/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
Lidt hovedbrud?
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 25-01-09 18:56

Hej i gruppen.

Er der nogen der kan forklare det her med de trekanter?
http://www.sitecenter.dk/jurban/synsbedrag/view.nhtml?profile=synsbedrag&UID=10003
Synes det ser mystisk ud.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.
www.jbsn.dk






 
 
Glenn Møller-Holst (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 25-01-09 19:01

Jørgen Nielsen wrote:
> Hej i gruppen.
>
> Er der nogen der kan forklare det her med de trekanter?
> http://www.sitecenter.dk/jurban/synsbedrag/view.nhtml?profile=synsbedrag&UID=10003
> Synes det ser mystisk ud.
>

Hej Jørgen

Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant" -
den "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.

Grøn hypotenuse hældning:
2/5

Rød hypotenuse hældning:
3/8

og

2/5 <> 3/8

-

I øvrigt godt fundet på...

hilsen

Glenn

Jørgen Nielsen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 25-01-09 19:08


"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> wrote in message
news:gli9cs$ij2$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej Jørgen
>
> Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant" - den
> "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.
>
> Grøn hypotenuse hældning:
> 2/5
>
> Rød hypotenuse hældning:
> 3/8
>
> og
>
> 2/5 <> 3/8
>
> -
>
> I øvrigt godt fundet på...

Hej Glenn.

Jeg er ikke så meget inde i det "svære" matematik. Kan du prøve at forklare
hvad hypotenuse betyder ? Og hvad betyder dette tegn "<>" ? Jeg er jo
"bare" isolatør
Du skriver grøn, er det den lysegrønne eller mørkegrønne?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.
Billeder www.jbsn.dk



Erik Olsen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 25-01-09 19:20

Jørgen Nielsen wrote:
> "Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> wrote in message
> news:gli9cs$ij2$1@news.net.uni-c.dk...
>> Hej Jørgen
>>
>> Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant"
>> - den "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.
>>
>> Grøn hypotenuse hældning:
>> 2/5
>>
>> Rød hypotenuse hældning:
>> 3/8
>>
>> og
>>
>> 2/5 <> 3/8
>>
>> -
>>
>> I øvrigt godt fundet på...
>
> Hej Glenn.
>
> Jeg er ikke så meget inde i det "svære" matematik. Kan du prøve at
> forklare hvad hypotenuse betyder ? Og hvad betyder dette tegn
> "<>" ? Jeg er jo "bare" isolatør
> Du skriver grøn, er det den lysegrønne eller mørkegrønne?

Det betyder at den røde og den grønne trekant ikke har de samme vinkler.
Det skal de have for at den store (samlede) figur er en ægte trekant.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Jørgen Nielsen (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-01-09 17:22


"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message
news:497cad3e$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Det betyder at den røde og den grønne trekant ikke har de samme vinkler.
> Det skal de have for at den store (samlede) figur er en ægte trekant.

Hej Erik.

Tak for dit svar.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.
Billeder www.jbsn.dk



Glenn Møller-Holst (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 25-01-09 19:52

Jørgen Nielsen wrote:
> "Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> wrote in message
> news:gli9cs$ij2$1@news.net.uni-c.dk...
>> Hej Jørgen
>>
>> Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant" - den
>> "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.
>>
>> Grøn hypotenuse hældning:
>> 2/5
>>
>> Rød hypotenuse hældning:
>> 3/8
>>
>> og
>>
>> 2/5 <> 3/8
>>
>> -
>>
>> I øvrigt godt fundet på...
>
> Hej Glenn.
>
> Jeg er ikke så meget inde i det "svære" matematik. Kan du prøve at forklare
> hvad hypotenuse betyder ? Og hvad betyder dette tegn "<>" ? Jeg er jo
> "bare" isolatør
> Du skriver grøn, er det den lysegrønne eller mørkegrønne?

Hej Jørgen

I en retvinklet trekant kalder man de to sider der er vinkelret på
hinanden - og den sidste for hypotenuse:
http://da.wikipedia.org/wiki/Retvinklet_trekant

Med grøn menes her mørkegrøn.

-

Det skal bemærkes at den øverste "trekants" hypotenuse heller ikke er ret.

-

Udsagnet i bunden:
"Ved blot at flytte rundt på tingene, fylder det pludselig mindre...
Øøøøhhh.. hvordan lige det?"

er ikke sandt - tingene fylder arealmæssigt det samme.

-

Den øverste figur ligner en trekant - men er det ikke.

Den nederste figur ligner en også trekant - men er det ikke.

Figurenes højde og bredde er ens, men "hypotenusen" på øverste figur
knækker opad - og "hypotenuse" på nederste figur "knækker" nedad.

De to figureres "hypotenuser" udgør et parallellogram:
http://da.wikipedia.org/wiki/Parallelogram:

Dette parallellogram burde have et areal på 1 kvadratenhed.

hilsen

Glenn

Glenn Møller-Holst (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 25-01-09 20:14

Glenn Møller-Holst wrote:
> Jørgen Nielsen wrote:
>> "Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> wrote in message
>> news:gli9cs$ij2$1@news.net.uni-c.dk...
>>> Hej Jørgen
>>>
>>> Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant" -
>>> den "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.
>>>
>>> Grøn hypotenuse hældning:
>>> 2/5
>>>
>>> Rød hypotenuse hældning:
>>> 3/8
>>>
>>> og
>>>
>>> 2/5 <> 3/8
>>>
>>> -
>>>
>>> I øvrigt godt fundet på...
>>
>> Hej Glenn.
>>
>> Jeg er ikke så meget inde i det "svære" matematik. Kan du prøve at
>> forklare hvad hypotenuse betyder ? Og hvad betyder dette tegn "<>"
>> ? Jeg er jo "bare" isolatør
>> Du skriver grøn, er det den lysegrønne eller mørkegrønne?
>
> Hej Jørgen
>
> I en retvinklet trekant kalder man de to sider der er vinkelret på
> hinanden - og den sidste for hypotenuse:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Retvinklet_trekant
>
> Med grøn menes her mørkegrøn.
>
> -
>
> Det skal bemærkes at den øverste "trekants" hypotenuse heller ikke er ret.
>
> -
>
> Udsagnet i bunden:
> "Ved blot at flytte rundt på tingene, fylder det pludselig mindre...
> Øøøøhhh.. hvordan lige det?"
>
> er ikke sandt - tingene fylder arealmæssigt det samme.
>
> -
>
> Den øverste figur ligner en trekant - men er det ikke.
>
> Den nederste figur ligner en også trekant - men er det ikke.
>
> Figurenes højde og bredde er ens, men "hypotenusen" på øverste figur
> knækker opad - og "hypotenuse" på nederste figur "knækker" nedad.
>
> De to figureres "hypotenuser" udgør et parallellogram:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Parallelogram:
>
> Dette parallellogram burde have et areal på 1 kvadratenhed.
>
> hilsen
>
> Glenn

Hej Per

Faktisk kan parallellogrammet deles i to trekanter:

-

Areal af tingene forneden incl. hvidt kvadrat:

8*3/2 + 5*2/2 + 8*2

-

Areal af ægte stor trekant med hypotenuse c (katetelængder: 13 og 5):

13*5/2

-

Areal mellem c og øvre "trekant" i parallellogrammet:

(Areal af ægte stor trekant) - (Areal af tingene foroven)

= (13*5/2) - (8*3/2 + 5*2/2 + 5*3)

= (65-64)/2

= 1/2

-

Areal mellem c og nedre "trekant" i parallellogrammet:

(Areal af tingene forneden) - (Areal af ægte stor trekant)

= (8*3/2 + 5*2/2 + 8*2) - (13*5/2)

= (66-65)/2

= 1/2

-

Areal af parallellogram:

1/2+1/2 = 1.

hilsen

Glenn

Glenn Møller-Holst (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 25-01-09 20:19

Glenn Møller-Holst wrote:
> Jørgen Nielsen wrote:
>> "Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> wrote in message
>> news:gli9cs$ij2$1@news.net.uni-c.dk...
>>> Hej Jørgen
>>>
>>> Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant" -
>>> den "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.
>>>
>>> Grøn hypotenuse hældning:
>>> 2/5
>>>
>>> Rød hypotenuse hældning:
>>> 3/8
>>>
>>> og
>>>
>>> 2/5 <> 3/8
>>>
>>> -
>>>
>>> I øvrigt godt fundet på...
>>
>> Hej Glenn.
>>
>> Jeg er ikke så meget inde i det "svære" matematik. Kan du prøve at
>> forklare hvad hypotenuse betyder ? Og hvad betyder dette tegn "<>"
>> ? Jeg er jo "bare" isolatør
>> Du skriver grøn, er det den lysegrønne eller mørkegrønne?

Hej Jørgen

Tegnet "<>" ("arvet" fra datalogi) betyder "forskellig fra", "ikke lig
med" kunne også være skrevet som "!=" - kig på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_mathematical_symbols

hilsen

Glenn

Jørgen Nielsen (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-01-09 17:21


"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> wrote in message
news:glicbr$ip9$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej Jørgen
>
> I en retvinklet trekant kalder man de to sider der er vinkelret på
> hinanden - og den sidste for hypotenuse:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Retvinklet_trekant
>
> Med grøn menes her mørkegrøn.
>
> -
>
> Det skal bemærkes at den øverste "trekants" hypotenuse heller ikke er ret.
>
> -
>
> Udsagnet i bunden:
> "Ved blot at flytte rundt på tingene, fylder det pludselig mindre...
> Øøøøhhh.. hvordan lige det?"
>
> er ikke sandt - tingene fylder arealmæssigt det samme.
>
> -
>
> Den øverste figur ligner en trekant - men er det ikke.
>
> Den nederste figur ligner en også trekant - men er det ikke.
>
> Figurenes højde og bredde er ens, men "hypotenusen" på øverste figur
> knækker opad - og "hypotenuse" på nederste figur "knækker" nedad.
>
> De to figureres "hypotenuser" udgør et parallellogram:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Parallelogram:
>
> Dette parallellogram burde have et areal på 1 kvadratenhed.

Hej Glenn.

Nu er jeg ved at forstå det Jeg kan godt se, at efter jeg målte efter,
at de "knækker" lidt, ikke så meget, men åbenbart nok til at det giver lidt
forskel. Tak for dit lange præcise svar.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.
Billeder www.jbsn.dk



Rado (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 26-01-09 12:10

On Sun, 25 Jan 2009 19:00:55 +0100, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk>
wrote:


>Kig på hældningen af den formodede hypotenuse på nederste "trekant" -
>den "knækker" mellem det grønne og røde hjørne.

http://zantra.dk/temp/sb/sb.html


--
Rado

Jørgen Nielsen (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-01-09 17:23


"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
news:ss5rn495mg2p673eobobm1fc2f8o9o15u6@4ax.com...
> On Sun, 25 Jan 2009 19:00:55 +0100, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk>
>
> http://zantra.dk/temp/sb/sb.html

Ja, det viser det jo tydeligt. Tak for det

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.
Billeder www.jbsn.dk



Bertel Lund Hansen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-01-09 19:27

Jørgen Nielsen skrev:

> Er der nogen der kan forklare det her med de trekanter?

Ja. Den længste linje på den øverste tegning er knækket. Prøv at
lægge en lineal på. Det smalle område med som ligger fra den
knækkede linje og ud til en tænkt lige linje, fylder præcis det
samme som den hvide firkant på den nederste tegning.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen Nielsen (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 26-01-09 17:23


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:0kbpn4lnumsn92jn22h1j8rt5592bfbov8@news.stofanet.dk...
> Ja. Den længste linje på den øverste tegning er knækket. Prøv at
> lægge en lineal på. Det smalle område med som ligger fra den
> knækkede linje og ud til en tænkt lige linje, fylder præcis det
> samme som den hvide firkant på den nederste tegning.

Ja, det er rigtig. Havde jeg ikke lagt mærke til. Tak for svar.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.
Billeder www.jbsn.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408169
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste