Hvor højt at falde ?
Fra : Asger Joergensen

Dato : 19-01-09 23:37

Hejsa

Er der nogen der kan vise mig en formel for hvor højt man
skal op for at opnå en bestemt hastighed når man rammer jorden.

f.eks. Hvor højt oppe skal man være for at man rammer jorden
med 10km/time efter et frit fald.

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-01-09 00:04

"Asger Joergensen" <Junk@Asger-P.dk> wrote in message

> f.eks. Hvor højt oppe skal man være for at man rammer jorden
> med 10km/time efter et frit fald.

Du kan anvende den gamle formel v*v = 2*a*s.

Dvs s = v*v/(2*a) = 2.77 m/s * 2.77 m/s / (2 * 9.82 m/s2) = 78 cm.

Med andre ord som at hoppe ned fra et bord.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-01-09 00:06

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Dvs s = v*v/(2*a) = 2.77 m/s * 2.77 m/s / (2 * 9.82 m/s2) = 78 cm.

Og så glemte jeg lige 2 tallet. Så bliver det 39 cm.

Fra : Asger Joergensen

Dato : 20-01-09 02:22

Hi Uffe og Terkel

Mange tak skal i ha

Venlig hilsen
Asger

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 20-01-09 00:03

Asger Joergensen wrote:
> [...]
> skal op for at opnå en bestemt hastighed når man rammer jorden.
>
> f.eks. Hvor højt oppe skal man være for at man rammer jorden

10 km/t = 10:3,6 m/sek=2,7777... m/sek

hastighed= acc. * tid
v = G * t
2,7778 = 9,8 * t
heraf fås t = 0,283 sek

Faldlængde = 0,5 * G * t²
s = 0,5 * 9,8 * 0,283² = 0,39367m
Altså små 40 cm faldlængde for at nå faldhastigheden 10 km/t
--
/tp

Fra : N. Foldager

Dato : 20-01-09 20:18

Asger Joergensen:

>Er der nogen der kan vise mig en formel for hvor højt man
>skal op for at opnå en bestemt hastighed når man rammer jorden.
>
>f.eks. Hvor højt oppe skal man være for at man rammer jorden
>med 10km/time efter et frit fald.

Du dividerer først de hastigheden i km/t med 3,6. Så har du
hastigheden i meter/sekund = v.

Den indsætter du i formlen:

faldhøjde i meter = v*v / (2*g)

hvor g er tyngeaccelerationen = 9,82 m/s2

Mvh

Niels Foldager