MS Windows
briani 27239
BIOS spørgsmål
Fra : Thomsen

Dato : 21-01-09 18:12

Hej
Har lige nu to interne harddiske. Den ene harddisk er en kopi af den anden.
Tænkte at jeg ville prøve at starte op fra "kopien"
I BIOS er "First boot device" CD-ROM
og "Second boot device" er Harddisk (Samsung)

Jeg vil så prøve at ændre "Second boot device"-harddisken, til min anden
harddisk (Wester Digital) .
Hvis der derefter går ged i det, er det så bare at genstarte maskinen, gå i
bios og sætte "Second boot device" tilbage til Harddisk (Samsung)?

Var lige lidt nervøs for at jeg ville miste kontakten helt med maskinen hvis
jeg mislykkes med kontakten til den anden harddisk.

mvh Ole

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-01-09 18:24

On Wed, 21 Jan 2009 18:11:50 +0100, Thomsen wrote:

> Hvis der derefter går ged i det, er det så bare at genstarte maskinen,
> gå i bios og sætte "Second boot device" tilbage til Harddisk (Samsung)?

Ja.

--
Niels

Fra : Thomsen

Dato : 21-01-09 19:09

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja.
>
> --
> Niels

Tak for kort og præcist svar

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 21-01-09 20:01

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for kort og præcist svar
>
> mvh Ole

Det lykkedes at starte på nummer to harddisk.
Synes dog stadig jeg kunne høre den gamle harddisk rumle lidt i baggrunden.

mvh Ole

Fra : Ole C

Dato : 21-01-09 21:49

Thomsen skrev blandt andet:

> Det lykkedes at starte på nummer to harddisk.
> Synes dog stadig jeg kunne høre den gamle harddisk rumle lidt i
> baggrunden.

Ja, hvis den sidder i maskinen og er tilsluttet, er der naturligvis også
aktivitet på den....

--
vh
Ole C

Fra : Thomsen

Dato : 21-01-09 22:17

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis den sidder i maskinen og er tilsluttet, er der naturligvis også
> aktivitet på den....
>
> --
> vh
> Ole C

Ja, det kunne jeg godt forestille mig.
Tænkte dog at den nye harddisk måske fik lidt "hjælp" af den gamle til at
kører styresystemet.
Blev overrasket over, at jeg kunne kører min Windows XP på den nye harddisk,
eftersom jeg kopierede harddisken med styresystem mens Windows kørte.

mvh Ole

Fra : Ole C

Dato : 21-01-09 23:29

Thomsen skrev blandt andet:

> Ja, det kunne jeg godt forestille mig.
> Tænkte dog at den nye harddisk måske fik lidt "hjælp" af den gamle
> til at kører styresystemet.

Ikke sandsynligt.

> Blev overrasket over, at jeg kunne kører min Windows XP på den nye
> harddisk, eftersom jeg kopierede harddisken med styresystem mens
> Windows kørte.

Er du overhovedet sikker på, at det er den nye disk der bliver boot'et på?
Prøv at koble den gamle fra.

--
vh
Ole C

Fra : Thomsen

Dato : 22-01-09 00:24

> Ikke sandsynligt.

> Er du overhovedet sikker på, at det er den nye disk der bliver boot'et på?
> [...]

Ja, det er rimelig sikker på. Den nye harddisk lyder anderledes. Og den
kørte løs da Windows startede.
På skrivebordet var der også et par genveje til eksterne harddiske som nu
fik et spørgsmålsikon påklistret.
Dobbelttjekkede også BIOS.

Windows var forøvrigt længere tid om at starte.

mvh Ole

Fra : Rado

Dato : 22-01-09 09:16

On Wed, 21 Jan 2009 20:01:15 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>Det lykkedes at starte på nummer to harddisk.
>Synes dog stadig jeg kunne høre den gamle harddisk rumle lidt i baggrunden.

Hvis nr 2 er en direkte kopi af nr 1 vil der jo muligvis være nogle
absolutte stireferencer (c:\xxx) til den første forskellige steder og
så vil det være den der bliver brugt når disse bliver tilgået.

--
Rado

Fra : Lone

Dato : 22-01-09 10:29

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>være nogle absolutte stireferencer (c:\xxx) til den første
>forskellige steder og så vil det være den der bliver brugt

Aha! Nu blir jeg nysgerrig!
Jeg har lige nyindstalleret xp på en ny hd, da der
tilsyneladende var fejl på den gl. Bootprocessen på
den nye install er kanonlangsom, den står og hænger
flere steder i processen - men jeg opdagede ved et
tilfælde, at sætter jeg den gl. hd i som slave, så booter
den nye hurtigere.

Hvis der sker det du siger, så kan der jo være bootfiler
eller andet på den gl. hd den står og anvender!

Men netop fordi partion c:\ på den gl. hd jo bliver
omdømt til et andet bogstav, har det undret mig
hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

Hvad mener du lige med 'absolutte referencer'?
(Måske kunne jeg finde ud af hvad det er den
bruger på den gl. hd ved boot )

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 23-01-09 11:09

On Thu, 22 Jan 2009 10:28:45 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>den nye hurtigere.
>
>Hvis der sker det du siger, så kan der jo være bootfiler
>eller andet på den gl. hd den står og anvender!

Hvis den nye disk har samme drevbogstav som den gamle havde burde det
nu ikke ske. Det er mere hvis den af en eller anden grund booter på
den gamle, der jo har andet drevbogstav, at systemet her kan bruge
filer på den nye.

> [...]
>hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
>
>Hvad mener du lige med 'absolutte referencer'?
>(Måske kunne jeg finde ud af hvad det er den

C:\programmer\program.exe er en absolut reference, dvs. den vil altid
pege på eet bestemt sted, nemlig c:\programmer\program.exe. Det svarer
til at sige "Hovedgaden 37 i Århus, Danmark".

En relativ reference er derimod en der tager udgangspunkt i hvor man
befinder sig. Det svarer til at sige "Hovedgaden 37 i den by du står
i", det kan så være Århus, Kolding eller Slagelse, afhængig af i
hvilken af byerne du befinder dig.

I Windows bruger man f.ex. environment variablen %HOMEDRIVE%, der er
et alias for drevbogstavet på den partition det kørende system
befinder sig på. Dvs. skal man referere til f.ex.
\programmer\program.exe på det kørende system kan man blot bruge
%HOMEDRIVE%\programmer\program.exe og ramme det rigtige sted, uanset
hvilken partition systemet befinder sig på. Hvis man nu havde brugt en
absolut reference, f.ex c:\programmer\program.exe ville man gå galt i
byen, så at sige, hvis systemet nu lå på F:\ i stedet.

Der er mere om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_path

--
Rado

Fra : Lone

Dato : 24-01-09 12:32

> [...]

>hvis den af en eller anden grund booter på den gamle,
>der jo har andet drevbogstav,
>at systemet her kan bruge filer på den nye.

Hmm.. underligt - men det sker når den gl hd er sat i
som slave. Og drevene på den gl får tildelt nye
drevbogstaver i den forbindelse, så nye primære
hedder C.

> [...]
> c:\programmer\program.exe ville man gå galt i
> byen, så at sige, hvis systemet nu lå på F:\ i stedet.

Dvs når den booter mere tjept med gl hp sat i som slave,
så må det være fordi den kan finde noget nødv.
materiale umiddelbart i %HOMEDRIVE%.

Ville den fx kunne bruge den gl hd's MBR på den måde
- eller ligger det placeret som 'absolut reference'?

> Der er mere om det her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_path

Ok kigger på det! Takker

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 25-01-09 20:04

On Sat, 24 Jan 2009 12:32:08 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>som slave. Og drevene på den gl får tildelt nye
>drevbogstaver i den forbindelse, så nye primære

Jeg kommer lige i tanke om at windows (i alt fald Windows 2000) også
bruger disk ID til at genkende systemdisken, hvilket kan forvirre
systemet i et tilfælde som dette. Har selv oplevet det en gang jeg
lavede det samme nummer med et Windows 2000 system. Dvs. selvom du har
den gamle disk kørende som f.ex. D: kan den finde på at boote på den
eller bruge filer på den fordi den genkender den som systemdisk ud fra
disk ID.

Det har muligvis noget at gøre med hvilken disk der er sat til at være
primær bootdisk i BIOS. Og jeg vil tro at det sker hvis den gamle disk
sidder i første gang du booter på den nye disk - hvis den gamle
derimod er taget fra ved første boot vil Windows sikkert overtage IDet
på den ny disk og derefter tage udgangspunkt i det ved boot.

Men jeg er ikke helt inde i præcis hvordan det her disk ID halløj
fungerer så det er gætværk baseret på egen erfaringer.

>Dvs når den booter mere tjept med gl hp sat i som slave,
>så må det være fordi den kan finde noget nødv.
>materiale umiddelbart i %HOMEDRIVE%.

Nej, %HOMEDRIVE% refererer altid til det kørende system. Men hvis de
to systemer er blandet sammen som nævnte ovenfor kan der muligvis også
gå kuk i det også.

Prøv evt. at se i BIOS hvilken disk der står som primær bootdisk, hvis
der er to systemdiske afgør det svjv hvilket system der bootes på, og
det gøres sandsynligvis på basis af disk ID.

--
Rado

Fra : Lone

Dato : 27-01-09 09:45

> [...]

>kan den finde på at boote på den eller bruge filer på den
>fordi den genkender den som systemdisk ud fra disk ID.

Hmmm.....det er lige gået op for mig - efter timers leden
på nettet.... at uanset reinstall/repair etc. så forblir MBR
som _første gang HD'en bootes på_ .........og så er det
helt sikkert dér den er gal - for jeg havde et farligt mas
med flere gange install + en rep, fordi jeg havde skiftet
MB og det var kropumuligt at får bios til at acceptere en
korrekt dato og bootrækkeflg. Det lykkedes dog, men
der var problemer - så om igen, igen. Viste sig også
at MB og grafikkort ikke kunne enes, så endnu en repair
med gammelt grafikkort.

Nu fandt jeg så - foranlediget af dit hint om disk ID, et
lille program der kan opliste og oversætte hex for den
lille MBR-bootpartion,og den melder:
"disklæsningfejl, NTLDR mangler,
NTLDR er komprimeret. Tryk ctrl alt delete for at
genstarte..................."

Og så husker jeg pludselig at den ved allerførste forsøg
på install netop skrev:
'kan ikke finde ntldr' og 'kan ikke finde command.com'
- men den skrev ikke tryk på ctrl alt delete, og da den
gik helt i stå brugte jeg rebooteknappen - og har ikke
set noget til den fejlmeling siden.!

Jeg har efterflg. fundet ud af at batteriet på det nye MB
var småfladt - så der er nok sket noget strøm-kuk
ved den install. Så nu er batteriet skiftet.

Men nu er jeg på den, for min originale windåse er
xpsp1 - og da ntldr jo er kommet i en fornyet version
med sp3 kan jeg ikke bruge genoprettelseskonsollen
og reparere eller udskifte/forny booten. Og fordi
systemet kører så hamrende ustabilt kan jeg ikke
slipstreame xpsp1-cden med sp3 - og fixe MBR så
den passer med systemet. Æv-bæv.

> [...]
>boot vil Windows sikkert overtage IDet på den ny
>disk og derefter tage udgangspunkt i det ved boot.

Jeg har ved install kun haft den tomme hd siddende i.
Men inden det, forsøgte jeg om min gl hd med xp kunne
komme i snak med det nye MB......hvilket ikke var muligt.
Men måske den alligevel har læst den hd's MBR ind.....hmm..

Jeg han også se under devices i reg.databasen, at den
står og regner med at både den gl. hd og en extern storage
jeg havde koblet på kort for at finde noget på den - er "dele
af systemet", selvom de begge er 'fjernet' på behørig vis.

> Men jeg er ikke helt inde i præcis hvordan det her disk ID halløj
> fungerer så det er gætværk baseret på egen erfaringer.

Såvidt jeg kan læse mig til på div netsider, er det mere
specifikt vista der bruger det der ID, xp får sin bootbesked
via jumpers/cable select/ bios - og de ting sidder/står korrekt.

> Nej, %HOMEDRIVE% refererer altid til det kørende system.
>Men hvis de to systemer er blandet sammen som nævnte
>ovenfor kan der muligvis også gå kuk i det også.

Ja en eller anden sammenblanding må der jo ske når
den booter på 1/3 tid hvis den gl. hd er i som slave.

> Prøv evt. at se i BIOS hvilken disk der står som
>primær bootdisk, hvis der er to systemdiske afgør
>det svjv hvilket system der bootes på, og
> det gøres sandsynligvis på basis af disk ID.

Bootes med begge diske i, står WD-disken (den nye)
nævnt som primær master, (den er også jumpet til
dette - og den gl maxtor er jumpet som slave.)

Nå - men det ser jo ud til du har ledt mig på sporet
af noget relevant her, så tak skal du ha' for det !

Spørgsmålet er hvordan jeg får lavet en komplet clean
0-stilling af den harddisk og MBR. Måske er jeg
nød til at skaffe en xpsp3 installationscd for
at have noget håb om at få det her til at virke
overhovedet.....................sikken et cirkus ;)

Du kender vel ikke tilfældigvis en 'rengøreingsmetode'
der fjerner alt, incl MBR på en disk?

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 28-01-09 09:18

On Tue, 27 Jan 2009 09:45:01 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>jeg havde koblet på kort for at finde noget på den - er "dele
>af systemet", selvom de begge er 'fjernet' på behørig vis.

Du kan evt. prøve at slette alle disk ID fra systemdisken (den du vil
bruge), det kræver dog at du sætter disken i som slave og booter på et
andet system (den gamle disk f.ex.).

Åben regedit, marker mappen HKEY_LOCAL_MACHINE, gå op under File i
menuen og vælg "Load Hive" (ved ikke om det hedder noget andet i DK
versionen).

Nu browser du til mappen (slavedisk):\windows\system32\config (altså
registry mappen på slavedisken, ikke den på det kørende system). vælg
SYSTEM filen og åben den, giv den et tilfældigt navn (f.ex. temp).

Slet alt under "MountedDevices", herefter vælger du til sidst "Unload
Hive" fra menuen. Nu er alle ID referencer til tidligere diske der har
været installeret fjernet.

Herefter booter du på den redigerede disk uden andre diske koblet til
systemet, første gang.

Men det er nok en god ide at lave et image af systemet inden du roder
i registry, hvis noget skulle gå galt.

> [...]
>nød til at skaffe en xpsp3 installationscd for
>at have noget håb om at få det her til at virke
>overhovedet.....................sikken et cirkus ;)

Hvilken version er det du har? (SP?, OEM/fuld version?)

>Du kender vel ikke tilfældigvis en 'rengøreingsmetode'
>der fjerner alt, incl MBR på en disk?

Du kan cleare boot sektoren med programmet BootIt

http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

Vælg MBR entry under Partitions og tryk Delete.

Men hvilken effekt det har skal jeg ikke kunne sige, kig i manualen
der står det nok.

Men ellers er der jo den gamle fdisk /MBR (kræver du booter på en
Win98 diskette eller CD)

http://support.microsoft.com/kb/69013

men om det hjælper noget i det her tilfælde skal jeg ikke kunne sige.

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 28-01-09 13:03

On Wed, 28 Jan 2009 09:17:31 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Du kan evt. prøve at slette alle disk ID fra systemdisken (den du vil
>bruge), det kræver dog at du sætter disken i som slave og booter på et
>andet system (den gamle disk f.ex.).

Nåja, du kan faktisk også gøre det i Regedit på systemet mens det
kører (søg på MountedDevices og slet alt undtagen "default"), den
anden metode er faktisk til når man ikke kan boote op på systemet på
grund af kuk i ID referencerne (specifikt problem i Win2000).

--
Rado

Fra : Lone

Dato : 28-01-09 23:17

>(den du vil bruge), det kræver dog at du sætter disken
>i som slave og booter på et andet system (den gamle disk f.ex.).

Får jeg svært ved - da ingen af de andre diske kan
bootes på - på det nye bundkort

> [...]
>er faktisk til når man ikke kan boote op på systemet på
> grund af kuk i ID referencerne (specifikt problem i Win2000).

Mounted devices............gyps.....der er en perlerække
(dem jeg skrev jeg havde fundet stod også under
Local Machine, men -> System/ContolSet001/Control
/DeviceClasses)

mht Dosdevices \A, \C etc. ser det ud som om det er div.
anvendte "drevbogstaver" - kan det passe? (altså dem
der anvendes med nuv. HD, floppy, CD/DVDdrev + dem
der har været brugt ifm at extra HD har været tilknyttet
( - 3 forskellige faktisk....)

Ovenover står der listet 15 x Volume - linjer......
nogle tilsyneladende parvist samme 'fornavn'
dvs de første 8 + 4 tal/bogstaver lige efter {
fx. {40fbff41-e1e5- ..........resten af linjen
er ens hele vejen ned for alle \??\Volume{....}

6 af dem har de samme 8 start -cifre ude under
Dataværdi........ 5c 00 3f 00.........det går jeg ud fra
er de ikke-hexede disksignaturer, for under
DeviceClasses står der jo noget længrere signaturer.
Data-talrækkerne for disse 6 er meget længere end de
øvrige - og de øvrige ender alle på 00 00 00 (nogen af
dem har 00 00 00 00 00 00 til sidst)

Det gir bare ikke mening, for nuværende HD har
2 partioner- så hvad filen er så de 4 ekstra med samme
signatur? (Jeg havde faktisk et STOP under install af
grafikdrivere - hvor maskinen flyttede indholdet til
anden lokation på disken ... synligt ved defrag at der
er to områder der er system/'urørlige'.......det er vel ikke
dem den tæller med?)

Aller-øverst står (Standard) REG-SZ (værdien er ikke
defineret)..................

Så hvad mener du mon med "default" der ikke skal
slettes?

Det er ikke sådan lige til at lure hvilke linjer der hører
til nuværende HD, hvis det er dét du mener med "default".

Findes der et eller andet 'tweak' der kan insistere på
at maskinen meddeler på tekst hva' filen den står og
laver under bootprocessen- så man kan nå at læse det
også altså Det er jo bare mig der gisner om at den
måske står og søger efter noget der er afmonteret igen.....
Synes jeg kan huske der var et eller andet program
jeg brugte på min gl.win95, men det er jo et par dage
siden..........

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 21:09

On Wed, 28 Jan 2009 23:16:50 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]

>anden lokation på disken ... synligt ved defrag at der
>er to områder der er system/'urørlige'.......det er vel ikke

Jeg har også en hel del, 34 stk, hvoraf 8 er DOS devices. Ved ikke
hvorfor der er så mange.

>Aller-øverst står (Standard) REG-SZ (værdien er ikke
>defineret)..................
>

>Så hvad mener du mon med "default" der ikke skal
>slettes?

Er der ikke en "default" nøgle øverst? Det er der på mit system. Jeg
ved ikke hvad den er der for men derfor er det nok bedst ikke at
slette den.

>Det er ikke sådan lige til at lure hvilke linjer der hører
>til nuværende HD, hvis det er dét du mener med "default".

Det er lige meget, slet bare det hele. Den laver nye referencer
automatisk når den starter op eller du kobler nye diske på.

> [...]
>Synes jeg kan huske der var et eller andet program
>jeg brugte på min gl.win95, men det er jo et par dage

Du kan trykke F8 under opstart, og vælge logning fra menuen, ved dog
ikke hvad den logger og hvor logfilen bliver lagt.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Lone

Dato : 31-01-09 12:29

> Jeg har også en hel del, 34 stk, hvoraf 8 er DOS devices. Ved ikke
> hvorfor der er så mange.

Nå - men hvis du har det uden det forsinker din boot
kan det jo ikke være der min har probl.

> Er der ikke en "default" nøgle øverst? Det er der på mit system. Jeg
> ved ikke hvad den er der for men derfor er det nok bedst ikke at
> slette den.

Nej, kun Standard reg-sz.

> Det er lige meget, slet bare det hele. Den laver nye referencer
> automatisk når den starter op eller du kobler nye diske på.

Hmm...ok. Har kigget lidt omkring på nettet - det ser ud
til at når man kører oem skal man være lidt ekstra
forsigtig med at fjerne noget i regbasen - fordi alt muligt
får signaturer..........

> Du kan trykke F8 under opstart, og vælge logning fra menuen, ved dog
> ikke hvad den logger og hvor logfilen bliver lagt.

..........fandt sysinternals Processmonitor der kunne tricket!
Det ser ud som om den står og kalder /leder efter programmer
af dem der var indlæst før den lavede Stop, og ser også ud til
at Pandafiler gir ballade ved systemgendannelse, så der ledes
efter nogen af dem i det uendelige.............

Nå - om igen med install. Egentlig utroligt maskinen kan køre
med alt det bøvl den åbenbart har under opstart

Tak for dine inspirerende input!

Det' jo lige det

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 01-02-09 14:26

On Sat, 31 Jan 2009 12:28:34 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Nå - men hvis du har det uden det forsinker din boot
>kan det jo ikke være der min har probl.

Tror jeg heller ikke.

>Nej, kun Standard reg-sz.

Det er sikkert det den hedder i DK udgaven så.

>Hmm...ok. Har kigget lidt omkring på nettet - det ser ud
>til at når man kører oem skal man være lidt ekstra
>forsigtig med at fjerne noget i regbasen - fordi alt muligt
>får signaturer..........

OK, det kan der være noget om. Har dog ikke selv oplevet at skift af
disk har udløst genaktivering på mine OEMer, kun skift af bundkort.

> [...]
>
>Nå - om igen med install. Egentlig utroligt maskinen kan køre
>med alt det bøvl den åbenbart har under opstart

Jeg geninstallerer som regel også når den slags sker - gider ikke
ligge og rode med et system der er gået koks i, det er ofte umuligt at
få det til at køre ordentligt igen.

Lav evt. et image af systemet efter du har fået det installeret med
programmer osv. og alt fungerer som det skal, så kan du altid
lynhurtigt genoprette det hvis noget går i smadder. Husk at gøre det
efter en evt. genaktivering, så du ikke skal igennem det igen hver
gang.

>Tak for dine inspirerende input!

No problem - håber de har været til nytte...

Ja...

Fra : Lone

Dato : 28-01-09 23:17

> [...]
>
> Åben regedit, marker mappen
>HKEY_LOCAL_MACHINE, gå op under File i
> menuen og vælg "Load Hive" (ved ikke om det

Indlæs hive / Fjern hive.

> Nu browser du til mappen
>(slavedisk):\windows\system32\config (altså
> registry mappen på slavedisken, ikke den på
>det kørende system). vælg SYSTEM filen og åben
>den, giv den et tilfældigt navn (f.ex. temp).

Hmm...jamen med Indlæs hive kommer jeg jo ind i
Stifinder ser det ud til - men hvis jeg klikker Åbn kommer
der godt nok en lille rubrik der kan skrives et navn i.

> Slet alt under "MountedDevices", herefter vælger
>du til sidst "Unload Hive" fra menuen. Nu er alle
>ID referencer til tidligere diske der har
> været installeret fjernet.

Ja....jeg måtte jo lige ud og lede på viki efter noget med
registry for at fatte lidt af den her manøvre du beskriver.
.......... Med den der 'unload hive' kommando,
pakkes SYSTEM så ud med sit alm navn SYSTEM?

Det er skisme da smart - for den gemmer jo åbenbart
info om hardware drivere og services.......men er det
mon kun den aktuelle - altså det er er på den disk
der arbejdes på _nu_den gemmer? Ellers smider den vel
bare sine info tilbage i MountedDevises igen............
(hmm...måske er der noget med hvilken mappe der
fortæller sine løgnehistorier til hvilke af de andre jeg ikk
lige kan overskue...)

> Herefter booter du på den redigerede disk uden andre
>diske koblet til systemet, første gang.

Smart!

> Men det er nok en god ide at lave et image af
>systemet inden du roder
> i registry, hvis noget skulle gå galt.

Me tink so ))

> Hvilken version er det du har? (SP?, OEM/fuld version?)

Oem: XP-home sp1 = cd'en. Og så iøvrigt fuldt opdateret
til dato.

> [...]
> Vælg MBR entry under Partitions og tryk Delete.
>
> Men hvilken effekt det har skal jeg ikke kunne sige, kig i manualen

Ser interessant ud det program! Tak for tippet.

> Men ellers er der jo den gamle fdisk /MBR (kræver
>du booter på en Win98 diskette eller CD)
> http://support.microsoft.com/kb/69013
> men om det hjælper noget i det her tilfælde
>skal jeg ikke kunne sige.

Uanset den ene eller den anden vej rundt, så er en
install forfra jo givet på forhånd. Jeg ville bare godt
være sikker på at der ikke var gemt _noget som helst_
fra den nuværende MBR ..........inden jeg startede
forfra. (kan vist snart ikke vride fler aktiveringer ud
af den her cd
For det ser jo ud til den har stået og gemt på
fejl fra første runde - om det er det dersens acpi der
gemmer noget i ram eller hvodden filen det kan foregå,
er vist det man kan kalde et godt spørgsmål. Jeg troede
egentlig af ved en ny install forfra, så dannedes der
også en ny MBR, men det er jo da ikke tilfældet her.

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 21:09

On Wed, 28 Jan 2009 23:16:36 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Indlæs hive / Fjern hive.

OK

> [...]
>......... Med den der 'unload hive' kommando,
>pakkes SYSTEM så ud med sit alm navn SYSTEM?

Jeg vil tro at "unload hive" simpelthen gemmer filen i sin ændrede
form.

>Det er skisme da smart - for den gemmer jo åbenbart
>info om hardware drivere og services.......men er det
>mon kun den aktuelle - altså det er er på den disk
>der arbejdes på _nu_den gemmer?

Ja, altså den du redigerer registry i. Du kan ikke redigere filerne på
det kørende system af den vej, systemet tillader ikke at du åbner dem.

> [...]
>fra den nuværende MBR ..........inden jeg startede
>forfra. (kan vist snart ikke vride fler aktiveringer ud

Jeg har nu aldrig oplevet problemer i den retning ved nyinstallation,
heller ikke ved multibootsystemer, uanset hvordan diskene så har været
brugt. Har dog hørt at Vista kan lave mærkelige ting med MBR men det
er vist ikke aktuelt her.

Fra : Lone

Dato : 31-01-09 12:29

> Jeg vil tro at "unload hive" simpelthen gemmer filen i
>sin ændrede form.

Jow men kan windåse så finde ud af det hvis den nu hedder
'temp'?

> Ja, altså den du redigerer registry i. Du kan ikke
>redigere filerne på det kørende system af den vej,
>systemet tillader ikke at du åbner dem.

Ok.

Måske det er vejen - fdisk må vel kunne slette både
MBR og resten af diskindholdet .

> [...]
>hvordan diskene så har været brugt. Har dog hørt at
>Vista kan lave mærkelige ting med MBR men det

Efersom mit xp-system melder div fejl på ting som slet ikke
findes i xp - men i vista............så ved man jo aldrig ))

Igen - tak for feedback og ideer!

--
vh Lone

Fra : Rado

Dato : 01-02-09 14:27

On Sat, 31 Jan 2009 12:28:48 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Jow men kan windåse så finde ud af det hvis den nu hedder
>'temp'?

Det er vist kun et midlertidigt navn den får under redigeringen - ved
ikke præcis hvad der foregår bag kulisserne men det har virket de
gange jeg har gjort det.