Hvordan flytter jeg filer mellem to comput~
Fra : Thomsen

Dato : 25-01-09 22:27

Hej
Har forbundet min bærbare og stationære med et krydset netkabel.

Jeg har derefter givet den stationære IP-nummeret 10.0.0.1 på
LAN-forbindelsen.
Gateway og DNS er også 10.0.0.1

På den bærbare er IP-nummeret 10.0.0.2.

Men hvordan får de kontakt med hinanden?

mvh Ole

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 25-01-09 23:40

Thomsen wrote:
> [...]
> Gateway og DNS er også 10.0.0.1
>
> På den bærbare er IP-nummeret 10.0.0.2.
>
> Men hvordan får de kontakt med hinanden?

Ved ikke helt om det rent faktisk er noedvendigt at angive en fast IP,
men mit forslag er foerst og fremmest at opsaette din netforbindelse(Ved
ikke hvilket styresystem du bruger?). soerg for at aktivere fil- og
udskriftdeling. Test saa om der er hul igennem. Brug cmd til at pinge
den anden computer. Hvis der er hul igennem kan du saa bruge start >
koer og skriv \\indsaetcomputernavn. Dette burde give dig adgang til de
delte filer og mapper.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-01-09 23:45

On Sun, 25 Jan 2009 22:26:30 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

> [...]
>Gateway og DNS er også 10.0.0.1
>
>På den bærbare er IP-nummeret 10.0.0.2.
>
>Men hvordan får de kontakt med hinanden?
Hvis vi antager at kablingen er ok og der derved er elektrisk
forbindelse, så er der nok også forbindelse mellem maskinerne og de
har derved "kontakt".

Du kan kontrollerer dette med at pinge modpartens IP adresse, er der
svar, er der også forbindelse.
På feks. den bærbare deler du en folder du ønsker at modtage filerne
i.
På den stationære kan du i en adresselinje skrive
\\IPadressse-på-bærbar\ og trykke enter så kommer den share nok frem
du har lavet, dobbeltklik på den og du kan så prøve at flytte filer
over.

Hvis der spørges til brugernavn/password er det brugernavn/password på
den bærbare der skal skrives

/Hans

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 25-01-09 23:49

> Hvis der spørges til brugernavn/password er det brugernavn/password på
> den bærbare der skal skrives
>
> /Hans

Det har jeg faktisk tit undret mig over... Faar tit kraevet user/pass,
ogsaa selvom pass paa computeren er deaktiveret. Hvordan slaar man dette
fra, og hvad er eventuelt passet naar det er disabled?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-09 00:03

Kristian Bundgaard wrote:

> Det har jeg faktisk tit undret mig over... Faar tit kraevet user/pass,
> ogsaa selvom pass paa computeren er deaktiveret. Hvordan slaar man dette
> fra, og hvad er eventuelt passet naar det er disabled?

Aktivér gæstekontoen.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-01-09 16:14

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Aktivér gæstekontoen.

Samme arbejdsgruppenavn, samme brugernavn og samme psw (en tom streng er ok)
på begge maskiner er bedre. Sæt dem op til at være dhcp klienter og genstart
begge med det krydsede kabel isat og ingen anden netværksforbindelse, så
finder de hinanden via apipa.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Thomsen

Dato : 26-01-09 00:29

> [...]
> over.
>
> Hvis der spørges til brugernavn/password er det brugernavn/password på

Der er ikke kontakt når jeg pinger.
Har prøvet med et andet kabel, men der er stadig ikke kontakt.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 26-01-09 00:31

> Der er ikke kontakt når jeg pinger.
> Har prøvet med et andet kabel, men der er stadig ikke kontakt.
>
> mvh Ole

Jeg kører Windows XP Pro på bærbar og XP Home på stationær.

mvh Ole

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 26-01-09 00:41

Thomsen wrote:

> Jeg kører Windows XP Pro på bærbar og XP Home på stationær.
>
> mvh Ole

Blinker dioderne paa netvaerkskortene? Er du sikker paa at kablet er
krydset?
Min netvaerksviden er godt nok bygget op om Win98, men er netBIOS
paakraevet for at home og pro kan kommunikere?
Tak for svaret med gaestekontoen BTW :)

Fra : Thomsen

Dato : 26-01-09 01:03

> [...]
> Min netvaerksviden er godt nok bygget op om Win98, men er netBIOS
> paakraevet for at home og pro kan kommunikere?

Ja, dioderne blinker på bærbaren når jeg prøver at pinge fra den og de
blinker på stationæren når jeg pinger fra den.
Jeg har købt en lille boks som man sætter i en af computernes netstik. Så
kan man bruge et almindeligt(ikke krydset) netkabel.
Når jeg ikke har boksen på kommer der et rødt kryds på LAN-forbindelsen i
begge ender, så boksen må gøre et eller andet

Det gode "gæstekonto-svar" kom vist fra Jesper Poulsen

mvh Ole

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-01-09 08:51

On Mon, 26 Jan 2009 00:28:34 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Der er ikke kontakt når jeg pinger.
>Har prøvet med et andet kabel, men der er stadig ikke kontakt.
Fortæl lige hvad en IPCONFIG /ALL giver af resultat på hhv stationær
og bærbar ?
Disabel evtuel firewall på maskinerne medens din flytning/ping står
på.

/Hans

Fra : Thomsen

Dato : 26-01-09 11:15

> [...]
> og bærbar ?
> Disabel evtuel firewall på maskinerne medens din flytning/ping står

Du har ret. Det var simpelthen firewall'en på bærbaren jeg havde glemt at
slukke for.
Nu kan jeg pinge og de har fundet hinanden

Mange tak til alle for hjælp.

Lige en mindre ting. Af en eller anden grund mister min trådløse forbindelse
ud i verden forbindelsen når jeg aktivere LAN.
IP nummeret på LAN'en er en helt anden end den trådløse forbindelse, så det
kan jeg ikke lige forstå.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 26-01-09 11:30

> [...]
> forbindelse ud i verden forbindelsen når jeg aktivere LAN.
> IP nummeret på LAN'en er en helt anden end den trådløse forbindelse, så

Fjernede Gateway og DNS fra LAN-indstillingerne.
Så kan jeg både gå på nettet trådløst og have gang i LAN

mvh Ole