Sløvhed i kontorprogrammer
Fra : John Lund

Dato : 17-01-09 16:38

Har lige købt ny PC og oplever nogle problemer med min office XP

I word står den med få sekunders mellemrum med timeglas som om den gemmer og
lidt det samme opleves i excel, hvor der er noget forsinkelse ved
indtastninger som om pc'en ikke kan følge med.

I spil og internet-surf mv har jeg ikke oplevet nogen problemer med
hastighed eller forsinkelser.

Kan det være noget med ram i PC. Jeg bruger windows XP og har 4 gb ram i
PC'en. XP kan mig bekendt kun udnytte 3,25 GB, hvilket også svarer til hvad
windows XP fortæller der er i PC'en

PC'en består blandt andet af dual core 8400, 3 ghz. Asus bundkort og Asus
4850-grafikkort.

Følgende er prøvet uden held :
opdatere driver til bundkort, grafikkort mv
Opdateret windows XP og office XP
Reinstalleret windows og offfice

Gode råd modtages med glæde.

Evt. nogen der kan henvise til at godt program til test af PC'en og dens
ydeevne i 2d og 3d mv. Helst freeware

Denne tråd er postet i både dk.edb.hardware og
dk.edb.programpakker.ms-office

På forhånd tak for hjælpen.

John Lund

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-01-09 19:53

John Lund wrote:
> [...]
> indtastninger som om pc'en ikke kan følge med.
>
> I spil og internet-surf mv har jeg ikke oplevet nogen problemer med

Det er _ikke_ et hardwareproblem når spil og surf ikke skaber problemer.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-01-09 21:19

John Lund wrote:

> Har lige købt ny PC og oplever nogle problemer med min office XP

Hmmm ...

> I word står den med få sekunders mellemrum med timeglas som om den
> gemmer og lidt det samme opleves i excel, hvor der er noget
> forsinkelse ved indtastninger som om pc'en ikke kan følge med.

Hvad sker der i baggrunden? - er der en hyperaktiv stavekontrol som
kontroller hvert tastetryk?

> [...]

> ram i PC'en. XP kan mig bekendt kun udnytte 3,25 GB, hvilket også
> svarer til hvad windows XP fortæller der er i PC'en

Begrænsningen er fra bundkortet, ikke fra XP. Jeg kom til at bytte om på en
2 gigabyte klods og en 1 gigabyte klods, så jeg endte med at have 5 gigabyte
i en 32 bit server 2003, den siger så at den har udvidet memory og ved godt
at er er 5 gigabyte, jeg tror ikke Vista gør det ringere.

> [...]
> Asus 4850-grafikkort.

> Følgende er prøvet uden held :
> opdatere driver til bundkort, grafikkort mv

Kig på hvad der kører af indexering.

> Evt. nogen der kan henvise til at godt program til test af PC'en og
> dens ydeevne i 2d og 3d mv. Helst freeware

> Denne tråd er postet i både dk.edb.hardware og
> dk.edb.programpakker.ms-office

Jeg tror ikke på et hardware-problem med det du oplyser.

> På forhånd tak for hjælpen.

> John Lund

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-01-09 21:58

"Peter Larsen" wrote

> [...]
> gigabyte i en 32 bit server 2003, den siger så at den har udvidet memory
> og ved godt at er er 5 gigabyte, jeg tror ikke Vista gør det ringere.

Jow, max ~ 3.5Gb for 32bit Vista pga nødvendig driverkompatibilitet
Mht 32bit server OS så stiller sagen sig naturligvis lidt anderledes :)

- Peter

Fra : J

Dato : 18-01-09 00:07

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Larsen" wrote

> Jow, max ~ 3.5Gb for 32bit Vista pga nødvendig driverkompatibilitet
> Mht 32bit server OS så stiller sagen sig naturligvis lidt anderledes :)
>
> - Peter

Hvad har klogskab med hensyn til Vista med spørgerens problem at gøre?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-09 12:32

"J" skrev
> Hvad har klogskab med hensyn til Vista med spørgerens problem at gøre?
Bare så OP ikke tror at han kan få glæde 4Gb i et 32bit Windows Desktop OS

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-01-09 00:48

Peter Larsen wrote:

> Begrænsningen er fra bundkortet, ikke fra XP. Jeg kom til at bytte om på en

Forkert.

32-bit desktop-Windows kan ikke bruge mere end godt 3GiB RAM, uanset
hvor meget bundkortet kan klare.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 18-01-09 23:03

Jesper Poulsen wrote:

> Forkert.

> 32-bit desktop-Windows kan ikke bruge mere end godt 3GiB RAM, uanset
> hvor meget bundkortet kan klare.

Da jeg prøvede at forfægte det med henvisning til at der skal være plads til
hardware-adresser indenfor de 4 gigabyte blev jeg af en anden belært om, at
jeg havde taget fejl ...

Med venlig hilsen

Peter larsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-09 23:29

"Peter Larsen" wrote

> Da jeg prøvede at forfægte det med henvisning til at der skal være plads
> til hardware-adresser indenfor de 4 gigabyte blev jeg af en anden belært
> om, at jeg havde taget fejl ...

Jeg kender ikke den præcise grund - svjv så skulle det være aht 3die parts
drivere
Men det er et faktum at Windows 32bit desktop OS ikke anvender mere end max
3,5 GiB
Mht 32bit server OS stiller sagen sig naturligvis anderledes :)

- Peter

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-01-09 06:07

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]

> parts drivere
> Men det er et faktum at Windows 32bit desktop OS ikke anvender mere

Min "store" med 3 gigabyte ram kommer kun til 2.8 ... det er ikke en
ubetinget fordel med grafikkort med masser af ram ... O

> Mht 32bit server OS stiller sagen sig naturligvis anderledes :)

Ja, det fandt jeg ud af, tak skal du have!

> - Peter

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-01-09 21:09

Peter Larsen wrote:

> Da jeg prøvede at forfægte det med henvisning til at der skal være plads til
> hardware-adresser indenfor de 4 gigabyte blev jeg af en anden belært om, at

Det er også korrekt, men begrænsningen ligger stadig i Windows' 32-bit
Desktop-udgaver.

Er der 8GiB i maskinen kan Windows stadig kun anvende godt 3GiB. Det
gælder samtlige 32-bit Desktop-Windows'er.

Pånær de billigste Windows-servere kan alle andre Windows-versioner
håndtere over 4GiB. Solaris, samt Linux 2.6 har heller ikke 4GiB-grænsen.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-01-09 06:05

Jesper Poulsen wrote:

> Det er også korrekt, men begrænsningen ligger stadig i Windows' 32-bit
> Desktop-udgaver.

Det glæder mig da at jeg havde ret dengang, tak skal du have.

> Er der 8GiB i maskinen kan Windows stadig kun anvende godt 3GiB. Det
> gælder samtlige 32-bit Desktop-Windows'er.

Tak.

> Pånær de billigste Windows-servere kan alle andre Windows-versioner
> håndtere over 4GiB. Solaris, samt Linux 2.6 har heller ikke
> 4GiB-grænsen.

Så kan 2003 standard 32 bit ikke være "en af de billigste" ... det var så
ene og alene fordi een applikation kræver 32-bit OS og kræver 2003 at det
blev den version.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-09 12:51

"Peter Larsen" wrote

> Så kan 2003 standard 32 bit ikke være "en af de billigste"

Imo er det forkert at tale om billige versus dyre win 2003 versioner
Hver version har forskellige features til opfyldelse af forskellige behov

Den billigste (max 2GiB) er 2003 web edition hvor avancerede XML web
services samt AD services er skåret væk
Std Ed har en max på 4GiB

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-09 05:53

John Lund wrote:

> [...]
> og lidt det samme opleves i excel, hvor der er noget forsinkelse ved
> indtastninger som om pc'en ikke kan følge med.

Kig efter om der er sat noget autosave til på hhv. word og excel.

Min word kører f.eks. med 10 minutter, og det kan være din på en eller anden
måde er sat til meget korte intervaller.

Stig Johansen

Fra : John Lund

Dato : 18-01-09 17:09

Tak for jeres indæg

Jeg har netop prøvet at installere openoffice og her er der ingen problemer.
Så min mistanke går mere mod office XP og brug af ram på grafikkort og
bundkort.

Tror måske det er grafikkortet og bundkortet der ikke kan finde ud af hvem
der skal tage sig af opgaverne.

I excel når jeg trykker vis udkrift på skærm, så efter kort tid bliver
printer-ikonet gråt så jeg ikke kan skrive ud direkte fra vis udskrift.
Mit bogholderiprogram (winfinans) er baseret på en access database. Kører
fint indtil jeg vælger vis udskrift, så får jeg en fejl meddelelse om at der
ikke er nok hukommelse til at udføre opgaven.

Har overvejet at tage den ene ramklods ud for at se om den opfører sig bedre
når der kun er 2 gb i. Da det jo er under maks (3,25 GB) for hvad XP kan
arbejde med

Jeg mindes at jeg engang have et program der kunne teste PC'en for
forskellige routiner både 2d og 3d opgaver. Hed vidst "burn in test". Er der
nogen som har et forslag til et lignende program

Mvh

John Lund

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-01-09 17:28

John Lund wrote:

> Har overvejet at tage den ene ramklods ud for at se om den opfører sig bedre
> når der kun er 2 gb i. Da det jo er under maks (3,25 GB) for hvad XP kan
> arbejde med

Det vil ikke ændre noget. Det er _ikke_ hardwarerelateret.

Jesper Poulsen