Ingen Gnist - 1 ks. ØL - Update
Fra : Tor Valen

Dato : 20-01-09 18:38

Hej
Lige en Update på det stadig uløste gnistproblem på min FT 500. Der er
stadig en kasse øl til den der kommer med løsningen !!!

(link til El-diagram)
http://imageload.dk/files/69f236048b3b55e97f57e55f6e1c0192.jpg

Jeg har nu checket:
Tændingslås - OK (har også sammenlignet med en jeg ved virker, og sågar
prøvet med den)
Dødemandsknap - OK (har en extra der med garanti virker)
Ombytnings CDI boks - er afprøvet før salg.
Tændspole - OK (jeg har flere der alle er afprøvet og virker)
Kabeltræ - OK (Jeg har købt et nyt, men jeg tror ikke det gamle er defekt)
Alt andet elektrisk virker.
Der er impuls fra impulsgiveren når motoren tørnes.
Impulsgiverens modstand er som angivet i servicemanualen.
Der er impuls til tændspolen når motoren tørnes, men den er for svag til at
der danneds gnist.
Batteriet er nyt og opladet.

Til Orla: Du antydede at det var magneten der var defekt. Hvad skal jeg så
skifte? Svinghjul? Genarator? eller begge?

Du bad mig måle modstanden mellem W, L og stel.
Hvid ledning til stel 20 Ohm
Blå ledning til stel 100 Ohm

Grøn ledning til stel 0 Ohm
Orange ledning til stel uendelig Ohm.

Flere bud?

På forhånd tak
mvh. Tor Valen

Fra : Jan

Dato : 20-01-09 18:53

"Tor Valen" <aukFJERN@valen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skifte? Svinghjul? Genarator? eller begge?
>
> Du bad mig måle modstanden mellem W, L og stel.

Hej..
Du skriver det hvis ikke, men du har vel prøvet med et andet tændrør.. ikke
NGK..

Mvh Jan

Fra : Tor Valen

Dato : 20-01-09 21:56

Ja, jeg har prøvet med flere tændrør!

Fra : Søren Larsen

Dato : 22-01-09 11:12

> [...]
> Hej..
> Du skriver det hvis ikke, men du har vel prøvet med et andet tændrør..

Nu har jeg efterhånden set mange gange at man fraråder NGK. Hvad er årsagen?

/Søren

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 12:21

Søren Larsen skrev:

> Nu har jeg efterhånden set mange gange at man fraråder NGK. Hvad er årsagen?

*Ahenm* hvis jeg lige må:
Det er om nogen mig der nærmest har gjort NGK-flaming til et mantra og
det er på baggrund af at de er umådeligt lette at komme til at drukne
fatalt!

Ved drukning kortslutter de omkring den indre isolator således at
gnisten istedet for at springe mellem elektroderne "kryber" nytteløst
rundt på centerelektrodens isolator.
Udover at man på alt for mange moderne motorcykler bare ikke sådan lige
kommer til tændrørene for servicering eller udskiftning lader de sig
ikke, eller kun under store omstændigheder, genoprette, hvorved at
udskiftning er eneste alternativ "i felten" - D.v.s. at eneste
forberedelse man kan gøre mod en dag at stå med ubrugeligt druknede
NGK'ere under sin Nordkaps-ferie, er dels at have ekstra med (og i
grunden også ekstra-ekstra), dels at have øvet sig på at udskifte dem.
Alternativet: At benytte andre rør end NGK, lyder ligesom lidt lettere,
ikke?

Drukning af NGK'ere rammer lidt i blinde, men oftest under opstart, hvor
man vil opleve at en ellers velfungerende motorcykel slår en prut under
start og derefter går ud, for ikke at lade sig starte igen.
Jeg oplevede det første gang da min svoger engang skulle have
forårs-opstartet sin næsten nye GSXR750, og Suzuki GSXR's hár været
forfordelt med NGK-problemer, men igen: Hvorfor tage chancen hvis man er
på vej til Nordkap - eller for den sags skyld på vej til arbejde en mørk
lorte morgen med regn?!

--
Armand.

Fra : Steen E.

Dato : 22-01-09 21:15

> [...]
> man vil opleve at en ellers velfungerende motorcykel slår en prut under
> start og derefter går ud, for ikke at lade sig starte igen.

Nemlig .... jeg stod for nogle år siden ved forårsopstart af en kun ét år
gammel Honda CB500, som druknede en smule .... og derefter kunne jeg tømme
et fuldt opladet batteri + forsøge at løbe den i gang ... ingen liv !

Forsøg med at dræne benzinsystem og hælde frisk indkøbt benzin på havde
ingen effekt.

Først der mindedes jeg noget om druknede NGK-rør ... ud med dem, en
ordentlig omgang med stålbørsten .. og så startede den ved første forsøg.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-01-09 23:01

Søren Larsen skrev:

> Nu har jeg efterhånden set mange gange at man fraråder NGK. Hvad er årsagen?

I følge en gammel dreven motorcykelmekaniker så er det den uvane folk
har med at den skal stå og tøffe i tomgang med choker men man klæder sig
på og måske også lige skal pudse støvlerne. Hans råd var på med tøj,
start maskinen, ind med choker og kør. Dels vandrer olien bedre med lidt
omdrejninger dels giver det en mere jævn opvarmning på en kortere tid.

Selv har jeg skifte adskellige tusinde NGK på biler og af dem har der
vel være mindre end en lille håndfuld der har været druknet. Heller ikke
på min BMW MC har det lykkedes at drukne tændrør. Men den har også
indsprøjtning og har undtagelsesvist stået og snurret i tomgang i lang
tid. Så mon ikke skrækken med NGK uddør sammen med der kommer
indsprøjtning på flere og flere mc'er. Vel og mærke indsprøjtning der
bare er nået over et vist primitivt niveau.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 23-01-09 01:35

Ib Jakobsen skrev:

> ......Så mon ikke skrækken med NGK uddør sammen med der kommer
> indsprøjtning på flere og flere mc'er. Vel og mærke indsprøjtning der
> bare er nået over et vist primitivt niveau.

Endsige ikke saboteres med et skraldebagn-udstødning og forfjamsket
fiflen med chip-mapping!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-01-09 07:21

Armand skrev:

> Endsige ikke saboteres med et skraldebagn-udstødning og forfjamsket
> fiflen med chip-mapping!

Præcis. Man kan vel godt tillade sig at sige de bare ikke er så
ignorante over for misbrug?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Steen E.

Dato : 24-01-09 13:56

> [...]
> tid. Så mon ikke skrækken med NGK uddør sammen med der kommer
> indsprøjtning på flere og flere mc'er. Vel og mærke indsprøjtning der bare

Uden at starte en religionskrig omkring indsprøjtning vs. karburator -
indsprøjtning er klart nødvendigt for at nå de stadigt skrappere
forureningskrav - så synes selv de bedre indsprøjtningsmaskiner ikke at
matche karburatormaskinerne endnu, når det gælder gasrespons.

F.eks. skriver Bike i deres store prøvekørsel i 7/2008 omkring BMW K1200R
Sport : " .. flere af os noterer at gasresponsen er tøvende på K1200R....
trækpunktet på gasrullen er lidt diffus, så kravle-kørsel bliver hurtigt
lidt nervøst. Lægger man dertil passager og bagage har du lidt af en opgave
.... " og jeg husker samme bemærkninger om flere andre.

Man kan vel formode at disse forsinkelser kan skyldes en vis træghed/inerti
i tryk/vacuum/luftflow-sensorerne samt måske forsinkelse i elektronikken for
at undgå nervøsitet i respons ?

Så man kan kun opfordre fabrikkerne til at få udviklet en elektronik og
nogle sensorer som reagerer ligeså øjeblikkeligt som en karburatormaskine,
opgaven er nødvendigvis noget vanskeligere end i en bilmotor, hvor større
svingmasse kamuflerer en lille forsinkelse.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 14:18

On Sat, 24 Jan 2009 13:55:48 +0100, Steen E. wrote:

> så synes selv de bedre indsprøjtningsmaskiner ikke at
> matche karburatormaskinerne endnu, når det gælder gasrespons.

Fuldstændig enig, indsprøjtningssystemerne har laaang vej endnu :-/ Og det
gælder for både de mc, og biler som jeg har kørt. Alle lider under en
elendig igangsætning fra stilstand, og en besynderlig "opvågning" efter
påløb.

Mest humane system, som jeg husker, er fra en gammel HC Opel, men det var
også langtfra miljøvenligt.....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-01-09 15:38

On Sat, 24 Jan 2009 14:17:30 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej.

> [...]
Jeg syntes nu der er flere systemer der fungerer godt.
Det er jo et system der er underlagt konstante forandringer
(udvikling?), og jeg vil ikke afvise at men er kommet et skridt for
langt.
De systemer der har fået gaskablet erstattet af et potentiometer i
stedet for et gaskabel, og hvor spjældet er drevet elektrisk er
muligvis noget træge, men det er ikke mit indtryk at det er slemt med
de systemer hvor spjældet er dervet via bowden træk og computeren så
får en melding fra TPS om hvor piloten vil hen.

> [...]
>gælder for både de mc, og biler som jeg har kørt. Alle lider under en
>elendig igangsætning fra stilstand, og en besynderlig "opvågning" efter

Helt sikkert er det, at processoren har et problem der er svært at
løse, og jo flere opgaver den skal løse i forb. med tænding og
indsprøjtning, des værre bliver det.
Den har et program at gennemløbe og det tager tid - Altså: processoren
har et delay der ikke kan fjernes, kun minimeres - Enten ved at
reducere det antal statements programmet skal gennemløbe ved en given
ændring eller ved at øge processorens speed.
Bedre bliver det bestemt ikke af at der sættes en PowerCommander på.
Den kan rette op på meget, men tilføjer så til gengæld et ekstra delay
idet den sættes i serie med den indbyggede computer - Det er et
spørgsmål om pest eller kolera

>Mest humane system, som jeg husker, er fra en gammel HC Opel, men det var
>også langtfra miljøvenligt.....

Det er nok den gamle evigtgyldige sandhed der rammer os: KISS.
Keep It Simple Stupid.
Og det er der nogen der har glemt
Delay eller ikke - Jeg foretrækker langt indsprøjtning frem for
karburator - Fanden tage mekanik ))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-01-09 20:48

"Steen E." <steen-e*fjern*@ofir.dk> writes:

> [...]
> i tryk/vacuum/luftflow-sensorerne samt måske forsinkelse i elektronikken for

Jeg kan ikke genkende dette fra min Retter - der er nul træghed i
systemet at mærke.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Flemming Disc

Dato : 25-01-09 12:53

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke genkende dette fra min Retter - der er nul træghed i
> systemet at mærke.

Jeg er åbenbart heller ikke særlig skrap til føling af gasrespons.
Jeg syntes at responsen og kørbarhed på min Ducati 800 Monster Sie, mont med
powercommander og åben filter, er betydelig bedre end på feks. en Ducati 900
Monster med kabs, selvom en sådan er mont med Jetkit og åben filter.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Futte & Co.

Dato : 20-01-09 18:58

Tor Valen skrev:
> Hej
> Lige en Update på det stadig uløste gnistproblem på min FT 500. Der er
> stadig en kasse øl til den der kommer med løsningen !!!

troede du var kommet a' med den kasse for længe siden

> Flere bud?

Øhhhh, wodden med din kompression?
Er det noget du har testet? Lugter tændrør af benzin efter adskillige
startforsøg?

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Tor Valen

Dato : 20-01-09 21:57

Der er masser af komperssion; men jeg prøver jo gnisten af med tændrøret
lagt på stel.
Mvh. tor

Fra : Tor Valen

Dato : 22-01-09 19:54

Hej igen
Jeg har testet statoren på flg måde.
Ingen modstand imellem de tre gule ledninger ( Faserne) - Det er vel OK!
Ingen modstand imellem de tre gule ledninger fra statoren og stel - Det er
IKKE OK!
Såvidt jeg kan regne ud, må der være en kortslutning i statoren.
Jeg prøver at skifte den.

Mvh. Tor

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 20:23

Tor Valen skrev:
> [...]
> IKKE OK!
> Såvidt jeg kan regne ud, må der være en kortslutning i statoren.

Hvad skulle statoren have at sige hvis blot at batteriet er opladet??

Og målerækkefølgen er da ellers s.v.j.h.:
- Svag(!) men frem for alt ens modstand alle de gule ledninger imellem
(á viklingernes modstand)!
- Ingen(!) modstand mellem gul ledning og stel (ellers er der en
kortslutning i viklingerne til stel)!
Så hvis du kan måle modstanden imellem de gule ledninger til blot at
være svag (á med en anden skala) ser det ud som det skal!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 20:51

On Thu, 22 Jan 2009 20:22:31 +0100, Armand wrote:

> Hvad skulle statoren have at sige hvis blot at batteriet er opladet??

Hold, hold begge to ! Dette tændingsanlæg er drevet direkte af to separate
viklinger på generatoren, og batteri samt dettes generator i øvrigt er
ligegyldigt.

Tor har på privat mail berettet at forsyningen til tændingen måler
fornuftigt. Desværre vil han ikke svare på mit spørgsmål til to
ledningsfarver, (som er sløret på diagrammet). Jeg forventer at de to
farver henfører til pick-up'en, og ifald, så er den helt død.

Fra : Tor Valen

Dato : 22-01-09 21:46

Hej Orla
Jeg har svaret, men det er måske ikke de rigtige ledninger.

meddelelse news:nc2rojrntp09$.sxi76y2nipgo.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 22:05

On Thu, 22 Jan 2009 21:45:40 +0100, Tor Valen wrote:

> Hej Orla
> Jeg har svaret, men det er måske ikke de rigtige ledninger.
> Du bad mig måle modstanden mellem W, L og stel.
> [...]

Nej, Du har ikke svaret på hvor grøn og orange ledninger går imellem. Jeg
kan simpelthen ikke læse gnideret på diagrammet.