Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kan man scanne gamle farvenegativer og . .~
Fra : Erik R. Nielsen

Dato : 23-01-09 10:56

Hej
Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
rigtige farver ?

Erik

Fra : -;o\)-max--

Dato : 24-01-09 13:25

"Erik R. Nielsen"
> Hej
> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de rigtige farver
> ?
>
> Erik

Ja.- jeg har lavet noget tilsvarende for venner ud fra falmede o
misfarvede print, det vil være samme process med negativer.
-max-

Fra : Per Tolbøll

Dato : 24-01-09 16:52

Ja, hvis det anvendte udstyr er af en hæderlig kvalitet.
Regn med at bruge meget tid på projektet, det kan være et pillearbejde.

/Per

Fra : Erik D

Dato : 24-01-09 09:32

On 23 Jan., 10:55, "Erik R. Nielsen" <e...@IKKEDETTEc.dk> wrote:
> Hej
> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
> rigtige farver ?
>
> Erik

Ja, hvis:
1. Originaler ikke er alt for ødelagte mht. farver.
2. Du har en rigtig negativscanner m. tilhørende software.
3. Du er bedst stillet hvis du i forvejen har erfaring m.
billedredigering/farveopretning. Ellers skal du lære det først.
4. Du har meget tid til overs.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 18:51

"Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
> rigtige farver ?
>
> Erik

Som de andre også skriver, tager det tid - men det er langt fra en
uoverkommelig opgave. Farvenegativer falmer/skifter farvebalance i betydelig
mindre grad end diasfilm, og det største problem er ofte ridser og støv,
hvor de fleste negativscannere heldigvis er udstyret med støvdetektering (på
Nikon kaldet ICE). Du vil ofte være i stand til at få nogle gode detaljer ud
af selv gamle negativer, da laboratoriet i sin tid bestemte farvebalancen og
kontrastkurven på dine i dag (måske) falmede print. Ved et højtopløseligt
scan kan du udsnitsforstørre og opleve dine negativer på helt nye måder.
De gamle C22 farvenegativer fra før 1977/78 kan være lidt besværlige at få i
den ønskede farvebalance - de bliver ofte en smule blå i skyggerne. Det
afhænger nok af, hvilke film du har liggende. Jeg har scannet nogle
Kodacolor-X fra omkring 1970/71 og fået fine resultater (med Coolscan V). Er
dine film taget inden for de sidste 30 år, er der ingen problemer af
betydning, vil jeg hævde ud fra egen erfaring. Det vil kun være, hvis nogle
af dem var "dårlige" fra begyndelsen, eller at de er opbevaret forkert. Har
de ligget tørt i en skuffe i deres kuvert, er det "bare" at gå i gang.

-Joachim

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-01-09 19:40

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev :

>De gamle C22 farvenegativer fra før 1977/78 kan være lidt besværlige at få i
>den ønskede farvebalance - de bliver ofte en smule blå i skyggerne. Det
>afhænger nok af, hvilke film du har liggende.

Er der nogen, der har prøvet at scanne farvenegativer uden maske,
fx. Agfacolor CN17U?

Har ingen scanner, så det er mest nysgerrighed.
--
Kerim

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 20:21

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har prøvet at scanne farvenegativer uden maske,
> fx. Agfacolor CN17U?

Nej, dem har jeg aldrig prøvet. Uden maske ville jeg nok forsøge at scanne
dem som dias og retvende dem.

Det giver mig anledning til at rejse et spørgsmål. Er der nogen som har
forsøgt at affotografere mellem/storformat farvenegativer (C41) og haft held
med at retvende dem ud fra en datafil? Jeg har ikke lige råd til sådan en
scanner...men til husholdningsbrug kunne et digitalkamera og efterbehandling
måske klare det? Gerne fra RAW.

mvh
Joachim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-09 20:41

On 2009-01-24 20:20:44 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> Er der nogen som har
> forsøgt at affotografere mellem/storformat farvenegativer (C41) og haft held
> med at retvende dem ud fra en datafil?

Ja, og det kræver ikke held, det er faktisk pære nemt, du skal bare
sørge for, at kameraet er hvidballance kalibreret på den lysbox som
farvenegativet ligger på, i PhotoShop bruges funktionen invert.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 20:44

> Ja, og det kræver ikke held, det er faktisk pære nemt, du skal bare sørge
> for, at kameraet er hvidballance kalibreret på den lysbox som
> farvenegativet ligger på, i PhotoShop bruges funktionen invert.

Ok, så har jeg nok ikke prøvet godt nok. Farverne blev rimelige, men
kontrasten var svær at rette op bagefter. Jeg gør et fornyet forsøg på et
tidspunkt.

mvh
Joachim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-01-09 10:32

On 2009-01-24 20:44:02 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> men kontrasten var svær at rette op bagefter.

Det er ellers meget nemt at justere kontrasten i PhotoShop, prøv at
læse det relevante afsnit i manuellen.

Fra : thl

Dato : 25-01-09 11:00

> [...]
> fx. Agfacolor CN17U?
>
> Har ingen scanner, så det er mest nysgerrighed.

Jeg har netop prøvet det (kl 10.45 med CN17 fra 1966) og de står glimrende.
Ikke efter omstændighederne glimrende, men som ved optagelsen
mvh
Thorbjørn

Fra : Edmund

Dato : 24-01-09 19:43

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i meddelelsen

> [...]
> uoverkommelig opgave. Farvenegativer falmer/skifter farvebalance i
> betydelig mindre grad end diasfilm, og det største problem er ofte ridser

Hvad kan man gøre dem ren i, hvis de er møjbeskidte.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-09 20:07

On 2009-01-24 19:42:35 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk> said:

> Hvad kan man gøre dem ren i, hvis de er møjbeskidte.

Ja, men metoden afhænger af, hvad det er for noget snavs der sidder på
negativerne.

Er det støv, så kan negativerne forsigtigt tøres af med en microfiber klud.

Er det fedtede fingere, så kan man forsigtigt vaske negativerne i en
lille skål med sprit.

Er det snavs, så kan negativerne vaskes i vand med sulfosæbe, derefter
skylles de, afstryges med et vaskeskind og hænges til tørre, men pas på
med skyllemetoden, emulisionen bliver blød og sårbar, og under
tørringen kan der sætte sig støv i emulisionen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-09 20:09

On 2009-01-23 10:55:56 +0100, "Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> said:

> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
> rigtige farver ?

Det nemmeste og hurtigste er at affotografere farvenegativerne med et
digital kamera, efterfølgende vender man negativet til posetiv i
PhotoShop.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 25-01-09 13:57

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det nemmeste og hurtigste er at affotografere farvenegativerne med et
> digital kamera, efterfølgende vender man negativet til posetiv i PhotoShop.

Dvs. makroobjektiv på, også bare skyde løs. Hvad bruger du som baggrund
- kan man ligge dem på en stofen diffuser, og skyde med blitz ?

Jørn

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-01-09 15:40

On 2009-01-25 13:57:18 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> kan man ligge dem på en stofen diffuser, og skyde med blitz ?

Nej, en lille lyskasse med rigtig opalglas, men husk at afmaske det
område som ikke bruges med sort karton, så du ikke får en masse strølys.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_lysbox-01.html

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 25-01-09 21:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nej, en lille lyskasse med rigtig opalglas, men husk at afmaske det
> område som ikke bruges med sort karton, så du ikke får en masse strølys.
> [...]

Hvor køber man sådan en fætter ? Hvad hedder den på engelsk/tysk (ebay) ?

Jørn

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-01-09 21:11

On 2009-01-25 21:02:57 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> Hvor køber man sådan en fætter ? Hvad hedder den på engelsk/tysk (ebay) ?

Prøv at se på hama's hjemmeside http://www.hama.de - de har også en
dansk hjemmeside http://www.hama-danmark.dk/ - men den virker kun med
windows og IE.