Kædekit - holdbarhed.
Fra : Knud Dam

Dato : 18-01-09 12:12

I forbindelse med vinterklargøring, er jeg ved at skifte kædekit på FZ1'eren
og vil i den forbindelse prøve at få et billede af, hvor slidt det gamle kit
er.

Der er tale om en X-Ringskæde af mærket: DID 530 ZWM2. Pris ved Louis: Eur.
230.

Sættet har kørt 33.000 km, idet det forreste tandhjul dog kun har kørt
22.000 km pga. nedgearing til 16 tands tandhjul.

Testen med at trække bagud i kæden ved det bagerste tandhjul, viste ikke
synderlig tegn på slitage.

DID anbefaler udskiftning af kittet, når kæden er forlænget 1 % - ved en
forlængelse på 2 % er det absolut tid til udskiftning.

Jeg målte en forlængelse af kæden på ca. 5 mm, hvilket svarer til ca. 0,25
%.

Det ses, at tænderne på det forreste tandhjul slidt lidt; men efter min
mening er det ikke voldsomt:

http://www.knuddam.dk/for

Det bagerste ser fint ud:

http://www.knuddam.dk/bag

http://www.knuddam.dk/bag1

Jeg adskildte kæden fire steder for at se, om der var rust i leddene og blev
noget overrasket over at se, hvor fint det så ud i leddene.

Ingen af den havde rust, X-ringene var dog noget slidte og i et af leddene
var der ikke meget fedt tilbage.

Et led så typisk således ud:

http://www.knuddam.dk/led

Det samleled, som jeg nittede sidste vinter, adskildte jeg også, og det var
faktisk det led, der havde mest fedt:

http://www.knuddam.dk/samleled

Så alt ialt synes jeg, at kittet har holdt rigtigt godt; men det er passende
at skifte det nu.

; - )

KD, FZ1-S med Scott-oiler.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-01-09 12:50

Knud Dam skrev:

> [...]
> er.
>
> Der er tale om en X-Ringskæde af mærket: DID 530 ZWM2. Pris ved Louis: Eur.

Den er altså også en rigtig god kæde

> Sættet har kørt 33.000 km, idet det forreste tandhjul dog kun har kørt
> 22.000 km pga. nedgearing til 16 tands tandhjul.

En nedgearing forlænger ikke just levetiden, men det gør et kædehjulsskifte.

> [...]
> forlængelse på 2 % er det absolut tid til udskiftning.
>
> Jeg målte en forlængelse af kæden på ca. 5 mm, hvilket svarer til ca. 0,25

Så er den jo reelt godnok endnu. På den anden side så kommer "sliddet"
hurtigt når først det kommer på O/X ringskæder - meget hurtigt.

> Det ses, at tænderne på det forreste tandhjul slidt lidt; men efter min
> mening er det ikke voldsomt:
>
> http://www.knuddam.dk/for

slidt - ikke volsomt, men det bliver kun værre, jeg ville skifte.

> [...]
> noget overrasket over at se, hvor fint det så ud i leddene.
>
> Ingen af den havde rust, X-ringene var dog noget slidte og i et af leddene

Det burde kunne konstateres ved at se om kæden har stive led, men det er
da dejligt nogen gider dokumentere hvordan de så reelt ser ud efter
+30.000 km - og det ser da umiddelbart rigtig godt ud.

> Det samleled, som jeg nittede sidste vinter, adskildte jeg også, og det var
> faktisk det led, der havde mest fedt:
>
> http://www.knuddam.dk/samleled

Jeg er overrasket, jeg havde ikke forventet det havde det så godt
tværtimod.

> Så alt ialt synes jeg, at kittet har holdt rigtigt godt; men det er passende
> at skifte det nu.

... det kan såmmend godt holde en 10000 km endnu skulle jeg mene. En
udskiftning af forreste kædehjul vil kun virke forlængende, vil jeg mene
baseret på Orla's erfaringer med at skifte "halvvejs". Om det så
alligevel går hurtigt er jo svært at spå om, da sliddet sim tidligere
nævnt erfaringsmæssigt kommer pludseligt og hurtigt, ved enden af kædens
levetid.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-09 12:55

On Sun, 18 Jan 2009 12:12:25 +0100, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote:

Hej Knud.

>Sættet har kørt 33.000 km, idet det forreste tandhjul dog kun har kørt
>22.000 km pga. nedgearing til 16 tands tandhjul.

Det er også mit indtryk at moderne kæder holder meget længere end vi
tror - Jeg er selv blevet forbavset over moderne kæders slidstyrke.

>Testen med at trække bagud i kæden ved det bagerste tandhjul, viste ikke
>synderlig tegn på slitage.

Hvis den med at hive bagud viser slid, så er det på høje tid.
Både hvad angår kæde og tandhjul.
Jeg fandt for længe siden denne link.
Den skal nok nydes med et gran salt - Den er jo italiensk
http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/how_to04.shtml#02

>Det ses, at tænderne på det forreste tandhjul slidt lidt; men efter min
>mening er det ikke voldsomt:

Jeg vil nu mene det er tæt på sidste salgsdag - Tænderne er begyndt at
tage facon

>Det bagerste ser fint ud:

Enig.

>Ingen af den havde rust, X-ringene var dog noget slidte og i et af leddene
>var der ikke meget fedt tilbage.

Der behøves strengt taget ikke meget fedt til at gøre det nødvendige.
Så længe det ikke er tørt er det vel OK nok.
Det viser dit kædeslid også.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 13:03

On Sun, 18 Jan 2009 12:12:25 +0100, Knud Dam wrote:

> I forbindelse med vinterklargøring, er jeg ved at skifte kædekit på FZ1'eren
> og vil i den forbindelse prøve at få et billede af, hvor slidt det gamle kit
> er.

Det minder jo fuldstændigt om hvad jeg opnåede, dog brugte jeg "kun"
kædespray når at det var nødvendigt.

Se http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

> Sættet har kørt 33.000 km, idet det forreste tandhjul dog kun har kørt
> 22.000 km pga. nedgearing til 16 tands tandhjul.

Hvilket igen viser, at vil man nå så langt på en kæde, så skal det forreste
kædehjul skiftes midtvejs.

> Jeg målte en forlængelse af kæden på ca. 5 mm, hvilket svarer til ca. 0,25
> %.

Ca. det samme jeg målte efter 35.000 Km. men igen, det går stærkt til
sidst.

> Det ses, at tænderne på det forreste tandhjul slidt lidt; men efter min
> mening er det ikke voldsomt:

Jo, det fuldstændigt færdigt. Prøv at se efter hvor langt oppe på tænderne
kæden faktisk har kørt.....

> Det bagerste ser fint ud:
>
> http://www.knuddam.dk/bag
>
> http://www.knuddam.dk/bag1

Udmærket

> [...]
> noget overrasket over at se, hvor fint det så ud i leddene.
>
> Ingen af den havde rust, X-ringene var dog noget slidte og i et af leddene

Fin inspektion. For mig ser det ud til at fedtet er blevet til stive flager
på den pind til højre. Er det forkert at antage, at smøreevnen er meget
reduceret nu ?

> Det samleled, som jeg nittede sidste vinter, adskildte jeg også, og det var
> faktisk det led, der havde mest fedt:
>
> http://www.knuddam.dk/samleled

Der er ingen tvivl om at fedtet er forurenet, muligvis med jernpulver fra
leddet. Nyt "DID" fedt er jo hvidt.

> Så alt ialt synes jeg, at kittet har holdt rigtigt godt; men det er passende
> at skifte det nu.

Nemli'

> KD, FZ1-S med Scott-oiler.

Som så alligevel ikke gør fra eller til på levetiden af kæden.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Knud Dam

Dato : 19-01-09 18:26

meddelelse news:cv0achdlhywb.rm4v07otzmq5$.dlg@40tude.net...
> [...]

> flager
> på den pind til højre. Er det forkert at antage, at smøreevnen er meget

Det så ikke tørt ud; men som du nævner andetsteds, er det blevet sort, så
det har optaget noget skidt.

> Som så alligevel ikke gør fra eller til på levetiden af kæden.

Det kommer vist meget an på, under hvilke konditioner man bruger grejet og
hvordan man får det vedligeholdt - for mig har automatisk kædesmøring givet
markant forøget levetid på kædekit.

; - )

KD

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 18:58

On Mon, 19 Jan 2009 18:25:51 +0100, Knud Dam wrote:

> Det kommer vist meget an på, under hvilke konditioner man bruger grejet og
> hvordan man får det vedligeholdt -

Hver dag fra primo april til og med november.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-01-09 20:21

Knud Dam skrev:
> [...]
> hvordan man får det vedligeholdt - for mig har automatisk kædesmøring givet

Markant forlænget, syntes jeg ikke der umiddelbart er en indikation på i
det skrevne, da du godt kan få det forventede antal kilometer ud af dit
nuværende ZVM2 kit på FZ1'eren a 40.-50.000 km

Jeg har dog kendskab til en der har fået 52.000 km ud af en originalt
monteret suzuki (RK kæde svjh) kæde, ved blandet kørsel i a
asfalt/grusvej/fastbanet terræn og det der er værre, hvilket jeg helt
sikkert vil tilskrive anvendelsen af en Scott-oiler!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 20-01-09 09:43

> [...]
> asfalt/grusvej/fastbanet terræn og det der er værre, hvilket jeg helt
> sikkert vil tilskrive anvendelsen af en Scott-oiler!

Men sikkert ikke vinterkørsel ?

Min erfaring er ihvertfald at det forkorter levetiden væsentligt men også at
en kædesmører er tjent ind* på et par kæder. Godt nok et spinkelt statistisk
grundlag da jeg kun har kørt en kæde uden kødesmører men den holdt kun
3måneder og 8100km mens de næste holdt 20000km og en hel vinter. Dernæst en
billig CZ kæder der holdt 2 vintre og en mudder/støvtur i sverige.

Her er en oversigt
http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=796&KW=f%F8rste+m%E5neds+vinterk%F8rsel%2E&PID=37984#37984

Siden ovenstående er CZ kæden på XT'en oppe på 2550km men det flytter ikke
noget. Dog har kædesmøreren svært ved at holde laskerne rustfri på
ydersiden. Det er jo mest et kosmetisk problem bare der er smurt ordenligt
på indersiden så gummiringene ikke arbejder for tørt mod laskerne.

Jeg har brugt ~2000kr og næsten 2 liter kædesavsolie på 85000km. Eller
~2.5øre/km i kædesmøring Hvad bruger i andre i kædespray ?

Dernæst holder kæderne tilsyneladende længere for mig med kædesmører på end
med manuel smøring - Det kan man jo sige skyldes at jeg ikke får rengjort og
smurt nok manuelt ...

Så hvis et kædekit holder 50% længere pga kædesmøreren er det en besparelse
i samme størrelsesordenv altså et par øre/km

Men ja en kædesmører der skal smøre nok på denne årstid sviner da på
bagfælgen ... Men den vasker jeg jo så regelmæssigt. Dvs mindst hver gang
jeg skifter dæk

Fra : Leonard

Dato : 20-01-09 10:26

Anders Majland wrote:

> Dvs mindst hver gang jeg skifter dæk

GRILL

Da jeg kørte CB750F fik den en ny kæde, som var tæt på den originale,
dvs. det var en simpel og let kæde uden o-ringe. Samtidig fik den
Scott-oiler. Der justerede jeg kun kædestramningen når jeg skiftede dæk

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Anders Majland

Dato : 20-01-09 13:04

> GRILL

Der er stadig lidt svensk mudder i krogene fra Tjuhej april 2008
http://www.tenere.dk/2008/tjuhej2008/tjuhej2008.htm

Men jeg rengjorde da vist hjulet i efteråret da jeg skiftede kæde -
ihvertfald omkring tandhjulet

/A

Fra : Flemming Disc

Dato : 18-01-09 13:57

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eur. 230.
>
> Testen med at trække bagud i kæden ved det bagerste tandhjul, viste ikke

Det er den måde jeg normalt tester kæder på, hvis man kan se lys mellem
tandhjul og kæde, når den er rigtig just, så er det tid til skift.
Hvis der kan komme en tændstik i mellem, så er det nu den skal skiftes.

Man skal dog være meget opmærksom på at et enkel eller flere led kan være
meget slidt, selvom at man ikke kan trække kæde væk fra tandhjul.
Det kan dog som regel høre og ses ved at kæde ikke er lige stram, når man
drejer hjulet rundt.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 18-01-09 17:06

"Flemming Disc" <virkerikke@discteknik.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> meget slidt, selvom at man ikke kan trække kæde væk fra tandhjul.
> Det kan dog som regel høre og ses ved at kæde ikke er lige stram, når man

Den med tændstikken er god nok, men man skal huske at tjekke tandhjulet
foran ved samme lejlighed.
Jeg har lige skiftet kit, selv om kæden og bagerste tandhjul sikkert godt
kunne køre 10.000 km mere. Forreste tandhjul var meget slidt.
Men kittet havde så også kørt ca. 55.ooo km på en VFR 800, smurt med
Scottoiler og kædesavsolie.
Hilsen Matthias

Fra : Flemming Disc

Dato : 18-01-09 19:59

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Men kittet havde så også kørt ca. 55.ooo km på en VFR 800, smurt med
> Scottoiler og kædesavsolie.
> Hilsen Matthias

Det er der sku' god økonomi i......FLOT

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Knud Dam

Dato : 19-01-09 18:28

> [...]

> kunne køre 10.000 km mere. Forreste tandhjul var meget slidt.
> Men kittet havde så også kørt ca. 55.ooo km på en VFR 800, smurt med

Hej Matthias.

Har du et billede af det forreste kædehjul ?

Det kunne være interessant at se.

Mvh.

KD

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 19-01-09 21:36

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

> " Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Matthias.
>
> Har du et billede af det forreste kædehjul ?
>
> Det kunne være interessant at se.

Det har jeg ikke, men jeg kan måske få et taget i den kommende weekend.
Hilsen Matthias

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 31-01-09 22:48

> [...]
>
> Hej Matthias.
>
> Har du et billede af det forreste kædehjul ?

Med lidt hjælp fra Knud, er her et billede af tandhjulet:
http://www.knuddam.dk/tandhjul

Som du kan se på billedet, så er "hullet "mellem tænderne ret stort og
spidsen af tænderne er ved at bøje lidt bagover.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 10:29

Matthias H Matthiessen skrev:

> [...]
> godt kunne køre 10.000 km mere. Forreste tandhjul var meget slidt.
> Men kittet havde så også kørt ca. 55.ooo km på en VFR 800, smurt med

Det er så måske et problem ved kædelivs-forlængelse: At man glemmer at
kontrollere det skjulte forreste kædehjul for slitage!?
Når dit var meget slidt kunne det også tænkes at det kunne have været
den tand mere slidt som medførte at kæden kammede over og derved sprang
eller hoppede af =

Det er værd at være opmærksom på at for kædeuheld gør det sig gældende
at det sjældent er ved rolig kørsel men derimod ved acceleration eller
højhastigheds-kørsel at kæden belastes udover evne =

--
Armand.

Fra : Flemming Disc

Dato : 20-01-09 11:13

> Det er værd at være opmærksom på at for kædeuheld gør det sig gældende at
> det sjældent er ved rolig kørsel men derimod ved acceleration eller
> højhastigheds-kørsel at kæden belastes udover evne =

Jeg har så været heldig 3 gange at det ikke var ved acceleration eller
højhastigheds-kørsel at kæden sprang, da 110-120 km i timen vel ikke er
højhastighed
Alle gange har det været et par få led der har været defekt
Det lyder måske voldsomt at det er sket 3 gange, men på 500.000 - 600.000 km
er det vel ikke så slemt, når man er lidt nærig

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 21-01-09 16:34

> [...]
> tand mere slidt som medførte at kæden kammede over og derved sprang eller

Så slidt var tandhjulet langt fra. Men det er tydeligt at se, at det er godt
slidt i forholdt til et nyt.
Jeg kigger en sjælden gang ind til det forreste, for der kunne jo også
forekomme en fejl, som man ellers ikke opdagede i tide.
Hilsen Matthias