Øv! Jeg oplevede meteoren - og vids
Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 11:24

Jeg var på vej ind fra terassen i går aftes, da jeg ud af øjenkrogen
oplevede et stort blåligt lys over naboens tag. Så blafrede det lidt og
gav igen et stort glimt. Kanske kort efter kom et kæmpe brag som jeg
syntes lød lidt underligt - underligt fordi jeg gik ud fra at det bare
var noget nytårsfyrværkeri der blev fyret af, og jeg aldrig før havde
hørt sådan en slags brag fra en raket eller batteri.
Jeg tillagde det ikke nogen betydning what so ever og kiggede end ikke
efter lysglimtene, men trissede bare videre ind i stuen.

Nogle timer efter ser jeg så på nettet at det jeg oplevede slet ikke var
nogetforsinket nytårsfyrværkeri - men en vaskeægte meteor. SHIT, at jeg
ikke var mere opmærksom på hvad jeg så :-/

Oplevede i andre også meteoren?

--
Mvh. John

Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon

Fra : Hauge

Dato : 18-01-09 11:56

-=JF=- wrote:
> Oplevede i andre også meteoren?

Jeg troede der var et forsinket kanonslag i aftes. Men blev da lidt
overrasket over din info, som jeg selvfølgelig har kikket videre på på
DR-update.
Tiden passer fint, så det burde have været det jeg har hørt, men synes ikke
det passer helt med "syddanmark", men ok.

Mvh Hauge, residerende ved Århus

Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 12:19

Hauge skrev:

> Jeg troede der var et forsinket kanonslag i aftes.
Ja, lige præcis.

> Tiden passer fint, så det burde have været det jeg har hørt, men synes ikke
> det passer helt med "syddanmark", men ok.
Nej, den med syddanmark forstår jeg heller ikke helt.
Jeg bor i Københavns udkant, og glimtene lyste meget kraftigt op.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-01-09 15:11

-=JF=- <invalid@invalid.invalid> declared in:
89db3$4973102f$3e3d8c6c$6642@news.arrownet.dk :

> Nej, den med syddanmark forstår jeg heller ikke helt.
> Jeg bor i Københavns udkant, og glimtene lyste meget kraftigt op.

Hvad er det lige præcis du ikke forstår?
http://blades.dk/pub/dkns.jpg

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-01-09 11:59

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Oplevede i andre også meteoren?

Ja, også i Roskilde, hvor vi lige var gået udenfor. Stort lysglimt, men
ingen lyd.

Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 12:22

Uffe Kousgaard skrev:

> Stort lysglimt, men ingen lyd.

Jeg hørte en meget underlig lyd.
Slet ikke som fra fyrværkeri. Mere langstrakt og 'ujævn'... Lidt ligesom
en lant buldrende tordenskald, men alligevel ikke.

Det er netop det der er så ærgeligt ved at jeg bare afskrev det som sent
fyrværkeri. Jeg tillagde det ingen betydning og kan derfor ikke rigtigt
huske hvordan det egentlig lød.

Fra : P.C.

Dato : 18-01-09 05:41

On 18 Jan., 12:22, -=JF=- <inva...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> --
> Mvh. John
>
> Life is what happens while you are busy making other plans.

Hvad jeg først så som et lyn, men med en meget mærkelig farve for et
lyn intet brag men jeg stod indendørs. --- Det jeg så var meget blåt,
men ikke med mere omfang end et lyn der går direkte ned, og det var en
smule diset. Hvad der er mærkeligt er at det jeg så altså var ret
afgrænset og så retningen ; den har været i retning christianshavn
Falsterbo -- så har det været et mindre stykke ?

Fra : TGJ

Dato : 18-01-09 14:36

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
On 18 Jan., 12:22, -=JF=- <inva...@invalid.invalid> wrote:
; den har været i retning christianshavn
Falsterbo -- så har det været et mindre stykke ?

Ja vi er her jo alle endnu :)

Thomas

Fra : rikke

Dato : 18-01-09 15:03

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ; den har været i retning christianshavn
> Falsterbo -- så har det været et mindre stykke ?

Hej her er et link der viser meteoren over sverige

http://sydsvenskan.se/webbtv/article406633/Trolig-meteor-los-upp-himlen.html?context=webbtv

Fra : Kert Rats

Dato : 21-01-09 10:37

"rikke" <pctrolden@webinvalidspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i meddelelsen

> Hej her er et link der viser meteoren over sverige
>
> http://sydsvenskan.se/webbtv/article406633/Trolig-meteor-los-upp-himlen.html?context=webbtv

Det ser ud som om, at meteoren når helt ned til jordoverfladen. Mon der var
tale om et egentligt nedslag?

Venligst

Kert Rats

Fra : -=JF=-

Dato : 21-01-09 21:34

Kert Rats skrev:

> Det ser ud som om, at meteoren når helt ned til jordoverfladen. Mon der var
> tale om et egentligt nedslag?

Jeg læste et sted at den skulle være endt i Østersøen, men en astronom
har udtalt at der kun var tale om småsten(*), så det har muligvis ikke
plasket så meget endda

Men - Hvis det var et par småsten der laver så meget lys, prøv så at
forestille sig en ravage en meteor på størrelse med f.eks. en bus, for
slet ikke at tale om en villa ville lave.

(*) Nu ved jeg ikke hvad en astronom forstår ved 'småsten'
Når de taler om 'for nyligt' er det nogle milioner år, og begrebet 'ikke
så langt væk' betyder tre-fire lysår

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-09 15:17

-=JF=- wrote:

> Nogle timer efter ser jeg så på nettet at det jeg oplevede slet ikke var
> nogetforsinket nytårsfyrværkeri - men en vaskeægte meteor. SHIT, at jeg
> ikke var mere opmærksom på hvad jeg så :-/

Også ØØV her.q

Hvad tid var det ?

Det er først nu her jeg læser dit indlæg, at det muligvis alligevel ikke var
fyrværkeri jeg så i går aftes (ud af øjenkrogen).

(2730 området)

Stig Johansen

Fra : Hauge

Dato : 18-01-09 15:29

Stig Johansen wrote:
> Hvad tid var det ?

Kik eventuelt på DR-update eller en af alle de andre online-aviser, det er
ikke så svært endda.

/Hauge

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-09 18:06

Hauge wrote:

> Kik eventuelt på DR-update eller en af alle de andre online-aviser, det er
> ikke så svært endda.

Næh, det er ikke så svært, men hvis alle indlæg besvares med 'Søg på
Google', 'Kig i aviserne', 'se på DR' osv, hvad skal vi så med denne
gruppe ?

Stig Johansen

Fra : Hauge

Dato : 18-01-09 18:32

Stig Johansen wrote:
> Næh, det er ikke så svært, men hvis alle indlæg besvares med 'Søg på
> Google', 'Kig i aviserne', 'se på DR' osv, hvad skal vi så med denne
> gruppe ?

Det er vel ikke en børnehave, så at man selv gør en lille smule indsats, er
vel ikke for meget at forlange? Derudover så var der i forvejen skrevet hvor
der var info, så der kunne du jo have kikket, men nej, vi skal bæres rundt
hele livet.. Tråden var vel ikke engang læst, før du spurgte, vel?

/Hauge

Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 15:36

Stig Johansen skrev:

> Hvad tid var det ?

Iflg. diverse kilder på nettet var det ved 20:15-tiden.

Fra : TGJ

Dato : 18-01-09 15:54

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> Også ØØV her.q
>
> Hvad tid var det ?

20:09 over Falster. Lyden / rumlen kom 20:11

Thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 17:52

TGJ skrev:

> 20:09 over Falster. Lyden / rumlen kom 20:11

Det bli'r mystikere og mystikere!
Her i Ishøj vil jeg mene at lyden kom samtidigt med eller et par
sekunder efter det sidste glimt døde ud.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-01-09 18:32

TGJ skrev:

> 20:09 over Falster. Lyden / rumlen kom 20:11

Ud fra den svenske video + observationer i Rostock-
området m.m., tror jeg at meteoritten er brændt op
i atmosfæren et sted i nærheden af Rügen. Hvis der
har været en (eller flere) håndstore rester, er de nok
faldet ned et sted i Østersøen, nær ved eller på Rügen
eller et sted i Mecklenburg-Vorpommern.

--
Herluf :·)

Fra : P.C.

Dato : 18-01-09 12:19

On 18 Jan., 18:32, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> [...]
> der var info, så der kunne du jo have kikket, men nej, vi skal bæres rundt
> hele livet.. Tråden var vel ikke engang læst, før du spurgte, vel?

Jeg kikkede faktisk direkte i en retning mellem barsebæk og Falsterbo
fra christianshavn. og jeg troede det var et lyn men jeg har aldrig
set et lyn med den farve. Dersuden bor jeg ret overfor christianis, så
jeg kender alle de former for fyrværkeri der er i kbh. men dette var
ikke en bombe eller en raket --- andre jeg kender så det som ud af
øjenkrogen som et blåt politi blink, men undrede sig så over hvad der
blev af vognene --- det er da en mærkelig metor man tror er et slags
lyn, men ikke kan være det pga. farven, og der var foresten ikke noget
lyn som sådan, så det kunne vel også være dele af fænomenet,
reflekteret mellem skyerne i skylaget, det er hvad jeg tror det var
jeg så.