legionella?
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 23:07

En mand er død af legionella (legionærsyge) som følge af at
badeværelsesbruserens vand ikke var varmt nok. Det skyldes
ifølge medierne legionella der trives godt i lunkent vand.

Ifølge samme medier skal vandet være rigtig varmt > 50 graders
Celsius, da der altid er legionella i vandet, men at det
trives godt i lunkent vand og derfor udgør det en fare for
mennesker.

Nu er spørgsmålet så: Er det så farligt at drikke koldt vand,
for det må jo også betyde at der findes legionella i koldt
vand?
Og hvordan forestiller man sig at varmt /lunkent vand fra en
bruser kan gå ind i personen og påvirke legemet så man får
lungebetændelse m.v.

M.a.o. ; Hvis der er legionella-bakterier i det lunkne
vand -så må det vel også være sådan i koldt vand, men hvorfor
får man så ikke legionella hvis man drikker et glas koldt
vand?

Fra : alexbo

Dato : 22-01-09 23:43

"Arne H. Wilstrup" skrev

> M.a.o. ; Hvis der er legionella-bakterier i det lunkne vand -så må det vel
> også være sådan i koldt vand, men hvorfor får man så ikke legionella hvis
> man drikker et glas koldt vand?

Formentlig fordi der ikke er så mange at det gør noget, de formerer sig ikke
i koldt vand, desuden ender de i maven hvor man i en bruser indånder dem.

Jeg tror problemet har været at den pågældende varmsvandsforsyning har været
for kold, at der har stået lunkent vand i beholderen hvor bakterierne
trives.
Hvis det varme vand er varmt og man selv blander koldt og varmt til
halvlunket med bruseamaturet, så er der ikke noget problem.
Hvis man derimod har en lunken suppe af vand og bakterier i
varmtvandsbeholderen og står og indånder bakterier i et brusebad så er det
farligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 08:12

> Hvis man derimod har en lunken suppe af vand og bakterier i
> varmtvandsbeholderen og står og indånder bakterier i et brusebad så er det
> farligt.

Og det er det, der er humlen -
Bakterien hedder Legionella pneumophilia.
Legionella er først og fremmest en luftvejsinfektion - en dyb
lungebetændelse, der kan gå over i andre organer og give fx blodforgiftning,
hjertehindebetændelse...

Problemet er indåndingen og opformeringen ved lav temperatur.
Af samme årsag kunne jeg aldrig drømme om at gå i spabad, der har stået og
lumret uden desinfektionsmiddel.

Fra : N. Foldager

Dato : 23-01-09 22:20

Alex Christensen

> [...]
>Hvis man derimod har en lunken suppe af vand og bakterier i
>varmtvandsbeholderen og står og indånder bakterier i et brusebad så er det

Korrekt.

Ved ankomst til hoteller og lignende steder, hvor vandet måske har
stået stille i længere tid, er det en god idé at lade det varme vand
løbe et stykke tid, så rørene og brusaehovedet gennemvarmes, før man
stiller sig og indånder sprayen.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Rado

Dato : 24-01-09 13:04

On Thu, 22 Jan 2009 23:06:33 +0100, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:

>Nu er spørgsmålet så: Er det så farligt at drikke koldt vand,
>for det må jo også betyde at der findes legionella i koldt
>vand?

De trives ikke hvis vandet er under 20 grader, blev der sagt på TV.
Vandværksvand ligger normalt på omkring 4 grader, så vidt jeg husker.

--
Rado

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 13:15

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-01-09 13:37

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> [...]
> der altid er legionella i vandet, men at det trives godt i lunkent vand og

Man skal vist over 55 gr. C.
Problemet er ofte at der kan være "lommer" i varmtvandsanlægget,
hvor de kan opformeres.

> Nu er spørgsmålet så: Er det så farligt at drikke koldt vand, for det må
> jo også betyde at der findes legionella i koldt vand?

Ikke medmindre det er afkøælet vand fra varmtvandsanlægget.

> Og hvordan forestiller man sig at varmt /lunkent vand fra en bruser kan gå
> ind i personen og påvirke legemet så man får lungebetændelse m.v.

Der er altid en risiko, idet man indånder dampene.

> M.a.o. ; Hvis der er legionella-bakterier i det lunkne vand -så må det vel
> også være sådan i koldt vand, men hvorfor får man så ikke legionella hvis
> man drikker et glas koldt vand?

Det er et spørgsmål om antal - vort immunforsvar kan ikke klare
massive angreb, men nok mindrfe angreb.

Per A. Hansen