NAS server...
Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 23:37

Hvordan fungerer det med en nas server?
Kan man installere OS på den? Og kan man fjernbetjene den fra en bærbar pc
via wireless forbindelse?
Jeg tænker på om man kan afvikle programmer på nas-serveren fra den bærbare
pc? Fx. starte winamp på serveren og afspille musik der ligger på serveren,
men som styres fra en bærbar et andet sted i lejligheden?
Hvordan sættes det op?

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 23:46

Peter wrote:
> [...]
> bærbare pc? Fx. starte winamp på serveren og afspille musik der
> ligger på serveren, men som styres fra en bærbar et andet sted i

Det skal lige siges at jeg har et trådløs kabelmodem/router (Zyxel
P-2602HW-D1A) 802.11g med 4-ports router hvor en nas måske kunne tilsluttes
og den trådløse forbindelse kunne bruges til den bærbar pc.
Så ville jeg sætte et ekstern firewire semiprof. lydkort i nas'en og derfra
phonostik og kabler til hifi-forstærkeren i stuen.
Der afspilles kun wave eller Flac.
Jeg har mellem 750 Gb og 1 Tb musik.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-01-09 22:00

Peter skrev:

> [...]

En færdig NAS vil komme med et præinstalleres OS, typisk en variant af
linux. En NAS er altså en almindelig computer, blot med en lille CPU,
stor harddisk-kapacitet og et OS tilpasset dens opgave.

Man vil let kunne bygge en selv, hvis man vil have mere fleksibilitet
end en færdig giver én, idet man kan få færdige bundkort, fx

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp?motherboard_id=610

og egnede OS'er - fx:

http://www.freenas.org/
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition

Ja - det vil være den almindelige måde at betjene den på. I praksis
enten via en hjemmeside-brugerflade eller direkte via en klient (fx putty).

> Så ville jeg sætte et ekstern firewire semiprof. lydkort i nas'en
> og derfra phonostik og kabler til hifi-forstærkeren i stuen.
> Der afspilles kun wave eller Flac.

Det vil sandsynligvis være lettere at vælge et allerede færdigt koncept
til det formål. Mit forslag vil være: Køb en Squeezebox Reciever i
stedet for lydkortet og spar en masse opsætning.

http://www.slimdevices.com/pi_receiver.html

Squeezebox kører fx via et serverprogram, SqueezeCenter, som giver dig
en færdig brugerflade til at katalogisere og afspille din musik - og du
kan styre det hele via en almindelig internet-browser og tilpasse ganske
mange ting efter dine behov.

Server-programmet er gratis og derfor kan du prøve det på din PC (som så
leger både server og afspiller mens du afprøver) inden du bestemmer dig:

http://www.slimdevices.com/su_downloads.html

Lyden fra Squeezebox er glimrende og konkurrerer nemt med CD-afspillere
i 5-6000kr-klassen - i særdeleshed hvis strømforsyningen boostes lidt
(som med al anden hifi). Der findes flere mod's på nettet, fx:

http://www.streamtech.dk/stroemforsyninger-43/sr-psu-dc-9v-2-2a-246.html

> Det skal lige siges at jeg har et trådløs kabelmodem/router (Zyxel
> P-2602HW-D1A) 802.11g med 4-ports router hvor en nas måske kunne tilsluttes
> og den trådløse forbindelse kunne bruges til den bærbar pc.

Det er den helt oplagt måde at gøre det på.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 03:19

Kim Bach Petersen wrote:
> [...]
> koncept til det formål. Mit forslag vil være: Køb en Squeezebox
> Reciever i stedet for lydkortet og spar en masse opsætning.

Hej Kim
Det ser meget spændende ud med en Squeezebox må jeg sige. Den kendte jeg
ikke.
Jeg skal lige bruge lidt tid på at forstå systemet, og hvordan det eventuelt
kan indgå i min nuværende setup og så vender jeg lige tilbage med et par
spørgsmål om Squeezebox hvis du gider.
Mvh Peter

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 21-01-09 15:30

Peter skrev:

> Jeg skal lige bruge lidt tid på at forstå systemet, og hvordan det eventuelt
> kan indgå i min nuværende setup og så vender jeg lige tilbage med et par
> spørgsmål om Squeezebox hvis du gider.

Anytime - det er nyhedsgrupperne er her for.

Konceptet er sådan set enkelt: Man har en (eller flere) computer, der
bruger SqueezeCenter-softwaren til at streame lyd via éns netværk til en
(eller flere) Squeezebox. Princippet er det samme som med internet-radio
(og derfor kan du også bruge den som internetradio).

Da alt kører via dit (trådøse) netværk, kan din Squeezebox fjernstyres
af alt udstyr, der kan gå på det med en almindelig internet browser: Din
computer, en laptop, en netbook, en PDA, en mobiltelefon (der er fx
lavet special-software til iPhone) - eller en Squeezebox Controler (der
bare er en PDA bygget specielt til opgaven). På den måde er det et meget
fleksibel system, der kan integreres i mange typer setup.

Kim

Fra : CC

Dato : 21-01-09 17:54

"Kim Bach Petersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> (eller flere) Squeezebox. Princippet er det samme som med internet-radio
> (og derfor kan du også bruge den som internetradio).

Kender du en SqueezeCenter med indbygget forstærker og højtalere?
Jeg mangler et lille kompakt anlæg, som kan hænge på væggen i køkkenet.

Fra : Lars

Dato : 21-01-09 21:27

CC skrev
> Kender du en SqueezeCenter med indbygget forstærker og højtalere?
> Jeg mangler et lille kompakt anlæg, som kan hænge på væggen i køkkenet.

Hvad med denne:
http://www.pcworld.dk/art/10261?a=search&i=0

Kan bl.a. købes i HFK:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/traadloes_lyd/logitech_squeezebox_boom_.htm

Fra : CC

Dato : 21-01-09 23:01

"Lars" skrev i en meddelelse

> Hvad med denne:
> http://www.pcworld.dk/art/10261?a=search&i=0
>
> Kan bl.a. købes i HFK:
> http://www.hifiklubben.dk/produkter/traadloes_lyd/logitech_squeezebox_boom_.htm

Tak for linkene - de skal studeres nærmere

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 22-01-09 18:32

CC skrev:

> Kender du en SqueezeCenter med indbygget forstærker og højtalere?
> Jeg mangler et lille kompakt anlæg, som kan hænge på væggen i køkkenet.

En mulighed kunne være en lille forstærker, som er bygget til at matche
perfekt i størrelsen til en Reciever:

http://www.streamtech.dk/digitale-forstaerkere-61/sumoh-tinyamp-s30-169.html

En anden mulighed er at sætte et par aktive højtalere til en Reciever -
på den måde vil man få en løsning, hvor kun højtalerne behøver at være
synlige (indretningsvenligt og med høj WAF).

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 01:08

Kim Bach Petersen wrote:
> Anytime - det er nyhedsgrupperne er her for.

Det lyder godt!
Jeg har prøvet og lave et tegning for at jeg selv kan overskue det hele.
Jeg har fået lov at lægge den op her:
http://www.steenmartin.dk/musik/

Som du kan se, så vil jeg gerne bruge en bærbar pc som "fjernbetjening" til
musikken. Måske endda en lille Asus Eee med trådløst netværk. Men er tingene
forbundet rigtigt?
Er det rigtigt at al musikken kan ligge på en NAS-server og blive afspillet
via fast netværk til en Squeezebox som styres trådløst af en bærbar pc?
Og kan man samtidigt køre med et trådløst net til at surfe på nettet?

Mvh Peter

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 22-01-09 18:25

Peter skrev:

> Jeg har prøvet og lave et tegning for at jeg selv kan overskue det hele.

Cool

> Som du kan se, så vil jeg gerne bruge en bærbar pc som "fjernbetjening" til
> musikken. Måske endda en lille Asus Eee med trådløst netværk. Men er tingene
> forbundet rigtigt?

Det ser helt rigtigt ud på nær én vigtig detalje: Det er NAS-serveren,
som afvikler Squeezecenter-softwaren.

Hvis du vælger en færdigbygget NAS skal du derfor sikre dig, at den kan
afvikle Squeezecenter-softwaren (jeg har ikke lige tjekket selv, men har
hørt, at man nu kan få NAS'er med Squeezecenter præinstalleret også).

Faktisk kan Squeezebox Recieveren også køre på det trådløse netværk,
hvis det er - så det kabel kan du spare, hvis det er.

En netbook kan fint bruges som fjernbetjening - har selv én, som jeg
bruger - og sætter man internet-browseren i fuldskærmstilstand, ja, så
er den nærmest perfekt.

På en computer foregår selve fjernebetjeningen via en internet-browser
(Internet Explorer, Firefox eller hvad man nu er til), som henter en
aktiv hjemmeside fra Squeezecenter-serveren (altså NAS'en). Selve
brugerfladen minder om afspillere som iPod, hvor du kan se dine albums
efter kunstner, år, titel, etc., ligesom du kan vælge
internet-radiostationer, inklusive DRs.

> Er det rigtigt at al musikken kan ligge på en NAS-server og blive afspillet
> via fast netværk til en Squeezebox som styres trådløst af en bærbar pc?

Ja.

Faktisk findes der også services, hvor du kan ligge din musik på en
ekstern server og så høre den via internettet, men på grund af
datamængden tror jeg tror, at de understøtter MP3. I princippet behøver
man således ikke engang en NAS.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at konvertere dine wav-filer til FLAC.
FLAC er tabsfri, så på den måde svarer det fuldstændigt til wave, men
dels fylder det 20-80% mindre, dels kan filerne tag'es med kunstnernavn,
titel, album-oplysninger med mere.

> Og kan man samtidigt køre med et trådløst net til at surfe på nettet?

Sagtens. Selv når man hører ikke-komprimeret musik belaster en enkelt
Squeezebox kun det trådløse net med omkring 1-2% kontinuert med korte
peaks, når der skiftes nummer på cirka 10-15%.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 21:44

Kim Bach Petersen wrote:
> Det ser helt rigtigt ud på nær én vigtig detalje: Det er NAS-serveren,
> som afvikler Squeezecenter-softwaren.

Okay... men jeg har prøvet at downloade Squeezebox-softwaren og der kan man
selv
skrive stien til sit musik-directory. Og det kunne vel godt ligge på
NAS-drevet?
Og altså softwaren på den bærbar?
Lige nu har jeg Squeezbox-software på min stationære pc og alle musikfilerne
ligger på et eksternt drev (G:\) som er tilsluttet via Firewire.

> [...]
> kan afvikle Squeezecenter-softwaren (jeg har ikke lige tjekket selv,
> men har hørt, at man nu kan få NAS'er med Squeezecenter

Hvordan sikrer jeg mig at den kan afvikle softwaren? Hvor hurtig skal NAS'en
være?
Jeg regner med at det bliver en Synology DS 107+ (har kun læst godt om den).

> Faktisk kan Squeezebox Recieveren også køre på det trådløse netværk,
> hvis det er - så det kabel kan du spare, hvis det er.

Ok, men jeg vil hellere være sikker på at der ingen udfald er på det
trådløse net
De kommer til at stå rimelig tæt i stuen alligevel.

> [...]
> brugerfladen minder om afspillere som iPod, hvor du kan se dine albums
> efter kunstner, år, titel, etc., ligesom du kan vælge

Jeps, jeg har prøvet og downloade softwaren sammen med SoftSqueeze 3.7 som
vel nærmest er en software-afspiller. Jeg ved ikke helt hvorfor den er
nødvendig at have kørende samtidig.
Jeg troede egentlig bare at Squeezebox-softwaren svarede til MS Media Payer.

> [...]
> dels fylder det 20-80% mindre, dels kan filerne tag'es med
> kunstnernavn, titel, album-oplysninger med mere.

Det var også meningen på længere sigt.

> Sagtens. Selv når man hører ikke-komprimeret musik belaster en enkelt
> Squeezebox kun det trådløse net med omkring 1-2% kontinuert med korte
> peaks, når der skiftes nummer på cirka 10-15%.

Fino. Men er der flere "kanaler" i sådan et nætværk? Jeg tænker på, at
notebook'en sender til Squeezebox-receiveren samtidig med at modem/router
sender til notebook'en. Går der ikke ged i det?

Mvh
Peter

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 24-01-09 04:00

Peter skrev:

> Okay... men jeg har prøvet at downloade Squeezebox-softwaren og der kan man
> selv skrive stien til sit musik-directory. Og det kunne vel godt ligge på
> NAS-drevet? Og altså softwaren på den bærbar?

Ja, det kunne man vel sagtens - det betyder bare, at begge maskiner skal
være tændt, for at du kan høre musik: Hvis NAS'en kører som
SqueezeCenter-server behøver du kun at have den tændt.

At afvilke SqueezeCenter fra NAS'en har endvidere den fordel, at det
ikke belaster din bærbare computer at lytte til musik - på den måde
bevarer den sin fulde ydeevne til havd du ellers laver på den!

Endelig er der også den mulighed, at du har SqueezeCenter kørende på
begge maskiner. På den måde kan du afspille fra begge, svarende til at
du har to radiostationer at vælge imellem (se nedenfor) - du tuner blot
Squeezebox Recieveren ind på den, du vil afspille fra.

> Hvordan sikrer jeg mig at den kan afvikle softwaren? Hvor hurtig skal NAS'en
> være?
> Jeg regner med at det bliver en Synology DS 107+ (har kun læst godt om den).

Tjek det på producentens hjemmeside. Og prøv at google på "synology DS
107+ squeezecenter" - så er jeg sikker på, at du kan finde fora med
andre erfaringer med netop den NAS.

Som med alle andre computere, så er enhver for langsom Men i praksis
skulle en på 300MHz nok kunne løse opgaven, blot den ikke skal kunne
afspille samtidig med at den indexerer, ligesom den nok vil gøre
brugerfladen en anelse langsom.

Selv valgte jeg at bygge en lille ubuntu-server bestående af et 1.2GHz
Epia-kort og en 1TB harddisk - enkelt og billigt, både i anskaffelse og
strøm (24W).

> Ok, men jeg vil hellere være sikker på at der ingen udfald er på det
> trådløse net De kommer til at stå rimelig tæt i stuen alligevel.

Jeg har endnu ikke oplevet et udfald, men selvfølgelig, éns net kan være
mere eller mindre stabilt afhængigt af omgivelserne.

> [...]
> nødvendig at have kørende samtidig.
> Jeg troede egentlig bare at Squeezebox-softwaren svarede til MS Media Payer.

SqueezeCenter fungerer som en server og den kan kun afspille musik via
en afspiller som fx SoftSqueeze eller en Reciever. Det svarer helt til
når du streamer musik/radio fra internettet: Du har en server i den
anden ende og en player i din. For så vidt laver du din egen
net-radio-station (Squeezecenter) og lytter så til den via en player
(Reciever).

> Fino. Men er der flere "kanaler" i sådan et nætværk? Jeg tænker på, at
> notebook'en sender til Squeezebox-receiveren samtidig med at modem/router
> sender til notebook'en. Går der ikke ged i det?

Bare rolig: Der er flere "kanaler", så der går ikke ged i den Du vil
satgens kunne køre mange enheder samtidig på dit trådløse netværk -
flere computere, flere recievere etc. Routeren kan sætte en begrænsning
(afhængig af type), men i praksis vil det nok mest handle om at dele
båndbredden (og en Reciever bruger ikke alverden).

Kim

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 11-11-09 16:46

Hej Kim

Er selv ved at lave en Nas, med min gamle computer. Jeg kan ikke få freenas
til at virke, så jeg tænkte på hvordan du har lavet dit system? Det er mig
ligegyldig hvilket OS der er på, den skal bare kunne tilgåes fra windows xp
computere, og gerne fra vista også. Skal bruges som storage, og helst også
til at streame .avi film via mit lokale netværk ( hele vores hus er
forbundet)

Har du noget bud hvor jeg starter?

Torben Jørgensen

Fra : N_B_DK

Dato : 18-11-09 12:02

"Torben Jørgensen" <torben@FJERNDETTEka-net.dk> wrote in message
> Hej Kim
>

> Er selv ved at lave en Nas, med min gamle computer. Jeg kan ikke få
> freenas til at virke,

Openfiler er bedre imho.

--
MVH. N_B_DK