Rousseau elskede nøgenhed hos lig..
Fra : Bo Warming

Dato : 19-01-09 09:49

Rousseau elskede nøgenhed hos lig..
Rousseau og hans far havde en fælles fornøjelse, ridderromaner
Også jeg og min far snakkede sammen om sådan spændende action, indtil jeg
blev 12.
Det er godt når fædre har bevaret barnet i sig og ved egen smittende
begejsttring præker AL MAGT TIL FANTASIEN. Det gjorde både min far og
Rousseaus.
Rousseau forargedes over at lig puttes i kiste, når de begraves - nøgenhed
er fornuftigere og er en sund respekt for sparsommelighed (han var
calvinistisk opdraget) - sådan var hans fornyende bondefornuft
Han forargedes klogt over at babyer immobiliseres med et svøb, så de ikke
kan beskytte ansigtet mod en angribende rotte og ikke kan underholde sig så
godt som i frihed.(fx ved at onanere - R. var sexfrigjort bl.a.
sadomasokist).
Hans impulser var med til at svøb blev forladt og i dag især bruges i
ØstEuropa og ikke længere i VestEuropa. Jeg så svøb brugt hos fattiges
spædbørn i Afghanistan - og jeg så tiggerbørn, der således havde fået bidt
næsen af af en rotte.
Da min yngste søn fødtes på Hvidovre Hospital (og skreg meget) , belærtes
moderen af en sygeplejerske om at bruge svøb og jeg lod ham siden være nøgen
så ofte som mulig, og den ånd har gavnet ham.
'Men når jeg har nævnt for min søn, at jeg helst vil begraves uden brug af
kiste, har han afvist at være unormal og kræve et sådant aparte projekt
gennemført.

Rousseau skabte Nietzsche - og vild brug af Guillotinen !
Adam Smith skabtes delvis af franske økonomer, der prækede LAISSEZ FAIRE,
dvs lad stå til, dvs tilbage til naturen
Disse økonomer inspirerede til Rousseaus geniale børneopdragelse, som via en
langelandsk adelsdame inspirerede vor Grundtvig til at bekæmpe den sorte
skoles tvang og kræve LAD LYSTEN DRIVE VÆRKET.
Danske friskoler står i gæld til Rousseau ad denne omvej!
"Vær jorden tro" var et vigtigere valgsprog for Nietzsche end "Gud er død"
Rousseaus frihedsånd fornyede Kant og dermed det preussiske Saksen, hvor
Nietzsche voksede op i et dybt splittet og spændende præsttehjem med flere
kreative udfordringer end forbud.
Ligesom Rousseau blev han hypokonder og hysteriker - og begge skabte Freuds
kloge kamp mod sådant (og Freuds mistænksomhed mod kirken som deltes af
deres fælles læremester Karl Marx).
Frøbel og Montessoriseminarier opstod af oprørsk tidsånd og Rousseaske
velskrevne bøger, og har fornyet dansk børneopdragelse mere end nogen anden
udenlandsk impuls før Spock biblen "Bogen om barnet" som Politiken udgav i
min barndom, og min mor foragtede den, fordi hun fik den forærende af min
faster, som hun var jaloux på, men hun levede efter samme tidsånd.
Uden Rousseau var det hele opstået alligevel, for korpsånden havde jo været
på automatpilot siden Jesus sagde "Lad børnene komme til mig," men Rousseau
var den mest flamboyante intellektuelle i tiden op til Den Franske
Revolution og næsten alle seminarister der har læst "Emile" har ønsket at
børn blev opdraget efter Rousseaus ideer.
Det har irriteret dem der kræver kæft trit og retning og der glædet sig ved
sladderhistorein om at Rousseau selv var en luset børneopdrager. Frigjorthed
af alle slags fik et spark fremad af den aggressive Rousseau der appellerede
til debatører med forurettelse, bitterhed, nid og nag som hans.
Rousseau forfugtes af den franske konges censur og var på flugt til England
eller Svejts tit og ofte.
En sexet, fattig, uuddannet tjenestte pige forelskede sig så inderligt i
ham, at hun vartede ham op i tyve år og det kunne han ikke sige nej til - og
slet ikke til hendes erotik.
Så hun fik 5 børn med ham man han anerkendte ikke, at de var født pga ham og
han gad dem ikke og han lod hende sætte dem i børnehjem af den slags
englemagerske-institutioner, som blev drevet af Dagmar Overby på
Jægersborggade på Nørregbro dvs med vildt stor dødelighed, fordi barnets
forældre gav engangsbetaling og kun det. Man havde jo ikke fri abort eller
tvangsfjernelser dengang og børn kan være meget i vejen.
Krarup og hundredvis af andre danskere har forargedes over Rousseaus "kasten
egne børn for ulvene", men jeg finder at han var beundringsværdig pioner ved
at sige "Forældrekærlighed er en moderdyd - og for de sjældne fædre, der er
i slutstillilng og tændt på at præge børnene"
Jeg droppede mit barn nr 1 fordi det var på tværs af min karriere dengang,
men gjorde de næste børn til et kald og brugte mere tid på at lade dem være
mine forsøgskaniner end moderen brugte på dem.
Men man har ikke pligt til at elske sine børn, fordi man har beriget
kvindens liv med en sædcelle, især ikke i dag hvor vi har fri abort. Moral
skal være spontan og mødre er i høj grad herrer over om børn bliver et
fælles projekt eller kun deres.
Ved i sin selvbiografi at rose den sadomasokisme, som visse adelsdamer havde
introduceret ham til var Rousseau en værdifuld fornyer - men han var en
ynkelig medie-luder, da han fornemmede at sult i Paris-underklassen skabte
lyst til at anføre en revolution hos borgerskabet i Paris saloner. Så
prækede hen Ejendom Er Tyveri og skabte Robespiere og andre fanatiske
overforbrugere af guilotinen mod konge og adel. Roussseau var forurettet og
rethaverisk, fordi aristokratiets filosoffer såsom Voltaire og Diderot så
ned på ham som en plebejer. Han hævnede sig ved at bruge sin extreme
veltalenhed til at opgejle til det had, der gjorde Mirabeaus og Lafayettes
moderate revolution til en vildt blodig Marat og Danton sag.