Mad/etik
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-01-09 16:43

hej NG

Med risiko for at blive henvist til dk/politik eller dk/fritid-dyr, vil jeg
alligevel vove det ene øje

Foranlediget af en anden tråd her i gruppen får jeg lyst til at høre
gruppens holdning til den måde vi producerer vores madvarer på. Er det i
orden at vi i jagten på den gode smagsoplevelse, eller det billige produkt,
går på kompromis med dele af den etik som jeg tror vi alle deler i andre
sammenhænge?

Jeg søger ikke 'de frelstes' debat, men er mere interesseret i at høre, i
hvor høj grad vi tager ting som produktionsmetoder/vilkår med i vores
betragtning, når vi gør vores indkøb.

Det vil ikke være en 'hemmelighed' for mange, at min tråd er affødt af
tråden "Vin til Foi Gras"
( Er forresten enige med de mange der går ind for Sauternes som et godt bud
)

Hvad synes i? Er det et indkøbsparameter, eller noget vi ikke tænker over?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-01-09 17:09

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> bud )
>
> Hvad synes i? Er det et indkøbsparameter, eller noget vi ikke tænker

Det er generelt ikke noget jeg tænker over fordi det er alligevel for svært
at gennemskue hvad der ligger bag de forskellige produktionsmetoder.
Misforstå mig ikke for meget, jeg er faktisk dyreven men der er mange
eksempler på at f.eks fritgående høns kan have dårligere liv end burhøns.
Det har noget at gøre med hvordan man definerer tingene og vi ved jo alle
sammen at dem der gerne vil tjene penge finder forskellige måder at narre de
godtroende forbrugere på.
For at sige det helt direkte: JEG TROR IKKE EN SKID PÅ ØKOLOGI OG
DYREVELFÆRD. Hvormed jeg mener, jeg stoler ikke på at der er den store
forskel på hvad det er man vil sælge til alle de frelste og alle de andre,
bortset fra prisen.

Steen.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-01-09 18:27

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
news:496e0e3a$0$15884> Det er generelt ikke noget jeg tænker over fordi det
> [...]
> at gennemskue hvad der ligger bag de forskellige produktionsmetoder.
> Misforstå mig ikke for meget, jeg er faktisk dyreven men der er mange

Interessant påstand. Lad os se nogle af "de mange" eksempler

> [...]
> de godtroende forbrugere på.
> For at sige det helt direkte: JEG TROR IKKE EN SKID PÅ ØKOLOGI OG

For at spørge direkte: Mener du, at du ikke stoler på
producenterne?(forhåbentligt) Eller er du bare ligeglad med brugen af
sprøjtegifte, pesticider og dyrs velbefindende?

Anders

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-01-09 20:25

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i meddelelsen
> For at spørge direkte: Mener du, at du ikke stoler på
> producenterne?(forhåbentligt) Eller er du bare ligeglad med brugen af

Jeg mener at jeg ikke stoler på producenter og distributører.

Steen.

Fra : Max

Dato : 14-01-09 21:53

Hej Steen

> Jeg mener at jeg ikke stoler på producenter og distributører.

Hvordan tør du så købe mad overhovedet ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 14-01-09 21:55

Hej Max
Max wrote:
> Hvordan tør du så købe mad overhovedet ?

Mon ikke man dør hurtigere, hvis man ikke køber og spiser mad, fremfor den
tid det tager hvis man spiser "det farlige mad"?

Mvh Hauge

Fra : Ralph

Dato : 14-01-09 18:55

> Misforstå mig ikke for meget, jeg er faktisk dyreven men der er mange
> eksempler på at f.eks fritgående høns kan have dårligere liv end burhøns.

!0.000 kyllinger i en stor hal, der skal vokse sig slagteklare på 21 dage er
IKKE fritgående.

> Det har noget at gøre med hvordan man definerer tingene og vi ved jo alle
> sammen at dem der gerne vil tjene penge finder forskellige måder at narre
> de godtroende forbrugere på.

Kald mig bare godtroende, men min økologiske mini-mælk er billigere i
Løvbjerg end alm. ikke-økologisk mælk er i Spar - så ved jeg godt at meget
"almindelig" mælk er økologisk, men derfor vil jeg alligevel ikke betale
overpris.
De 10 øre om dagen jeg bruger på at spise økologisk havregryn til morgen kan
heller ikke hidse mig op.
Faktisk har Beuvais (?) fået mig væk fra Heinz med deres økologiske ketchup,
den smager bare bedre.
Og de 2-3 halve fritgående grise jeg køber pr.år er:
1. billigere end supermarked/slagter kød
2. bedre smag
3. bestemmer selv udskæringer
4. alene de første frikadeller hvor kødet knap nok er blevet gennemkold
inden det hakkes 30 minutter før det kommer på panden er næsten det hele
værd alene.

> [...]
> DYREVELFÆRD. Hvormed jeg mener, jeg stoler ikke på at der er den store
> forskel på hvad det er man vil sælge til alle de frelste og alle de andre,

Næh, i det hele taget er det en dårlig forretning ikke at passe sine dyr
ordentligt, Svins skulderskader koster dyrlægebesøg, penicillin og forsinket
levering,
Staldsvin er meget følsomme overfor virus og skal chekkes meget mere end
fritgående grise.
Myten om at der er kyllingefødder i nuggets holder heller ikke, da det er en
stor (læs dyr) delikatesse i f.eks. Kina - også derfor er det en dårlig ide
at lade fødderne ætse op i ammoniak på kyllingefabrikker.
Mink (ikke meget med mad at gøre) bliver for små og får skindskader hvis de
går mere end de 2 dyr pr (normal)bur som loven foreskriver.

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-09 18:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad synes i? Er det et indkøbsparameter, eller noget vi ikke
> tænker over?

Når jeg hører nogle bruge ord som "etik" og "moral", spænder jeg hanen på
min revolver.

Seriøst: Jeg kunne ikke drømme om at hykle en særlig etik eller moral ind i
mine madindkøb. Jeg køber, hvad jeg har lyst til, og prioriterer kvaliteten
højst. Står valget mellem to udgaver af samme madvare, hvor den ene er
"etisk korrekt", og den anden bare er billig, og de ellers er af samme
kvalitet (i forbindelse med tilberedning og vigtigst; smag), vælger jeg
altid den billige udgave. Jeg køber f.eks. stort set altid buræg, men køber
økologisk smør og mælk, da jeg synes, det smager bedre. Og jeg har ikke et
millisekunds dårlig samvittighed ved at spise fois gras.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 19:25

On Wed, 14 Jan 2009 18:27:21 +0100, Jens Bruun wrote:

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Når jeg hører nogle bruge ord som "etik" og "moral", spænder jeg hanen på
> min revolver.

Vendingen, blot om "kultur" bliver ofte tillagt Herman Göring, men det VAR
altså Baldur von Schirach.

Husk det mig mig der vidste det!!!
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-01-09 19:43

Jens Bruun wrote:
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Når jeg hører nogle bruge ord som "etik" og "moral", spænder jeg
> hanen på min revolver.

Hi hi

> Seriøst: Jeg kunne ikke drømme om at hykle en særlig etik eller moral
> ind i mine madindkøb. Jeg køber, hvad jeg har lyst til, og
> prioriterer kvaliteten højst.

Se det var jo et klart synspunkt, tak for det
Jeg vil ikke 'moralisere' og respekterer dit synspunkt.
Min egen oplevelse er dog, at evt. indblik i produktionsformer påvirker mine
smagsløg voldsomt.
Jeg er nok lidt naiv, men specielt produktionen af kødvare er begyndt at
påvirke mine madindkøb.
Jeg køber aldrig bevidst buræg, og kunne aldrig få en bid fois gras ned.
Jeg er opvokset på landet, og ved at kød skal produceres og slagtes inden
det lander i køledisken, men produktionsmetoden overdøver i mit tilfælde
ofte smagen....

Jeg er ikke 'hellig' og ved at jeg ikke altid kan gennemskue hvordan mad er
produceret, men i mit daglige indkøb er produktionsbetingelser blevet et
mere og mere betydende parameter.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 19:11

On Wed, 14 Jan 2009 16:42:46 +0100, Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Jeg søger ikke 'de frelstes' debat, men er mere interesseret i at høre, i
> hvor høj grad vi tager ting som produktionsmetoder/vilkår med i vores
> betragtning, når vi gør vores indkøb.

Foranlediget af min ufrivillige rolle som Prügelknabe i to(!) andre tråde,
giver jeg hermed mine 5 cents:

Jeg har altid haft bevidsthed om varernes oprindelse og er gået efter
dyrevelfærd, økologi og Fair Trade og jeg er helt klar over, at jeg ofte
blev snydt.

Min uventede statusændring på arbejdsmarkedet og min pludselige fattigdom
(et rådighedsbeløb på 1.400 kr. om måneden for to voksne i nykøbt hus), har
totalt vendt op og ned på det hele. Jeg har ikke længere råd til at betale
25 kr. for 6 æg, over 10 kr. for en liter mælk og det hvide ud af øjnene
for kvalitetsudskæringer og fars hos slagteren.

Etikken sidder i tegnebogen. Uanset om jeg bryder om det eller ej, har jeg
ikke noget valg. Jeg går efter det billigste og vælger de ting fra, som
viser sig at være uspiselige.

Jeg er blevet positivt overrasket, må jeg sige. Jeg var sikker på at jeg
ville brække mig over det jeg nu putter i munden, men når switchen inde i
hovedet er slået over, er jeg kommet til at vurdere og bedømme helt
anderledes.

Før i tiden NØD jeg at lave og indtage gode måltider. Maden, råvarerne,
oprindelsen var i fokus og det daglige brød havde lidt karakter af en
lidenskab eller en hobby. Nu er mad noget jeg skal have i bugen for at
overleve. Fokus er flyttet over til at undgå at komme i overtræk og
miskredit i banken.

Så ja ... og nej. Helt afhængigt af hvor mange penge jeg har.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-01-09 20:02

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> writes:

> Interessant påstand. Lad os se nogle af "de mange" eksempler

Lige da frilandshøns kom på mode, var der nogle fæle problemer med at
den race der lægger brune æg ikke havde det for godt med mere
plads. SÃ¥ de gik og hakkede i hinanden.

Derudover er der en overdødelighed for kalve i økologiske
malkelandbrug. Noget i størrelsesordenen en 12-15%.

> For at spørge direkte: Mener du, at du ikke stoler på
> producenterne?(forhåbentligt) Eller er du bare ligeglad med brugen
> af sprøjtegifte, pesticider og dyrs velbefindende?

Når man som jeg kommer fra landbruget, og ved hvordan økologisk
hvadsomhelst bliver produceret, giver man ikke meget for den naive
opfattelse af øget dyrevelfærd og etik i produktionen, den
gennemsnitlige forbruger har.

--
/Wegge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 21:57

On Wed, 14 Jan 2009 20:02:02 +0100, Anders Wegge Keller wrote:

> [...]
> hvadsomhelst bliver produceret, giver man ikke meget for den naive
> opfattelse af øget dyrevelfærd og etik i produktionen, den

Hvo mon de har fået den opfattelse fra? Fra markedsføringen naturligvis.
Ord og billeder kan manipulere i et omfang vi slet ikke er bevidste om.
Industrien (herunder landbruget) har spekuleret groft og kynisk i
forbrugernes grundlæggende vilje til at ville det godt og har udformet
deres reklamer, så vi er blevet forledet til at tro, at når vi køber
dette-eller-hint, gø vi en god gerning for dyrene og/eller sundheden.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-01-09 14:19

On 14 Jan., 18:27, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Seriøst: Jeg kunne ikke drømme om at hykle en særlig etik eller moral ind i
> mine madindkøb.

Jeg har det nogenlunde som dig: Smagen kommer over alt andet. Men det
er ofte sådan, at de såkaldt etisk korrekte produkter smager bedre, da
de i mange tilfælde er produceret af folk, der brænder lidt mere for
sagen, og dermed lægger større omhu i produktionen af deres fødevarer..

Jeg køber faktisk også økologiske æg, men det er mest fordi, de
fungerer bedre i madlavningen. Jeg har altid haft det på fornemmelsen
og så for nylig en test, der underbyggede det. Men det er nu ikke så
meget af ideologiske årsager. Helt enig mht mejeriprodukter. Der
findes aldrig en liter uøkologisk sødmælk i mit køleskab. Ved siden af
rigtig mælk smager det jo som at række tungen ud ad vinduet.

I Italien er der ikke meget økologi og slet ingen hype omkring det som
i Danmark. Til gengæld er kvalitetsfødevarer, der er produceret efter
stolte håndværkstraditioner vældigt hypede, og nogle gange kunne de
sikkert godt kaldes økologiske efter den danske mærkning, men det er
som om, det ikke endnu er blevet et markedsføringsnummer dernede. Det
tror jeg er meget godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-09 23:41

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote in news:bde2bd5a-c4c5-
4784-92d7-4ecbc5841e18@r15g2000prh.googlegroups.com:

> Jeg køber faktisk også økologiske æg, men det er mest fordi, de
> fungerer bedre i madlavningen. Jeg har altid haft det på fornemmelsen
> og så for nylig en test, der underbyggede det.

Kan du huske hvor? Jeg har nemlig samme oplevelse.

> Men det er nu ikke så meget af ideologiske årsager.

Heller ikke her. Jeg har svært ved at se det økologiske i en dåse flåede
tomater der er fragtet hertil fra Italien.

Så er der mere fornuft i selv at flå en tilfældig dansk tomat.

Men jeg foretrækker økologisk Thiese mælk, økologiske gulerødder og
økologiske havregryn. Fordi jeg synes de smager bedst.

Fra : Max

Dato : 15-01-09 16:56

Hej Kent

> Så er der mere fornuft i selv at flå en tilfældig dansk tomat.

Er der fornuft i at foretrække en tilfældig dansk tomat avlet
i et for tomater vel tvivlsomt klima, frem for en der er avlet
i gode klimatiske betingelser i italien ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 17:04

Hej Max
Max wrote:
> Er der fornuft i at foretrække en tilfældig dansk tomat avlet
> i et for tomater vel tvivlsomt klima, frem for en der er avlet
> i gode klimatiske betingelser i italien ?

Hvis man interesserer sig for diesel-sod og CO2, så ja.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 15-01-09 17:13

Hej Hauge

> Hvis man interesserer sig for diesel-sod og CO2, så ja.

Bruger man mere energi til at transporter dem herop,
end man bruger til opvarmning af væksthuse og transport i DK ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 17:29

Hej Max
Max wrote:
> Bruger man mere energi til at transporter dem herop,
> end man bruger til opvarmning af væksthuse og transport i DK ?

Jeg er ret sikker på at forureningen fra danske væksthuse er mindre pr.
tomat, end de gamle lastbiler man tit ser komme fra det sydlige europa. Og
så er der jo det med sprojtegiften, som man jo hører så meget om, altså det
meget store forbrug i Spanien og lign. steder..

Det er jo lidt det samme som økologiske savsmuldsbriketter, der er
transporteret med 30 år gamle Polske lastbiler..

Men ok, Sådan er der jo så meget..

Mvh Hauge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-01-09 18:56

On Thu, 15 Jan 2009 17:28:53 +0100, Hauge wrote:

> Jeg er ret sikker på at forureningen fra danske væksthuse er mindre pr.
> tomat, end de gamle lastbiler man tit ser komme fra det sydlige europa.

Det fortvivlende er, at mange baserer sig på egen logik og personlige
holdninger. Jeg går ind for, at vi skal se på hele kæden og - alt andet
lige - vælge det mest neutrale, men jeg vil gerne se nogle tal før jeg
tager stilling.

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 19:01

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Det fortvivlende er, at mange baserer sig på egen logik og personlige
> holdninger.

Logisk nok, er der andre reelle muligheder?

> Jeg går ind for, at vi skal se på hele kæden og - alt
> andet lige - vælge det mest neutrale, men jeg vil gerne se nogle tal
> før jeg tager stilling.

Netop, og der er jo så det reelle problem, det er umuligt at få nogle tal
man kan stole på.

Mvh Hauge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-01-09 07:06

On Thu, 15 Jan 2009 19:00:46 +0100, Hauge wrote:

> Logisk nok, er der andre reelle muligheder?

Fakta?

> Netop, og der er jo så det reelle problem, det er umuligt at få nogle tal
> man kan stole på.

Se det er jo et, om ikke et helt andet, så dog et generelt stort problem.
Tal og undersgelser kan udlægges så forskelligt, at man dårligt tror der er
tale om det samme basismateiale. Erasmus Montanus kunne være skrevet i
2009.

I vor tid er der så mange (økonomiske) interesser i stort set al ting, at
der manipuleres efter behov og formål. Samtidig er befolkningen - måske som
en delvis konsekvens af dette - blevet mere skeptisk, men vi betragter os
også, i stigende grad, som selvstændigt tænkende individer. Begreber som
"logik" og "sund fornuft" opfattes nu som en del af personligheden og
dannes ikke længere ud fra samfundsmæssige normer.

Nå, det var vist lidt lommefilosofi her på morgenkvisten og jeg må hellere
afholde mig fra at diskutere videre på det plan, for det rækker mine evner
vist ikke til. Faktisk afspejler disse betragtninger faktisk mine egne
ovenstående påstande i uhyggelig og afslørende grad

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-01-09 01:18

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Hvad synes i? Er det et indkøbsparameter, eller noget vi ikke
> tænker over?

For mit eget vedkommende har det betydet at jeg stille og roligt
har mistet lysten til kød og æg, og derfor overvejende lever
vegetarisk (jeg har dog ikke lyst til at putte etiketten 'vegetar'
eller 'veganer' på mig selv).

Videoen på www.meat.org var nok den der fik bægret til at flyde
over (men processen har kørt over adskillige år). Jeg har været
med til at behandle høns på den måde man ser i filmen, så lige
netop dét klip er i hvert fald ikke et søgt klip i en udvalgt
situation, men formentlig noget man kan se mange steder med
kommerciel fjerkræsavl. Jeg har ingen grund til at tro at de
øvrige filmklip skulle være mere usædvanlige.

Jeg har ikke lyst til at være medansvarlig for at dyr bliver
behandlet på den måde, og det prøver jeg så at tage konsekvensen
af så godt jeg nu formår.

Så for at besvare dit spørgsmål: Ja, for mig er det i aller-
højeste grad en indkøbsparameter.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-01-09 05:58

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> writes:

> Ja, det var dengang, og ja, det er også slemt, men dokumenterer ikke
> rigtigt for mig at der"er mange" eksempler på at fritgående høns har
> det dårligere end burhøns, så Steens postulat står stadig noget
> svagt.

Tilsyneladende er det stadig ikke for godt:

<http://www.videnskab.dk/composite-1675.htm>

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-01-09 16:52

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> writes:

> "I denne forbindelse er det værd at lægge til baggrunden for denne
> undersøgelse og hvad Oddvar Fossum selv har at sige i For det første
> så stammer undersøgelsen fra 2001-2004 og Oddvar Fossum siger selv
> at det var i de år at mange producenter skiftede hurtigt fra burhøns
> til fritgående og

Jeg synes nu at jeg har hørt om problemet siden en gang i starten af
90'erne.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-01-09 18:46

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> writes:

> Det kan sagtens være, men det er jo ikke ligefrem et argument for,
> at det er et problem i dag, tværtimod.

Nej, men jeg er overrasket over at det har været et problem så sent
som i 2004. Jeg har faktisk gået rundt og regnet med at der på det
tidspunkt var kommet styr på problemerne.

--
/Wegge