beregning af sider ud fra rumfang
Fra : Mikkel45

Dato : 21-01-09 18:56

Hej
Knægten er lige kommet med et regnestykke (lektier)
Han har en kasse der indeholder 1200 l
Derudfra skal der beregnes hvor store siderne kan være

Hjælp ham, ... please

10000 tak

Mvh
Peter M

Fra : Christen Fihl

Dato : 21-01-09 19:14

1,2m * 1m *1m = 1,2 m3 (kubikmeter) = 1200 L

eller
0,4m * 3m * 1m = 1,2 m3

eller
1m * 0,8m * 1,5m = 1,2 m3

eller

Kommer lidt an på om den skal stå eller ligge i hjørnet af stuen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-01-09 19:33

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> wrote:

>1,2m * 1m *1m = 1,2 m3 (kubikmeter) = 1200 L
>
>eller
>0,4m * 3m * 1m = 1,2 m3
>
>eller
>1m * 0,8m * 1,5m = 1,2 m3
>
>eller

Hvis det er en lukket kasse, så har man mindst overflade med en terning.
Det er så kubikroden (den tredje rod) af 1,2 som sidelængde.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Christen Fihl

Dato : 21-01-09 19:39

Jeps, men knægten skulle blot komme med nogle mulige forslag (kan være)

Fra : Mikkel45

Dato : 21-01-09 20:14

nå ja, så nemt var det,
tak for hjælpen

Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-01-09 21:44

"Mikkel45" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> nå ja, så nemt var det,
> tak for hjælpen

Skal siderne være i heltal kan du vælge fra denne liste (i dm):

[1, 1, 1200]
[2, 2, 300]
[2, 20, 30]
[2, 24, 25]
[3, 16, 25]
[3, 20, 20]
[4, 4, 75]
[4, 10, 30]
[4, 12, 25]
[4, 15, 20]
[5, 5, 48]
[5, 8, 30]
[5, 10, 24]
[5, 12, 20]
[5, 15, 16]
[6, 8, 25]
[6, 10, 20]
[8, 10, 15]
[10, 10, 12]

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-01-09 22:02

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Mikkel45" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Skal siderne være i heltal kan du vælge fra denne liste (i dm):

Og den komplette liste skulle vist være her

[1, 1, 1200]
[2, 2, 300]
[2, 3, 200]
[2, 4, 150]
[2, 5, 120]
[2, 6, 100]
[2, 8, 75]
[2, 10, 60]
[2, 12, 50]
[2, 15, 40]
[2, 20, 30]
[2, 24, 25]
[3, 4, 100]
[3, 5, 80]
[3, 8, 50]
[3, 10, 40]
[3, 16, 25]
[3, 20, 20]
[4, 4, 75]
[4, 5, 60]
[4, 6, 50]
[4, 10, 30]
[4, 12, 25]
[4, 15, 20]
[5, 5, 48]
[5, 6, 40]
[5, 8, 30]
[5, 10, 24]
[5, 12, 20]
[5, 15, 16]
[6, 8, 25]
[6, 10, 20]
[8, 10, 15]
[10, 10, 12]

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-01-09 22:07

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Og den komplette liste skulle vist være her

og så manglede [1, 2, 600]

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-09 00:49

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> og så manglede [1, 2, 600]

Der mangler stadig nogle "enere" (har ikke sovet godt i nat)
Interessant algoritme iøvrigt.

Mvh
Martin

Fra : Brian H

Dato : 22-01-09 16:22

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der mangler stadig nogle "enere" (har ikke sovet godt i nat)
> Interessant algoritme iøvrigt.

Har du hørt sangen hvor noget af teksten lyder "Snakker med mig selv,
snakker med mig selv, taler med mit bedre jeg"?

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-09 16:48

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Har du hørt sangen hvor noget af teksten lyder "Snakker med mig selv,
> snakker med mig selv, taler med mit bedre jeg"?

Man bør altid lukke af for enhver tænkelig og utænkelig angrebsvinkel i
denne gruppe - ellers kommer med stor sandsynlighed andre og gør det - Selv
disse forholdsregler slår ofte ikke til...

Mvh
Martin

Fra : Christen Fihl

Dato : 23-01-09 20:35

> Man bør altid lukke af for enhver tænkelig og utænkelig angrebsvinkel
> i denne gruppe - ellers kommer med stor sandsynlighed andre og gør
> det - Selv disse forholdsregler slår ofte ikke til...

dm var ikke et krav, så du nok mangler også alle heltals kombinationer
med cm, mm og micrometer

Christen

Fra : Kert Rats

Dato : 25-01-09 06:37

> "Mikkel45" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Skal siderne være i heltal kan du vælge fra denne liste (i dm):

> [...]

Løsningsmængden er de tal x, y og z om hvilke det gælder, at x gange y gange
z er lig 1200.
Hvordan kommer denne løsningsmængde grafisk til at se ud i et
x,y,z-koordinatsystem. Hvilket rumligt legeme er løsningsmængden?
Findes der billeder på nettet af den grafiske repræsentation af
løsningsmængden?

Venligst

Kert Rats

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 25-01-09 14:01

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i meddelelsen

> Det kaldes vist en quadric.

Nej. En quadric er nulpunktsmængden for et andengradspolynomium. I dette
tilfælde er der tale om et (homogent) tredjegradspolynomium (xyz-1200=0).

Hvis vi holder en af de tre variable konstant er det en hyperbel i de to
andre, så ethvert snit i fladen parallelt med et af planerne x=0, y=0
eller z=0 vil give en hyperbel. Det kan man benytte til at danne sig en
idé om hvordan fladen ser ud.

Der er sikkert folk der har lagt billeder på nettet, men uden en bedre
idé om hvad man skal søge efter kan det godt blive svært at finde.
Så det er nok lettere at finde et program og selv lave en tegning.

> Mon ikke du kan plotte det i enhver 3d-plotter.

Det er ikke svært at plotte, men der findes sikkert nok programmer der
ikke kan.

Hvis jeg stadig havde adgang til Maple ville jeg prøve at få den til det
(Mathematica kan sikkert også, men nu var det Maple jeg underviste i og
derfor kendte). Der findes billigere alternativer (matlab, octave - som
er open source), som sikkert også kan, men jeg har aldrig prøvet dem. I
dag ville jeg være fristet til bare at starte et regneark, og udregne z
for et antal (x,y)-par og så leve med den tilnærmelse det kunne
producere.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...