Fordøjelsessystemets funktion.....???
Fra : GhostRider

Dato : 27-07-01 20:28

Hej NG

Dette må være stedet, håber jeg...

Jeg har ved gastroskopi fået påvist to dybe sår i spiserøret, hvilket ikke
er specielt behageligt, kan jeg hilse

Det der jo så er ved det, er jo at mavesyren jo åbenbart gerne vil derop i,
om det bare er et tilfælde eller det er et tilbagevendende problem ved jeg
ikke endnu...

Det jeg så kunne tænke mig at få viden om, er hvordan hele systemet
fungerer, fra man putter noget i munden, og til det når ud af den anden
ende...

Jeg tænker her på héle forløbet, hvornår der pumpes mavesyre ud, og hele
fordøjelsesprocessen, og hvad der påvirker syreproduktionen osv....

Jeg ved godt det kan være en ordentlig mundfuld at svare på, så hvis en
eller anden kender et link til et sted hvor jeg selv kan læse det, er det
fint, eller også en bog...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Kat

Dato : 28-07-01 07:58

Hej GhostRider.

> [...]
ud, og hele
> fordøjelsesprocessen, og hvad der påvirker syreproduktionen

Er det her noget du kan bruge:
http://www.bioweb.dk/bioemner/fordoejelse/oversigt.html
http://www.sundhed.dk/servlet/leksikonfactsheet?id=1

Ellers skal du vel nærmest have fat i en anatomi og
fysiologibog - der tror jeg, at bøger for sygeplejestuderende er
at foretrække, da sproget her er nogenlunde forståeligt for alle.
Lige en tanke: stresser du meget eller i perioder af dit liv?
Dette påvirker din adrenalinproduktion, som sætter gang i
mavesyren!
/Kat

Fra : GhostRider

Dato : 28-07-01 14:52

Hej Kat

> Er det her noget du kan bruge:
> http://www.bioweb.dk/bioemner/fordoejelse/oversigt.html
> http://www.sundhed.dk/servlet/leksikonfactsheet?id=1

Ja, det lidt af det jeg søger, men nok mere hvornår mavesyren
pumpes ud, f.eks. ved mad og ved flydende, altså bare når man
drikker eks. mælk

Jeg har en gang hørt at det har noget med tyggebevægelserne i
munden at gøre, som sætter pumperne igang......??

For hvis det er det, så tænker jeg på, hvad så når man skærer
tænder...??

> Ellers skal du vel nærmest have fat i en anatomi og
> fysiologibog - der tror jeg, at bøger for sygeplejestuderende er
> at foretrække, da sproget her er nogenlunde forståeligt for alle.

Det vil jeg prøve at kigge efter...

> Lige en tanke: stresser du meget eller i perioder af dit liv?
> Dette påvirker din adrenalinproduktion, som sætter gang i
> mavesyren!

Det synes jeg ikke, men jeg stresser nok min mave gennem mit
hoved og mine tanker, men det er noget som jeg arbejder med,
jeg er startet i terapi, for at slappe af og få tingene ud af mit system
og ikke gå og gemme på den, og lade alt gå mig på.....

> /Kat

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : jpholm

Dato : 28-07-01 19:36

> Jeg har en gang hørt at det har noget med tyggebevægelserne i
> munden at gøre, som sætter pumperne igang......??
Ja! Der er noget om snakken.
Det vel mest berømte forsøg i medicinsk historie er historien om Pavlovs
hunde, der hver dag blev fodret ved middagstid. Efter nogen tid kunne alene
lyden fra Sct. Petersborgs kirkeklokker stimulere hundenes
mavesyreproduktion!!!! wow. Hvordan manden opdagede det, fortæller historien
imidlertid ikke noget om!!!!

Man deler syresekretionen i forb. med indtagelse af et måltid ind i 3 faser:
1)Cephale [mentale] fase; tanke om føde, lugt, tygning og synkning
stimulerer syreproduktionen.
2)Gastric [mave] fasen; Mekanisk udvidelse af mavesækken stim.
syresekretion.
3)Intestinal [tarm] fasen (kun ca. 10% af syreproduk.); Fordøjelse af
proteiner i tolvfingertarmen stim. syresekretion. [mange proteiner i mælk,
kød osv.]. Endvidere stimulerer udviddelsen af tolvfingertarmen
syresekretionen.

Hvis du vil, skal jeg forklare nærmere...men er lige på vej i byen - det er
jo lørdag! :))

> [...]
> jeg er startet i terapi, for at slappe af og få tingene ud af mit system
> og ikke gå og gemme på den, og lade alt gå mig på.....

Om man har mavesår eller ej, er det altid en god ide at have styr på sådan
noget. For det første, fordi det er af kæmpe betydning for ens velbefindende
generelt (langt mere end man selv tror!)....og som sagt fordi en
"syg/dårlig" psyke kan give udslag rent fysisk!!

bedste hilsener, jonas.

Fra : GhostRider

Dato : 30-07-01 18:46

Hej jpholm

> Hvis du vil, skal jeg forklare nærmere...men er lige på vej i byen - det
er
> jo lørdag! :))

Ja, jeg vil meget gerne høre mere, for jeg er interesseret i at vide så
meget
som muligt om det, så jeg kan gøre så meget som muligt for mit helbred....

Der er en ting som bla. undrer mig, det virker som om når jeg spiser slik
nogle
gange, ikke altid, gi'r det meget luft i maven/tarmene....

Som sagt har jeg et problem med at slappe af og ikke lade tingene gå mig på,
og det går lige i min mave/tarme, jeg har så mange eksembler på det, det er
faktisk lidt en chockerende opdagelse at gøre, hvor meget psyken har af
indvirken
på den fysiske krop, og dens funktion....

Der kommer så lige en ting mere, jeg har et problem med at hvis jeg ikke
spiser
jævnligt, så får jeg en igen en masse luft i mave/tarmsystemet, og luften
der kommer
ud er bestemt ikke en duft af roser, er det en ganske normal reaktion på for
lidt føde,
eller kan der være tale om nogle bakterier som laver rav i den....??

> [...]
> generelt (langt mere end man selv tror!)....og som sagt fordi en
> "syg/dårlig" psyke kan give udslag rent fysisk!!

Jeg har jo så fundet ud af ved den gastroskopi at jeg ikke havde mavesår,
heller
ikke i tolvfingertarmen, men der i mod sår i spiserøret, og det er bestemt
heller ikke
særligt behageligt, og livsopmuntrende, men bare det at vide at min mave
ikke fejler
noget gav en lettelse, sjovt nok, men nu kæmper jeg jo så med det andet, og
må da
indrømme at det går stille og roligt fremad, dag for dag, men kan mærke på
min mave/
tarmsystem at det lige skal i gang igen, efter ikke at have spist ret meget
i ca. 14dg...

Det jeg også tumler lidt med er, på grund af at jeg nok har tabt mig lidt,
har ikke vejet
mig den sidste uge, at indtage nogle af disse ernæringsdrikke for at hjælpe
det hele lidt
på vej, der tænker jeg bla. på Nutridrink, og også senere for at hjælpe med
at øge i
vægt, men er det en go' idé.....??

> bedste hilsener, jonas.

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : jpholm

Dato : 28-07-01 15:09

> Lige en tanke: stresser du meget eller i perioder af dit liv?
> Dette påvirker din adrenalinproduktion, som sætter gang i
> mavesyren!

Så hut jeg visker, så er det da de postganglionære vagustråde der stimulerer
parietalcellernes syresekretion - og ikke sympaticus-stimulation!
Stress' stimulering af syresekretionen bliver da formidlet på et højere
niveau og da sletikke via adrenalin? ....eller er det mig der husker
forkert??

jph-

Fra : Kat

Dato : 28-07-01 16:50

jpholm skrev:
> [...]
et højere
> niveau og da sletikke via adrenalin? ....eller er det mig der

Sørme et fint sprog, du har der...
Aner ikke om du har ret...er ikke stud.med. eller noget i den
retning.
Jeg har bare læst følgende artikel/bog om stress:
http://www.fa.dk/sundhed/A-SYGEHU/HILLEROD/01-ARB-M/Klar-besked-s
tress.pdf - som er ganske interessant læsning. Her kan man læse
at stress påvirker mavesåret i dårlig retning - læser lige lidt
på det igen....
Aha, det var en infektion i mavesækken der blev forværret og ikke
mavesyreproduktionen. Sorry.
---
/kat
---
www.symbiose.subnet.dk
Fysisk og psykisk sundhed
Forkæl dig selv eller din nærmeste

Fra : jpholm

Dato : 28-07-01 19:06

> Sørme et fint sprog, du har der...
Hovsa....det var ikke min mening at overfuse dig...sorry, men mente helt
bestemt du lød til at være en pro...

> Aner ikke om du har ret...er ikke stud.med. eller noget i den
> retning.
Nej, det tror da fanden, når alle svenskerne skal have vores pladser :)

> Aha, det var en infektion i mavesækken der blev forværret og ikke
> mavesyreproduktionen. Sorry.
Ah, I see!
Tak fordi du undersøgte det....

jonas.