Rød næse og tarmproblemer - er der en forb~
Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 23:02

Min næse er rød - rød som Rudolfs. Mere rød nogle dage end andre. Det kan
komme lige fra den ene dag til den anden. Så er den måske rød i en uge og så
får jeg en god periode igen. Og pludselig blusser det op igen. Jeg ligner en
der har drukket en flaske cognac! Jeg har haft dette problem i over 2 år og
har selvfølgelig søgt læge, som gav mig forskellige creme og piller i stedet
for en henvisning til byens hudlæge. Først skulle jeg smøre næsen to gange
om dagen med noget creme der hed "Finecea" (måske stavet forkert, men kan
ikke huske det). Fik at vide at jeg måske skulle smøre i et halvt år før der
var en forbedring. Den kom ikke. Så kom jeg på en meget skrap pencilinkur
med Tetracyklin. Jeg skulle være på denne pencilinkur i 2-3 måneder, men
efter 1 måned stoppede jeg på grund af svamp i underlivet - og næsen var
stadig rød.

Jeg har en snert er colitis ulseroca, som jeg fik konstateret i januar 2007.
Pludselig i september blussede denne colitis op igen og jeg lå med diarre i
fem uger. Kom til undersøgelse endnu engang og fik piller Asacol 800 mg tre
gange om dagen samtidig med 12 dages indhældninger i tarmen med noget
kortison i. Store fremskridt skete. Men i november kunne jeg igen mærke at
det gik tilbage. Prøverne fra min tarm var sendt til pataloger på sygehuset,
som ikke mente at det var min colitis der var brudt ud, men derimod en meget
kraftig tarmbetændelse som kunne være forårsaget af den pencilinkur med
Tetracykling (det var i april sidste år). I starten af januar i år kom jeg
igen på 12 gange indhældninger i tarmen og har det godt p.t.

Men næsen er stadig rød - grunden til jeg blander min røde næse sammen med
tarmbetændelsen/colitis er at jeg har hørt at når man har rød næse kan det
hænge sammen med problemer med mave/tarm/fordøjelse.

Jeg drikker dagligt drikke-aloevera inden min morgenmad, spiser Omega 3-6-9
piller, vitaminpille fra Matas, gluccosamin, kalktabletter, Neurolic 9000
(hvidløgskapsler) og Chromtabletter. Og så er jeg stadig på Asacol piller i
2-3 uger endnu med 1 pille om dagen kun.

Min kost - mener jeg selv - er varieret. Jeg forsøger at spise så mange
grøntsager som muligt (på grund af fornuftig slankekur med Vægtvogterne).
Jeg drikker måske for meget cola light, men dette har jeg skåret kraftigt
ned den sidste uge, men næse ner STADIG rød. Den får nærmest små ømme bumser
og skaller og huden ser til tider tør ud. Jeg bruger brun creme dagligt fra
lancome, som er det eneste der kan dække den røde hud så jeg ser nogenlunde
"normal" ud - i hvert fald indtil fyraften

Er der nogen der har nogle gode råd, forklaringer eller lignende. Alt
brugbart vil blive læst med stor glæde ......

Hilsen Anne-Lise

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-09 23:54

Trekroner skrev:
> Min næse er rød - rød som Rudolfs. Mere rød nogle dage end andre.

Bed din læge om en henvisning til en hudlæge.

Umiddelbart kommer jeg til at tænke på rosacea (og jeg har
en mistanke om, at din læge har haft samme tanke):
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503?_ARTIKEL_ID_=1023050809105841

Bemærk, at der kan være en sammenhæng med din colitis,
eftersom binyrebarkhormon kan få rosacea til at bryde ud
eller forværres.

Men som sagt, få en henvisning. Nu har lægen forsøgt, uden
det hjalp, så må han/hun også kunne se, at det vil være en
god ide med en henvisning.

Du behøver vist ikke have dårlig samvittighed med hensyn til
cola light'en - den bør ikke påvirke din næsefarve. Men hvis
det er rosacea, kan krydret mad og alkohol være et problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 03:28

Trekroner wrote:
> [...]
> Neurolic 9000 (hvidløgskapsler) og Chromtabletter. Og så er jeg
> stadig på Asacol piller i 2-3 uger endnu med 1 pille om dagen kun.

Det var dog en grusom masse tabletter i forhold til at du spiser sundt og
varieret.
Har du prøvet at droppe de fleste af pillerne? Det kan være at det giver
færre problemer med maven og dermed en bedring af næsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-09 10:07

Peter skrev:

> Det var dog en grusom masse tabletter i forhold til at du spiser sundt og
> varieret.

Enig. De burde ikke være nødvendige, medmindre Trekroner har
risiko for mangelsygdomme i forbindelse med sin colitis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Marianne

Dato : 25-01-09 22:21

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> pencilinkur i 2-3 måneder, men efter 1 måned stoppede jeg på grund af
> svamp i underlivet - og næsen var stadig rød.

Det lyder i mine ører klart som Rosacea - har selv 'fornøjelsen'. Du skal
til en kompetent hudlæge ASAP. Jeg fåe selv en creme, der hedder Eidel, for
det, og det holder det så'n nogenlunde nede.

Prøv at google på billeder med 'rosacea', så kan du se om det ligner noget,
du har.

Søger du på nettet vil du se, at hvede frarådes ... jeg har ikke selv
erfaringer i dén retning.

Jeg har ikke noget bud på forbindelse med tarmen.

mvh
Marianne