Sort president
Fra : Kaj

Dato : 21-01-09 21:36

Nu har USA valgt en sort president.
Det er fint nok for mig, det er jo deres valg.

Tv har så vist mange interwiews med sorte amerikanere.
Alle var glade for at der var valgt en sort som president.
Det kan man jo godt forstå de er glade for.
Der er aldrig en af de mange experter på tv der har gøet over det.

Når der nu igen engang vælges en hvid mand til jobbet, og de hvide
amerikanere
jubler over at det var en hvid mand der vandt.
Så vil jeg gætte på at de samme experter er hurtige til at råbe RACISME.

Men der er måske forskel ?

Kaj

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-09 21:44

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jubler over at det var en hvid mand der vandt.
> Så vil jeg gætte på at de samme experter er hurtige til at råbe RACISME.

Jeg havde sgu slet ikke opdaget han var sort. Faktisk er det et mærkværdigt
fokuspunkt medierne har, hverken hvide eller sorte har jo stemt på manden
_fordi_ han er sort, de har stemt på ham fordi de mener han var den bedste
kandidat. Obama vandt faktisk rigtig mange sydstater, også et par stater med
80% hvide. Ja, faktisk vandt Obama særdeles overbevisende valget. Faktisk
ikke så underligt: En mand, der er gået fra middelklassen, uddannet på
Harward, succesfuld, to børn, en kone, uden skandaler, alt det imod en
gammel knak på 72 der lider af hjerteproblemer, en knak der roser indsatsen
i Irak og ikke så en økonomisk krise, sat sammen med en husmor fra Alaska
der intet anede om verden og var rodet ind i adskillige sager, hvor hun
havde beriget sig selv på skatteborgernes regning.

Der er jo heller ingen hvide der jubler over at en hvid har vundet, de
jubler over at den kandidat der har vundet er den de mener er den bedste til
jobbet.

(Her tænker jeg selvfølgelig ikke på den lille folk af KKK eller den sortes
modstykke, hvad det så end hedder).

Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-09 22:14

> Jeg havde sgu slet ikke opdaget han var sort.

Selvfølgelig havde du ikke det. Resten af klodens ca. 5 mia. mennesker har
talt om det i mindst to år, men det er helt forbigået Kim2000's
opmærksomhed.

> Faktisk er det et
> mærkværdigt fokuspunkt medierne har, hverken hvide eller sorte har jo
> stemt på manden _fordi_ han er sort, de har stemt på ham fordi de
> mener han var den bedste kandidat.

Gisp, du er skræmmende uvidende. Jeg håber, det bare er noget, du foregiver
at være.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-09 22:18

> [...]
>
> Selvfølgelig havde du ikke det. Resten af klodens ca. 5 mia. mennesker har
> talt om det i mindst to år, men det er helt forbigået Kim2000's

Din fokus på hudfarve er forunderlig....

> Gisp, du er skræmmende uvidende. Jeg håber, det bare er noget, du
> foregiver at være.

Så du mener sørme at 60% af landets befolkning stemte på ham _fordi_ han er
sort, hvor mange sorte er det nu lige der er i landet......

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-09 22:53

> Din fokus på hudfarve er forunderlig....

Sikkert. At amerikanerne har valgt en farvet præsident, er selvfølgelig en
dagligdags begivenhed, der ikke optager de fleste mennesker.

> Så du mener sørme at 60% af landets befolkning stemte på ham _fordi_
> han er sort, hvor mange sorte er det nu lige der er i landet......

Nej. Det mener jeg ikke. Jeg mener, at race var helt afgørende i den
amerikanske valgkamp. Min (og undersøgelsernes) påstand er, at de fleste
sorte stemmer på Obama alene skyldtes hans hudfarve.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-09 23:04

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert. At amerikanerne har valgt en farvet præsident, er selvfølgelig en
> dagligdags begivenhed, der ikke optager de fleste mennesker.

Forhåbentlig er det bare ikke det man gider bruge tiden på fremover.

Men, hvad nu med John Stewart, han har svinet Bush til de sidste 8 år, men
bliver han nu racist hvis han sviner Obama til? Ja, nu siger jeg det med
et smil, men måske er det ret nærliggende at nogle vil straks vil se det i
misforstået godhed.

> Nej. Det mener jeg ikke. Jeg mener, at race var helt afgørende i den
> amerikanske valgkamp. Min (og undersøgelsernes) påstand er, at de fleste
> sorte stemmer på Obama alene skyldtes hans hudfarve.

Der er så adskillige andre der siger det modsatte (formentlig alt efter
hvilken stat man har spurgt i). Hudfarven er komplet underordnet. Og man kan
da også lige stille sig selv spørgsmålet om hvem Obamas modstander var? I
hvert fald var jeg da ikke selv det mindste i tvivl om min "stemme" da han
McCain præsenterede Palin (og man fandt ud af hvem hun var). Jeg tvivler
lidt på Obama kunne have fundet en nemmere modstander at slås mod.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-09 23:16

> Forhåbentlig er det bare ikke det man gider bruge tiden på fremover.

Forhåbentlig ikke, men menneskets natur er jo ikke altid rar at have med at
gøre, og det er forøvrigt ikke det, vi diskuterer her.

> [...]
> siger jeg det med et smil, men måske er det ret nærliggende at nogle
> vil straks vil se det i misforstået godhed.

Sikkert. Race ER et issue, og selvfølgelig vil Obamas hudfarve ligge og
svæve i baggrunden lige meget hvad, manden foretager sig. Sådan er
realiteterne.

> Der er så adskillige andre der siger det modsatte (formentlig alt
> efter hvilken stat man har spurgt i). Hudfarven er komplet
> underordnet.

Hudfarven var ikke komplet underordnet. Obamas sorte stemmer skyldes stort
set alene hans hudfarve. Hans politik var i dén sammenhæng ligegyldig. Og
mange hvide "liberale" stemte på Obama netop fordi han ikke er hvid.

> [...]
> hvem Obamas modstander var? I hvert fald var jeg da ikke selv det
> mindste i tvivl om min "stemme" da han McCain præsenterede Palin (og

Obamas modstander var i første omgang Hillary Clinton. Han vandt
primærvalget især pga. hudfarve.

> Jeg tvivler lidt på Obama kunne have
> fundet en nemmere modstander at slås mod.

Nej. Da først Hillary Clinton var af vejen, og da Palin havde krænget sin
utrolige inkompetence ud til offentligheden, var løbet kørt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 22:00

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i en meddelelse

> Men der er måske forskel ?

Hvor er forskellen, om en præsident
er lidt mørkere eller lysere i huden
end 'ellers' ??

Mit bud er, folk som gør sig de tanker
i 2009 simpelthen ikke er rigtig velforvarede.

Sådan er dêt.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 22:08

> [...]
> end 'ellers' ??
>
> Mit bud er, folk som gør sig de tanker
> i 2009 simpelthen ikke er rigtig velforvarede.

Sludder, folk ville jo være uforvarede hvis de ikke bemærkede at det indtil
nu har været en umulig tanke, og at sorte ikke engang kunne gå i skoler
eller komme ind på mange hoteller for bare 50 år siden.

En mand som Fidel Castro fik heldigvis uret,- han sagde sidste år "USA vil
aldrig vælge en sort mand til præsident" - håber han græmmer sig.

Fra : Petse

Dato : 21-01-09 23:41

Den Wed, 21 Jan 2009 22:14:20 +0100 skrev Jens Bruun:

> [...]
> opmærksomhed.

> Gisp, du er skræmmende uvidende. Jeg håber, det bare er noget, du

Tror du virkeligt at folk stemmer efter hvilken hudfarve kandidaten har?