Noget må være galt
Fra : Kim2000

Dato : 25-01-09 18:17

Sad lige og så budgettet for 2009 i vores kommune, der formentlig nok ikke
adskiller sig væsentlig fra så mange andre kommuner. Vi har formentlig lidt
flere skoler, fordi Jammerbugten er en tyndt befolket kommune (i København
bor der 3500 mennesker pr. km3, mens der i Jammerbugten er 48 pr km3). Men
anyway:

49,7% af årets udgifter går til specialskoler og specialklasser.

Er det bare mig, men lyder det ikke helt forrykt? Der må jo selvfølgelig
være en grund til det, vi anviser jo ikke et barn, medmindre det er
nødvendigt, men det lyder helt vildt.

Jeg ved desværre ikke hvor mange personer, der egentlig optager næsten 50%
af budgettet.

Gad vide om det er det samme i andre kommuner?

Fra : /Peter

Dato : 25-01-09 18:36

> [...]
> formentlig lidt flere skoler, fordi Jammerbugten er en tyndt befolket
> kommune (i København bor der 3500 mennesker pr. km3, mens der i

Per kubik-kilometer (Km3)som du skriver,
jamen der ikke mange oven på hinanden i Jammerbugten,
der er da også flere højhuse i København end i Jammerbugten,

Fra : N_B_DK

Dato : 25-01-09 18:44

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> der er da også flere højhuse i København end i Jammerbugten,

LOL der er da ikke det der ligner højhuse i DK.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : /Peter

Dato : 25-01-09 21:44

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> LOL der er da ikke det der ligner højhuse i DK.

Måske ike men de bor i flere etager...

det er derfor Steen taler om m3

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-09 19:21

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
>

> Per kubik-kilometer (Km3)som du skriver,
> jamen der ikke mange oven på hinanden i Jammerbugten,
> der er da også flere højhuse i København end i Jammerbugten,

Hvor er det en uintelligent kommentar, en ting er du retter fejlen, men
ingen kommentar ud over det. Jeg skal naturligvis beklage at jeg skrev et
indlæg uden at svine indvandrerne til.

Fra : /Peter

Dato : 25-01-09 19:44

> [...]
> men ingen kommentar ud over det. Jeg skal naturligvis beklage at jeg
> skrev et indlæg uden at svine indvandrerne til.

.... du kan skrubbe ad helvede til -muhamedanerluder

Fra : HAWK

Dato : 26-01-09 13:21

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> ... du kan skrubbe ad helvede til -muhamedanerluder

at kalde Kim for muhamedanerludder viser at du for det første ikke kan læse
(for så havde du vidst at det kan man ikke kalde ham) og for det andet så
viser du at du ikke kan bidrage med noget som helst til noget som helst

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 25-01-09 18:32

On Sun, 25 Jan 2009 18:16:52 +0100, Kim2000 wrote:

> [...]
> af budgettet.
>
> Gad vide om det er det samme i andre kommuner?

Tja. Budgettet for 2009 i Nyborg kommune:

Folkeskoler & SFO      : 212.993.000 kr
Ungdomsskole og klubber      : 10.853.000 kr
Vidtgående specialundervisning   : 27.262.000 kr
Privatskoler m.m.      : 42.387.000 kr
Dagpleje & daginstitutioner   : 114.560.000 kr
Foranstaltninger for børn & unge: 61.543.000 kr
Ialt            : 469.597.000 kr

Efter hvad jeg kan se, så har vi 15 skoler.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-09 19:37

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> nødvendigt, men det lyder helt vildt.
>
> Jeg ved desværre ikke hvor mange personer, der egentlig optager næsten 50%

Det lyder vildt. Burde man ikke kunne nøjes med to skoler for børn der
ikke kan følge undervisningen i folkeskolen?

Én for dem der ikke kan følge med, og én for dem der er så superbegavede
/og/ macho, at de ikke socialt kan fungere på en almindelig folkeskole
[og som vil gå socialt til grunde hvis de forbliver på en sådan].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 25-01-09 22:41

Kim2000 skrev:
> [...]
> af budgettet.
>
> Gad vide om det er det samme i andre kommuner?

Der er flere forhold i det:

For det første er det rystende hvor /lidt/ der bruges på 'almindelige'
elever i folkeskolen. Når de voksne selv skal på kursus får piben en
helt anden lyd.

For det andet /er/ det meget dyrere (selvfølgelig) at sende forholdsvis
få elever til specialundervisning af den ene eller anden art, og lærerne
burde være mere bevidste om det og integrere langt de fleste i den
daglige undervisning. Men de mangler passende uddannelse i
undervisningsdifferentiering.

For det tredje er det meste af specialundervisningen ikke 'god' for de
børn det går ud over fordi de bliver udskilt som specielle i uheldig
retning.

Derfor skulle der, som det også er officiel politik, i langt højere grad
satses på at integrere indsatsen overfor specialkrævende børn i den
almindelige undervisning. Jeg tror den væsentlige hindring er lærernes
misforståede faglige valg, der både er til skade for børn og økonomi.

--
Niels

Fra : HAWK

Dato : 26-01-09 13:19

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindelige undervisning. Jeg tror den væsentlige hindring er lærernes
> misforståede faglige valg, der både er til skade for børn og økonomi.

Spcial undervisning er dyr - javist, men at påstå den ikke er god og så
fortsætte med at påstå at løsningen er integrering er helt ude i hampen.

Ja vi skal integrere så mange børn som mulig, men børn skal ikke integreres
for enhver pris og slet ikke for at spare penge. For mange af de børn der
modtager vidtgående specialundervining vil det koste langt mere at
enkeltintegrere end en specialskole hvis det skal gøres fagligt forsvarligt.

Fra : HAWK

Dato : 26-01-09 13:16

> [...]
> km3). Men anyway:
>
> 49,7% af årets udgifter går til specialskoler og specialklasser.

ja det lyder helt vildt

> Er det bare mig, men lyder det ikke helt forrykt? Der må jo selvfølgelig
> være en grund til det, vi anviser jo ikke et barn, medmindre det er
> nødvendigt, men det lyder helt vildt.

der er ingen tvivl om at lukning af de små skoler øger antallet af
henvisninger til vidtgående specialundervisning, men også lærernes manglende
pædagogiske viden er en medvirkende årsag. Når så dertil lægges umulige
arbejdsforhold for lærerne så skal det jo gå galt

> Jeg ved desværre ikke hvor mange personer, der egentlig optager næsten 50%
> af budgettet.

det er vel også ligegyldigt. Det er vel ikke fordi nogen får "for meget"
snarere fordi nogen får for lidt

> Gad vide om det er det samme i andre kommuner?

tror ikke det er helt så slemt generelt