Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
foto i røgfyldte lokaler
Fra : sbjensen

Dato : 15-01-09 02:23

Hejsa

Jeg søger lidt input til kamera indstilling.

Jeg har taget billeder i røgfyldte lokaler med masser af effektlys -
og der hvor personerne står stille er billederne gode - men hvis der
er den mindste bevægelse, bliver de slørede.
Det er selvfølgelig effekten af langsom lukkehastighed - men hvad kan
jeg gøre bedre for at fastfryse personerne. (indstilling på kamera)

EOS 350
EF 17-55 2.8L USM
ingen blitz
AV prioritet
2.8 blænde
ISO 400

Svend

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-01-09 10:54

sbjensen <sbj@events.dk> wrote:

> [...]
> Det er selvfølgelig effekten af langsom lukkehastighed - men hvad kan
> jeg gøre bedre for at fastfryse personerne. (indstilling på kamera)

højere ISO værdi ... største blændeåbning ...

/thomas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-01-09 10:56

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i en meddelelse

ISO 400

Svar:

Højere ISO, er eneste bud herfra, og måske en mere lysstærk optik (f.eks.
50mm 1,4) som jo kan give en lidt hurtigere lukkertid!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-09 12:38

"sbjensen" <sbj@events.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Det er selvfølgelig effekten af langsom lukkehastighed - men hvad kan
> jeg gøre bedre for at fastfryse personerne. (indstilling på kamera)

Udover hvad der er blevet sagt, kan du vælge manuel eksponering og sætte
lukketiden til det du ønsker.

Når du kører Av vil kameraet lave balanceret flash, hvor lyset fra flashen
og det omgivende lys balanceres.
Man kan opfatte billedet som stammende fra 2 kilder: det omgivende lys og
flashen.
Lukketiden (når den er længere end sync tiden) spiller ingen rolle for
hvilket bidrag flashen har til eksponeringen.

Derfor sagde man i "gamle dage": blænden bestemmer eksponeringen fra
flashen, lukketiden bestemmer eksponeringen fra det omgivende lys.

Hvis du gør lukketiden kortere bliver bidraget fra det eksisterende lys
mindre, og det kan du kompensere ved at øge ISO og bruge større blænde
(mindre blændetal).

Kig eventuelt på
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

Hvis man gør det mere avanceret, kan man bruge flere flash til at gøre det
ud for "eksisterende lys" så motivet bliver lys mere jævn op.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-09 15:32

>Det er selvfølgelig effekten af langsom lukkehastighed - men hvad kan
>jeg gøre bedre for at fastfryse personerne. (indstilling på kamera)

Tage billederne i raw og bevidst undereksponere med et trin (EV=-1).
Man kan ofte (altid?) hente 1 blændetrin i raw.

Det vil halvere eksponeringstiden.

Mvh Kim

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-01-09 19:27

sbjensen wrote:
> Jeg søger lidt input til kamera indstilling.
> EF 17-55 2.8L USM

A-hva-for-én?

Mener du EF-*S* 17-55 2.8 *IS* USM ?

- for hvis det er tilfældet, altså at du har IS, hjælper det næppe ret
meget at skifte til en 50mm/1.4 (hvilket ellers også ville være mit bud).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-09 19:48

> [...]
> Det er selvfølgelig effekten af langsom lukkehastighed - men hvad kan
> jeg gøre bedre for at fastfryse personerne. (indstilling på kamera)

Den er sådan set ikke så svær!

ISO 800 eller højere og/eller blitz!
En ekstern blitz er nok at foretrække, så kan du bounce i loft eller vægge.

Brian

Fra : sbjensen

Dato : 16-01-09 01:25

Tak for jeres svar - de passede rimeligt i forhold til de tanker jeg
selv havde.

Blitz er ikke muligt - jeg har prøvet - blitz og røg kan ikke sammen -
det giver nogle mærklige "effekter" som ikke ønskes.

Højere iso har jeg også prøvet - så bliver billederne jo lidt mere
grovkornet - men som jeg kan se af svarene er det nok det eneste
mulige ændring jeg kan foretage.

Grunden til at jeg spurgte - det kunne jo være der var en metode jeg
havde overset.

Svend

Fra : Brian Lund

Dato : 16-01-09 12:22

> [...]
>
> Blitz er ikke muligt - jeg har prøvet - blitz og røg kan ikke sammen -
> det giver nogle mærklige "effekter" som ikke ønskes.

Ikke den interne nej, en ekstern kan gøre underværker - også selvom røg er
en besværlig størrelse!
Man må bare aldrig bruge direkte blitz.

Brian

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-01-09 23:15

> Ikke den interne nej, en ekstern kan gøre underværker - også selvom røg er
> en besværlig størrelse!
> Man må bare aldrig bruge direkte blitz.

Du kan generelt ikke trylle lys frem som ikke oprindeligt var til stede,
uden at du får så lange lukketider at det ikke længere er muligt at
fotografere personer uden problemer med bevægelsesuskarphed.

Hvis du "presser" ISO meget højere end ca. 800-1600 får du problemer med
mange kameraer i den billige ende (eller lidt ældre kameraer såsom 350D, som
ikke kan gå ret meget højere end ISO 400 måske 800 uden problemer med
billedekvaliteten). Hvis du anvender større blændeåbning end ca. F2.8 får du
ofte problemer med at dybdeskarpheden bliver så lille, at store dele af
motiv indholdet kommer ud af fokus, specielt i situationer hvor der er mere
end en person med i billedet. Hvis du anvender så lange lukketider at det
kræves stativ eller billedestabilisering får du problemer med
bevægelsesuskarphed.

Du er derfor nødt til at skabe mere lys (hvilket ødelægger "stemningen" i
billedet hvis du bruger den interne flash, eller en ekstern flash som blot
er monteret i flash skoen på kameraet).

Brug derfor en ellere flere trådløse eksterne flashes, og placer dem
nogenlunde samme sted som de naturlige lyskilder, og anvend et passende
filter på flashen, (fx. ½ CTO) så flash lysets farve er nogenlunde afstemt
med det naturlige lys fra den/de naturlige lyskilde(r). (Dette kan du
vurdere via prøveskud og kameraets LCD skærm)

I røgfyldte lokaler kan du også skabe din egen effekt med trådløse eksterne
flashes som afskærmes med en "snoot" som fx. kan være et paprør rundt om
flashen som samler lyset i en lille begrænset stråle, fx rettet imod
ansigtet på motivet. Lys i "stråler" fungerer godt sammen med røg, så der
skal tænkes kreativt...

Du kan også oplyse selve røgen via indirekte flash som er gemt bag ved et
møbel eller lignende. Eller du kan gemme en flash bag ved en scene monitor
eller lignende hvis det fx. er en koncert du skal fotografere.

Hvis du oplyser røgen bag ved hovedmotivet skal du skrue ned for flash
styrken på den bagerste flash, således at baggrunden (i dette tilfælde
oplyst røg) er eksponeret et par blænder mørkere end selve motivet. Her kan
du bruge A:B forholdet på det trådløse flash system, eller blot
eksperimentere med manuelle indstillinger.

Det kræver derfor noget held, noget erfaring, eller en nøje gennemarbejdet
opstilling for at få et godt resultat.

Mvh.
Anja

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-09 01:07

sbjensen skrev:
> [...]
> Det er selvfølgelig effekten af langsom lukkehastighed - men hvad kan
> jeg gøre bedre for at fastfryse personerne. (indstilling på kamera)

En blits rettet op i loftet kan give det manglende lys, men hvordan med
røgen.....?
I film dagene, gjorde dem, der lavede en ekstra skilling ved
festfotografering det, at de skød inden der blev tilrøget..

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : KsK

Dato : 18-01-09 14:53

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i meddelelsen
Hejsa

Jeg søger lidt input til kamera indstilling.

Jeg har taget billeder i røgfyldte lokaler med masser af effektlys -

finds der røg fuldt lokal mere ???

KsK
Svend

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 17:26

KsK <kxk@allg.dk> wrote:

> finds der røg fuldt lokal mere ???

teater ? koncerter ?

/thomas

Fra : KsK

Dato : 19-01-09 20:37

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> teater ? koncerter ?
>
> /thomas

HØ ok Ja selvfølglig
jeg er en Klaphat

KsK

Fra : rt

Dato : 19-01-09 20:44

KsK wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> HØ ok Ja selvfølglig
> jeg er en Klaphat

Rent faktisk findes der stadig små værtshuse og bodegaer hvor
det enten er lovligt at ryge, eller hvor der alligevel ryges.
Mener det er beværtningens størrelse der er afgørende, vist
noget med at den maks. må være på 40 kvadrameter, eller
deromkring. Så de er pænt tilrøgede :-> Så er det en smagssag,
om man foretrækker teater, koncert eller værtshus.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : sbjensen

Dato : 18-01-09 09:20

Tak for alle svar - det med inddirekte eksterne flash vil jeg prøve
næste gang.

.....og det med at lufte ud vil jeg også prøve :) LOL

Svend

Fra : sbjensen

Dato : 18-01-09 16:20

> teater ? koncerter ?

modeshows

svend

Fra : sbjensen

Dato : 18-01-09 16:23

Jeg har bestilt en 5d2 som jeg håber er bedre på højere iso - og jeg
vil stadig prøve at holde mig til min f2.8 linse.

Svend

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-01-09 06:22

> Jeg har bestilt en 5d2 som jeg håber er bedre på højere iso

Det er der ingen tvivl om du vil få

> - og jeg
> vil stadig prøve at holde mig til min f2.8 linse.

Din EF-S 17-55/2.8 IS USM kan ikke bruges på 5D mkII.
Det er en EF-S optik, som kun kan anvendes på crop 1.6x kameraer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : sbjensen

Dato : 19-01-09 01:50

> Din EF-S 17-55/2.8 IS USM kan ikke bruges på 5D mkII.
> Det er en EF-S optik, som kun kan anvendes på crop 1.6x kameraer.

Jeg har også en EF linse :)

Svend