Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fotobatterier
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-09 17:02

Findes der et sted på nettet, hvor der er en tabel / skema over, hvilke
batterier, der har afløst / kan bruges istedet for det gamle kviksølvs-
og sølvbatterier, og helst også med angivelse af estimeret
timetal/billedtal for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx.
PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 17:15

> [...]

>for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx. PX625, PX15, PX675

Jeg ved ikke, om denne oversigt kan bruges:

http://www.photobattery.com/

mvh
Joachim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-09 17:34

J. Larsen wrote:

> Jeg ved ikke, om denne oversigt kan bruges:
>
> http://www.photobattery.com/

Alletiders! - Ikke bare er der sammenlignelige typer, men også til
hvilke kameraer, de kan bruges. - Jeg har nemlig nogle ret fine ældre
småbilledkameraer, der bruger ukorrente batterityper. Og indtil nu har
jeg gennemtrawlet samtlige fotoforretninger, batterisælgere m.m. her i
Århus uden resultat. - Og ellers, - når jeg har googlet, får jeg bare at
vide - 'discontinued'...

Mange tak! mvh. Erik Richard

Fra : thl

Dato : 25-01-09 17:24

[...]

Der er lidt her, men ingen oplysninger om kapaciteten.
http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mercury_catalogue.htm

mvh
Thorbjørn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-09 17:55

thl wrote:

> Der er lidt her, men ingen oplysninger om kapaciteten.
> http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mercury_catalogue.htm

Tak! Supplerer det andet link ret godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen Hansen

Dato : 25-01-09 18:41

> PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...

Du er måske klar over det, men vær opmærksom på at f.eks. et kviksølvs
PX625 er på 1,35 V mens den alkaliske ekvivalent, har en spænding på 1,5
V. Din lysmåler vil derfor måle forkert. Alternativt er zink-air
batteriet, som også er vist på et af linkene. Ulempen ved dette er at
når det først er taget i brug holder det kun ca. 1 år, uanset om det
belastes eller ej.

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-09 18:56

Steen Hansen wrote:

> [...]
> batteriet, som også er vist på et af linkene. Ulempen ved dette er at
> når det først er taget i brug holder det kun ca. 1 år, uanset om det

Ja, det er jeg. Og jeg kan se, der også findes løsninger på det udove
zink batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at
nogen af de nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan bruges.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen Hansen

Dato : 25-01-09 19:03

> [...]
> zink batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at
> nogen af de nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan

Sølvoxid batteriet giver nu 1,55 V så vidt jeg kan se. DC konverteren er
nok bedste bud, selvom den er noget dyrere end batterierne. Jeg har selv
købt et zink-air batteri til et Canonet, men har ikke fået det taget i
brug endnu.

Steen Hansen, Aalborg.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 19:23

>Ja, det er jeg. Og jeg kan se, der også findes løsninger på det udove zink
>batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at nogen af de
>nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan bruges.

Jeg synes, at jeg har læst på et debatforum, at nogle ældre kameraer godt
kan benytte de nye typer batterier trods den lavere spænding. Der er enkelte
som måler strømmen og derfor ikke er spændingsafhængige. Det kan være
undtagelsen mere end reglen selvfølgelig, for jeg kan ikke huske nogen
eksempler desværre.
Ofte er det muligt at kalibrere sig ud af problemet. Så vidt jeg husker har
et af mine Zenit'er en stilleskrue, jeg kan få adgang til uden at skille
kameraet ad (Praktica har også nogle modeller med den mulighed). Det kan
selvfølgelig være, at nogle kameraer kræver en minimumsspænding før
lysmåleren fungerer. Hvis den ikke er koblet til blænderen via automatik,
kan man eventuelt nøjes med at kompensere manuelt, hvis man først
"kalibrerer" kameraet i forhold til en fungerende lysmåler (hvis man bare
skal lægge f.eks. to blændetrin til hver gang, er det nemt - indtil man
glemmer det ude i marken).

Joachim (som ofte blot bruger "sunny-16").

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 25-01-09 21:38

J. Larsen skrev:
> [...]
> glemmer det ude i marken).
>
> Joachim (som ofte blot bruger "sunny-16").

Jeg har "kalibreret" et kamera på denne måde ved at stille
filmfølsomheden på 125 ASA for en 200 ASA film, det fungerede fint.
Og jo, så kan man jo altid krydschecke med sunny-16 . .

../Lars