Arkæologiens skamplet: Pyramiderne
 Old-Grækerne var imponerede over pyramidernes størrelse og medtog dem 
 blandt "verdens 9 vidundere".
 Papyrus skrifter oplyser os om,  at alt hårdt rutinearbejde udførtes af 
 slaver, men i dag er historieskrivningen om SydEuropa og Mellemøsten 
 domineret af jødiske forskere, der ønsker at bevise at regionen var mere 
 sympatisk end hindu og konfuziansk kultur, og derfor har man - grundløst - 
 besluttet at pyramiderne ikke byggedes af slaver, men af fri bønder. 
 Kilderne er så sparsomme at det er pjat at have en stærk mening om det. Er 
 danske arbejdere lønslaver?
 Der er en håndværksmæssig intelligens prøve i at få en obelisk til at stå 
 lodret og i at fragte kæmpesen over lange afstande.
 Men havde farao-kulturen haft den mindste sympati for landets middel og 
 underklasse havde man bygget bedre dæmninger og forsvarsværker mod de 
 Irak-folk som nu og da besatte Ægypten
 Ingen vigtige opdagelser eller opfindelser har være spinnoff af 
 pyramidebygningen, så vore forskere er fascistiske når de bliver ved at 
 opreklamere den overklasse-luksus, som der lå i tomhjernet dødekult.
 Religion er ikke uden positive sider, når den afklarer moral-prioritering, 
 eller skaber altertavler og knejsende kirkegårne med god udsigt.
 Men præsteskabers løfter om straf efter døden til dårlige soldater og 
 jomfruer i paradis til martyrsoldater er et temmelig skadeligt aspekt af 
 tro.
 Pyramiderne har kostet arbejdsulykker og sult i hjem, hvis forsørger ellers 
 kunne have dyrket mere korn, hvis ikke han var tvunget til farao-forgudelse 
 pr dødekult.
 At Mellemøsten er barbarland som ingen Europæer bør bruge til at andet end 
 olie-bytttehandler er ikke kun profeten Muhameds skyld, men går tilbage til 
 tidligste ægyptiske civilisation, der kun er  to årtusinder yngre end 
 kinesisk civilisation (som er 7000 år gammel og langt mere vikingeagtig og 
 positiv).
 
 
 
 
 
 Lykke=Hobbyer:fra religion og onani til madlavning og overskudssøvn
 Jura og politik har som målsætning at skabe størst mulig lykke for flest 
 mulig, lyder det fra nyttefilosofferne(utilitaristerne)
 Lykke er noget forskelligt for hvert menneske. Den enkelte ved bedst selv 
 hvad er spændende motivtion og drivkraft, nydelse og fornøjelse,udfordring 
 og kald.
 På det fri marked opnås den bedste maximering af massernes lykke, og for 
 mange er en god skabelon, at personen bør være både egoist (tænke på egen 
 overlevelse og glædesstunder), dels have gode sociale hobbyer.
 For de mange, der ikke har fantasi til at glæde sig selv i alle døgnets 
 timer, er det godt at nogle hobbyer er sociale og samfundsmæssiggt 
 bæredygtige.
 At de ikke går af mode, fordi både personen og samfundet gavnes.
 For at overleve skal man have lidt mad , vand og  ilt og beskytttes mod 
 kulde, varme, mekaniske læsioner , ca tre timers søvn i døgnet osv.
 Resten af livet, som ikke handler om dette,  er hobbier.
 Håndværks og havebrugs hobbyer er en stor gruppe. Frimærke- og andet samleri 
 er en anden, Religion, turisme, læsning, kunstudøvelse, smallttalk , 
 konversation og debat, selskabelighed og sport, leg og uddannelse,  og onani 
 og at sove unødvendig længe er også hobby uden livsnødvendig output.
 Megen af sådan fritidsaktivittet forbereder til. at man kan være 
 samfundsnyttig. Dertil hører den verbale træning der kaldes debat. Hertil 
 kan medregnes adskillige religiøse ord-aktiviteter
 Muslimers drøm om paradis behøver ikke være i modstrid med kristen-paradis 
 og socialist-utopi og mange andre fantaserede slutmål for et realistisk 
 idealsamfund
 Ethvert partiprogram er fuld af lovforslag, som der kan skrives en bog om, 
 hver især. Alt er gode hobbyer og man bør være tolerant og uden dømmesyge 
 vedr alt.
 Hvert individ har udplukket sin del af al denne manfoldighed og en 
 uudtømmelig og konstruktiv hobby er at anføre fordele og ulemper ved det man 
 tror på og lade god fair play debat, efter bold ej mand, afgøre hvad  er 
 mest overbevisende.
 Talrige gode debatbøger er fuld af sådanne kapitler og at strides om hver 
 ide, med ord og uden vold, er en god hobby som kan fyldt alle verdensborgers 
 liv, også når vi en dag er 12 og ikke 8 mia mennesker
 Computer og skak spil er fremragende tidsfordriv, men målrettet 
 samfundsgavnlig er at afprøve ny synsvinkler og variere argumentationen så 
 massernes demokratiske afstemninger bliver saglige og gode, og lederne er 
 fodret med bits, der gør rustet til de helt rigtige beslutninger
 
 
 Havkriminalitets  gråzoner.
 Alle kender det søveri, hvormed britiske dronning Elisabeth1 s caribiske 
 admiraler fattiggjorde Spanien, når dette lands flåde hjembragte guld, de 
 havde stjålet fra inkaer og azteker.
 Få ved hvordan man kunne opkræve Øresundstold, dengang kanoner ikke kunne nå 
 halvvejs ud i Helsingør.Helsingborg-strådet.
 Man lå på lur. Og ved at have overtal af hurtige sørøverskibe aftvang man 
 beskyttelsestold af handelsskibe på vej mellem Kattegat og Østersøen.
 Kanonens opfindelse betød at et skib kunne true med at sænke det piratskab 
 der truede med at borde skibet.
 Men somali-piraterne ville være ufarlige hvis vore skibsbesætninger  var 
 kloge nok til at bruge kanoner således - og især havde tilladelse til  sådan 
 bondefornuft..
 Da jeg i 1964 sejlede fra København til NewYork  og hver af de 8 aftener 
 spiste ved kaptajnens bord, lærte jeg at alle kaptajner har en pistol, så de 
 kan true egoister til ikke at gå i redningsbådene før kvinder og børn er 
 kommet først.
 Menneskerettigheder har hindret, at handelsskibes styrmænd låner denne 
 pistol op på broen, og truer somalipirater tilbage og  ned ad deres 
 rebstiger, når  de søger at borde et skib.
 Men Politiken-journalister  og lignende menneskerettigheds-troende afviser 
 sådant, og beskriver ofte  pirateriet i Aden og Singapore-farvandende som 
 fattigfolks beretttigede opkrævning  af  "bom-penge." fra de riges landes 
 profit-skibe.
 Og da politikere og embedsmænd gerne vil på spændende rejser om opdatering 
 af menneskerettigheder via ny konventioner, så  vinder deres kultur-radikale 
 modvilje imod redernes ejendomsret.
 Skotske forfattere som Stevenson og Walter Scott beskriver med foragt det "strandrøveri" 
 som de fattige "racer" på Skotske og Cornwall klipper begik for at overleve.
 Deres London-baserede herskere vedtog love om at strandede værdier skulle 
 bringes til den lokale borgmester, der ville udbetale dusør - ofte en 
 laterlig lille symbolsk betaling , selv når fiskerne havde sejlet ud og 
 reddet skibrudne i stormen.
 Man satsede på autoritestro, der fik gudsfrygtige fattigfolk til slavisk at 
 aflevere  strandens hittegods til aristokratiet.
 Men kloge og oprørske fattigfolk langs kysten og især på de små øer udenfor 
 kysten (især Shetlands og Hebriderne) vidste at hvis ikke man hurtigt 
 hentede tovværk, sejl og andet af værdi fra et strandet skib, ville det 
 blive ødelagt af vejr og vind og forsvinde i havet.
 I sit had mod "de fattige racer"
 ( svarende til Notttingham-sheriffens mod krybskyttten  Robin Hood),
  opfandt man og overdrev man historier om, at strandrøverne med bål lokkede 
 søfolk på grund og dræbte strandede søfolk, efterhånden som de kom  på land.
 Det var en hård tid og fiskere, der ikke ejede jord, ramtes ofte af 
 sultedød, så man kan ikke udelukke, at fattigfolk har dræbt og evt ædt hvad 
 ikke kunne forsvare sig.
 Sådan er livet. Og det har været en ekstra stimulus til at opfinde 
 dampskibet, som betød at strandingers  antal blev brøkdele af promille af 
 skibes endeligt og ikke nogle % som det ofte var normalt  fra oldtiden til 
 år 1900 .
 
  
            
             |