Kølervæske ?
Fra : André S Hansen

Dato : 21-01-09 21:42

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=742&iItemId=82904

Er det her godt nok til alu motor, CBR1000F, skattebassen har åbenbart
bestemt sig, den ikke kan lide at står i koldt skur, da den er begyndt at
dryppe, ved vandpumpe og et andet sted ved slange, dele er bestilt til at
lave det, og regner med at alt kølervæske skal af, og der skal skylles
igennem med vand, inden den får nyt kølervæske, men har læst noget om,
Advarsel, hvis motor var af alu, og nogen siger ikke bland det med
postevand, regner med en til en, ca minus 35 grader, der står ikke noget
bagpå flaske om alumotor, er der nogle kloge, der ved mere end mig, ville jo
være træls at hælde noget lort på-)

Mvh
André S Hansen
Nu med utæt CBR1000F

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 17:45

On Wed, 21 Jan 2009 21:41:31 +0100, André S Hansen wrote:

> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=742&iItemId=82904
>
> Er det her godt nok til alu motor, CBR1000F,

Jup, det er helt fint. Religiøse bruger demineraliseret vand til at blande
op med, vi andre bruger postevand. Hvis ellers ikke at man genfylder i en
uendelighed, så skader almindeligt postevand ikke, og en tæt Honda skal kun
skifte kølevædske hver 24.000 Km.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-01-09 22:52

meddelelse news:13eo5j0p2ihpv.1vhts36ln58ei.dlg@40tude.net...

> [...]
> op med, vi andre bruger postevand. Hvis ellers ikke at man genfylder i en
> uendelighed, så skader almindeligt postevand ikke, og en tæt Honda skal

JJJJJJJAAAaaaaaa. Min kære far's bil havde kørt 74000 km, da min datter
overtog den.
Han havde altid fået lavet alt nødvendig service på den.
Da jeg skulle finde fejl på hvorfor den "snakkede" en del i motoren, fandt
jeg ud af, at det var vandpumpen der var defekt.
Ikke unormalt, men at få vandpumpen demo. var virkeligt et problem.....den
var groet fast i kalk og irre.
Og det skyldes hel sikkert, at han kun havde fået lavet de service, som han
havde fundet nødvendigt.
Men af skift af kølervæske, bare var skift af vand er bare ikke er godt nok.

Det kræver kølervæske og vand uden kalk.
Og jeg tror uden at vide det at kølervæske fra biltema og Shell er næsten
lige godt, bare det skiftes hver andet år.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 17:44

On Thu, 22 Jan 2009 22:52:03 +0100, Flemming Disc wrote:

> Ikke unormalt, men at få vandpumpen demo. var virkeligt et problem.....den
> var groet fast i kalk og irre.

Jaaaaeee Mon ikke at Du har været udsat for en gang galvanisk tæring.
Nøjagtigt som min far var med sin to år gamle traktor. Samtlige foringer
havde små nålespidse huller. Årsagen ? En forkert legering. :-/

> Det kræver kølervæske og vand uden kalk.

Måske. Nu har jeg jo i et årti været udsat for skodamobil, og her er
vandforbrug en ganske naturlig følge af et "fjernvarmeanlæg" med utallige
samlinger, og en vandpumpe med fedtpakning. Forbruget har typisk været
mellem 10 og 20 liter kølevand, om sommeren mest vand, om vinteren mere
generøst opblandet med glykol. De gange jeg har måttet åbne anlæget har der
nu ikke været megen kalk at se, men en pæn fedtfilm har da været tilstede.
Og funktionen har altid været i orden når ellers jeg har husket at
genfylde. Det hører til historien at et sådant skodamobil har aluminium
motorblok med støbejernstop, (forstå det hvem der kan).

> Og jeg tror uden at vide det at kølervæske fra biltema og Shell er næsten
> lige godt, bare det skiftes hver andet år.

Det tror jeg også.

En lille ting omkring demineraliseret vand. Det er meget mere agresivt
overfor metaller end almindeligt saltholdigt vand. Grunden er at
vandmolekyler naturligt binder en given mængde salt, og mineraler. Når man
fjerner disse salte og mineraler, så vil disse pladser i molekylerne
erstattes af hvad der er nærmest, det være sig uædle metaller.

En kunde bekalgede sig over en tilstoppet fordamper i en metanolreformer vi
havde leveret. Den var fuld af noget grønt snask som ingen vidste hvor kom
fra. Systemet er udelukkende bygget i alu, og rustfast stål, så her kom det
ikke fra. Metanolen var opbevaret i stålbeholder, så heller ikke her. Men
metanolen var opblandet med demineraliseret vand fra deres eget anlæg, og,
surprise, fremført i kobberrør.

Sådan blev både vi, og de klogere den dag Men paratviden for enhver
kemiker.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-01-09 22:07

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> En lille ting omkring demineraliseret vand. Det er meget mere agresivt
> overfor metaller end almindeligt saltholdigt vand.
[snip historie]

Konklusionen må vel være at det man bør bruge til en MC motor i Alu er
'blødt vand' og dette gælder særligt for racere, som ikke har glycol i
køleren men må forventes at få skiftet vand noget oftere end en alm MC
motor?

Biltema har 'batterivand' hvilket jeg tolker til at være kalkfrit -
det må vel være godt nok.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 14:17

On Fri, 23 Jan 2009 22:07:16 +0100, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Konklusionen må vel være at det man bør bruge til en MC motor i Alu er
> 'blødt vand'

Blødt vand er genialt ved at det er let at pumpe rundt. Derfor har alle
fjernvarmeanlæg også anlæg til blødgøring af vand.

> Biltema har 'batterivand' hvilket jeg tolker til at være kalkfrit -
> det må vel være godt nok.

Naeh, kalkfrit er ikke nok til betegnelsen blødt vand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-01-09 20:49

> [...]

> fjernvarmeanlæg også anlæg til blødgøring af vand.

> Naeh, kalkfrit er ikke nok til betegnelsen blødt vand.

OK, hvad er da forskellen?
Og kan du pege på hvor man kan købe blødt vand?

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 17:39

On Sat, 24 Jan 2009 20:49:17 +0100, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> OK, hvad er da forskellen?

Mjaeh, noget med bindinger i overfladen af molekylerne.

> Og kan du pege på hvor man kan købe blødt vand?

Den gængse metode, demonstreret i fysiklokalet, er salt, eller sæbe. Og det
er da vist også den metode, der anvendes ved vaskemaskiner.

Jeg ville nok ikke lige bruge salt i en motors kølesystem med mindre at det
er samme aluminiumlegering, der bruges overalt. :-/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-01-09 18:48

> [...]

> Jeg ville nok ikke lige bruge salt i en motors kølesystem med mindre at det
> er samme aluminiumlegering, der bruges overalt. :-/

OK, så er vi tilbage ved kalkfrit vand til køleren på raceren mao.

(glycol er noget forbandet fedtet stads som skal holdes langt væk fra
en motorbane).

Kai

Fra : André S Hansen

Dato : 23-01-09 07:56

Ok mange tak

Prøver så, nå utætheder er lavet, og hvorfor, kunne de ikke blive enige om
en farve

André S Hansen

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-01-09 19:54

André S Hansen wrote:
> Ok mange tak
>
> Prøver så, nå utætheder er lavet, og hvorfor, kunne de ikke blive enige
> om en farve

Well, primært for at man ikke kommer til at blande de inkompatible typer
- rød (G12) må _ikke_ blandes med blå/grøn (G11).

--
vh
Torben

Fra : Per Christiansen

Dato : 24-01-09 10:29

> Well, primært for at man ikke kommer til at blande de inkompatible typer -
> rød (G12) må _ikke_ blandes med blå/grøn (G11).

> [...]

Hvorfor ikke det.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 14:18

On Sat, 24 Jan 2009 10:29:05 +0100, Per Christiansen wrote:

> Hvorfor ikke det.

Kemien fungerer ikke sammen, og mange af de gode egenskaber ved begge typer
ophæves ved sammenblanding.

Fra : Per Christiansen

Dato : 24-01-09 15:38

meddelelse news:1l7wpygf3zmpq$.149beoajc75vx$.dlg@40tude.net...

> Kemien fungerer ikke sammen, og mange af de gode egenskaber ved begge
> typer
> ophæves ved sammenblanding.

Er der bevis for det. Jeg mener det er noget med milijø
, det røde skulle være milijøvenligt og ikke så skadeligt
for huden.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 17:39

On Sat, 24 Jan 2009 15:37:49 +0100, Per Christiansen wrote:

> Er der bevis for det. Jeg mener det er noget med milijø
> , det røde skulle være milijøvenligt og ikke så skadeligt
> for huden.

Det har også noget med miljø at gøre. Det har også noget at gøre med
kølesystemer med meget lange udskiftningsintervaller.

Men de er altså ikke kompatible, og alene af vægfyldeforskelle, så kan Du
ikke bestemme/måle frysepunktet på et mix af de to typer.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-09 11:18

Per Christiansen wrote:

> Hvorfor ikke det.

2. hånds info : Det bliver tykkere og kan blokere kølesystemet.

<http://www.google.com/custom?hl=en&client=pub-7280495975320742&channel=9856567422&cof=FORID%3A1%3BAH%3Aleft%3BCX%3AGoogle%252Ecom%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fcoop%2Fintl%2Fen%2Fimages%2Fcustom_search_sm.gif%3BLH%3A65%3BLP%3A1%3BLC%3A%230000ff%3BVLC%3A%23663399%3BGFNT%3A%230000ff%3BGIMP%3A%230000ff%3BDIV%3A%23336699%3B&adkw=AELymgX879nxxAhg9ZAK4b-8RFBzctoVAWdmcmURPRLc_EFfTMnNVz357opmVESlDvVzeoKyj7LQ5xuDbageqMSxbtVSZyx2AT3kjbr50bLCjYl8Kxsg4IY&q=G12+G11+coolant+mix&btnG=Search&cx=partner-pub-7280495975320742%3A7fuw92zhajo>

--
vh
Torben

Fra : Rene´

Dato : 23-01-09 13:34

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> surprise, fremført i kobberrør.
>
> Sådan blev både vi, og de klogere den dag Men paratviden for enhver

Q8 anbefaler at man bruger demineraliseret vand. Et citat fra deres
side :
"Q8 Antifreeze Long Life skal inden anvendelse iblandes vand, som kan
være postevand, blødgjort vand eller demineraliseret vand. Det bedste
resultat opnås ved blanding med demineraliseret vand."
Denne kølervæsker er en kølervæske på monoetylenglykol basis, som nok
de fleste bruger.

Fra : Rene´

Dato : 23-01-09 13:39

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> surprise, fremført i kobberrør.
>
> Sådan blev både vi, og de klogere den dag Men paratviden for enhver

Q8 anbefaler brug af demineraliseret vand. Citat fra deres side:
"Q8 Antifreeze Long Life skal inden anvendelse iblandes vand, som kan
være postevand, blødgjort vand eller demineraliseret vand. Det bedste
resultat opnås ved blanding med demineraliseret vand."
Denne kølervæske er på monoetylenglykol-basis, som de fleste nok
bruger.