Installation af Digital Signatur fra danID
Fra : Martin Heller

Dato : 20-01-09 20:56

Jeg kan se i gruppen, at flere benytter det offentliges digitale
signatur på deres Linux-systemer. Jeg har netop bestilt en ny digital
signatur og har modtaget en installationskode med posten. Desuden har
jeg fået en e-mail med et link der skulle kunne installere signaturen på
min computer. Det virker imidlertid ikke.

Jeg prøver at installere fra Firefox 3.0.5 og har installeret Suns java,
som der står i kravene, at man skal.

Hvis jeg følger linket i danID's e-mail kommer jeg til en side med
overskriften ''Installation af Digital Signatur''. Her kan jeg trykke på
knappen ``næste'' hvilket skulle undersøge mit system for Java og
installere den digitale signatur. Jeg trykker derfor på knappen.

Herefter står der på siden, at mit system undersøges for Java og efter
kort tid kommer jeg automatisk videre til en side, hvor jeg kan indtaste
min installationskode. Det gør jeg og trykker ``Næste''

Herefter kommer jeg til en side, hvor der med rødt står:
``Du skal acceptere at afvikle det signerede Java program, for at kunne
installere Digital Signatur. Luk evt. din browser og prøv igen.''. Nu
kan jeg kun trykke på ``Forrige''. Og jeg er på intet tidspunkt blevet
spurgt om jeg ville acceptere noget som helst.

Jeg har forsøgt at skrive og ringe til danID's support. Men de siger, at
de ikke supporterer Linux, og at der ikke er nogen i danID, der kender
noget til brug af Digital Signatur på Linux. Supporteren, som jeg talte
med her til aften foreslog, at jeg skulle installere min signatur på en
computer på biblioteket og eksportere en PKCS12 fil derfra. Jeg er dog
ikke særligt hooked på den løsning.

I forbindelse med installationsforsøget bliver der dannet et katalog med
navnet tmp i min hjemmemappe:
martin@nox$ ls -R tmp
tmp:
cache

tmp/cache:
https

tmp/cache/https:
udstedelse.certifikat.tdc.dk

tmp/cache/https/udstedelse.certifikat.tdc.dk:
java

tmp/cache/https/udstedelse.certifikat.tdc.dk/java:
flexapplet-signed.jar flexapplet-signed.jar.info

Lidt info om mit system:

martin@nox$ uname -a
Linux nox 2.6.27-9-generic #1 SMP Thu Nov 20 22:15:32 UTC 2008 x86_64
GNU/Linux
martin@nox$ java -version
java version "1.6.0_12-ea"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_12-ea-b03)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 11.2-b01, mixed mode)
martin@nox$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=8.10
DISTRIB_CODENAME=intrepid
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 8.10"
martin@nox$

Java ser ud til at virke fint i min browser.
På Sun's hjemmeside
<http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml?ff3> får jeg følgende
oplysninger:

* Detailed System Properties *
Java Vendor: Sun Microsystems Inc.
Vendor URL: http://java.sun.com/
Java Version 1.6.0_0
OS Name: Linux
OS Architecture: amd64
OS Version: 2.6.27-9-generic
Java Class Version: 50.0
File Separator: /
Path Separator: :

Gode forslag modtages meget gerne før jeg skriver og beder Helge Sander
om hjælp...

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-01-09 22:11

On Tue, 20 Jan 2009 20:56:09 +0100, Martin Heller wrote:

> Supporteren, som jeg talte
> med her til aften foreslog, at jeg skulle installere min signatur på en
> computer på biblioteket og eksportere en PKCS12 fil derfra. Jeg er dog
> ikke særligt hooked på den løsning.

Jeg har fået det til at virke på den måde. Godt nok med min egen Windows-
maskine

--
Niels

Fra : Martin Heller

Dato : 20-01-09 23:10

Niels P Sønderskov wrote:

> Jeg har fået det til at virke på den måde. Godt nok med min egen Windows-
> maskine

Jeg må nok alliere mig med en, der har en Windows maskine. Jeg har ikke
nogen selv.

Det er imho småflabet at lave et system til installation af Digital
Signatur, der kun kan benyttes hvis man har en Windows installation.
Særligt når man skal bruge signaturen for at kunne logge på mange af de
offentlige systemer.

Som et minimum kunne de vel give en ordentlig fejlmeddelelse, der gjorde
opmærksom på, at man lige så godt kan lade være med at forsøge at bruge
deres system, hvis man kører andet en Windows.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-09 23:26

Martin Heller skrev:

> Det er imho småflabet at lave et system til installation af Digital
> Signatur, der kun kan benyttes hvis man har en Windows installation.

For et par måneder siden installerede jeg digital signatur på en vanilje
Ubuntu-maskine. Jeg kan skam at melde ikke huske de enkelte trin, men
jeg endte med en HTML-fil (måske den side jeg landede på efter at have
fulgt linket i den tilsendte email?), og så var det en smal sag at
udtrække nøglen selv.

> Som et minimum kunne de vel give en ordentlig fejlmeddelelse, der
> gjorde opmærksom på, at man lige så godt kan lade være med at
> forsøge at bruge deres system, hvis man kører andet en Windows.

Sådan er det ikke helt, men en ordentlig fejlmeddelelse er altid rar
når det går galt - det kan vi ikke være uenige om.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-09 23:29

For lidt siden skrev jeg bl.a.

> For et par måneder siden installerede jeg digital signatur [...]

Jeg kan til gengæld ikke huske danID, jeg tror jeg var inde over
noget TDC-noget, så måske har de lavet cirkuset om...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Heller

Dato : 21-01-09 00:03

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> For lidt siden skrev jeg bl.a.

> Jeg kan til gengæld ikke huske danID, jeg tror jeg var inde over
> noget TDC-noget, så måske har de lavet cirkuset om...

Det tror jeg, for jeg har også tidligere installeret Digital Signatur
fra TDC. Jeg mindes ikke at jeg dengang havde problemer.

Fra : Martin Heller

Dato : 21-01-09 01:06

Martin Heller wrote:

> Det tror jeg, for jeg har også tidligere installeret Digital Signatur
> fra TDC. Jeg mindes ikke at jeg dengang havde problemer.

Nå, nu lykkedes det omsider. Jeg havde også icedtea6-plugin installeret
og jeg tror, at det var medvirkende årsag til, at det ikke virkede.

Jeg gjorde følgende på en gang, så jeg ved ikke hvad, der var
udslagsgivende:

$ sudo apt-get remove icedtea6-plugin

lavede kataloget ~/.mozilla/plugins/

her linkede jeg til
ln -s <install path>/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so .

(før havde jeg linket i /usr/lib/mozilla/plugins/libnpjp2.so)

sikrede mig at den rigtige version af java blev benyttet med
$ sudo update-alternatives --config java

vælg java-6-sun

verificer, at det ser rigtigt ud med

$ java -version
java version "1.6.0_12-ea"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_12-ea-b03)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 11.2-b01, mixed mode)

Check at java plugin'et er aktiveret i Firefox (about:plugins i
adresselinjen).

med ovenstående besværgelser, hvoraf afinstalleringen af icedtea6-plugin
og oprettelsen af plugins kataloget i min hjemmemappe så vidt jeg ved
er de eneste rigtige ændringer i forhold til, hvad jeg havde før, kom
det hele til at virke.

DanID's side åbner nu en applet, som spørger hvor jeg vil gemme en html
fil, der indeholder min digitale signatur. Når den er gemt kan den åbnes
med Firefox, og det er muligt at gemme en pkcs12 version af
certifikatet. Dette kan importeres i de programmer, hvor man skal bruge
sit certifikat (i mit tilfælde Firefox og Thunderbird).