Mad til een....
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-01-09 17:35

Hej NG
Som subj. antyder, har jeg en meget begrænset husholdning
Da økonomien også er begrænset, går det meget op i fryseegnede 'simreretter'
og billige udskæringer. Det er sådan set fint nok. Mine smagsløg er til
'gammeldags' simreretter, men ind imellem er jeg lidt 'misundelig' på de
kulinariske oplevelser der beskrives her i gruppen. Enten er råvaren for dyr
til mit budget, eller også er mængden for stor til at blive fortæret ved et
enkelt måltid. Jeg er garanteret ikke den eneste....
Hvad gør i andre for at pynte på den 'daglige trummerum'?
Hvilke 'tryllemedier' har i (køle)skabet der kan forvandle 'kedelige rester'
til et supermåltid?
(Husk at pris og anvendelseshyppighed er et vigtigt parameter)

Håber at i forstår budskabet med lille husholdning og begrænset økonomi

(Glæder mig lidt over, at det nu er MIN årstid, med masser af kål og
rodfrugter og ikke så mange friske grøntsager )

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Max

Dato : 14-01-09 19:19

Hej Carsten

> Hvilke 'tryllemedier' har i (køle)skabet der kan forvandle 'kedelige
> rester' til et supermåltid?

Her i huset hedder det "ost på og ind i ovnen".

--
Mvh Max

Fra : Edward Jensen

Dato : 15-01-09 10:02

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Carsten

> Her i huset hedder det "ost på og ind i ovnen".

Ost på brunkål?

Fra : Max

Dato : 15-01-09 10:30

Hej Edward

> Ost på brunkål?

Ja, hvorfor ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Edward Jensen

Dato : 15-01-09 11:31

> Hej Edward

> Ja, hvorfor ikke ?

Fordi det lyder ulækkert.

Fra : Max

Dato : 15-01-09 11:40

Hej Edward

> Fordi det lyder ulækkert.

Det er så dit problem.

--
Mvh Max

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 15-01-09 18:08

Max wrote:
> Hej Edward

> Det er så dit problem.

ROFLMAO!!

/tue

Fra : Max

Dato : 15-01-09 20:51

Het Nygaard

> ROFLMAO!!

Jeg kom faktisk til at tænke på at jeg kender en del
bl.a. unge mennesker der er ved at brække sig hvis
man siger brunkål, men det afholder jo ikke os andre
fra at spise det med velbehag :)

--
Mvh Max

Fra : Edward Jensen

Dato : 16-01-09 04:22

"Nygaard (4330)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> wrote in message

> ROFLMAO!!

Ligger du virkelig på gulvet og griner så meget, at din røv er faldet af på
nuværende tidspunkt?
Hvis du ikke gør, vil jeg anbefale dig at holde op med at efterligne 90'erne
med deres kiksede
forkortelser, med mindre du insisterer på at gøre dig selv til grin.

Fra : Max

Dato : 16-01-09 08:35

Hej Edward

> [...]
> 90'erne med deres kiksede
> forkortelser, med mindre du insisterer på at gøre dig selv til grin.

Nu griner jeg :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 15:44

Hej Max
Max wrote:
> Her i huset hedder det "ost på og ind i ovnen".

Jeg arbejder også sammen med en der får ost på næsten alt det mad han har
med på arbejdet, og det er så til genopvarming. For mig at se, så puttes der
ost på for at skjule at maden nedenunder er noget juks, og ja, jeg har smagt
det.
Så ost er fint som madskjuler, men ikke som tilsætning til mad, andet end
hvor det lige netop hører til. Nåja, på junkfood som pizza og lign, passer
det jo fint.

Mvh Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-01-09 16:06

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> 'misundelig' på de kulinariske oplevelser der beskrives her i gruppen.
> Enten er råvaren for dyr til mit budget, eller også er mængden for stor

Jeg har lidt svært ved at hvad forskellen er på mad til én og mad til 2
eller flere. Jeg har boet alene fra jeg var 18 til 40 og jeg
har altid lavet god mad til mig selv ligesom jeg stadig gør.
Jeg lavede og laver stadig ofte mad til 2 dage og der da flrére eksempler
end det er rimeligt at opliste her, men nogen få stykker:
Gullyash+suppe, grønkålssuppe, chilli con carne, gule ærter, kødsovs til
spagetti, ja man kan blive ved på den måde med supper og gryderetter.
Der er jo heller ikke noget i vejen for at stege en kotelet eller en
karbonade og få en flaske billig Chilensk rødvin til hvis man ikke er for
fin til den slags.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 16:11

Hej
Steen Jakobsen wrote:
> Jeg har lidt svært ved at hvad forskellen er på mad til én og mad til
> 2 eller flere.

Alle jeg kender der bor alene, tuder op om hvor træls det er at lave mad til
sig selv.

> Jeg har boet alene fra jeg var 18 til 40 og jeg
> har altid lavet god mad til mig selv ligesom jeg stadig gør.

Samme her.

> [...]
> gryderetter. Der er jo heller ikke noget i vejen for at stege en
> kotelet eller en karbonade og få en flaske billig Chilensk rødvin til

Helt enig i det du skriver, så ingen kommentarer der

Mvh Hauge, der er glad for et par gode store frysere

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-01-09 19:21

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Alle jeg kender der bor alene, tuder op om hvor træls det er at lave
> mad til sig selv.

Det gider jeg godt nok heller ikke. Er jeg en sjælden gang alene
bliver det en færdigret eller noget i den retning. Men hvis man er
alene til hverdag er det nok også lidt trælst i længden. Så tror jeg
det ville være noget med at lave meget mad nogle dage og så fryse ned
i passende portioner.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 19:30

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Men hvis man er
> alene til hverdag er det nok også lidt trælst i længden. Så tror jeg
> det ville være noget med at lave meget mad nogle dage og så fryse ned
> i passende portioner.

__

Fra : Max

Dato : 15-01-09 20:50

Hej Hauge

> Mvh Hauge, der er glad for et par gode store frysere

Er det nu specielt miljøvenligt ? :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 20:53

Hej Max
Max wrote:
> Er det nu specielt miljøvenligt ? :)

Hehe, der fik du mig vist

Det er det jo faktisk, da jeg kan slippe for at lave mad ret tit, der kan
man tø en gang mad op i køleskabet (sparer også energi), og så varme i
microen.. Så skal man ikke bruge komfuret i en times tid..

Mvh Hauge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-01-09 13:00

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> gryderetter. Der er jo heller ikke noget i vejen for at stege en
> kotelet eller en karbonade og få en flaske billig Chilensk rødvin til

Hej Steen
Du har netop givet en meget fin beskrivelse af, hvordan jeg lever til
hverdag
Det er jo sådan jeg gør..... Laver fryseegnet mad til flere dage og fryser
overskuddet ned i portioner.
Men du overså spørgsmålet:
[...]

Jeg 'beklager' mig bestemt ikke over at det er kedeligt at lave mad til een
person. Jeg søger blot efter ideer til variation af 'resterne'. Een af
ulemperne ved at lave f.eks gryderetter i større portioner og fryse ned i
dagportioner er, at man er nødt til at krydre 'rimeligt neutralt
(salt,peber,sukker osv.) da man ikke ved hvad tilbehøret vil være på
serveringstidspunktet. Det jeg efterlyser er mere: Hvordan forvandler jeg en
nedfrosset gryderet + kartoffelmos fra i går til 'noget lækkert i ovnen',
der ikke nødvendigvis smager som den dag da gryderetten blev fremstillet.
Det bedste bud indtil videre har været: "Ost på og ind i ovnen"

De jævnlige rester fra koteletter m.v. er ikke noget problem, da de
indpakket i passende portioner og nedfrosset indgår som det 'daglige pålæg'.

'Problemerne' omkring en lille husholdning går nok mere på tilbehøret end på
køddelen. I sommerperioden synes jeg f.eks det kan være vanskeligt at
tilberede en frisk og spændende salat til en rimelig pris. Enten ender du op
med en masse friske ingredienser (der efter en uge i køleskabet ikke er så
friske mere) eller også må man købe nogle af de færdigblandinger der koster
en 'bondegård' :-/ Noget så simpelt som kartofler kan selv nu være et
problem. Rimelige priser kræver indkøb af 2-5 kg, og jeg kan sagtens få
problemer med at få dem anvendt før de begynder at spire.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Kert Rats

Dato : 19-01-09 12:07

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er jo heller ikke noget i vejen for at stege en kotelet eller en
> karbonade og få en flaske billig Chilensk rødvin til hvis man ikke er for

Jeg steger af og til en okseculotte eller en svinekam, nogle gange vejer de
over to kg. Så har jeg steg til et par dage eller fire - og det kan sagtens
holde sig i køleskab.
Et stykke rugbrød med en ikke for tynd skive flæskesteg gerne med svær og
drysset nænsomt med salt. Dét er bare lykken og har været en af mine
yndlingssmørrebrød fra jeg var bette lille og ung.

Venligst

Kert Rats