Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
GPS
Fra : Søren Ernst

Dato : 22-01-09 00:40

Hej

Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
kameraer?
mvh
Søren

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-09 17:38

Søren Ernst (slet ZIA6X) skrev den 22-01-2009 00:40:
> Hej
>
> Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
> kameraer?
> mvh
> Søren

Jeg er glad for sonys GPS-logger.

Bare husk at indstille kameraets tid rigtigt! ellers vil den senere
samkøring af GPS-tid og billed-tid ikke stemme overens og det giver
nogen sjove havbilleder i midten af sahara

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 17:47

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Jeg er glad for sonys GPS-logger.
>
> Bare husk at indstille kameraets tid rigtigt! ellers vil den senere
> samkøring af GPS-tid og billed-tid ikke stemme overens og det giver
> nogen sjove havbilleder i midten af sahara

Faktisk kan enhver bil gps bruges hvis den 1: logger din route 2: giver
dig adgang til at downloade den bagefter. Min garmin smider route loggen
i en std. gpx fil som man kan bruge til at geotagge billederne bagefter.

/thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-09 21:46

Thomas von Hassel skrev den 23-01-2009 17:47:

> Faktisk kan enhver bil gps bruges hvis den 1: logger din route 2: giver
> dig adgang til at downloade den bagefter. Min garmin smider route loggen
> i en std. gpx fil som man kan bruge til at geotagge billederne bagefter.

Ja, men en Bil-GPS har nok ikke en batteritid på ca. 50 timer (eller
hvad?). Og kan nok ikke så nemt/diskret hæftes på fx rygsækkens
skulderstrop.

Og hvis min BilGPS kan logge selve ruten, så må du meget gerne fortælle
mig, hvordan den gør.
Jeg kan kun få den til at komme med antal kørte kilometer, men ikke hvor
de er kørt henne.
Jeg har en Navigon 7110

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 23-01-09 21:54

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig, hvordan den gør.
> Jeg kan kun få den til at komme med antal kørte kilometer, men ikke hvor

Nu nævnes der jo også to kriterier for at du kan bruge din bil-gps til det.
Som han skriver, hvis den logger din rute og hvis du kan få adgang til denne
fil. Fidusen er jo, at du kan kombinere tidspunkterne og på den måde få
tagget dine billeder. Jeg bruger selv Sony GPS-CS1 til det. Men min holder
nu ikke til 50 timer på et standard-batteri, nærmere 10-15 timer.

MVH
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 21:55

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Ja, men en Bil-GPS har nok ikke en batteritid på ca. 50 timer (eller
> hvad?). Og kan nok ikke så nemt/diskret hæftes på fx rygsækkens
> skulderstrop.

Nej, 50 timer klarer den ikke ... men 5-6 timer med skærmen slukket kan
den godt .... det virker i mit brug og jeg slipper for en ekstra dims at
holde styr på.

> [...]
> mig, hvordan den gør.
> Jeg kan kun få den til at komme med antal kørte kilometer, men ikke hvor

Kig i manualen .. eller rod lidt med det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-09 22:24

Thomas von Hassel skrev den 23-01-2009 21:54:

> Kig i manualen .. eller rod lidt med det.

Done, and not helping som det vist hedder på moderne.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-01-09 23:59

Carsten Riis wrote:
> [...]

Hvis du kan lave en list over hvilke filer, der findes i apparatet, skal
jeg gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvad de indeholder og hvad de
kan bruges til.
Min mail adresse er brugbar

Bo //

Fra : Bjarne Nielsen

Dato : 23-01-09 19:12

"Søren Ernst (slet ZIA6X)" <ernst@ZIA6Xmail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
> kameraer?
> mvh
> Søren

Jeg har brugt Sony's GPS-logger i et par år nu, og er meget tilfreds med
den.

Bjarne

Fra : HKJ

Dato : 23-01-09 20:13

Søren Ernst (slet ZIA6X) wrote:
> Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
> kameraer?

Jeg bruger en Garmin 60CSx, den kan gemme nærmest ubegrænset i logfiler,
nogle måneder med god opløsning er intet problem, det eneste den kræver
er nye batterier hver 8-10 time.

Hvis du gerne vil tilslutte gps'en til kameraet, så se hvad Bjørn
Rørslett anbefaler: http://www.naturfotograf.com/GPS_review.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-01-09 20:25

On 2009-01-22 00:40:23 +0100, Søren Ernst <ernst@ZIA6Xmail.tdcadsl.dk>
(slet ZIA6X) said:

> Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
> kameraer?

Tja... jeg har fotograferet over 100.000 billeder hen over 40 år, og i
den forbindelse har jeg draget den erfaring, at selv når jeg ser nogle
af mine ældste negativer igennem, så har jeg ikke problemer med at
huske, hvor de er optaget.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-09 22:27

Niels Riis Ebbesen skrev den 23-01-2009 20:25:

> [...]
> den forbindelse har jeg draget den erfaring, at selv når jeg ser nogle
> af mine ældste negativer igennem, så har jeg ikke problemer med at

Nu tænker man måske ikke kun på sig selv, når man gerne vil have
GPS-koordinater på sine billeder.

Men vi er heldigvis forskellige.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-09 12:46

On 2009-01-23 22:27:06 +0100, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> Nu tænker man måske ikke kun på sig selv, når man gerne vil have
> GPS-koordinater på sine billeder.
>
> Men vi er heldigvis forskellige.

Ta' dig lige sammen, der er blevet fotograferet i 170 år, og eftertiden
har faktisk udmærket styr på hvem/hvad der er afbilledet, og hvor
størsteparten af de billeder som er bevaret fra fotografiets barndom er
optaget.

Det er faktisk en rigtig god træning for din hjerne, at du bruger din
hukommelse til at holde styr på dine billeder, du bør som minimum kunne
huske hvem og hvad der er på billedet, hvor det er optaget, hvad der
gik forud for optagelsen, og hvorfor du valgte at ta' et billede. Det
er nok ikke så sandsynligt, men skulle det en gang om 30-40 år vise
sig, at din fotografiske produktion kan få stor betydning for
eftertiden, så kan du jo bruge lidt af din pensionist tilværelse på, at
knytte nogle skriftlige kommentarer til dine billeder.

Og ja, det er meget godt vi er forskellige, for fremtiden vil nok
beklage, hvis den om hundrede år står med milliarder af digitale
billeder, hvor der kun er nogle EXIF-data og GPS-koordinater.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-09 21:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og ja, det er meget godt vi er forskellige, for fremtiden vil nok
> beklage, hvis den om hundrede år står med milliarder af digitale
> billeder, hvor der kun er nogle EXIF-data og GPS-koordinater.

Når man som jeg bruger kameraet til at dokumentere en masse geologi er
det vigtigt, at kunne finde præcist hvor optagelserne er lavet. Og står
man med 500 billeder fra en dag, taget over måske 100km2 hjælper en
hukommelse IKKE. Jeg bruger også en digital diktafon, der er
tidssynkroniseret, så jeg senere kan relatere billeder, kommentarer og sted.

Dokumentation af gamle huse, der bliver revet ned er et andet sted, hvor
GPS har vist sig uvurderligt.

Bo //

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-01-09 20:46

Niels Riis Ebbesen skrev den 24-01-2009 12:46:

> [...]
> har faktisk udmærket styr på hvem/hvad der er afbilledet, og hvor
> størsteparten af de billeder som er bevaret fra fotografiets barndom er

Der er faktisk en del forespørgsler i diverse net-fora om hvor hvilke
billeder er taget.

Indrømmet...ofte er det billeder fra gamle dage (før farvefilm mv.).

Og ja, naturligvis er det morsomt hvis man kan huske den type
oplysninger.....men helt ærlig: hvorfor ikke bruge teknologien til det
teknologien er god til?

Hvorfor bruger du i hele taget digital fotografering....man har i næsten
100 år kunne fotografere uden det digitale snask.

Derudover er resten af verden - bortset fra dig og andre teknofober -
ganske godt tilfredse med geotagging.

http://www.panoramio.com/map/#lt=44.213710&ln=24.609375&z=14&k=1&a=1&tab=1
bare for at nævne et af de steder, hvor man får glæde af geotagging.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-01-09 22:40

Carsten Riis wrote:

> Der er faktisk en del forespørgsler i diverse net-fora om hvor hvilke
> billeder er taget.
>
> Indrømmet...ofte er det billeder fra gamle dage (før farvefilm mv.).

Indrømmer at jeg ud over at bruge GPS til de fleste prof optagelser også
tilføjeg koordinater til gamle billeder, jeg scanner. Jeg bruger f.x.
GoogleEarth til at finde stederne og opdatere exif,

Bo //

Fra : KsK

Dato : 30-01-09 22:22

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> Ta' dig lige sammen, der er blevet fotograferet i 170 år, og eftertiden
det er jo ikke os alle sammen der sted stille på samme sted !!!!!

100.000 billleder så mangle vi bare at se 10.000 du ikke ha viste endnu ..
Puha så se vi snart en enden på dine billedere

KsK

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-01-09 18:23

"Søren Ernst (slet ZIA6X)" <ernst@ZIA6Xmail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12325816550.606825654307912@dtext.news.tele.dk...
> Hej
>
> Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
> kameraer?

Et tillægsspørgsmål - hvad kan anbefales til at opdatere exif?
Hvis man nu er helt grøn på geotagging fronten.

--
/Dennis

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-09 19:30

Dennis Pedersen wrote:

> Et tillægsspørgsmål - hvad kan anbefales til at opdatere exif?
> Hvis man nu er helt grøn på geotagging fronten.

Jeg er meget tilfreds med RoboGeo. Det kan osse tage højde for tidsfejl
og tidszoner (GPS'en skifter tidszone, men jeg plejer ikke at stille på
kameraet). RoboGeo læser alle de filformater, jeg har haft fat i. Den
kan også bruge inputs fra GoogleEarth. Jeg kan også bruge den til at
stedfæste lydfiler fra min diktafon

Der finde muligvis noget gratis og mere enkelt, men det har jeg ikke
undersøgt.

Fra : MicDK

Dato : 28-01-09 11:57

> Et tillægsspørgsmål - hvad kan anbefales til at opdatere exif?
> Hvis man nu er helt grøn på geotagging fronten.

Geosetter...

http://www.geosetter.de/en/

/Michael

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-01-09 20:41

MicDK skrev i Message-ID:
<f630b765-4834-4d70-a445-ffe07cbf9685@w1g2000prk.googlegroups.com>:
> Geosetter...

.... er ret godt, men ikke til batch konvertering. Jeg fandt et det hedder
GPicSync, som jeg har en privat beta af som gør lige det jeg vil.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<gallery><http://galleri.fjelsten.dk/nyeste/?g2_itemId=453>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-01-09 20:39

Søren Ernst skrev i Message-ID:
<12325816550.606825654307912@dtext.news.tele.dk>:
> Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
> kameraer?

Jeg bruger min Nokia mobil (med integreret GPS) og Nokia Sports Tracker.

Så er det altid ved hånden. Ovennævnte program kan eksportere i GPX format (med
1 sekunds interval mellem punkter), som så anvendes af et program til at gemme
koordinater på billedet (EXIF) og tilføje geodata (land, sted, etc.) i IPTC.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-01-09 09:27

-- "Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gemme
> koordinater på billedet (EXIF) og tilføje geodata (land, sted, etc.) i

Kan man bruge de fleste mobiler med GPS, eller er nogle bedre end andre?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-01-09 19:10

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<49816867$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>:
> Kan man bruge de fleste mobiler med GPS, eller er nogle bedre end andre?

Hvis man skal bruge Nokia SPorts Tracker, skal telefonen anvende styresystemet
Symbian (typisk deres N- og E-serie).

GPS-enhederne i telefonerne er ikke så følsomme som dedikerede enheder, der
anvender et mere strømforbrugende chipset såsom SIRF3 (tror jeg det hedder).

Men det er fint nok til fotobrug (hvor det typisk ikke er nødvendigt med
superhurtig positionsbestemmelse).

Fra : Christian Cederberg

Dato : 31-01-09 16:45

On 21 Jan 2009 23:40:23 GMT, Søren Ernst <ernst@ZIA6Xmail.tdcadsl.dk>
(slet ZIA6X) wrote:

>Hej
>
>Er der nogen, som har erfaringer /anbefalinger af gps-enheder til
>kameraer?

Jeg har skrevet en lille tekst om mine erfaringer med Sony GPS-CS1.
Den kan læses her:
http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Geotagging/index.htm
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative to the

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-09 16:57

Christian Cederberg wrote:

> Jeg har skrevet en lille tekst om mine erfaringer med Sony GPS-CS1.
> [...]

Hej Christian,

En god og grundig beskrivelse. Jeg blander tit to GPS'er, nemlig den
Garmin, jeg har i bilen, og den lille Sony, som du bruger, og det virker
fint. En lille tilføjsel: RoboGeo kan også korrigere, hvis man enten
skifter tidszone (og ikke stiller uret i kameraet), eller hvis uret i
kameraet går 5 minutter forkert. Et rigtigt godt program,

Og så lige en lille bøn til din hjemmeside: kunne du ikke tage en tur
igennem billederne, og tilføje exif data. Jeg har installeret opanda, og
det ville være fantastisk at kune højreklikke på dine billeder, og
vælge: "locate on map".

Bo //

Fra : Christian Cederberg

Dato : 01-02-09 13:14

On Sat, 31 Jan 2009 16:56:53 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

> [...]
>skifter tidszone (og ikke stiller uret i kameraet), eller hvis uret i
>kameraet går 5 minutter forkert. Et rigtigt godt program,

Jeg har tilføjet kommentarerne til gennemgangen.

> [...]
>igennem billederne, og tilføje exif data. Jeg har installeret opanda, og
> det ville være fantastisk at kune højreklikke på dine billeder, og

Jeg har forsøgt, men det program jeg bruger til at lave hjemmesiden
stripper EXIF-data og jeg kan ikke finde ud af at slå det fra.
Med venlig hilsen
Christian Cederberg