apt-get tricks efterlyses.
Fra : Henning

Dato : 19-01-09 11:03

Hejsa folkens.

Jeg har brug for lidt assistance til at få apt-get (på en samling
ubuntu-boxe) til at køre helt som jeg vil.

Jeg har en samling maskiner som jeg har koblet på mit eget repository,
for at lave nemme opdateringer med mine forskellige setups.

Nu vil jeg meget gerne ha fundet en løsning hvor jeg fra en pakke
installeret via apt-get, kan fjerne standard-pakker fra
standard-installatioen.

Et konkret eksempel et at jeg ønsker af fjerne bl.a f-spot når jeg
installerer min opsætnings-pakke, men jeg kan ikke finde ud af hvordan
jeg får det til at lykkes.

Er det nogen som har en løsning eller et hint i den rigtige retning?

PFT

/Henning Wangerin

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-01-09 11:08

On 2009-01-19, Henning <none@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
> jeg får det til at lykkes.
>
> Er det nogen som har en løsning eller et hint i den rigtige retning?

Skriv Conflicts: f-spot i din opsætnings-pakke ?

Eller alternativt, apt-get install henning-config f-spot-

/Sune

Fra : Henning

Dato : 19-01-09 13:13

Sune Vuorela wrote:

> Skriv Conflicts: f-spot i din opsætnings-pakke ?

Men vil den ikke bare forhindre mig i at installere min pakke inden jeg
fjerner f-spot?

Jeg vil gerne kunne installere min pakke, og i samme omgang fjerne f-spot.

> Eller alternativt, apt-get install henning-config f-spot-

Også en mulighed, men jeg vel gerne søre det så simpelt at lave som muligt.

Jeg har en .deb pakke som bliver installere, som tilføjer mit repository
til /etc/apt/sources. (- og senere min pgp-key på mit repository).

Optimalt set ønsker jeg blot at brugeren skal installe min
repos-setup-pakke, opdatere pakkelisten, og installere min(e)
applications-pakke(r).

/Henning

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 19-01-09 15:59

Henning <none@nowhere.invalid> writes:

> Men vil den ikke bare forhindre mig i at installere min pakke inden jeg
> fjerner f-spot?
>
> Jeg vil gerne kunne installere min pakke, og i samme omgang fjerne f-spot.

Conflicts: f-spot
Replaces: f-spot
Provides: f-spot

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-01-09 16:17

On 2009-01-19, Henning <none@nowhere.invalid> wrote:

> Nu vil jeg meget gerne ha fundet en løsning hvor jeg fra en pakke
> installeret via apt-get, kan fjerne standard-pakker fra
> standard-installatioen.

Bemærk at "standard" betyder noget helt bestemt i dpkg-speak, og f-spot
er ikke en standard-pakke:
http://www.debian.org/doc/FAQ/ch-pkg_basics.en.html#s-priority

--
Andreas