Sommerferietur til Sydtydkland
Fra : Per V. Misser

Dato : 25-01-09 00:01

Hej i gruppen
Sommerferieturen i 2009 på CXen har et ende-eller delmål som hedder
Zweirad-Museum i Neckarsulm i Sydtyskland. Afstanden er ca 950 km fra
Aarhus. Museet er et must for at få fat på hele NSUs historie, som jeg
glæder mig meget til at se.
Jeg søger input til spektakulære steder at besøge iøvrigt på en 10 - 14
dages tur. Det være sig både museer, mindesmærker, flotte steder og
spændende veje samt action. Interessefeltet er MC, Teknik, Ræs og WW1 + WW2
..
Jeg regner med at planlægge indenfor Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg
og evt en stump af Frankrig.
Gode ideer er velkomne!
Venlig hilsen

--
Per V. Misser
CX 500E 82

Fra : S.B.

Dato : 25-01-09 08:00

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> WW2 .
> Jeg regner med at planlægge indenfor Tyskland, Holland, Belgien,

Hvad tid regner du med at trille der ned?

Søren

Fra : S.B.

Dato : 25-01-09 08:07

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad tid regner du med at trille der ned?
>
> Søren

På den franske side - ikke langt derfra er der jo både Maginotlinien og en
KZ lejr og nogle mindesmærker for faldne i krigen
Der er også et bilmuseum i Mulhouse. Og action finder du vist i Europapark i
Rust, Sydtyskland

/S

Fra : Finn

Dato : 25-01-09 13:05

Ja nu ved jeg ikke hvor langt du/I vil køre, men på vej derned er der også
et
museum med MC, fly og andre ting i Bad Oyenhausen (vest for Hannover),
jeg ved dog ikke om museet er åbnet efter ombygning.

I sydtyskland, helt nede ved østrigs grænse er Berctesgaden, hvor Hitlers
sommerresidens Ørnereden ligger. Desuden er verdens største ishule i
nærheden.
Et lille smut ind i Østrig og I kan besøge Hohenverfen (fra filmen
Ørnereden)

I sydfrankrig ved Millau findes verdens højeste bro, og den er også et besøg
værd.
Finn Autzen VFR800

Fra : Per V. Misser

Dato : 25-01-09 18:44

Hej (både Søren og Finn)
"Finn" <autzen(fjern)@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ørnereden)
>
> I sydfrankrig ved Millau findes verdens højeste bro, og den er også et

Jeg takker for ideerne, og er også åben for flere andre.
Jeg regner med at tage afsted ca. i starten af juli. Det bliver med telt og
trangia.

Museet i Bad Oyenhausen, Maginotlinien, KZ mm. er interessant, Museet i
Mulhouse ligeledes. Jeg tror ikke at jeg vil køre længere sydpå end Mulhouse
denne gang. Der skal være en rimelig balance mellem kørsel og fordybelse.
Zweiradmuseum og Mulhouse er ret sikkert steder, hvor man sagtens kan bruge
en dag eller mere.

Jeg har set Berctesgaden een gang, men ikke ishulerne eller Hohenverfen. Jeg
tror at jeg vil gemme denne interessante del (det allersydligste Tyskland og
Østrig) til en seperat tur, måske næste år.

Venlig hilsen
--
Per V. Misser
CX500E 82

Fra : S.B.

Dato : 25-01-09 20:16

> [...]
> Jeg tror at jeg vil gemme denne interessante del (det allersydligste
> Tyskland og Østrig) til en seperat tur, måske næste år.

Min datter og jeg kører der nedaf d. 27/6 har valgt det tidspunkt for at
undgå de tyske tourister, går lige nok en 7 - 14 dage inden deres
industriferie begynder.
Hvis du er klar der kan du da følge med ned til Mannheim, vi fortsætter så
videre til Ribeauville i Frankrig.
Ligger ret centralt for både tyskerlejr, Maginotlinien, Le Grande Ballon,
Mulhouse og Colmar og ikke at forglemme vinruten i Alsace
Vi vil vel have en marchfart på 130 km/t og tager de 1100 km i et rap.

Søren

Fra : Per V. Misser

Dato : 26-01-09 22:23

Hej
> [...]
> Mulhouse og Colmar og ikke at forglemme vinruten i Alsace
> Vi vil vel have en marchfart på 130 km/t og tager de 1100 km i et rap.

Jeg takker for tilbuddet, men vil nok en smule senere afsted, og helst ikke
køre i eet stræk. Du har dog peget på en del interessante steder som jeg
bestemt vil søge nærmere informationer om, førend jeg lægger ruten fast.
God tur til Jer - venlig hilsen

--
Per V. Misser
CX500E 82

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-09 18:27

On Sun, 25 Jan 2009 00:00:32 +0100, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:

Hej Per.
>.
>Jeg regner med at planlægge indenfor Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg
>og evt en stump af Frankrig.
>Gode ideer er velkomne!

Jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på Deutche Museum i München.
OK, der er nogle "hundrede" KM fra Neckarsulm til München, men Deutche
Museum skuffer ikke en teknik freak.
Her er alt hvad hjertet kan begære, lige fra flyhistorie, rumfart,
minedrift, musik tid, IT, maritim og transport.
Sågar er der en model af vort eget byggeri af storebæltsforbindelsen.
Der skal nok regnes med et par dage til det projekt idet Museet har
flyttet transportudstillingen til Theresienhöhe lige bag
Oktoberfestwiesen.
Deutche Museum er det mest seriøse tekniske museum i verden.
Deres gamle Zeiss planetarium er til at få tårer i øjnene af - Nul pop
og film her
Skidt med at det tager et par dage - Så er der også tid til at besøge
en anden Münchner specialitet - Biergarten - De ka' det der med øl i
stride strømme
Og hvis du er på de kanter så er et tidligere foreslag om at gæste
grænseområdet til Østrig omkring Bad Reichenhall bestemt turen værd.
Distancen fra München til grænsen er ca. 150 Km.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 25-01-09 19:11

Hej Steen

> [...]
> grænseområdet til Østrig omkring Bad Reichenhall bestemt turen værd.
> Distancen fra München til grænsen er ca. 150 Km.

Det er jeg glad for at du ikke undlod
Det lyder som et sted, som er et must for mig. Det kunne tegne til at blive
en decideret museumstur i den kommende sommer.
Bad Reichenhall har jeg passeret tilbage i 1984 på vej til Kroatien i bil.
Meget spektakulært område. Det kunne passende gemmes til en natur- og
køre-sving tur i de tyske og østrigske Alper. Så er ishuler og Berctesgaden
også et naturligt islæt på en sådan tur, jfr tidligere indlæg..
Har du iøvrigt selv været i Neckarsulm?

--

Per V. Misser
CX500E82

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-09 19:52

On Sun, 25 Jan 2009 19:11:14 +0100, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:

Hej Per.

Hej Per.

>Har du iøvrigt selv været i Neckarsulm?

Pudsigt nok - Aldrig.
Den del af Tyskland der vender mod vest er for mig "uudforsket
område".
Jeg var faktisk igennem Köln-Bonn området (kohlenpott) for første gang
i år da vi var til Classic Race på SPA.

Området syd for Hannover og navnlig Beyern kender jeg ret godt.
Det hænger sammen med at jeg er ansat i et kompani med hovedkontor i
München, og at hovedparten af mine tyske aktiviteter udgår derfra
I et halvt år var jeg på Deutche Museum hver week-end fra de åbnede
til de smækkede dørene i igen - Man kan jo ikke besøge Biergarten på
samme måde uden at det får konsekvenser
Senere har jeg været "guide" på firmarelaterede eksekutioner med
afstikkere til DM - Jeg tror jeg kender det museum ret godt, men
alligevel finder jeg nye guldkorn hver gang jeg er der

Og så lige til det faktum at NSU's mest spektakulære mesterstykke, den
kompressorladede 500cc verdensrekordmaskine fra 1956 (Første MC i
verden over 200 Miles/h eller 339 Km/t), står udstillet på Deutche
Museum i München, gør at Neckarsulm aldrig har trukket i mig.
Og så har jeg vel fat i hovedtrækkene i NSU's historie af ren og skær
historisk interesse og mit tidligere ejerskab af NSU MAX og sågar en
NSU 110SC - En af de sidste biler de producerede.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-09 20:49

On Sun, 25 Jan 2009 19:11:14 +0100, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:

Hej Per.

>Det er jeg glad for at du ikke undlod

Jeg glemte lige det vigtigste.

Der er flere campingpladser i München by.
Den der ligger bedst for et "museums raid" er denne:

Campingplatz München-Thalkirchen.
Adresse:
Zentralländstr. 49
D-81379 München

Få rutevejledninger
089 72430808

Den ligger tæt på Isar, meget tæt, og der er ca. 5 Km til Deutche
Museum der ligger på en lille Ø (Museumsinsel) i Isar.
Sydpå fra campingpladsen er der vel 3 Km til en af de bedste
Biergarten i München - Pullach Biergarten.
Der kan vakles hjem

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 26-01-09 22:30

Hej Steen
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse > Jeg glemte lige
> [...]
> Sydpå fra campingpladsen er der vel 3 Km til en af de bedste
> Biergarten i München - Pullach Biergarten.

Nu vælter det jo frem med perler og guldkorn fra een der er lokalkendt
Jeg takker mange gange- Deutsche Museum bliver en væsentlig del af turen!

--
Per V. Misser
CX500E 82

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-09 09:40

Per V. Misser wrote:

> Nu vælter det jo frem med perler og guldkorn fra een der er lokalkendt
> Jeg takker mange gange- Deutsche Museum bliver en væsentlig del af turen!

Deutche museum har 3 afdelinger bare i München - transportafdelingen
ligger lige ved oktoberfestpladsen. Inseln er bedst af de 2 - den trejde
har jeg ikke set - det er flyafdelingen ved lufthavnen. Snyd ikke dig
selv for en tur i minen når du er på museumsinseln - den gemmer sig nede
bag trykkeri- og cnc maskinerne.

--
vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 25-01-09 11:01

On 25 Jan., 00:00, "Per V. Misser" <per_mis...@mail.dk> wrote:

> Jeg søger input til spektakulære steder at besøge iøvrigt på en 10 - 14
> dages tur. Det være sig både museer, mindesmærker, flotte steder og
> spændende veje samt action. Interessefeltet er MC, Teknik, Ræs og WW1 + WW2

Det aktuelle Motorrar & Reisen har hele trew turforslag og -artikler
inden for det felt - køb det hos DSB eller se først mere her:
http://www.motorradundreisen.de/ - klik "Vorschau"

God tur, lyder som et godt udgangspunkt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-01-09 19:36

Tysklands største vandfald ligger i Schwarz Wald og dernede er der også
nogle helt fantastiske veje. Har ikke set så meget andet dernede. Men skulle
du forvilde der over grænsen til Schweiz, så er der måske europas bedste
landeveje og bjergpas. Fuldstændig forrygende. Glem alt om motorveje.... Men
kør kun op i passene i godt vejr.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Casper

Dato : 26-01-09 01:40

> Jeg regner med at planlægge indenfor Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg
> og evt en stump af Frankrig.
> Gode ideer er velkomne!

Deutches Eifel (national park), og sjovt nok så ligger Nurnburg ringen
der også, der efter følg Mosel (jeg kan anbefale Bernkastel-Kues som
et sted at stoppe) som starter i Koblenz sydpå der efter Schwartz
wald.... Grænse området mellem tyskland, belgien, luxemborg, frankrig
er værd at udforske, min erfaring er at hvis man "bare" holder sig til
de små side veje så kan man godt finde nogle interessante steder at
køre.

Der er nogle ruter til GPS'en på http://gpstracks.nl/ som dækker det
sydlige tyskland.

Casper

Fra : Armand

Dato : 26-01-09 23:03

Per V. Misser skrev:
> [...]
> .
> Jeg regner med at planlægge indenfor Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg

BeNeLux:
Hils på general Patton lige før Ettelbruck - Luxemborg:
<http://petrginzplace.com/WW%20I%20II%20Pix/pattondan.jpg>
Byen huser også et befrielsesmuseum dedikeret til Pattons befrielse af
byen, samt generelle fremfærd under ardenner-offensiven.
Patton døde ved et banalt bilulykke i England måneder efter at Tyskland
havde kapituleret, men ligger alligevel begravet på den amerikanske
krigskirkegård i Luxemborg, sammen med de døde fra hans division

Havde det nu ikke været på dén tid af året var et besøg i Bastogne på
déres befrielsesdag (svjh først i december) også passende: De
amerikanske styrker i Bastogne befandt sig i dec '44 omringet men
alligevel i vejen for den Tyske modoffensiv, hvorfor den tyske
befalingshavende sendte en delegation med foreslag om overgivelse -
Foreslaget belv besvaret af den amerikanske general McAuliffe med den
derefter berømte frase: Nuts!
Den dag i dag invies befrielses-festlighederne i Bastogne med at
borgmesteren kaster nødder ("nuts") ud fra balkonen på rådhuset

Når nu jeg har fat i emnet, så er invasionskysten et oplagt mål af samme
skuffe, hvis man også vil gennem Frankrig!

I samme skuffe som NSU-museet:
<http://www.technik-museum.de/museum_sinsheim_deutsch.html> ca. 30 km
vest for Neckarsulm, der bliver mit næste mål af slagsen!
Men det kan være et problem at de to ligger så tæt, for det er min
erfaring at man "udstilling-trættes" og ikke får en pind ud af 2.-dagen
i streg: Dét prøvede jeg især et år hvor vi var til INTERMOT i München
den ene dag og Deutsches-Museum dagen efter
Kommer du forbi München er Deutsches Museum også et godt tip!

--
Armand.

Fra : Per V. Misser

Dato : 28-01-09 19:31

Hej!

> [...]
> havde kapituleret, men ligger alligevel begravet på den amerikanske
> krigskirkegård i Luxemborg, sammen med de døde fra hans division

Ser interessant ud, bestemt en mulighed. Har aldrig været i Luxembourg.

> [...]
> Den dag i dag invies befrielses-festlighederne i Bastogne med at
> borgmesteren kaster nødder ("nuts") ud fra balkonen på rådhuset

På dit råd besøgte jeg for et par år siden Ardennerne, Rochefort og
Bastogne, inclusive det flotte befrielsesmuseum og mindesmærke lidt uden for
Bastogne. Det var her at der var et eksemplar af NSU-Kettenkrad, se
http://www.kettenkrad.de/index_e.htm hvilket førte til en længere tråd
herinde om NSUs bidrag til den tekniske udvikling.
Ikke langt herfra ligger også Euro Space Center, se
http://www.eurospacecenter.be/englishv.html som også er spændende, bl.a med
en full scale model af "Rumfærgen"
Området er bestemt et besøg værd og med køreværdige veje.

> Når nu jeg har fat i emnet, så er invasionskysten et oplagt mål af samme
> skuffe, hvis man også vil gennem Frankrig!

Been there, seen that på en hel uges tur sammen med min søn. Dyb respekt for
de14.000 amerikanske soldater der ligger begravet her, og som medvirkede til
at vi ikke har tysk som hovedsprog.

> I samme skuffe som NSU-museet:
> <http://www.technik-museum.de/museum_sinsheim_deutsch.html> ca. 30 km vest
> for Neckarsulm, der bliver mit næste mål af slagsen!
> Armand.

Ser også interessant ud, der er åbenbart også 2 afdelinger af dette museum,
jfr hjemmesiden.

Jeg takker - og iøvrigt til alle de øvrige bidragsydere!. Der er nu masser
af inspiration til at tilrettelægge endnu en spændende sommerferietur på 2
hjul.

venlig hilsen

--
Per V. Misser