Jødisk FN-udsending: »Gaza vækker minder
Fra : Jesper

Dato : 24-01-09 00:27

Jødisk FN-udsending: »Gaza vækker minder om Warszawas ghetto«

Israel begik krigsforbrydelser ved at bombe skoler, hjem og
infrastruktur, siger FNs ledende efterforsker i Gaza til Berlingske.
Gazas eneste fortilfælde er Warszawa-ghettoen, siger han, fordi Gazas
civile var spærret inde i en krigszone.
Af Louise Stigsgaard Nissen
Sidst opdateret fredag den 23. januar 2009, 22:15
Der er beviser for, at Israel begik krigsforbrydelser under sin 22 dage
lange krig i Gaza-striben, og en uafhængig undersøgelse bør derfor
sættes i gang. Sådan lyder vurderingen fra Richard Falk, FNs ledende
menneskerettighedsefterforsker i Gaza og på Vestbredden. Falk fremhæver,
at Israel tilsyneladende målrettet angreb civile bygninger:
»Mange civile mål, såsom FN-skoler, private hjem, regeringens
infrastruktur og Det islamiske Universitet blev angrebet. Det er i strid
med international lov og kan være krigsforbrydelser,« siger Richard Falk
til Berlingske Tidende fra sin bopæl i Californien.
Falk fremhæver også, at Israel ikke gjorde noget forsøg på at lade
civile undslippe krigen:
»At lukke folk inde i en krigszone vækker de værste internationale
minder. Det eneste tidligere eksempel er Warszawa-ghettoen,« siger Falk.
Den såkaldte »special rapporteur«, der selv er jøde, refererer til
udsultningen af og mordet på Warszawas jøder under Anden Verdenskrig.
Problemet i Gaza er, som mange eksperter påpeger, at civile ikke havde
nogen mulighed for at flygte overhovedet. De beboere, der ikke havde
stemt på Hamas (knapt halvdelen,red.), blev også bombet og beskudt.
»Israel kunne have skabt en midlertidig ordning, i det mindste for
børnene, de handicappede og syge til at undslippe, selv hvis de kun
kunne flygte til det sydlige Israel,« lyder det fra Richard Falk.
Han mener heller ikke, at Israel kan påberåbe sig, at de handlede i
selvforsvar.
»En nærlæsning af forløbet viser, at det især var Israels angreb i Gaza
den 4. november, der dræbte seks palæstinensere, som brød våbenhvilen.
Derefter forsøgte Hamas at forlænge våbenhvilen mod at Israel løftede
den ulovlige blokade af Gaza. Angrebet den 27. er derfor i strid med FNs
charter og international lov,« siger Falk.
For ham at se er der ingen tvivl om, at Israels 18 måneder lange blokade
af Gaza i sig selv er i strid med Geneve Konventionerne. »Israel har med
blokaden både afstraffet Gazas beboere kollektivt og nægtet indbyggere,
der de facto er under israelsk besættelse, mad og medicin,« siger Falk.
»Velkendt Israel-hader«
En talsmand for Israels militær afviser imidlertid beskyldningerne: »Der
er ingen grund til at hidse sig op. Falk er en velkendt Israel-hader,«
siger han til Israels Army Radio. IDF (Israeli Defence Forces) havde
overfor Berlingske ingen yderligere kommentarer i går.
Men Israel forbereder sig allerede på anklagerne. Den israelske Militære
Censor holder navne på officerer, der deltog i krigen, hemmelige, af
frygt for, at det vil få retslige følger for dem i udlandet, hvis de
offentliggøres. Der er i forsvarsministeriet og justitsministeriet
stigende bekymring for, at officererne vil blive retsforfulgt for
menneskerettighedskrænkelser, skriver avisen Haaretz.
Det forlyder også, at premierminister Ehud Olmert har udnævnt en komite
med højtstående medlemmer, blandt andre justitsministeren, der skal
håndtere eventuelle anklager om krigsforbrydelser.
FNs højkommissær for menneskerettigheder, Navi Pillay, har udtalt, at
Israels handlinger under offensiven »ser ud til at have alle elementer
af krigsforbrydelser.« Kommissæren hæftede sig især ved, at Israel
ifølge Røde Kors og FN forhindrede medicinske hold i at hjælpe sårede
civile under offensiven og selv forsømte at tage sig af sårede. Røde
Kors udsendte 8. januar en sjældent skarp pressemeddelelse, hvor de
beskrev, at redningshold fandt »fire små børn liggende ved siden af
deres døde mødre i et af husene« i Zaytun området. Røde Kors uddybede,
at israelske soldater befandt sig 73 meter væk.

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : @

Dato : 24-01-09 00:54

On Sat, 24 Jan 2009 00:26:58 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Jødisk FN-udsending: »Gaza vækker minder om Warszawas ghetto«
>
>Israel begik krigsforbrydelser ved at bombe skoler, hjem og
>infrastruktur, siger FNs

hvorfor har FN ikke haft udsendinge i Israel til at rapportere om de
over titusinde raketter muhamedanerne har ladet regne ned over dette
land

FN bliver et mere og mere dhimmificeret muhamedansk gummistempel

>Der er beviser for, at Israel begik krigsforbrydelser

og hvis FN havde gjort sit arbejde ordentligt havde FN haft beviser
for over 10.000 krigsforbrydelser begået af muhamedanere mod Israel

hvor bliver FN's rapport om dette af?

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : DADK

Dato : 24-01-09 03:27

Jesper wrote:
> [...]
> deres døde mødre i et af husene« i Zaytun området. Røde Kors uddybede,
> at israelske soldater befandt sig 73 meter væk.

Ja, og det er jo ikke fordi vi andre er idioter eller sådan noget. De siger
det samme, hele raden rundt, journalister chokeres, læger "har aldrig set
noget lignende", FN, EU, WHO de særlige udsendinge - alle. Så der må jo et
eller andet sted være noget om det. Der går ikke brand af en ild der ikke
kommer røg af, eller hvordan man nu formulererer det. Når andre ikke kan
vide, hvorfor de skulle de - så kunne jeg her opfinde et galleri:

Så kan man jo nuancere.
Vidnesbyrdene indikerer, at nogle af Israels soldater gik over stregen
Vidnesbyrd indikerer, at IDF gik over stregen
Vidnesbyrd indikerer, at din deling, ham du gerne vil forsvare, dræbte
civile
Vidnesbyrd beviser at du dræbte en civil
Vidnesbyrd beviser at i alle skød på en gruppe mennesker
Vidnesbyrd beviser at du blot fulgte ordre
Vidnesbyrd beviser at i alle tog hjem og var sikre på sejren
Vidnesbyrd beviser at ingen fattede hvad det handlede om, kun at alle tabte

Husk i øvrigt at se min blog senest om Adam Holm
http://davidkonrad.blogspot.com/2009/01/adam-holm-burde-have-ytringsfrihed.html