Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Front- og bagfocus?
Fra : Jan Strægaard

Dato : 22-01-09 15:25

I en tidligere tråd blev der omtalt problemer med front- og bagfocus bl.
a. på en Canon 40D.

Jeg mente, at focus var focus, så er der nogen, der vil forklare, hvad
front- og bagfocus er?

Mvh
Jan Strægaard

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-09 15:29

Jan Strægaard skrev:
> I en tidligere tråd blev der omtalt problemer med front- og bagfocus bl.
> a. på en Canon 40D.
>
> Jeg mente, at focus var focus, så er der nogen, der vil forklare, hvad
> front- og bagfocus er?

Focus er focus. Front- eller backfocus er fejl.

Der er en længere vejledning og forklaring her:

http://focustestchart.com/chart.html

--
Robert Piil

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 22-01-09 19:42

Der sidder en autofokus sensor inde i kameraet. Denne er ikke den samme
sensor som billede sensoren. Der er altså to sensorer i kameraet. En til
autofokus og en anden til at optage billedet. (Medmindre du anvender
liveview og kontrast detect autofokus, som 40D ikke kan, (men 50D og 5D-II
kan)).

Den ekstra sensor til autofokus belyses via. et lille ekstra spejl som
vipper ind på et lille hængsel og leder en del af lyset hen på autofokus
sensoren (igennem et system af prismer og spejle).

Hvis den ekstra sensor eller det lille spejl kommer en smule ud af
justering, så har lyset ikke "lige langt" til autofokus sensoren og til
hoved sensoren som registrerer billedet. Derfor rammer autofokus en lille
smule for langt eller for kort, og dette kalder man backfokus og frontfokus.

Der sidder nogen små unbraco skruer inde i kameraet som kan justere måden
som det lille spejl vipper ind og ud på, således at afstanden til autofokus
sensoren kan bringes "på linie" med afstanden til hoved billede sensoren.
Lad være med at forsøge at skrue på dem selv.

Af en eller anden grund, som jeg ikke finder logisk, kan "frontfocus" og
"backfocus" være forskelligt når forskellige objektiver anvendes på samme
kamerahus. Dette må skyldes små variationer i objektiverne på grund af små
fabrikations fejl.

Jeg kan dog ikke forklare hvorfor AF systemet ikke blot kompenserer for
disse små variationer i objekiverne således at "frontfocus" eller
"backfocus" var en egenskab ved kamerahuset som ikke havde betydning for
hvilket objektiv man anvendte. Jeg gætter på at afstanden fra bageste
linseelement til hhv. hovedsensoren og AF sensoren spiller ind... Jeg gætter
også på at lyset sendes på en "længere rejse" for at ramme AF sensoren end
hovedsensoren, og at kameraet fra fabriken er kalibreret til at kompensere
for denne forskel. Fænomenet kan måske også forklares ved at objektivet ikke
er100% vinkelret på sensor planet, således at højre side er tættere på
sensoren end venstre side.

Kan nogen uddybe om dette rent faktisk er et korrekt gæt?

Link til fantastisk artikel (som det ikke er lykkedes for mig at finde en
forklaring på hvorfor backfocus og frontfocus kan eksistere):

http://www.scribd.com/doc/266790/Principle-of-the-Split-Image-Focusing-Aid-and-the-Phase-Comparison-Autofocus-Detector-in-Single-Lens-Reflex-Cameras

Mvh.
Anja

Fra : MW

Dato : 23-01-09 16:03

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Link til fantastisk artikel (som det ikke er lykkedes for mig at finde en
> forklaring på hvorfor backfocus og frontfocus kan eksistere):

Åsagen til variationerne mellem objektiverne er bl.a. de resterende optiske
fejl som ikke lader sig korrigre alle sammem samtidigt, bl.a fokusdifferens
ved nedblænding, farvefejl, billedfeltkrumning m.v. Især zoomobjektiver
retrofokusobjektiver og korte brændvidder generelt, især hvis de er
lysstærke, er plaget af førnævnte.

mvh
MW