IP-adaptor efter router... hvordan
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-01-09 21:08

Hej

Min Linksys spa 2102 kan ikke klare mine 25/25 Mbit. Så jeg må ud og købe en
ny.

Findes der en god router med indbygget IP-tlf (2 linier), som kan håndtere
den hastighed?

Hvis ikke vil jeg købe en router og sætte mellem min SPA og WAN. Men hvilken
kan anbefales? Og så husker vist noget om at det kunne give problemer at
router iptlfni igennem en ekstern firewall... Er der nogen hints?

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens G

Dato : 19-01-09 22:05

On Mon, 19 Jan 2009 21:07:39 +0100, "Henrik Nielsen"
<xng@xpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>ny.
>
>Findes der en god router med indbygget IP-tlf (2 linier), som kan håndtere

Det ved jeg ikke lige, men det skal nok findes.

>Hvis ikke vil jeg købe en router og sætte mellem min SPA og WAN. Men hvilken
>kan anbefales? Og så husker vist noget om at det kunne give problemer at
>router iptlfni igennem en ekstern firewall... Er der nogen hints?

Problemet er at indkommende data ikke kommer gennem routerens NAT.
Det kan løses ved at bruge STUN, eller ved at forwarde de SIP og RTP
porte telefonadapteren benytter, til telefonadapterens interne IP
adresse.
Det kræver så at telefonadapteren får en fast IP adresse.
Når man bruger STUN, er man på den hvis STUN serveren går ned.
Forward af porte er der ingen problemer med, og SIP og RTP porte er
vist opgivet i SPA2102's manual. Det er sikkert de samme som for
SPA2000:
https://musimi.dk/index.php/wiki/p/Vejledninger/KonfigurerSipuraToTusinde#toc30

En tredie mulighed er at bruge en router der kan flashes med f.eks.
VOIP versionen af DD-WRT. Så får man en SIP proxy(Milkfish) i
routeren, som klarer NAT problemerne. Den løsning har jeg brugt ca tre
måneder i en billig Buffalo WHR-G125 router, og det fungere fint og
stabilt. Buffalo routeren var dog lidt tricky at flashe med DD-WRT
VOIP.

At flashe en router med en uoriginal firmware er måske nok noget af en
udfordring første gang man skal prøve det. Men man må bare læse og
læse til man har en ide om hvad man skal gøre, og hvad man kan få ud
af det.

En masse om DD-WRT her:
http://www.dd-wrt.com/

Router throughputs her:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Jens G

Dato : 19-01-09 22:11

On Mon, 19 Jan 2009 22:04:46 +0100, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

> [...]
>adresse.
>Det kræver så at telefonadapteren får en fast IP adresse.

Jeg vrøvler lidt.
STUN kræver ikke fast IP, men forwarding af porte gør.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-01-09 22:40

Mange tak for info. Så er der lidt at arbejde videre med. Men jeg har kun
stun på den ene af mine linier, men nu må jeg se om det ikke kan løses.