HD-definitioner
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 18:03

Jeg geråder udi megen jammer og nød. Når jeg anvender en
HD-boks på mit nye TV (Sony Bravia) står der på de fleste
kanaler: 1080i.
Det turde så betyde at der udsendes i fuld HD. Går jeg over
til TV2-film står der også 1080i - men går jeg til samme kanal
på samme bånd hvor der står tv2-film HD, står der så pludselig
720p.

TV2 oplyser at 720p er det samme som fuld HD, men det hævdes
også at 1080i er fuld HD -

Hverken udbyder eller TV2 kan forklare forskellen - min
udbyder (canal digital) forklarer at p står for progressive og
i står for "interlaced" hvilket jeg udmærket ved, men jeg kan
ikke nogen steder - hverken hos udbyderen eller hos TV2 får en
forklaring på hvorfor deres ene kanal, nemlig tv2-film hd
udsender i 720p og tv-film (uden HD) udsender i 1080i.

Samtidig udsender min udbyder fx historiekanalen HD med 1080i
og samme kanal uden HD angiver ikke format, hverken 1080i
eller 720p -

Er der nogen der kan forklare mig hvad det egentlig er de
diverse tv-selskaber og udbydere har gang i? Gerne på
almindeligt dansk, tak!

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-01-09 21:18

Full HD er 1080

Er det dit TV eller din tuner der skriver 1080i og 720p?

Hvis det er TVet der skriver det, kan det jo godt tænkes at din tunerbox
skalerer SD (dvs. ikke-HD) formatet som jo er 576i op til 1080 i, og
sender det til dit TV i dette format. Hvorimod at HD programmer som er i
720p ikke opskaleres.

Jeg ved ikke om det forholder sig sådan, men det er da værd at undersøge
den mulighed, og se på opsætningen af tuneren om du kan vælge noget med
skalering

Men prøv at spørge i dk.teknik.tv+video :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 22:54

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> Full HD er 1080
>
> Er det dit TV eller din tuner der skriver 1080i og 720p?

Jeg tror at det er mit TV og ikke min "tuner" hvis du med
det mener tv-boksen der omdanner signalet fra parabolen til
TVet. Jeg har fået at vide at min "tuner" (boks) håndterer
begge dele, altså både 1080i og 720p.

> [...]
> 576i op til 1080 i, og sender det til dit TV i dette format.
> Hvorimod at HD programmer som er i 720p ikke opskaleres.

Tak - det forklarer jo en hel del.

> Jeg ved ikke om det forholder sig sådan, men det er da værd
> at undersøge den mulighed, og se på opsætningen af tuneren
> om du kan vælge noget med skalering

Jeg kan ikke ændre på boksen.

> Men prøv at spørge i dk.teknik.tv+video :)

Tak - jeg anede ikke at der fandtes en sådan gruppe!

Fra : Ivar

Dato : 22-01-09 23:32

Arne H. Wilstrup skrev:

> Tak - jeg anede ikke at der fandtes en sådan gruppe!

Hvis du spørger der, og samtidigt oplyser typen af din "box",
er der utvivlsomt én der kan give dig et præcist svar.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 16:00

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du spørger der, og samtidigt oplyser typen af din
> "box",
> er der utvivlsomt én der kan give dig et præcist svar.

takker!