Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveprofiler
Fra : rt

Dato : 16-01-09 16:21

Jeg sidder nu og roder for første gang lidt med Lightroom -
håber en dag bliver gode venner.

Jeg bliver lidt forvirret over farveprofilerne. Altså, når jeg
skal eksportere et billede, kan jeg vælge sRGB, AdobeRGB eller
ProPhotoRGB. Hvad skal jeg vælge?

Og bør det ikke være det samme som Photoshop? Og som kameraet?

Hvad bør jeg vælge de tre steder?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-01-09 16:26

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Hvad skal jeg vælge?
>
> Og bør det ikke være det samme som Photoshop? Og som kameraet?

Det er ligegyldigt hvad du vælger i kameraet, hvis du bruger RAW - og det
gør du formodentlig, når du kigger på Lightroom.

Til web bør man brug sRGB.
Til print er det typisk AdobeRGB.
Lightroom bruger som ProphotoRGB, og som er det største farverum og relevant
ved redigering.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 16-01-09 16:59

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Til web bør man brug sRGB.
> Til print er det typisk AdobeRGB.
> Lightroom bruger som ProphotoRGB, og som er det største farverum og
> relevant ved redigering.

Og ved print.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 16-01-09 17:04

Michaelbs skrev:

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Og ved print.

Hvilket farverum (og filtype) bruger I egentlig ved redigering i Photoshop?

--
Robert Piil

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-01-09 17:09

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvilket farverum (og filtype) bruger I egentlig ved redigering i
> Photoshop?

Jeg bruger typisk AdobeRGB og TIFF, men mon ikke det er en bedre idé at
bruge ProphotoRGB ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-01-09 17:11

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> TIFF

og PSD

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 16-01-09 19:54

Mogens Hansen skrev:

> Jeg bruger typisk AdobeRGB og TIFF, men mon ikke det er en bedre idé at
> bruge ProphotoRGB ?

Jeg checkede lige med Martin Evening. Han anbefaler også PSD og
ProPhotoRGB som det bedste.

"The PSD file format is better because file saves, opening times, and
compression are often more efficient. But you must make sure the
maximize PSD compatibility option is switched on in the Photoshop File
Handling Preferences for Lightroom to recognize layered PSD files"

"ProPhoto RGB is in many ways
a better choice than Adobe RGB because the color gamut of ProPhoto
RGB is a lot larger than Adobe RGB and more or less identical to the
gamut of the native Lightroom RGB space."

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-01-09 17:09

On Fri, 16 Jan 2009 17:04:17 +0100, Robert Piil wrote:

> Hvilket farverum (og filtype) bruger I egentlig ved redigering i Photoshop?

Prophoto og PSD.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : rt

Dato : 16-01-09 17:47

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> Til print er det typisk AdobeRGB.
> Lightroom bruger som ProphotoRGB, og som er det største farverum og relevant

Du mener altså, at man bør exportere sinde filer fra Lightroom
i ProPhotoRGB? Eller bør man lade LR om at bruge ProPhotoRGB
og så eksportere i sRGB eller AdobeRGB, alt efter om det er
henholdsvis til web eller print?

Vil du i Photoshop så skifte farveprofil mellem sRGB og
AdobeRGB, alt efter om du arbejder mod et resultat til web
eller print? Eller arbejder du altid i AdobeRGB?

Tak for svar.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-01-09 18:20

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Du mener altså, at man bør exportere sinde filer fra Lightroom i
> ProPhotoRGB?

Ja - mon ikke det er hvad man bør ?
(Hør godt efter hvad Michaelbs siger, og check hvad Hans Kruse har skrevet
tidligere - http://hans-kruse.blogspot.com/)

> [...]
>
> Vil du i Photoshop så skifte farveprofil mellem sRGB og AdobeRGB, alt
> efter om du arbejder mod et resultat til web eller print?

Ja - jeg konverterer farverum til sidst.
Jeg plejer bare at bede Lightroom om at åbne billedet i Photoshop (CS - den
gamle).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 16-01-09 18:49

Mogens Hansen skrev:

> Ja - jeg konverterer farverum til sidst.
> Jeg plejer bare at bede Lightroom om at åbne billedet i Photoshop (CS - den
> gamle).

Ja, jeg vil også holde det i bedst mulige farverum i LR og i Photoshop -
og så eksporterer jeg altid filerne til enten print eller web fra LR,
selvom de har været redigeret i PS. Jeg synes simpelthen det er
hurtigere og enklere at arbejde i LR. Jeg har presets til eksport til
upload eller til print, så jeg behøver ikke at tænke længe over hvilke
indstillinger jeg skal bruge.

Er der nogen der har erfaringer med forskellige farverum til de
billigere printmuligheder på nettet?

Jeg har hidtil brugt pixum, og de kræver at billederne er i sRGB.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-01-09 21:00

Mogens Hansen skrev:

> Ja - jeg konverterer farverum til sidst.

Ja, det må altid være en fodel at vente med at smide informationer væk
til det nødvendige sidste øjeblik.

> Jeg plejer bare at bede Lightroom om at åbne billedet i Photoshop (CS - den
> gamle).

Også jeg.

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Michaelbs

Dato : 16-01-09 20:08

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ProPhotoRGB? Eller bør man lade LR om at bruge ProPhotoRGB og så
> eksportere i sRGB eller AdobeRGB, alt efter om det er henholdsvis til web

Hvis du gør ligesom jeg, så sender du de billeder, der ikke kan klares med
LR alene til photoshop og så tilbage til LR. Fra LR sender du så til web
(sRGB) eller print.

Hvis du gør sådan, så lad filen blive i ProPhotoRGB så længe som muligt. Når
du så eksporterer til web så brug altid sRGB. Printer du fra Lightroom, så
lad den blive i ProphotoRGB og sender du til online fremkaldelse kræver de
fleste sRGB, enkelte AdobeRGB.

Bruger du den fremgangsmåde skal også Photoshop indstilles til ProPhotoRGB.
Jeg vil anbefale at du gør følgende i Photoshop:

Edit<Colorsetting:
Workingspaces indstilles til
ProPhotoRGB
US Web Coated (SWOP) v2
Gray Gamma 1.8
Dot Gain 20%

Color Management Policies:
Preserve Embedded Profiles i alle tre felter.

afkryds Missing Profiles - ask when opening.

Gem disse settings.

mvh Michaelbs

Fra : rt

Dato : 25-01-09 20:40

Michaelbs wrote:

> [...]
>
> Color Management Policies:
> Preserve Embedded Profiles i alle tre felter.
>
> afkryds Missing Profiles - ask when opening.

Tak for forklaring, Michael.

Jeg har lige et dumt spørgsmål. Når jeg har behandlet et
billede i LR, og har brug for et-eller-andet i PS, så klikker
jeg på Photo->Edit in->Photoshop. Billedet åbner i PS og jeg
kan arbejde på det. Hvordan vender jeg så tilbage til LR med
den nye udgave af billedet?
Jeg prøvede hvor jeg gemte billedet, og så fik jeg to udgaver
i LR, den originale raw-fil samt en tif-fil med
PS-tilføjelserne. Er det måden at gøre det på, eller?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Robert Piil

Dato : 25-01-09 21:57

rt skrev:

> [...]
> Jeg prøvede hvor jeg gemte billedet, og så fik jeg to udgaver i LR, den
> originale raw-fil samt en tif-fil med PS-tilføjelserne. Er det måden at

Ja. Hele ideen med Lightroom er at man altid bevarer udgangspunkt,
ligegyldigt hvilke ændringer man laver. Dog er der der vist konsensus om
at det er bedre at lade Photoshop gemme som PSD-filer.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : rt

Dato : 25-01-09 23:06

Robert Piil wrote:

> Ja. Hele ideen med Lightroom er at man altid bevarer udgangspunkt,
> ligegyldigt hvilke ændringer man laver. Dog er der der vist konsensus om
> at det er bedre at lade Photoshop gemme som PSD-filer.

Ja, det er jo også smart. Man skal bare, som med alt andet,
vænne sig til nye ting. Og altså også til at der ligger to
versioner. Men det er altså rigtig forstået, at jeg blot
gemmer og lukker billedet i PS for at vende tilbage til LR?

Og det med tif/psd, det er vel i LR, jeg skal ændre en
indstilling?

Og så exporteres billedet slutteligt fra tif/psd (eller raw,
hvis PS ikke har været nødvendigt) til jpg eller hvad man
måtte ønske?

Ja, beklager alle de banale spørgsmål, men man skal jo starte
et sted. Og jeg vil helst i gang med et rimeligt workflow fra
starten.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Robert Piil

Dato : 26-01-09 00:18

rt skrev:

> [...]
> til nye ting. Og altså også til at der ligger to versioner. Men det er
> altså rigtig forstået, at jeg blot gemmer og lukker billedet i PS for at

Ja (du behøver ikke lukke det).

> Og det med tif/psd, det er vel i LR, jeg skal ændre en indstilling?

Ja, Edit -> preferences -> external editing
De tre øverste står hos mig til (efter råd her i gruppen):
PSD
ProPhotoRGB
16 bit.

Photoshop skal du så indstille til:

Edit -> Preferences -> File Handling -> Maximize PSD and PSB File
Compability: *Always*
(For at undgå at blive spurgt hver gang du åbner et billede)

> Og så exporteres billedet slutteligt fra tif/psd (eller raw, hvis PS
> ikke har været nødvendigt) til jpg eller hvad man måtte ønske?

Ja, jeg eksporterer det først fra Lightroom, men du kunne også bruge
save as i Photoshop, hvis det passer dig bedre.

> Ja, beklager alle de banale spørgsmål, men man skal jo starte et sted.
> Og jeg vil helst i gang med et rimeligt workflow fra starten.

Det er også en god idé. Jeg har nogle tusinde billeder, jeg skal have
keyworded og arrangeret i collections, fordi jeg ikke havde en ordentlig
plan fra starten.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : rt

Dato : 26-01-09 10:46

Robert Piil wrote:

> Ja (du behøver ikke lukke det).

> Ja, Edit -> preferences -> external editing
> De tre øverste står hos mig til (efter råd her i gruppen):
> [...]

Done.

> [...]

> Ja, jeg eksporterer det først fra Lightroom, men du kunne også bruge
> save as i Photoshop, hvis det passer dig bedre.

Jeg eksporterer også fra Lightroom. Så kan man gøre det på én
gang.

> Det er også en god idé. Jeg har nogle tusinde billeder, jeg skal have
> keyworded og arrangeret i collections, fordi jeg ikke havde en ordentlig
> plan fra starten.

Ja, så langt er jeg slet ikke nået endnu. Jeg bruger ikke
rigtig keywords og collections (endnu).

Jeg har et for mig rimelig godt arkivsystem på en ekstern
harddisk, hvor strukturen hedder: År->Måned->Uge. Det fungerer
meget godt.

Tak for hjælpen!

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Robert Piil

Dato : 26-01-09 11:27

rt skrev:

> Ja, så langt er jeg slet ikke nået endnu. Jeg bruger ikke rigtig
> keywords og collections (endnu).

Nej, jeg havde også lidt svært ved at se hvad jeg skulle bruge det til i
starten.

> Jeg har et for mig rimelig godt arkivsystem på en ekstern harddisk, hvor
> strukturen hedder: År->Måned->Uge. Det fungerer meget godt.

Det er selvfølgelig altid godt at have styr på filerne på disken
(Lightroom kan lægge dem på den måde allerede ved import, ved du godt?),
hvis du senere vil skifte program, men egentlig er det ligegyldigt. De
samme oplysninger ligger i Meta-data, og kan bruges til at sortere efter
i LR uanset hvor de ligger på disken.

For mig før Lightroom meget af det samme for mine billeder, som
relationsdatabaser gjorde for almindelige data for 20-25 år siden,
nemlig gør søgninger uafhængige (medmindre man er DBA) af hvor de
fysiske data er lagret. Det eneste problem med billederne er at der ikke
er en standard, så man er bundet til én producent.

--
Robert Piil

Fra : rt

Dato : 26-01-09 11:34

Robert Piil wrote:

> Det er selvfølgelig altid godt at have styr på filerne på disken
> (Lightroom kan lægge dem på den måde allerede ved import, ved du godt?),

Ja, jeg synes jeg har hørt noget om det. Men som sagt er jeg
lige startet på LR, og har kun tid once-in-a-while til at
sætte mig ned og rode med det. Men smart lyder det.

> hvis du senere vil skifte program, men egentlig er det ligegyldigt. De
> samme oplysninger ligger i Meta-data, og kan bruges til at sortere efter
> i LR uanset hvor de ligger på disken.

Tror jeg skal have fat i en LR-bog, så jeg kan komme i gang
med at udnytte alle de features, programmet indeholder.

> [...]
> fysiske data er lagret. Det eneste problem med billederne er at der ikke
> er en standard, så man er bundet til én producent.

En udmærket analogi. Og helt sikkert anvedeligt. Jeg har bare
et behov for at have styr på den fysiske struktur, i det
mindste så længe jeg ikke har fuldstændig kontrol over og styr
på Lightroom. For mig fungerer det udmærket med en
mappestruktur som beskrevet ovenfor. Men men...man skal
selvfølgelig også videre på et tidspunkt :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Robert Piil

Dato : 26-01-09 11:57

rt skrev:

> Tror jeg skal have fat i en LR-bog, så jeg kan komme i gang med at
> udnytte alle de features, programmet indeholder.

Jeg har været igennem to:
http://www.amazon.co.uk/Photoshop-Lightroom-Digital-Photographers-Voices/dp/0321555562/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1232966753&sr=8-1
og
http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321555619/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1232966753&sr=8-3

Den første (Scott Kelby) er let tilgængelig og krydret med lidt nogle
lidt vandede vittigheder - alt i alt meget amerikansk.

Den anden (Martin Evening - som jeg synes langt bedst om) er længere,
mere grundig, og en smule mere tør. Jeg mener Evening er englænder.

Hvis du er bekendt med amerikansk faglitteratur vs europæisk, er jeg
sikker på du kan genkende forskellen.

> [...]
> det udmærket med en mappestruktur som beskrevet ovenfor. Men men...man
> skal selvfølgelig også videre på et tidspunkt :)

Skal man føre den videre, betyder det man skal passe på med at holde
styr på datoerne på begge måder. Dataredundans er noget snavs og roden
til alt ondt. To mulige fejlkilder kunne være:

1) man importerer alle billeder fra en ferie fx til én mappe, men
importdagens dato.

2) Uret på ens kamera går forkert.

I begge tilfælde vil man få en uoverensstemmelse mellem data i EXIF og
data i filsystemet. I sidstnævnte kunne man fx. rette en hel bunke
billeders EXIF på disken (som jeg fx måtte gøre, da jeg fandt ud af jeg
havde glemt at stille uret til vintertid), de billeder der ligger
omkring midnat, ville så komme til at ligge i en forkert mappe på disken.

Det er selvfølgelig en lidt teoretisk fare, og det er ikke sikkert den
vil have nogen praktisk betydning for ret mange af os, men det tjener
alligevel meget godt til illustration af faren ved at opbevare de samme
data to steder.

--
Robert Piil

Fra : rt

Dato : 26-01-09 12:33

Robert Piil wrote:

> [...]
>

> Den første (Scott Kelby) er let tilgængelig og krydret med lidt nogle
> lidt vandede vittigheder - alt i alt meget amerikansk.

Kunne jeg godt forestille mig. Jeg har læst andre af Kelbys
foto-bøger. Jeg synes egentlig de er ganske gode, når man bare
lige vænner sig til hans amerikanske stil. Måske især fordi de
er så let tilgængelige, og så konkrete.

> Den anden (Martin Evening - som jeg synes langt bedst om) er længere,
> mere grundig, og en smule mere tør. Jeg mener Evening er englænder.

Ham har jeg ikke læst noget af.

> Hvis du er bekendt med amerikansk faglitteratur vs europæisk, er jeg
> sikker på du kan genkende forskellen.

Yes, jeg kender udmærket forskellen :->

> [...]
> vil have nogen praktisk betydning for ret mange af os, men det tjener
> alligevel meget godt til illustration af faren ved at opbevare de samme

Jep. Der kan nemt gå kludder i det. Indtil videre har jeg slet
ikke brugt EXIF-data (eller keywords), men organiserer dem
manuelt i mit mappe-hieraki. Det fortsætter jeg nok med noget
tid endnu.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : rt

Dato : 18-01-09 17:24

rt wrote:
> [...]
> Hvad skal jeg vælge?
>
> Og bør det ikke være det samme som Photoshop? Og som kameraet?

Tak for gode svar til jer alle, nu er der lidt at gå efter.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : enrico

Dato : 19-01-09 20:03

Problemet er, ingen skærme kan vise ProfotoRGB og de færreste kan vise
hele AdobeRGB farverummet, så det er jo svært at redigere på en skærm
med mindre man bruger talværdierne til redigering.

-enrico