Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tele
Fra : Søren Ernst

Dato : 21-01-09 11:50

Hejsa
Er der en måde hvorpå man kan sammenligne et lommekameras fx. 8x
optisk zoom med mm-oplysningen på et spejlreflekskameras linse.

mvh
Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 21-01-09 12:03

Søren Ernst (slet XQBR2) skrev:
> Hejsa
> Er der en måde hvorpå man kan sammenligne et lommekameras fx. 8x
> optisk zoom med mm-oplysningen på et spejlreflekskameras linse.

Ja og nej.

De 8x betyder at objektivet zommer over en brændvidde der er 8 gange
større på den længste brændvidde end på den korteste. Fx. er der ca. 3x
zomm på et 70-200mm objektiv, men der er også ca. 3x på et 24-70, selvom
det ene er et normalzoom og det andet er en telezoom.

Du er altså nødt til at vide hvilken brændvidde (omregnet til
35mm-format) lommekameraet har for at kunne lave en meningsfuld
sammenligning. Jeg mener de fleste lommekameraer har en mindste
brændvidde mellem 24mm og 35mm. I så tilfælde vil et 8x zoom svare til
fx. 35-280mm.

--
Robert Piil

Fra : Søren Ernst

Dato : 22-01-09 00:37

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev:

>Ja og nej.

> [...]

Tak, tror jeg nok

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-09 08:56

Søren Ernst (slet OJHNN) skrev:

> Tak, tror jeg nok

Hvis du har nogle konkrete kameraer du har kig på, så spørg endelig
videre - måske i dk.fritid.foto.indkøb. Så skal der nok være noegn der
kan svare.

--
Robert Piil

Fra :    ab©

Dato : 22-01-09 18:29

"Søren Ernst (slet XQBR2)" <ernst@XQBR2mail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12325354460.82436451775559@dtext.news.tele.dk...
> Hejsa
> Er der en måde hvorpå man kan sammenligne et lommekameras fx. 8x
> optisk zoom med mm-oplysningen på et spejlreflekskameras linse.

Du kan jo stort set finde oplysninger om brændvidden på alle kameraer her

http://www.dpreview.com/reviews/specs.asp

ab©