Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Experiment med unsharp mask
Fra : Danne

Dato : 17-01-09 11:22

Hej

Jag har experimenterat lite med "unsharp mask" och även skrivit
program med egna tolkningar av "unsharp mask".

Jag har lagt upp lite kortfattad info vad jag gjort och noterat samt
två bilder som jag testat programmen på. Här hittar ni det
http://web.telia.com/~u41314025/unsharp.html

Vad anser ni om resultatet ?
Vilka för och nackdelar ser ni ?
Är jag på rätt väg till en förbättrad version av "unsharp mask" ?

Hemsida http://web.telia.com/~u41312775
Danne

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-01-09 12:05

Hej

Danne wrote:
> [...]
>
> Jag har lagt upp lite kortfattad info vad jag gjort och noterat samt
> två bilder som jag testat programmen på. Här hittar ni det

Det ser meget spændende ud, men jeg vil meget gerne se nogle flere
eksempler. Du har startet med et i forvejen meget skarp billede - men
det kunne være meget meget interessant at se nogle flere eksempler, evt.
nogen som fra starten ikke er helt så skarpe.

Og ja - jeg er fra Danmark

Jørn

Fra : Danne

Dato : 17-01-09 14:24

"Jørn Hundebøll" <spamnews5@dblue.dk> skrev i meddelandet

> [...]
> men det kunne være meget meget interessant at se nogle flere
> eksempler, evt. nogen som fra starten ikke er helt så skarpe.

Det är helt korrekt, jag tog de bilder som jag lättast kom åt och de
är troligen redan lite skärpa med NEF konverteringen till JPG
(kamerainställningen har skärpningen instälnningen på över normal).
Jag har lagt upp några bilder till och en suddig bild. Effekten på den
suddiga bilden blir mycket liten eftersom jag kör med radien två.

Danne