/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hjælp til bremsekaliber
Fra : tp


Dato : 25-01-09 17:14

Jeg har skilt dem ad, renset og smurt og samlet igen.
De går nemt og kan uden problemer presses på plads med fingrene.

Men... Når de er monteret er det tydligt at de ikke slipper ordenligt.
Hvad kan være galt? Selvfølgelig kunne jeg ofre 900 på 4 nye pakninger, men
de går jo allerede nemt, så vil det give noget?

Mvh TP
CBR1000SC21 model meget gammel


 
 
Ukendt (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-09 21:21

> Men... Når de er monteret er det tydligt at de ikke slipper ordenligt.
> Hvad kan være galt? Selvfølgelig kunne jeg ofre 900 på 4 nye pakninger,
> men de går jo allerede nemt, så vil det give noget?

Bremser den når du trækker med den? Mere end bare en svag "skurren"?
Der jo normalt ikke meget bevægelse i skidtet.

/Allan



tp (26-01-2009)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 26-01-09 06:42

> Bremser den når du trækker med den? Mere end bare en svag "skurren"?
> Der jo normalt ikke meget bevægelse i skidtet.

jeg fint gå og køre med den, men når jeg drejer hjulet rundt så er der
modstand. det er ikke nok til at skiverne bliver varme, men
min bimmer gør det ikke, så det er jo ikke helt som det skal være, omendt
har jeg da ikke vildt meget lyst til at smide 900 efter nye pakninger hvis
det ikke gør nogle forskel


Kell Petersen (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Kell Petersen


Dato : 26-01-09 15:19

>> Bremser den når du trækker med den? Mere end bare en svag "skurren"?
>> Der jo normalt ikke meget bevægelse i skidtet.
>
> jeg fint gå og køre med den, men når jeg drejer hjulet rundt så er der
> modstand. det er ikke nok til at skiverne bliver varme, men
> min bimmer gør det ikke, så det er jo ikke helt som det skal være, omendt
> har jeg da ikke vildt meget lyst til at smide 900 efter nye pakninger hvis
> det ikke gør nogle forskel

Bremse slangen som er ved at være dårlig indvendigt..
Lader ikke trykket rende retur gennem slangen...
En microskopisk rustdannelse på stemplet gør også at de glider trægt i
gummiringen..

Så det kan være lidt af hvert.



Armand (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-01-09 23:29

tp skrev:
>> Bremser den når du trækker med den? Mere end bare en svag "skurren"?
>> Der jo normalt ikke meget bevægelse i skidtet.
>
> jeg fint gå og køre med den, men når jeg drejer hjulet rundt så er der
> modstand. det er ikke nok til at skiverne bliver varme, men
> min bimmer gør det ikke, så det er jo ikke helt som det skal være,
> omendt har jeg da ikke vildt meget lyst til at smide 900 efter nye
> pakninger hvis det ikke gør nogle forskel

Hvis ikke at du kan køre skiverne varme er det ikke bremserne der yder
den modstand du mener at føle.

Men ellers er en anden mulig fejlkilde at sc24'erens bremsestempler er i
tandem og caliberen derfor bevæger sig sideværts under stemplernes
bevægelse - Dén bevægelse skal være mindst ligeså rengjort og velsmurt
som stempler/cylindre!

--
Armand.

Ukendt (27-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-01-09 18:49

> Men ellers er en anden mulig fejlkilde at sc24'erens bremsestempler er i
> tandem og caliberen derfor bevæger sig sideværts under stemplernes
> bevægelse - Dén bevægelse skal være mindst ligeså rengjort og velsmurt som
> stempler/cylindre!

Nu kender jeg ikke begrebet "tandem", men hvis der er tale om flydende
ophængte kalibre, så skurrrer den slags altid, hvis glidestængerne ikke er
smurt.

/Allan



Armand (27-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-09 19:32

AW skrev:
>> Men ellers er en anden mulig fejlkilde at sc24'erens bremsestempler er i
>> tandem og caliberen derfor bevæger sig sideværts under stemplernes
>> bevægelse - Dén bevægelse skal være mindst ligeså rengjort og velsmurt som
>> stempler/cylindre!
>
> Nu kender jeg ikke begrebet "tandem", men hvis der er tale om flydende
> ophængte kalibre,
>
Jup! Flydende calibre. Og med to stempler må de derfor sidde på samme
side af skiven - á almindeligvis i forlængelse af hinanden i skivens
bevægelsesretning: som sæderne på en tandem

--
Armand.

Ukendt (29-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-09 18:48

> Jup! Flydende calibre. Og med to stempler må de derfor sidde på samme side
> af skiven - á almindeligvis i forlængelse af hinanden i skivens
> bevægelsesretning: som sæderne på en tandem

Så er bremserne på min altså en tandem tridem???
Ellers måske en parallel tridem, mens bagbremsen er parallel cykel.

Som man dog lærer noget nyt hver dag

/Allan
ZRX 1200 S



Armand (30-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-01-09 00:09

AW skrev:
> Jup! Flydende calibre. Og med to stempler må de derfor sidde på samme side
>> af skiven - á almindeligvis i forlængelse af hinanden i skivens
>> bevægelsesretning: som sæderne på en tandem
>
> Så er bremserne på min altså en tandem tridem???
> Ellers måske en parallel tridem, mens bagbremsen er parallel cykel.
>
> Som man dog lærer noget nyt hver dag
>
To stempler kan såvel forekomme på fast caliber á ét på hver side af
skiven, eller som "side-by-side" på en flydende caliber.
"caliber med to stempler i tandem" er en enkel standard for beskrivelse
af sidstnævnte - Derfor den måske kringlede form!

--
Armand.

Richard (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-01-09 12:52

On 25 Jan., 17:13, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:
> Men... Når de er monteret er det tydligt at de ikke slipper ordenligt.
> Hvad kan være galt? Selvfølgelig kunne jeg ofre 900 på 4 nye pakninger, men
> de går jo allerede nemt, så vil det give noget?

Gummiringene er sikkert blevet slidt, så de ikke kan trække stemplet
med tilbage. Forklaring: De firkantede gummiringe i kaliperen er så
tilpas mindre end de spor, de sidder i, at ringene vrider sig en smule
med stemplet under aktiveringstrykket og stiller sig på kant mod
stemplet. Når trykket forsvinder vrider ringene sig tilbage i sporet,
og den kant, der er blevet presset mod stemplet, trækker stemplet med
tilbage. Men kun så længe gummiringens kant er intakt, skarpkantet –
når kanten efterhånden slides rund, mister gummiringen grebet i
stemplet, så at sige.

Den korrekte funktion forudsætter naturligvis også, at stemplerne kan
bevæge sig frit og ubesværet i stemplerne, men det skriver du mellem
linierne, at du har efterprøvet, ikke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Så hvis

Richard (26-01-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-01-09 13:01

On 26 Jan., 15:18, "Kell Petersen" <NOshivS...@VELprivat.dk> wrote:

> Bremse slangen som er ved at være dårlig indvendigt..
> Lader ikke trykket rende retur gennem slangen...

Bremsevæskens returløb kan iøvrigt også blive blokeret, hvis der
sidder snavs i afløbshullet i hovedcylinderen; på nogle hovedcylindre
sidder der en lille flap over hullet som skal forhindre den
tilbagestrømmende væske i at sprøjte ud af cylinderen, når dækslet er
taget af ved service. Prøv at rense hullet og check, at væsken
strømmer tilbage , når du presser stemplerne i caliperen tilbage med
fx en skruetrækker. Men pas på opsprøjtet, hvis du bruger de
lakætsende bremsevæsker (DOT 3, 4, 5.1)!

> Så det kan være lidt af hvert.

Så sandt så sandt, Kell.

PS. Hvordan går det forøvrigt med at restaurere din Veffer?

Richard Pade, Sorgenfri, DK

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177495
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408489
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste