courier pop3 connections
Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 22-01-09 20:37

Hej

NÃ¥r jeg tager en netstat -tap kan jeg se, at alle mine courier pop3
connections alle er med tcp6. Hvor har jeg fået sat at courier-pop3 skal
kører med tcp version 6 og ikke version 4?

Mvh
Robert Vilhelmsen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-09 20:59

Den 22 Jan 2009 19:37:07 GMT skrev Robert Vilhelmsen:
> [...]
> connections alle er med tcp6. Hvor har jeg fået sat at courier-pop3 skal
> kører med tcp version 6 og ikke version 4?

Courier er da serveren? Den svarer bare tilbage på samme protokol som
klienten connecter med.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 22-01-09 21:06

Den Thu, 22 Jan 2009 19:59:28 +0000 skrev Kent Friis:

> Courier er da serveren? Den svarer bare tilbage på samme protokol som
> klienten connecter med.

Det undre mig så bare at alle pop3 connections er tcp6. Synes umiddelbart
det lyder forkert at alle fjernklienter skulle kører version 6.

Kan det passe?

Robert

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-09 21:23

Den 22 Jan 2009 20:05:37 GMT skrev Robert Vilhelmsen:

> Det undre mig så bare at alle pop3 connections er tcp6. Synes umiddelbart
> det lyder forkert at alle fjernklienter skulle kører version 6.
>
> Kan det passe?

Prøv lige at lave en "grep tcp /etc/protocols". Hos mig er der ikke
noget der hedder tcp6, til gengæld har alm. tcp protocol nummer 6:

kfr$ grep tcp /etc/protocols
tcp 6 TCP # transmission control protocol

Jeg kunne forestille mig at det er protokol-nummeret der sniger sig med.

(udp har iøvrigt protocol nummer 17).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 22-01-09 21:34

Den Thu, 22 Jan 2009 20:23:26 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
> tcp 6 TCP # transmission control protocol
>
> Jeg kunne forestille mig at det er protokol-nummeret der sniger sig med.

Alle mine connections fra localhost er tcp samt smtp er TCP, men https,
pop3, ssh vises som TCP6. Det læser jeg som ver. 4 og ver. 6.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-09 21:42

Den 22 Jan 2009 20:33:35 GMT skrev Robert Vilhelmsen:

> Alle mine connections fra localhost er tcp samt smtp er TCP, men https,
> pop3, ssh vises som TCP6. Det læser jeg som ver. 4 og ver. 6.

Du tænker vist på IPv4 og IPv6.

Hvad sagde grep-kommando'en?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-09 21:47

Den 22 Jan 2009 20:42:07 GMT skrev Kent Friis:

> Du tænker vist på IPv4 og IPv6.
>
> Hvad sagde grep-kommando'en?

Og prøv lige at poste outputtet af netstat kommandoen også - hvis
der virkelig er tale om TCP over IPv6, så skal ip-adresserne være
IPv6 adresser.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 22-01-09 21:47

Den Thu, 22 Jan 2009 20:42:07 +0000 skrev Kent Friis:

> Du tænker vist på IPv4 og IPv6.

Ja, dårligt formuleret af mig.

> Hvad sagde grep-kommando'en?

Det samme som din.

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 22-01-09 22:07

Den Thu, 22 Jan 2009 20:46:46 +0000 skrev Kent Friis:

> Og prøv lige at poste outputtet af netstat kommandoen også - hvis der
> virkelig er tale om TCP over IPv6, så skal ip-adresserne være IPv6
> adresser.

tcp6 0 0 ::ffff:213.173.225:pop3 ::ffff:91.100.82.9:1427
TIME_WAIT

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-09 22:17

Den 22 Jan 2009 21:06:53 GMT skrev Robert Vilhelmsen:

> tcp6 0 0 ::ffff:213.173.225:pop3 ::ffff:91.100.82.9:1427
> TIME_WAIT

Ahhh... Det er IPv6-kodede IPv4-adresser.

Så er det eneste der sker at courier m.fl. lytter på *både* IPv4 og
IPv6, og af tekniske årsager vises det som IPv6. IPv6 kan nemlig også
repræsentere IPv4-adresser.

Dine connections er IPv4.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 22-01-09 22:27

Den Thu, 22 Jan 2009 21:16:33 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
>
> Så er det eneste der sker at courier m.fl. lytter på *både* IPv4 og
> IPv6, og af tekniske årsager vises det som IPv6. IPv6 kan nemlig også

Tak for det.

Robert