med spiller 4: 4 gange

Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 7: 6 gange
Hvor mange gange er spiller 2 sammen med spiller 8: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 3 sammen med spiller 9: 3 gange

Hvor mange gange er spiller 7 sammen med spiller 8: 3 gange
Hvor mange gange er spiller 8 sammen med spiller 9: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 9 sammen med spiller 10: 3 gange

Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 8: 5 gange
Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 9: 5 gange
Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 10: 4 gange

Hvor mange gange er spiller 6 sammen med spiller 7: 2 gange
Hvor mange gange er spiller 5 sammen med spiller 8: 3 gange
Hvor mange gange er spiller 4 sammen med spiller 9: 7 gange
Hvor mange gange er spiller 3 sammen med spiller 10: 6 gange

Jeg lukker spørgsmålet nu.

Skulle I dog have en bedre løsning ved hånden, må I godt give et
praj….

Fortsat god dag.

/Peter

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-01-09 16:03

Peter wrote:
> [...]
>>> 2.kamp: F.eks. spiller nr. 1+3+5+7+9 mod nr. 2+4+6+8+10
>>> 3.kamp: F.eks. spiller nr. 1+2+8+9+10 mod nr. 3+4+5+6+7

Første linie skal læses:
"I kamp #1 er spiller A på hold med spiller B,C,D,E"

Anden linie skal læses:
"I kamp #2 er spiller A på hold med spiller C,D,E,F"

Osv.

BCDEFGHIJ
1xxxxooooo
2oxxxxoooo
3ooxxxxooo
4oooxxxxoo
5ooooxxxxo
6oooooxxxx
7xoooooxxx
8xxoooooxx
9xxxooooox
0xxxxooooo

Ved 9 kampe har alle været på hold med alle andre 4 gange.
Ved 18 kampe har alle været på hold med alle andre 8 gange.
Ved 27 kampe har alle været på hold med alle andre 12 gange.

Osv.

Mvh. Martin

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-01-09 16:05

Martin Andersen wrote:
> [...]
>>> 1-3 mod 2-4

>>> 1-2-4 mod ...
>>> 1-2-5 mod ...
>>> 1-2-6 mod ...
>>> 1-3-4 mod ...
>>> 1-3-5 mod ...
>>> 1-3-6 mod ...
>>> 1-4-5 mod ...
>>> 1-4-6 mod ...

> [...]
> Ved 18 kampe har alle været på hold med alle andre 8 gange.
> Ved 27 kampe har alle været på hold med alle andre 12 gange.

En bonus ved dette system er at kun 2 spillere skal overrække deres
"udeholds"-vest mellem hver kamp ;)

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-01-09 14:54

<Peter.Windum@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

------------

Med 9 kampe kan du bruge Round-robin metoden:

Forestil dig at 0 står fast og resten cykler

kamp 1:
0 1 2 3 4
9 8 7 6 5

kamp 2:
0 9 1 2 3
8 7 6 5 4

etc

Mvh
Martin

Fra : N/A

Dato : 26-01-09 16:03

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 22:30

> [...]
>point og han har vundet...
>MEN - Det er ikke det der er problemet.....

Vi kalder det Gajolbold og plejer at trække lod om holdene - altså i dit
tilfælde en pose med 5 gule og 5 røde brikker. Ikke særligt matematisk men
det virker og er meget sjovt - kan sikkert bruges uden for fodboldens rækker

/karsten

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-01-09 23:33

Som Martin Larsen ganske rigtigt skrivver skal der 126 kampe til, før alle
har været på hold med alle. Måke kan du køre en fortsat turnering over flere
gange og så til sidst nå de 126 kampe.

Spillerne er nummereret fra 0 til 9. Værs'go at spille. Du kan selv springe
i mapene, så der bliver større variationer i holdene fra gang til gang. Når
alle kampe er spillet, har hver emkelt spiller været på hold med hver af de
andre spillere 56 gange.

Jan

Kamp Hold A Hold B
1 0, 1, 2, 3, 4 5, 6, 7, 8, 9