Thunderbird 2
Fra : Vidal

Dato : 20-01-09 09:45

Min Thunderbird (version 2.0.0.19 (20081209))er
blevet ganske langsom til at indlæse meddelelser,
ikke hele tiden, men hvis jeg 'går op' i en tråd,
kan den godt stå og køre op til flere minutter
og måske ende med at tekstfeltet står blankt.

I dette tilfælde er det en nyhedsgruppe, jeg har
valgt til at kunne læses offline og alle meddelelser
er downloaded.

Er der nogen, der har en løsning på det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-09 10:49

Vidal skrev:
> [...]
> ikke hele tiden, men hvis jeg 'går op' i en tråd,
> kan den godt stå og køre op til flere minutter
> og måske ende med at tekstfeltet står blankt.

Har du for nylig tilføjet en nyhedsgruppe? Sådan opfører min
sig, hver gang jeg har tilføjet en gruppe. En genstart af
programmet fjerner problemet.

> I dette tilfælde er det en nyhedsgruppe, jeg har
> valgt til at kunne læses offline og alle meddelelser
> er downloaded.

Har du mange downloadede meddelelser? Jeg har ingen erfaring
med offline brug, så jeg tør ikke sige, om det kan være et
problem, men jeg har desværre ikke så mange andre bud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Vidal

Dato : 20-01-09 12:02

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du for nylig tilføjet en nyhedsgruppe? Sådan opfører min sig, hver
> gang jeg har tilføjet en gruppe. En genstart af programmet fjerner
> problemet.

Det har jeg, men en genstart ændrer ikke noget.

> Har du mange downloadede meddelelser? Jeg har ingen erfaring med offline
> brug, så jeg tør ikke sige, om det kan være et problem, men jeg har
> desværre ikke så mange andre bud.

Nu er mange et relativt begreb, men der er ikke fra
flere år. Når den først begynder med det, kører den
lille grønne indikator nederst til venstre og den
bliver, selv om jeg forlader gruppen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 20-01-09 12:06

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du mange downloadede meddelelser? Jeg har ingen erfaring med offline
> brug, så jeg tør ikke sige, om det kan være et problem, men jeg har
> desværre ikke så mange andre bud.

Jeg har fundet ud af, det specielt er ved lange
tråde, altså tråde med mange indlæg, der er
problemer.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-09 12:48

Vidal skrev:

> Jeg har fundet ud af, det specielt er ved lange
> tråde, altså tråde med mange indlæg, der er
> problemer.

Måske indeksfilerne er beskadigede? Jeg har ikke tjek på,
hvordan offline indlæg gemmes. Prøv at åbne mappen med de
gemte indlæg:
I Vista (som du vist bruger):
Luk Thunderbird (vigtigt!) => klik på Windowslogo
(Start-knap) => i søgefeltet skriv:
%appdata%\thunderbird\profiles => åbn mappen
"tilfældigetegn".default => åbn mappen News => åbn mappen
med navnet på din newsvært => hvad har du liggende i mappen?

Jeg har to filer liggende for hver nyhedsgruppe, en dat-fil,
der indeholder indstillinger for gruppen, og en msf-fil, der
er en indeks-fil. Har du en tredje fil for hver nyhedsgruppe?

I så fald er det nok filen med selve indlæggene, og du kan
så prøve at slette msf-filerne. Hvis det fungerer ligesom
for mails, vil de automatisk blive gendannet ved næste start
af Thunderbird. Bemærk mit "hvis", jeg er nemlig ikke
sikker, så det nok være en god ide, hvis du laver en backup
af hele mappen først. Og meld endelig tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Vidal

Dato : 20-01-09 14:06

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> "hvis", jeg er nemlig ikke sikker, så det nok være en god ide, hvis du
> laver en backup af hele mappen først. Og meld endelig tilbage.

Jeg mister en hel del tråde ved at slette msf filerne.
Så dem har jeg kopieret tilbage.

For dk.livssyn, som er den gruppe, der volder problemer har
jeg både en .dat og en .msf som filtype.

Men den største fil i den gruppe hedder dk.livssyn altså med
livssyn som filtype?

Jeg bruger TotalCommander, så det fremgår tydelig. Kan det
være for grupper, der skal bruges offline, som altså henter
og gemmer alle filer på serveren, der kommer en sådan fil?

Jeg bruger XP.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-09 15:40

Vidal skrev:
> [...]
> Så dem har jeg kopieret tilbage.
>
> Men den største fil i den gruppe hedder dk.livssyn altså med

Den indeholder ganske givet alle de hentede indlæg. Reelt er
"livssyn" ikke filtypen, det er blot fordi, filen får
gruppens navn. Mister du også tråde i livssynsgruppen ved at
slette dk.livssyn.msf?

Er det for øvrigt alle grupper, du henter til offline brug?
Hvis en gruppe ikke er hentet til offline brug, og du
sletter gruppens msf-fil, så vil du vist nulstille gruppen.

> Jeg bruger XP.

Så aflæste jeg headeren i dit indlæg forkert, men du fandt
jo heldigvis alligevel ud af at komme ind til den rette mappe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Vidal

Dato : 21-01-09 13:36

Kim Ludvigsen skrev:

> Den indeholder ganske givet alle de hentede indlæg. Reelt er "livssyn"
> ikke filtypen, det er blot fordi, filen får gruppens navn. Mister du
> også tråde i livssynsgruppen ved at slette dk.livssyn.msf?

Nej, det ser ikke sådan ud. Men det set ikke ud til,
det afhjælper på problemet med den langsommelige
indlæsning.

I øvrigt ser det ikke ud til, den bruger filen,
ihverfald fik jeg lige nu fejlmeddelelsen:

'Forbindelsestiden til serveren news.inet.tele.dk er udløbet.'

> Er det for øvrigt alle grupper, du henter til offline brug? Hvis en
> gruppe ikke er hentet til offline brug, og du sletter gruppens msf-fil,
> så vil du vist nulstille gruppen.

Det er kun nogle få, jeg jeg henter til offline-brug.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-09 15:12

Vidal skrev:

> Nej, det ser ikke sådan ud. Men det set ikke ud til,
> det afhjælper på problemet med den langsommelige
> indlæsning.

Jeg har desværre kun et enkelt forslag tilbage: Prøv at
slette alle de msf-filer, hvor du har en tilhørende datafil.
Altså alle off-line grupperne.

> I øvrigt ser det ikke ud til, den bruger filen,
> ihverfald fik jeg lige nu fejlmeddelelsen:
> 'Forbindelsestiden til serveren news.inet.tele.dk er udløbet.'

Jeg er ikke helt med, hvad der udløste meddelelsen. Men
hverken sletning af msf-fil eller datafil burde resultere i
forbindelsesproblemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-09 15:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg har desværre kun et enkelt forslag tilbage: Prøv at slette alle de
> msf-filer, hvor du har en tilhørende datafil. Altså alle off-line
> grupperne.

Lige et forslag mere, hvis ovenstående ikke gør nogen
forskel. Du kan prøve at slette forskellige grupper manuelt
for at finde den/dem, der driller. Prøv fx at slette alle
filerne i News-mappen, undtagen de tre livssyn-filer. Hvis
problemet stadig er der, så prøv at slette livssyn-filerne,
start Thunderbird og opret livssynsgruppen for at se, om
problemet så atter dukker op.

Så længe du har en backup, kan du prøve dig frem, så meget
du gider. Du skal bare huske at Thunderbird skal være
lukket, mens du kopierer til/fra News-mappen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk